8. Zorg en welzijn |
I/S |
Bedrag |
Begroting na wijziging 2019 |
|
8.931.000 |
Realisatie 2019 |
|
9.293.000 |
Saldo excl. mutaties reserves |
|
-362.000 |
Mutaties reserves (saldo) |
|
-114.000 |
Verklaring van het saldo |
|
-476.000 |
Omschrijving |
|
|
Directe baten en lasten per kostenplaats |
|
|
Baten samenkracht en burgerparticipatie |
|
|
Kinderopvang
In 2019 is een specifieke uitkering van € 63.171 ontvangen ten behoeve van het bestrijden van onderwijsachterstanden. Die specifieke uitkering ontvangt de gemeente ieder jaar. Voor onderwijsachterstanden wordt op dit budget daarom niets begroot, maar worden wel kosten gemaakt. Die worden gedekt door de specifieke uitkering. Ook komt op dit budget de huur binnen die de kinderopvang aan de gemeente betaalt. |
I |
30.000 |
Diverse
Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. |
I |
7.000 |
Totaal baten samenkracht en burgerparticipatie |
|
37000 |
Lasten samenkracht en burgerparticipatie |
|
|
Maatschappelijk werk
Dit overschot is het resultaat van het geringe aantal inwoners wat gebruik heeft moeten maken van fase 2 van het schuldhulpverleningstraject. Dit is onder andere de wettelijke schuldsanering. Het overhouden van geld wil niet zeggen dat we dit budget kunnen aframen. In 2020 hebben we namelijk te maken met een nieuwe aanbieder voor fase 2, deze is gemiddeld genomen duurder dan de vorige aanbieder. Tevens is de economische situatie in Nederland leidend voor het gebruik maken van deze voorziening. Dit is zeker voor 2020 en verder momenteel moeilijk te voorspellen. |
I |
14.000 |
Wijkaccommodaties
Middelen zijn opgenomen voor groot onderhoud (MJOP). Besluitvorming over de wijkaccommodaties heeft nog niet plaatsgevonden en daarom wordt alleen het hoognodige gedaan (en geen groot onderhoud). Omdat groot onderhoud wel nodig is, middelen doorschuiven naar 2020. |
I |
22.000 |
Innovatiebudget sociaal domein
Het innovatiebudget is bedoeld om vernieuwende initiatieven vantuit de samenleving financieel te ondersteunen. In 2019 zijn er geen vernieuwende initiatieven aangedragen. |
I |
41.000 |
Mantelzorg Wmo
Voor het Steunpunt Mantelzorg was voorzien in formatieuitbreiding. De LEVgroep heeft door verschuivingen dit deels zelf opgevangen. |
I |
43.000 |
Vluchtelingen
Ik heb daar geld over omdat ik het bedrag wat over was van de afgelopen jaren heb doorgeschoven naar de volgende jaren i.v.m. kosten die we nog niet in beeld hadden voor de POP consulenten. Deze worden ook dit jaar door de WSD betaald. Er moet 10.000 naar 2020 overgeheveld voor voorbereiden nieuw beleid vanaf 2021 en verder. |
I |
44.000 |
Diverse
Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. |
I |
-16.000 |
Totaal lasten samenkracht en burgerparticipatie |
|
148000 |
Lasten wijkteams |
|
|
CMD 1e lijnsvoorziening clientondersteuning
Ivm veel uitval (ziekte en verloop) medewerkers budget voor scholing, teambuilding niet volledig benut zoals gepland |
I |
74.000 |
Salarissen T 6.2 Wijkteams Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld.
Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie is een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. |
I |
14.000 |
Diverse
Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. |
I |
-4.000 |
Totaal lasten wijkteams |
|
84000 |
Baten maatwerkvoorzieningen (WMO) |
|
|
Eigen bijdrage Wmo
In 2018 is er een schatting gemaakt van mogelijke opbrengsten eigen bijdrage. Deze zijn lager uitgevallen dan verwacht en was ook niet te voorspellen. Berekening ligt bij SVB. |
I |
-28.000 |
Diverse
Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. |
I |
2.000 |
Totaal baten maatwerkvoorzieningen (WMO) |
|
-26000 |
Lasten maatwerkvoorzieningen (WMO) |
|
|
Woonvoorzieningen
Er is een toename in aantal clienten en hoogte woonvoorzieningen geconstateerd in 2019 |
|
-96.000 |
Salarissen T 6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo) Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld.
Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie is een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. |
|
-1.000 |
Diverse
Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. |
|
-6.000 |
Totaal lasten maatwerkvoorzieningen (WMO) |
|
-103000 |
Lasten maatwerkdienstverlening 18+ |
|
|
Maatwerkdientverlening WMO
Er zijn meer en complexere vragen voor volwassenen, veelal ook bij jong volwassenen, die hebben geleid tot hogere kosten bij zelfstandig leven Wmo.
Er is een toename in vervoersoorzieningen geconstateerd in 2019 |
|
-356.000 |
Totaal lasten maatwerkdienstverlening 18+ |
|
-356000 |
Baten maatwerkdienstverlening 18- |
|
|
Diverse
Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. |
I |
4.000 |
Totaal baten maatwerkdienstverlening 18- |
|
4000 |
Lasten maatwerkdienstverlening 18- |
|
|
Ondersteuningsvragen jeugdzorg
Overal is geconstateerd dat de ondersteuningsvragen in de jeugdzorg (landelijk) meer en complexer zijn geworden wat leidt tot hogere kosten in de jeugdzorg. |
|
-865.000 |
Jeugdzorg-plus (gesloten jeugdhulp)
Op het budget Jeugdzorgplus is de afgelopen jaren niets begroot. Er worden voorschotten betaald, maar indien er geen jeugdige uit S&B gebruik maakt van jeugdzorgplus, worden die aan het eind van het jaar weer terugbetaald. Dit is de afgelopen jaren ook steeds gebeurd. In 2019 is er wel gebruik gemaakt van jeugdzorgplus. Wat in 2019 betaald is krijgt de gemeente dus niet terug. Dergelijke situaties zijn overigens opgenomen in de risicoparagraaf voor jeugdzorg. |
I |
-94.000 |
Uitvoeringskosten jeugdzorg
Hier is bij de berap € 1.000.000,00 bijgeraamd om het totale tekort af te dekken op sociaal domein |
I |
922.000 |
Jeugdbeleid
Van de € 14.800 die er nu staat moet nog € 9.800 af, die is namelijk inmiddels al elders uit gedekt uit het Innovatiebudget. Verklaring dat de € 5.000 nog niet is uitgegeven is omdat de nieuwe vorm van Jeugdparticipatie in 2019 uit het Innovatiebudget is gedekt (we hebben dus we degelijk iets gedaan maar uit ander potje). De € 5.000 die dan nog over is heeft trouwens wel al een bestemming, namelijk een project van de LEV groep. Dit moet dus naar 2020 overgeheveld worden. Daarnaast is eind 2019 subsidie ontvangen voor een pilot project voor Roma en Sinti jongeren om hen naar onderwijs of arbeid te begeleiden. Ook deze middelen hebben dus al een bestemming in 2020 en verder. |
I |
-20.000 |
Diverse
Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. |
|
-13.000 |
Totaal lasten maatwerkdienstverlening 18- |
|
-70000 |
Lasten geëscaleerde zorg 18+ |
|
|
Inloopfunctie GGZ
Begroot bedrag is bijgesteld naar 5000, terwijl de kosten van de inloopfunctie op 15000 uitkwamen. Deze dient te worden bijgesteld voor 2020 |
I |
-10.000 |
Diverse
Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. |
|
-4.000 |
Totaal lasten geëscaleerde zorg 18+ |
|
-14000 |
Lasten geëscaleerde zorg 18- |
|
|
Gedwongen kader
Aan Veilig Thuis (een van de posten onder Gedwongen Kader) wordt jaarlijks € 80.000 subsidie betaald. In de begroting is maar € 20.000 opgenomen. Dit omdat de voorschotten die we van Jeugdzorgplus altijd terug kregen, de rest voor Veilig Thuis normaliter konden opvangen. Dit jaar is dat niet mogelijk en moet de € 60.000 voor Veilig Thuis dus ook uit dit budget gedekt worden. |
I |
-75.000 |
Diverse
Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. |
I |
-4.000 |
Totaal lasten geëscaleerde zorg 18+ |
|
-79000 |
Lasten volksgezondheid |
|
|
Diverse
Afwijkingen onder de € 10.000,00 worden hier gesaldeerd. |
I |
13.000 |
Totaal lasten volksgezondheid |
|
13000 |
Indirecte baten en lasten |
|
|
Reserves |
|
-114.000 |
|
|
|
Totaal |
|
-476.000 |
- = nadeel |
|
0 |
|
|
|
Voor verdere toelichtig m.b.t. de uitgaven Wmo en Jeugd wordt tevens naar het onafhankelijk onderzoek K2 verwezen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|