Uitgaven

19,42%
€ 9.148
x €1.000
19,42% Complete

Inkomsten

9,95%
€ 4.647
x €1.000
9,95% Complete

Saldo

1083,82%
€ -4.500
x €1.000

Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving

Jan Boersma (openbare ruimte, mobiliteit, riolering en afval), Hans Gaillard (veiligheid en handhaving), Steven Grevink (energietransitie en natuur)

Uitgaven

19,42%
€ 9.148
x €1.000
19,42% Complete

Inkomsten

9,95%
€ 4.647
x €1.000
9,95% Complete

Saldo

1083,82%
€ -4.500
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Ons handelen en beleid voor de fysieke leefomgeving kent diverse abstractieniveaus.

In het programma Fysieke en Veilige leefomgeving komen vooral de tactische en operationele kant van ons handelen voor de leefomgeving aan de orde.

Het programma Economische en Ruimtelijke ontwikkeling richt zich meer op de visie en de strategische kant van het beleid voor de leefomgeving.

Er is natuurlijk wel overlap tussen de programma’s, omdat de scheidslijn tussen het strategische en het tactische abstractieniveau niet zo scherp is. Een voorbeeld daarvan is het onderwerp natuur en landschap: enerzijds hebben we er een visie op en sluiten we qua strategie aan bij lopende regionale ontwikkelingen (‘Dommeldal uit de verf en Van Gogh Nationaal Park’), anderzijds leggen we ook natuur en groen aan.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Thema Doelstellingen
Veiligheid en Vergunningen 1. Inwoners, ondernemers en bezoekers verblijven in een veilige en prettige woonomgeving.
2. (Ver)bouwprojecten voldoen aan de regels van de Omgevingswet en we bewaken de naleving van de geldende wetten, regels en voorschriften door uitvoering te geven aan het uitvoering en handhavingsplan.
Openbare Ruimte 3. Het beheer en onderhoud van de openbare ruimte is op orde en voldoet aan de vastgestelde niveaus.
4. Samen met onze inwoners werken we aan een duurzame waterbeheersing
5. Inwoners kunnen op verschillende manieren verblijven, sporten en spelen in de openbare ruimte.
6. Onze inwoners kunnen meedenken, ontwerpen of meedoen bij de (her)inrichting van de openbare ruimte.
7. We zorgen voor een groene leefomgeving met meer biodiversiteit om de woonkwaliteit van onze inwoners te verhogen.
8. We realiseren (vóór 2028) en beheren het Natuurnetwerk en versterken natuurbeleving dichtbij huis.
9. We gebruiken duurzame materialen en houden rekening met de nadelige effecten van klimaatverandering.
10. We zetten in op vermindering van restafval en streven naar een aanbod van maximaal 35kg restafval per persoon per jaar.
Mobiliteit 11. Weggebruikers kunnen comfortabel en veilig deelnemen aan het verkeer.
12. De kernen en centra zijn goed bereikbaar.

Relevante beleidsnota's

Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's

Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Integraal Veiligheidsplan Son en Breugel 2023-2026 2023-2026 2023
Uitvoerings- en handhavingsstrategie 2023-2026 2023-2026 2023
Uitvoeringsprogramma handhaving 2023 2023 2023
Beheerplan wegen 2016-2020 2016-2020 2023
Mobiliteitsvisie Son en Breugel 2014-2030 13-mrt-14 2023
Beleidsnota openbare verlichting n.v.t. 6-okt-16 n.v.t.
MJOP civieltechnische kunstwerken 2024-2034 n.v.t. 2023-2033
Bereikbaarheidsakkoord Zuidoost Brabant 2017 n.v.t.
Beleidsnota openbaar groen 2021 2022-(geen specifieke einddatum) 25-nov-21
Ontwikkelingsvisie Nieuwe Heide & Oud Meer 2022-2070 2022-2070 2022
Evenementenbeleid 2016
Beleidsnotitie spelen 2019 - 2024 Vastgesteld in 2020
Beleidsnota Duurzaamheid 2016-2020 met doorkijk naar 2030 6-okt-16
Gemeentelijk Rioleringsplan 2016-2022 2016-2022 6-okt-16 2023
Klimaatbestendig Son en Breugel 2030 2017-2030 2-nov-17 n.t.b.
Integraal Beheerplan Bos- en natuurterreinen 2020-2029 2020-2029 18-maart-21

Wat gaan we ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen?

Veiligheid en Vergunningen

Terug naar navigatie - Veiligheid en Vergunningen

Doelstellingen

Openbare Ruimte

Terug naar navigatie - Openbare Ruimte

Doelstellingen

Mobiliteit

Terug naar navigatie - Mobiliteit

Doelstellingen

Bijdragen verbonden partijen aan dit programma

Terug naar navigatie - Bijdragen verbonden partijen aan dit programma

Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)

Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost behartigt de belangen van de gemeenten in het samenwerkingsgebied op de terreinen van: brandweerzorg, ambulancezorg, geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio, rampenbestrijding en crisisbeheersing en de gemeenschappelijke meldkamer, door:

  • Adequaat te reageren op spoedeisende hulpvragen van burgers, instellingen en bedrijven;
  • Het organiseren en coördineren van geneeskundige hulpverlening in de regio;
  • Het voorkomen en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar en/of ongevallen bij brand en alles wat hiermee verband houdt. Ook het aanschaffen en onderhouden van gemeenschappelijk materieel en de coördinatie van de werkzaamheden op dit gebied behoort tot de taak van VRBZO;
  • Het in beeld brengen van risico's;
  • Het organiseren van de rampenbestrijding en crisisbeheersing.

Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant voert namens de gemeente de vergunningverlenings-, toezicht- en handhavingstaken uit op het gebied van milieu. Daarnaast ondersteunt de ODZOB de gemeente op het gebied van allerlei milieu gerelateerde zaken zoals bodem, externe veiligheid, fijn stof, geuremissies etc.

Reiniging Blink

De gemeenschappelijke regeling Reiniging Blink voert vanaf 2022 namens de gemeente de afvaltaken uit, door:

  • De inzameling van huis- aan huisafval.
  • Exploitatie van de milieustraat.
  • (Digitale) dienstverlening naar de inwoners m.b.t. afval.
  • Beleidsadvisering.

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Realisatie 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
0.10 Mutaties reserves programma 3 949 72 0 0 0 0
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer 869 894 931 971 956 956
1.2 Openbare orde en Veiligheid 749 961 759 749 749 769
2.1 Verkeer en vervoer 1.425 1.713 1.818 1.853 1.954 1.946
2.2 Parkeren 13 26 43 43 43 43
2.5 Openbaar vervoer 13 19 16 16 16 16
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 1.824 1.686 1.565 1.564 1.579 1.568
7.2 Riolering 763 868 934 999 1.088 1.180
7.3 Afval 1.850 2.262 2.302 2.314 2.356 2.398
7.4 Milieubeheer 381 631 781 679 677 675
Totaal Lasten 8.837 9.131 9.148 9.188 9.418 9.550
Baten
0.10 Mutaties reserves programma 3 855 407 272 303 220 220
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer 0 5 34 34 34 34
1.2 Openbare orde en Veiligheid 31 75 9 9 9 9
2.1 Verkeer en vervoer 23 32 32 32 32 32
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 86 94 77 77 77 77
7.2 Riolering 1.435 1.418 1.497 1.594 1.694 1.797
7.3 Afval 2.256 2.418 2.704 2.900 2.943 2.987
7.4 Milieubeheer 160 217 22 20 18 16
Totaal Baten 4.846 4.665 4.647 4.969 5.027 5.172

Nieuw beleid

Terug naar navigatie - Nieuw beleid
Omschrijving I/S 2023 2024 2025 2026
1. Maatregelen nav veiligheidsinspectie (VTA) bomen S -30.000 -10.000 -10.000 -10.000
2. Onderhoudskosten verkeerslichten S -5.000 -5.000 -5.000 -5.000
3. Uitbreiding of aanpassing speelvoorzieningen S -20.000 -20.000 -20.000 -20.000
4. Opslag duurzame energie en energiebelasting S -15.000 -15.000 -15.000 -15.000
5. Cyberveiligheid en weerbaarheid cybercriminaliteit S -10.000 -10.000 -10.000 -10.000
6. Gladheidsbestrijding S -56.500 -56.500 -56.500 -56.500
7. Projectleider Duurzaamheid S -83.000 -83.000 -83.000 -83.000
7. Wijkaanpakken Transitievisie warmte I -50.000 PM PM PM
7. Onttrekking reserve Duurzaamheid I 133.000 0 0 0
8. Klimaatadaptatie I -50.000 0 0 0
Totaal -186.500 -199.500 -199.500 -199.500
+/+ is voordeel, -/- is nadeel

1. Maatregel n.a.v. veiligheidsinspectie (VTA) bomen
In 2022 is in Son en Breugel voor het eerst gestart met de landelijk gehanteerde VTA-inspectie systematiek om bomen te beoordelen op vitaliteit en veiligheid. De resultaten van de inspecties laten zien dat er behoorlijk wat bomen, vanwege vitaliteit en veiligheid, extra gesnoeid moeten worden.

2. Onderhoudskosten verkeerslichten
De onderhoudskosten van de VRI installatie op Ekkersrijt zijn nooit goed in de begroting verwerkt.

3. Uitbreiding of aanpassing speelvoorzieningen
In de huidige begroting is geen geld opgenomen voor uitbreiding of aanpassing van de speelvoorzieningen. Jaarlijks komen er de nodige verzoeken die aansluiten bij de beleidsregels spelen.

4. Opslag duurzame energie en energiebelasting
Onze energieleverancier heeft de opslagkosten voor duurzame energie en energiebelasting herberekend. Als gevolg hiervan moet het budget jaarlijks met € 15.000,- opgehoogd worden. 

5. Cyberveiligheid en weerbaarheid cybercriminaliteit 
Voor de weerbaarheid van de inwoners, ondernemers en de interne medewerkers op het gebied van cybercriminaliteit, worden structureel kosten gemaakt.

6. Gladheidsbestrijding
Onze contractpartner heeft in 2022 laten weten met alle bedrijfsactiviteiten te stoppen. Hierom moest de gladheidsbestrijding opnieuw aanbesteed worden. De kosten voor de vaste vergoedingen zijn fors hoger uitgevallen met de nieuwe aanbesteding.

 

7. Projectleider Duurzaamheid, Wijkaanpakken TVW en onttrekking Duurzaamheid
In 2022 werken we aan de eerste wijkaanpakken voor aardgasvrije wijken in Son en Breugel. In de Transitievisie Warmte is afgesproken om dit in 2022 met incidentele middelen te dekken (reserve duurzaamheid). Vanaf 2023 nemen we een extra FTE aan om de wijkaanpakken te versnellen. We combineren de functie met andere extra taken vanuit Duurzaamheid (Ekkersrijt & Sonniuswijk). De dekking zal in 2023 zeer waarschijnlijk komen vanuit de uitvoeringslasten van het Klimaatakkoord. Hier is echter nog geen formele besluitvorming over geweest, behalve de intentie van het landelijke coalitieakkoord. Dit geeft een mogelijk risico mocht blijken dat er uiteindelijk geen budget vanuit de Rijksoverheid beschikbaar komt. Voor 2023 dekken we de extra uitgaven direct vanuit de Reserve Duurzaamheid. Voor 2024 en verder nemen we wel een stelpost in onze begroting op voor de extra personele inzet. Als er een formeel besluit ligt voor de verdeelsleutel van de extra middelen uit het klimaatakkoord, dan zal dit bedrag ten lasten komen voor deze middelen.

 

8. Klimaatadaptatie
In najaar 2022 doet we met Arcadis een onderzoek hoe we klimaatadaptatie beter kunnen borgen binnen de gemeentelijke organisatie en Ekkersrijt. We ramen voor 2023 alvast financiële middelen om dit handen en voeten te geven.  Op basis van het onderzoek van Arcadis kunnen we de structurele lasten voor de toekomst ook inschatten.