Programma’s

Programma 1 Interne en externe dienstverlening

Terug naar navigatie - Beleidswijzigingen
Omschrijving I/S 2023 2024 2025 2026
1. Decembercirculaire S 115.078 119.871 122.190 128.607
1. Stelpost robuust rechtsbeschermingssysteem (decembercirculaire) S -20.946 -21.285 -21.854 -22.502
1. Stelpost versterking ondersteuning wijkteams (decembercirculaire) S -31.747 -32.263 -33.136 -37.841
2. Wet open overheid S -107.835 -120.664 -134.441 -145.223
2. Wet open overheid dekking via meicirculaire 2021 S 107.835 120.664 134.441 145.223
3. Inkomsten verhuur reclamezuil A50 S -50.000 0 0 0
4. Personele ontwikkelingen S -115.372 -117.711 -120.109 -122.565
5. Budgetneutrale wijziging inhuur vanuit programma 2 (CMD 1e lijn) S 13.400 13.400 13.400 13.400
6. Bijdrage MRE en streekarchief S -1.038 -1.038 -1.038 -1.038
7. Actualiseren bijdrage Dienst Dommelvallei S -214.406 -264.593 -297.417 -366.013
7. Dekking actualiseren bijdrage Dienst Dommelvallei via reserve I&A S 77.060 0 0 0
7. Dekking actualiseren bijdrage Dienst Dommelvallei via stelpost loon- en prijsstijgingen S 96.537 113.770 132.837 156.792
Totaal -131.434 -189.849 -205.127 -251.160
+/+ is voordeel, -/- is nadeel
Terug naar navigatie - Toelichting beleidswijzigingen

1. Decembercirculaire
Op 14 december 2021 is de decembercirculaire 2021 verschenen. Er zijn kleine mutaties aangebracht in de uitkeringsfactor van verschillende jaren i.v.m. ontwikkeling in de uitkeringsbasis en de uitkering van de verdeelreserve. De decembercirculaire is geen bijstellingsmoment voor het accres. Er zijn wel een aantal taakmutaties en wijzigingen in integratie- en decentralisatie-uitkeringen (IU en DU) voor 2021 en latere jaren aangegeven. Een aantal van deze taakmutaties en wijzigingen hebben betrekking op het compensatiepakket corona.
 
Te oormerken in 2023 en verder:
Versterking dienstverlening gemeenten:
De rijksoverheid geeft aan dat naast de hersteloperatie voor getroffen ouders en kinderen i.v.m. de toeslagenaffaire, er ook maatregelen nodig zijn die structureel tot brede verbeteringen in beleid en uitvoering moeten leiden. Onderdeel hiervan is het versterken van de dienstverlening bij gemeenten. Via een aantal actielijnen wordt tot en met 2027 geld beschikbaar gesteld en voor de periode na 2027 gaat het Rijk vroegtijdig in gesprek met de VNG. De volgende actielijnen zijn voor ons van belang:
a. Robuust rechtsbeschermingssysteem
Het is van belang dat mensen dichtbij ondersteuning hebben om de weg te vinden tussen de uitvoeringsinstanties en dat ze hun recht kunnen halen.            
b. Versterking ondersteuning sociale wijkteams
Voor de sociale wijkteams komt uitvoeringscapaciteit beschikbaar om de coördinatie tussen de verschillende soorten van hulpverlening in het sociaal domein te verbeteren. 
 
Salarislasten zorgdomein
Het kabinet stelt vanaf 2022 structureel geld beschikbaar aan gemeenten. Op deze wijze kunnen de gemeenten de loongebonden component van alle tarieven in de Jeugdwet en de Wmo per 1 januari 2022 laten stijgen. Hierdoor is een extra loonsverhoging van 1,5% voor de middengroep in deze sector mogelijk.

 

2. Wet open overheid
De Wet open overheid (Woo) treedt in de plaats van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) en treedt per 1 mei 2022 in werking. De Woo beoogt een transparante en actief openbaar makende overheid. Met dit doel kan het belang van openbaarheid van publieke informatie voor de democratische rechtsstaat, de inwoner, het bestuur en economische ontwikkeling beter worden gediend. De Woo kent daarom de verplichting voor overheden om bepaalde categorieën informatie uit eigen beweging openbaar te maken. Om actieve openbaarmaking structureel en duurzaam te kunnen organiseren is het daarnaast van belang dat de informatiehuishouding van overheden op orde is. De Woo bevat een algemene zorgplicht om documenten in goede, geordende en toegankelijke staat te houden en schrijft maatregelen voor om digitale documenten duurzaam toegankelijk te maken. 
Vanuit het Rijk zijn financiële middelen beschikbaar gesteld om gemeenten te ondersteunen bij de implementatie en de uitvoering van de Woo. 

 

3. Inkomsten verhuur reclamezuil A50
Vorig jaar is gestart met de verkenning om te komen tot een concessie voor de (+/- 30m hoge) reclamemast op de beoogde locatie van het door De Rooij gehuurde perceel langs de A50. De locatie als ook de invulling van de aanbesteding is nog niet helder. Dit als gevolg van de voorverkenning 2e aansluiting Ekkersrijt en van gewijzigde marktomstandigheden voor buitenreclame door de coronacrisis. Hiervoor heeft een eerste marktconsultatie plaatsgevonden. In 2022 zal een aanbestedingsprocedure worden gestart. Na eventuele aanbesteding voor het plaatsen van de mast dienen diverse vergunningstrajecten doorlopen te worden. Daartoe zijn de begrote opbrengsten voor dit en komende jaren niet reëel in te schatten.

 

4. Personele ontwikkelingen

Sinds het vaststellen van de meerjarenbegroting 2022-2025 zijn er diverse ontwikkelingen geweest op het gebied van personeel waaronder het vaststellen van de nieuwe CAO, de procescoördinator zaakgericht werken structureel in dienst te nemen en formatie overhevelen naar Dienst Dommelvallei voor de Wet Inburgering. 

 

5. Budgetneutrale wijziging inhuur vanuit programma 2(CMD 1e lijn)

Restant budget inhuur CMD wordt opgenomen in dit programma en niet meer in programma 2.

 

7. Actualiseren bijdrage Dienst Dommelvallei
Dienst Dommelvallei heeft conform de gemeenschappelijke regeling de documenten Jaarstukken 2021, meerjarenbegroting 2023-2026 en de 1e en 2 begrotingswijziging 2022 aangeboden aan de gemeente Son en Breugel. De financiële gevolgen van deze documenten worden hiermee verwerkt. Een deel van de dekking (€77.060) voor 2023 is afkomstig uit de reserve I&A en een deel wordt ten laste gebracht van de stelpost loon- en prijsindexaties.

Programma 2 Sociale Leefomgeving

Terug naar navigatie - Beleidswijzigingen
Omschrijving I/S 2023 2024 2025 2026
1. Veilig thuis S -4.468 -4.468 -4.468 -4.468
2. Crisisdienst Veilig thuis S -5.054 -5.054 -5.054 -5.054
3. Stelpost salarislasten zorgdomein (decembercirculaire) (gelinkt aan punt 4) S -62.385 -66.323 -67.200 -68.264
4. Indexering tarieven voorzieningen Jeugdwet en Wmo (3% loonsom) (gelinkt aan punt 3) S -87.615 -83.677 -82.800 -81.736
4. Dekking indexering tarieven voorzieningen Jeugdwet en WMO S 55.490 52.995 52.440 51.766
5. Ophogen normbedragen onderwijshuisvesting S 0 -10.175 -10.175 -10.175
6. Vergoeding bewegingsonderwijs basisscholen S -65.000 -65.000 -65.000 -65.000
7. Bijdrage GGD Brabant-Zuidoost S -22.719 -23.277 -23.853 -39.080
8. DVO Eindhoven S -9.000 -9.000 -9.000 -9.000
9. Budgetneutrale wijziging inhuur van programma 2 naar inhuur afdelingsbudget S -13.400 -13.400 -13.400 -13.400
10. Huur kinderopvang Bs Harlekijn, Zandstraat 35 S 31.550 31.550 31.550 31.550
11. Centrale leerlingenregistratie S -6.064 -6.064 -6.064 -6.064
Totaal -188.665 -201.893 -203.024 -218.925
+/+ is voordeel, -/- is nadeel
Terug naar navigatie - Toelichting beleidswijzigingen

3. Stelpost salarislasten zorgdomein (decembercirculaire)

Zie voor een toelichting voor de decembercirculaire programma 1.

 

4. Indexering tarieven voorzieningen Jeugdwet en WMO (3% loonsom)

Betreft de contractueel vastgelegde indexering in de contracten Jeugdzorg en Wmo. Voor de Wmo betreft het de nieuwe contracten die per 1-4-2022 zijn ingegaan.

 

5. Ophogen normbedragen onderwijshuisvesting

Dit zijn de aanvullende kapitaallasten voor investeringen nieuwbouw Regenboog/Krommen Hoek en uitbreiding Bloktempel/Ruimte. In de 1e berap 2022 is in het overzicht van investeringen aanvullend krediet aangevraagd voor onder andere het ophogen van de normbedragen.

 

6. Vergoeding bewegingsonderwijs basisscholen

Verhoging huur van sporthallen en stijging aantal klassen. Daarnaast zijn scholen vanaf schooljaar 2023-2024 wettelijk verplicht om minimaal twee uur bewegingsonderwijs te geven. Momenteel (2022) is dat slechts 1,5 uur. Gemeenten zijn verplicht dit te faciliteren. 

 

7. Bijdrage GGD Brabant-Zuidoost

De gemeentelijke bijdrage uit de kadernota 2023 van de GGD is overgenomen. Hogere bijdrage heeft o.a. te maken met stijging aantal inwoners + hogere loonindex.

 

9. Budgetneutrale wijziging inhuur van programma 2 naar inhuur afdelingsbudget

Restant budget inhuur CMD wordt opgenomen in programma 1 en niet meer in programma 2.

 

10. Huur kinderopvang basisschool Harlekijn, Zandstraat 35

Vanaf 1 augustus 2021 is aanbouw in gebruik genomen door kinderopvangorganisatie Korein. De huur wordt aangegaan voor een periode van 20 jaar met mogelijkheid tot verlenging.

Programma 3 Fysieke en veilige leefomgeving

Terug naar navigatie - Beleidswijzigingen
Omschrijving I/S 2023 2024 2025 2026
1. Werkprogramma ODZOB S -94.337 -94.337 -98.337 -98.337
2. Uitvoering beheerplan kunst in de openbare ruimte S -2.239 -2.239 -2.239 -2.239
3. Actualiseren bijdrage Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRBZO) S -39.204 -39.204 -26.215 -26.215
3. Dekking bijdrage VRBZO uit de reserve rijkscompensatie coronacrisis (indien mogelijk) S 11.374 11.374 0 0
4. Buurtbemiddeling LEV groep S -9.500 0 0 0
Totaal -133.906 -124.406 -126.791 -126.791
+/+ is voordeel, -/- is nadeel
Terug naar navigatie - Toelichting beleidswijzigingen

1. Werkprogramma ODZOB

Vanaf 2023 stijgt de deelnemersbijdrage aan de ODZOB. Dit is het gevolg van de stijging van het gemiddelde uurtarief, de toename van het aantal basistaken en de doorberekening van het accountmanagement en gerelateerde uren (overhead). Tot slot worden er extra kosten doorbelast voor de Omgevingswet die vanaf 2023 gericht zijn op de verdere uitwerking (nazorg) van de wet. Hierdoor stijgt de extra bijdrage aan de ODZOB vanaf 2023 met 94.337 (was 41.350 in de oorspronkelijke, bijgestelde raming).

 

3. Actualiseren bijdrage Veiligheidsregio Brabant Zuidoost

VRBZO heeft op basis van de kadernota 2023 een ontwerpbegroting 2023 vastgesteld. De gemeentelijke bijdrage wordt hierin hoger vanwege de reguliere indexering, hogere loonkosten en een extra bijdrage in 2023 en 2024 om de door corona ontstane achterstand in de doorontwikkeling in het domein crisisbeheersing versneld in te halen. Deze extra bijdrage kan wellicht worden gedekt uit de gemeentelijke reserve rijkscompensatie coronacrisis als deze reserve dan nog bestaat.

Programma 4 Economische en ruimtelijke ontwikkeling

Terug naar navigatie - Beleidswijzigingen
Omschrijving I/S 2023 2024 2025 2026
1. Verbetering bereikbaarheid regio S -250.000 -250.000 -250.000 -250.000
2. Projectleider Duurzaamheid S PM PM PM PM
2. Wijkaanpakken Transitievisie warmte I PM PM PM PM
3. Omgevingsvisie tweejaarlijkse monitoring I PM PM PM PM
3. Gebiedsprogramma Ekkersrijt (onder voorbehoud vaststelling omgevingsvisie 1.0) I PM PM PM PM
3. Gebiedsprogramma Sonniuswijk (onder voorbehoud vaststelling omgevingsvisie 1.0) I PM PM PM PM
3. Gebiedsprogramma centrum (onder voorbehoud vaststelling omgevingsvisie 1.0) I PM PM PM PM
3. Thematisch uitwerkingsprogramma 'woonprogramma / wonen' (onder voorbehoud vaststelling omgevingsvisie 1.0) I PM PM PM PM
3. Thematisch uitwerkingsprogramma 'gezondheid omgevingsvisie' (onder voorbehoud vaststelling omgevingsvisie 1.0) I PM PM PM PM
3. Thematisch uitwerkingsprogramma 'landschap en natuur' (onder voorbehoud vaststelling omgevingsvisie 1.0) I PM PM PM PM
3. Uitwerking Implementatie Omgevingswet I PM PM PM PM
3. Digitaal Stelsel Omgevingswet I PM PM PM PM
3. Omgevingsplan; bijstellingen I PM PM PM PM
Totaal -250.000 -250.000 -250.000 -250.000
+/+ is voordeel, -/- is nadeel
Terug naar navigatie - Toelichting beleidswijzigingen

 

1. Verbetering bereikbaarheid regio

Komende jaren wordt op regionaal niveau verder gewerkt aan het verbeteren van de bereikbaarheid in en van de regio en dus ook van de inwoners en ondernemers in onze gemeente. Voor regionale projecten worden ook bijdragen van onze gemeente gevraagd. Deze projecten gaan niet alleen over autoverkeer, maar ook over de aanleg en verbetering regionale (langeafstands) fietspaden en werkgeversaanpak.

 

2. Projectleider Duurzaamheid & Wijkaanpakken TVW

In 2022 werken we aan de eerste wijkaanpakken voor aardgasvrije wijken in Son en Breugel. In de Transitievisie Warmte is afgesproken om dit in 2022 met incidentele middelen te dekken (reserve duurzaamheid). Medio 2022 is er een beter zicht op de daadwerkelijke kosten van de aanpak en de benodigde capaciteitsvraag. Indien het noodzakelijk is om een FTE uitbreiding te doen dan wordt er aansluiting gezocht bij andere extra taken vanuit Duurzaamheid (Ekkersrijt & Sonniuswijk). De dekking zal in 2023 zeer waarschijnlijk komen vanuit de uitvoeringslasten van het Klimaatakkoord. Hier is echter nog geen formele besluitvorming over geweest, behalve de intentie van het landelijke coalitieakkoord.

 

3. Omgevingsvisie en gebiedsprogramma's en uitwerkingsprogramma's

In de "omgevingsvisie Son en Breugel 'OOg op een zonnige toekomst!" is aangegeven dat de omgevingsvisie een dynamisch product is dat één/tweejaarlijks een bijstelling krijgt. Daarnaast zijn van deze omgevingsvisie een aantal 'gebiedsprogramma's' aangegeven die vragen om een nadere uitwerking. Tegelijkertijd zijn in dit hoofdstuk een aantal thematische uitwerkingsprogramma's benoemd die opgepakt dienen te worden. Resultaten van deze gebiedsprogramma's en uitwerkingsprogramma's vormen input voor de aangegeven bijstellingen van de omgevingsvisie. Voor de werkzaamheden, inhuur externe bureaus die ons hierbij moeten helpen zijn indicatief een aantal kosten opgenomen. De verdere en nadere invulling kan pas aan de orde zijn als de "Omgevingsvisie Son en Breugel; OOg op een zonnige toekomst!" (versie 1.0) is vastgesteld en er een werkprogramma is ontstaan. 

 

Uitwerking Implementatie Omgevingswet. In 2022 wordt de minimale basis vastgelegd om per 1 januari 2023 te kunnen werken met de Omgevingswet. Niet alles is op dat moment af. Ook worden de 1e ervaringen per 1 januari 2023 pas opgebouwd. Voorzien is dat er verdere uitwerkingen moeten plaatsvinden of dat er aanpassingen op de minimale basis gaan plaatsvinden. 

 

Het Digitaal Stelsel Omgevingswet is de digitale omgeving waarin wij onze dienstverlening in het kader van de Omgevingswet moeten verzorgen. Invulling en uitvoering van dit digitale stelsel door middel van onze applicaties zal ook in 2023 en verdere jaren aandacht vragen en de inhuur van externe expertise vergen. 

 

Gezien onder andere de onzekerheid van de kosten is er voor nu besloten om deze posten als PM op te nemen in deze kadernota.