Programma’s

Programma 1 Interne en externe dienstverlening

Beleidswijzigingen

Terug naar navigatie - Beleidswijzigingen
Omschrijving I/S 2024 2025 2026 2027
1. Aanschaf communicatietools en bredere inzet communicatiekanalen en communicatiemiddelen S -14.000 -14.000 -14.000 -14.000
2. Decembercirculaire 2022 S 109.930 82.292 29.717 -24.071
2. Wet Goed Verhuurderschap (decembercirculaire 2022) S -13.778 -14.485 -14.156 -14.146
3. Actualiseren bijdrage Dienst Dommelvallei S -182.136 -181.371 -176.819 -250.519
4. BHV-plan S -5.000 -5.000 -5.000 -5.000
5. BIZOB S -50.000 -50.000 -50.000 -50.000
6. Actualisatie budget Commissie bezwaar en beroep S 3.725 3.725 3.725 3.725
7. Bestuurlijke samenwerking S 20.000 20.000 20.000 20.000
Totaal -131.259 -158.839 -206.533 -334.011
+/+ is voordeel, -/- is nadeel
Terug naar navigatie - Toelichting beleidswijzigingen

1. Aanschaf communicatietools en bredere inzet communicatiekanalen en communicatiemiddelen
We hebben onze kanalen voor het verspreiden van het gemeentenieuws verbreed. We hebben tools aangeschaft voor de ondersteuning van het werk van het communicatieteam. En we zetten meer in op video op onze online-kanalen.
 
2. Decembercirculaire 2022
Op 21 december heeft het Rijk de decembercirculaire 2022 gepubliceerd. Deze circulaire bevat zoals gewoonlijk weinig mutaties ten opzichte van de septembercirculaire. Via de decembercirculaire is er één post voor te oormerken in aanmerking gekomen:

Wet Goed Verhuurderschap
In het Coalitieakkoord is afgesproken dat gemeenten meer mogelijkheden krijgen om malafide verhuurderschap en discriminatie op de huurmarkt gerichter aan te pakken. Deze afspraken worden uitgevoerd in de vorm van het wets-voorstel Goed Verhuurderschap. Het wetsvoorstel zal naar verwachting in juli 2023 in werking treden. Het rijk stelt vanaf 2023 middelen ter beschikking om gemeenten financieel te ondersteunen bij de implementatie en uitvoering van deze wet. Gemeenten ontvangen een structurele bijdrage van € 12,4 miljoen voor handhaving van de landelijke algemene regels en het meldpunt. 
 
3. Actualiseren bijdrage Dienst Dommelvallei
Dienst Dommelvallei heeft conform de gemeenschappelijke regeling de documenten Jaarstukken 2022, meerjarenbegroting 2024-2027 en de 1e begrotingswijziging 2023 aangeboden aan de gemeente Son en Breugel. De financiële gevolgen van deze documenten worden hiermee verwerkt. Een deel wordt ten laste gebracht van de stelpost loon- en prijsindexaties en een deel vanuit inhoudelijk bijstandsbudget van programma 2.
 
5. BIZOB
Dit is een actualisatie van de bijdrage aan BIZOB. Voor € 35.000 zijn dit additionele inkoopkosten vanuit 10voordejeugd en daarnaast € 15.000 om het budget op peil te houden.

 

7. Bestuurlijke samenwerking

Dit is een actualisatie van het budget bestuurlijke samenwerking.

Nieuw beleid

Terug naar navigatie - Nieuw beleid
Omschrijving I/S 2024 2025 2026 2027
1. Ophogen personeelsbudget S -583.000 -583.000 -453.500 -453.500
2. Toevoegen participatiebegeleiding langdurig bijstandsgerechtigden. S -18.000 -18.000 -18.000 -18.000
Totaal -601.000 -601.000 -471.500 -471.500
+/+ is voordeel, -/- is nadeel
Terug naar navigatie - Toelichting nieuw beleid

1. Ophogen personeelsbudget

Voor het bereiken van de doelstellingen van onze gemeente is het belangrijk dat de gemeentelijke organisatie over voldoende personele capaciteit beschikt, zowel in kwalitatieve als kwantitatieve zin. Daarnaast is het ook belangrijk dat de vele goede medewerkers die dagelijks aan deze doelstellingen werken, werkgeluk ervaren en behouden blijven voor de organisatie.
Zoals In de begroting 2022 is aangekondigd, is er in 2022 onderzoek gedaan naar de maatregelen die daarvoor genomen moeten worden. In december 2022 hebben wij het organisatieplan vastgesteld dat als titel heeft meegekregen: “Stromen en meanderen, meebewegen met een veranderende omgeving”. Daarmee doelen we op de organisatieontwikkeling die enkele jaren geleden in gang is gezet en nog steeds lopende is. De benodigde personele capaciteit in relatie tot de ambities van onze gemeente is één van de uitwerkingspunten. Uw raad is hierover door middel van een raadsinformatiebrief geïnformeerd. In deze kadernota stellen wij uw raad voor om middelen beschikbaar te stellen voor het op orde krijgen van de ambtelijke capaciteit.

Op 14 november 2022 bent u door de gemeentesecretaris geïnformeerd over zijn visie op de inzet van de ambtelijke capaciteit. Kort samengevat houdt deze visie in dat we, om onze doelstellingen als gemeente te halen, de beschikking moeten hebben over een organisatie met een vaste kern professionele medewerkers van voldoende omvang en een flexibele schil met tijdelijke medewerkers. 

Op een aantal beleidsterreinen zijn al langer knelpunten voor wat betreft de beschikbare personele capaciteit. Organisatiebreed is onderzocht waar deze knelpunten zitten en wat er voor nodig is om deze op te lossen. Gebleken is dat extra capaciteit nodig is voor de aansturing en het strategisch vermogen van de organisatie. Daarnaast wordt extra capaciteit gevraagd voor handhaving, Ruimtelijke ontwikkeling (tijdelijk) en om de participatie van inwoners goed vorm te kunnen geven en structureel te borgen. Hiervoor dient in het personeelsbudget in 2024 en 2025 met € 583.500 en met ingang van 2026 structureel met € 453.500 te worden opgehoogd.   

 

2. Toevoegen participatiebegeleiding langdurig bijstandsgerechtigden

Het bestand van bijstandsgerechtigden met een langdurige bijstandsuitkering ( > 5 jaar) neemt toe. Deze groep heeft een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Om de kansen op werk of participatie te vergroten heeft de gemeente de afgelopen jaren ingezet op dit deel van het bestand (project Kansen). Met meer tijd en gespecialiseerde aandacht voor deze groep uitkeringsgerechtigden lukt het tot re-integratie en participatie te komen.  Tot nu toe zijn hiervoor subsidie en projectmiddelen ingezet vanuit Europees Sociaal Fonds en WSD. Om hier vanuit Dienst Dienstdommelvallei structureel invulling aan te geven is de toevoeging van een Participatieconsulent noodzakelijk. Structureel benodigd budget hiervoor is € 18.000,-

Programma 2 Sociale Leefomgeving

Beleidswijzigingen

Terug naar navigatie - Beleidswijzigingen
Omschrijving I/S 2024 2025 2026 2027
1. Exploitatiekosten kinderopvang S 5.612 5.612 5.612 5.612
2. Aanvullende subsidie bibliotheek inrichtingskosten en huren ruimtes S -8.678 -8.678 -8.678 -8.678
3. Inkomensregelingen S 259.666 259.666 259.666 259.666
4. GGD bijdrage meerjarenraming 2024-2027 S -43.118 -58.245 -59.581 -76.566
5. Bijstellen budget Wsw S 88.907 117.200 140.279 188.923
6. Bestuurs-en indicatiekosten WSD S -5.536 -5.536 -5.536 -5.536
7. Uitvoeringsmiddelen inburgering S -50.751 -53.041 -54.113 -54.113
8. Tekort contracttaken jeugdgezondheidszorg S -25.407 -25.407 -25.407 -25.407
9. Subsidie MEE S -9.782 -9.782 -9.782 -9.782
10. Subsidie GGzE S -10.248 -10.248 -10.248 -10.248
11. Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) middelen S -18.500 -18.500 -18.500 -18.500
12. Subsidie LEVgroep S 40.715 40.715 40.715 40.715
13. Exploitatie Dommelhuis S -37.000 -37.000 -37.000 -37.000
13. Exploitatie Dommelhuis S 37.000 37.000 37.000 37.000
14. Jeugdzorg-plus (gesloten jeugdhulp) I 35.000 0 0 0
15. Muzikale vorming S 10.000 10.000 10.000 10.000
16. Mantelzorg Wmo S 20.000 20.000 20.000 20.000
17. Dagbesteding Wmo S 20.000 20.000 20.000 20.000
18. Maatwerk chronisch zieken S 30.000 30.000 30.000 30.000
19. Uitvoeringskosten maatwerk Wmo S 2.000 2.000 2.000 2.000
20. Uitvoeringskosten jeugdzorg S 10.000 10.000 10.000 10.000
21. Exploitatie sporthal de Bongerd I 18.000 0 0 0
Totaal 367.880 325.756 346.427 378.086
+/+ is voordeel, -/- is nadeel
Terug naar navigatie - Toelichting beleidswijzigingen

3. Inkomensregelingen
De realisatiecijfers van afgelopen jaren in combinatie met de realisatie tot nu toe, geven reden voor een herbeoordeling van de budgetten. We houden hierbij al rekening met een stijging van de uitkeringslasten, omdat de normen per 1-1-2023 zijn gestegen.
 
4. Bijdrage GGD
Verhoging van de bijdrage aan de GGD door de structurele doorrekening van de 1e begrotingswijziging 2023 (informatie veiligheid, archiefbeheer, risico management, harmonisatie basisaanbod preventie JGZ 0-4 jaar en de index correctie als gevolg van het nieuwe CAO akkoord), de toename van het aantal kinderen (JGZ) en het verhogen van de pandemische paraatheid. Het deel indexcorrectie wordt ten laste gebracht van de stelpost loon- en prijsindexaties.
 
5. Bijstellen Wsw budgetten conform Rijksbijdragen
Hierbij is nog geen rekening gehouden met de stijging van het Wettelijke Minimum Loon (WML) met ruim 10%. Compensatie van het Rijk wordt verwacht in de mei circulaire 2023.
 
7. Uitvoeringsmiddelen inburgering
Deze structurele uitvoeringsmiddelen worden ingezet voor de detachering van de PIP consulent, administratieve ondersteuning in de uitvoering van het inburgeringsbeleid en de uitvoering van de financiële zelfredzaamheid van inburgeraars.
  
8. Tekort contracttaken jeugdgezondheidszorg
De contracttaken voor de jeugdgezondheidszorg (JGZ) zijn verhoogd om de kwaliteit van de JGZ en de ondersteuning van het CMD te waarborgen. 
 
9. Subsidie MEE
De subsidie voor 2023 aan Stichting MEE is aangepast naar een hoger subsidiebedrag voor de bekostiging van de cliëntondersteuner jeugd. Tijdens de beoordeling op basis van de ingediende aanvraag is uitgegaan van een foutief bedrag.
 
10.Subsidie GGzE
De subsidie voor 2023 aan GGzE is aangepast naar een hoger subsidiebedrag voor de bekostiging van een extra GGZ expertise op het gebied van volwassene. Tijdens de beoordeling op basis van de ingediende aanvraag is uitgegaan van een foutief bedrag.
 
11. Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) middelen
Uit de voorlopige beschikking onderwijsachterstandenbeleid (OAB) middelen blijkt dat de gemeente Son en Breugel voor 2023 een bedrag ontvangt van € 64.000,-. Dit is minder dan de afgelopen jaren en ook minder dan begroot. We ontvangen voor 2023 minder middelen om de voorschoolse voorzieningen te bekostigen.
 
12. Subsidie LEVgroep
Het volledige subsidiebedrag is in de begroting verwerkt op de post sociaal cultureel werk. Een deel van de inburgeringstaken uitgevoerd door de LEVgroep komen ten laste van de post vluchtelingenwerk.
 
13. Exploitatie Dommelhuis
In 2022 werd het Dommelhuis in gebruik genomen. Over de investeringen in het project vindt nog afstemming met de fiscus plaats. Deze afstemming heeft ook gevolgen voor de afspraken tussen Son en Breugel en stichting Dommelhuis over de exploitatie van het Dommelhuis. Deze afspraken leiden tot een verschuiving binnen onze begroting.

 

14. Jeugdzorg-plus (gesloten jeugdhulp)
Voor deze vorm van jeugdzorg is in de afgelopen jaren geen indicatie afgegeven. 

 

15. Muzikale vorming
Er is sprake van een structureel overschot op het budget voor muzieksubsidies. 

 

16. Mantelzorg Wmo
Het beschikbare budget kan worden verlaagd . Vooruitlopend op het vast te stellen mantelzorgbeleid is een aantal aanbevelingen uit het GGD onderzoek naar de behoefte van mantelzorgers in concrete maatregelen vertaald. De kosten daarvan zijn lager dan verwacht. Het resterende budget is naar verwachting toereikend voor de uitvoering van het nog vast te stellen mantelzorgbeleid.  

 

17. Dagbesteding Wmo
Voor de maatwerkvoorziening dagbesteding is er een structureel overschot in het beschikbare budget.

 

18. Maatwerk chronisch zieken
Het aantal inwoners dat in aanmerking komt voor compensatie van zorgkosten is al jaren redelijk stabiel. Het beschikbare budget kan dan ook worden verlaagd. 

 

20. Uitvoeringskosten jeugdzorg
Er is sprake van een structureel overschot op de uitvoeringskosten (het gaat niet om de kosten van de geïndiceerde zorg).

 

21. Exploitatie sporthal De Bongerd
Omdat De Bongerd in 2024 (grotendeels) niet in gebruik zal zijn is er een eenmalige besparing op de exploitatiekosten.

Nieuw beleid

Terug naar navigatie - Nieuw beleid
Omschrijving I/S 2024 2025 2026 2027
1. Inzet commissie lokaal sociaal bemiddeling I -20.000 0 0 0
2. (minima)Regeling voor sport en cultuur voor volwassenen S -40.000 -40.000 -40.000 -40.000
3. Preventief groepstraject voor kinderen van gescheiden ouders S -36.000 -36.000 -36.000 -36.000
4. Organisatie vrijwilligersavond S 0 -17.500 0 -17.500
Totaal -96.000 -93.500 -76.000 -93.500
+/+ is voordeel, -/- is nadeel
Terug naar navigatie - Toelichting nieuw beleid

1. Inzet lokaal sociaal bemiddeling 

Voor 2022 en 2023 was er € 20.000,- gereserveerd voor de inzet van de commissie lokaal sociaal bemiddeling. Door vertraging is het commissielid gestart in 2023. Het commissielid wordt voor twee jaar benoemd. Na een jaar vindt er een evaluatie plaats. Na deze evaluatie bepalen we of de commissie na twee jaar blijft bestaan. Bij continuering van de commissie nemen we de financiële  gevolgen mee tijdens de kadernota 2025-2028. 

 

2. (minima)Regeling voor sport en cultuur voor volwassenen

Onderdeel van de uitwerking van het integrale beleidskader armoedebestrijding en schuldhulpverlening. De regeling heeft als doel dat volwassenen met een laag inkomen kunnen deelnemen aan sportieve en culturele activiteiten. 

 

3. Preventief groepsaanbod voor kinderen van gescheiden ouders

Onderdeel van het beleidskader Sociaal Domein. Het doel is om kinderen van gescheiden ouders op een laagdrempelige manier te ondersteunen in de verwerking van de scheiding. Er loopt momenteel een pilot die naar verwachting wordt voortgezet in 2024 en verder.

 

4. Organisatie vrijwilligersavond

De gemeente en de gemeenteraad organiseren om de twee jaar een vrijwilligersavond voor de vrijwilligers in onze gemeente.

Programma 3 Fysieke en veilige leefomgeving

Beleidswijzigingen

Terug naar navigatie - Beleidswijzigingen
Omschrijving I/S 2024 2025 2026 2027
1. Projectleider Duurzaamheid, Wijkaanpakken TVW S 83.000 83.000 0 0
2. Decentrale uitvoeringsmiddelen voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE) I 329.670 332.634 PM PM
2. Decentrale uitvoeringsmiddelen voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE) I -329.670 -332.634 PM PM
3. Actualisatie budget APV en bijzondere wetten S 6.164 6.164 6.164 6.164
4. Kapitaallasten pumptrack S -1.533 -1.520 -1.506 -1.493
5. Wegen S 4.300 4.300 4.300 4.300
6. Gesloten verhardingen klein S 6.500 6.500 6.500 6.500
Totaal 98.431 98.444 15.458 15.471
+/+ is voordeel, -/- is nadeel
Terug naar navigatie - Toelichting beleidswijzigingen

1. Projectleider Duurzaamheid, Wijkaanpakken TVW
In afwachting van de gelden vanuit het Rijk namen we in de begroting 2023 kosten op voor de projectleider ten laste van het begrotingsresultaat. Hierdoor konden we zeker starten met de werkzaamheden en waren we niet afhankelijk van het Rijk. Begin 2023 stelde het Rijk de middelen voor de uitvoering van het klimaatakkoord beschikbaar voor de jaren 2023-2025. Voor de jaren erna is er nog geen zekerheid over de financiering. Voor de jaren 2024 en 2025 kunnen de middelen voor de projectleider weer vrijvallen ten gunste van het begrotingsresultaat.
  
2. Uitkering van de decentrale kosten voor de uitvoering van het klimaatakkoord
De middelen vanuit het Rijk zijn de dekking van apparaatskosten voor uitvoering van het klimaatakkoord. Het gaat hier om een toezegging voor een minimum aan middelen voor 2023 t/m 2025. Voor 2024 en 2025 komt er extra budget beschikbaar, maar hoeveel en waarvoor is nog onbekend. Voor 2026 e.v. zullen er ook middelen beschikbaar komen, echter is de hoogte hiervan onbekend. De bijdrage zal ingezet worden voor energiebesparing, duurzaamheidsaanpak Ekkersrijt, duurzame mobiliteit, Zoekgebied Sonniuswijk en de warmtetransitie. Het gaat hier allemaal om de continuering en versterking van processen die al in gang zijn gezet met eerdere middelen. De middelen mogen geen dekking zijn voor daadwerkelijke realisatie.

Nieuw beleid

Terug naar navigatie - Nieuw beleid
Omschrijving I/S 2024 2025 2026 2027
1. Energiescans SonEnergie I -15.000 -15.000 -15.000 0
1. Reserve Duurzaamheid I 15.000 15.000 15.000 0
2. Klimaatadaptatie S PM PM PM PM
3. Cofinanciering subsidieregeling Het Groene Woud (2023-2027) S -15.000 -15.000 -15.000 -15.000
Totaal -15.000 -15.000 -15.000 -15.000
+/+ is voordeel, -/- is nadeel
Terug naar navigatie - Toelichting nieuw beleid

1. Energiescans SonEnergie

SonEnergie voert jaarlijks energiescans uit bij particuliere woningen. Om deze scans goed uit te voeren hebben ze apparatuur nodig en jaarlijkse trainingen. Het voornemen is om meerjaren afspraken te maken over de financiering van de scans. Waarbij we als gemeente een vast bedrag per jaar betalen (50%) en een variabel bedrag afhankelijk van de hoeveelheid uitgevoerde scans (50%). De dekking voor de maatregelen komt uit de reserve duurzaamheid.

 

2. Klimaatadaptatie

Het college heeft de ambitie om de openbare en private ruimte klimaatbestendig te maken. In Q1 2023 hebben we samen met een extern bureau onderzoek gedaan naar het borgen van Klimaatadaptatie binnen de organisatie. In de komende maanden werken we dit verder uit in een strategie met daarin concrete vervolgstappen, om het thema structureel en stevig te verankeren. 

 

3. Cofinanciering subsidieregeling Het Groene Woud (2023-2027)
De gemeente Son en Breugel wil als partner onderdeel wil zijn van het LEADER programma Het Groene Woud (looptijd 2023 t/m 2027) en de benodigde cofinanciering van ca € 15.000,- per jaar borgen in de meerjarenbegroting, zodra Het Groene Woud definitief door de provincie als LEADER-gebied is aangewezen (en de exacte omvang van de benodigde cofinanciering kan worden bepaald).

Programma 4 Economische en ruimtelijke ontwikkeling

Beleidswijzigingen

Terug naar navigatie - Beleidswijzigingen
Omschrijving I/S 2024 2025 2026 2027
1. Verkoop openbaar groen - Uitgaven S -60.000 -55.000 -45.000 -40.000
1. Verkoop openbaar groen - Inkomsten S 40.000 35.000 30.000 25.000
1. Dekking verkoop openbaar groen via reserve reststroken S 20.000 20.000 15.000 15.000
2. Brainport avenue S 7.577 7.577 7.577 7.577
Totaal 7.577 7.577 7.577 7.577
+/+ is voordeel, -/- is nadeel
Terug naar navigatie - Toelichting beleidswijzigingen

1. Verkoop openbaar groen
De kosten bestaan uit inhuur van personeel voor het verkopen van stroken en voor de herinrichting. De inkomsten bestaan uit het verkopen van openbaar groen. We verwachten komende jaren minder inkomsten te hebben als het gevolg van het teruglopende aantal verkopen. Het verschil tussen de kosten en opbrengsten zal gedekt worden uit de reserve reststroken.

Nieuw beleid

Terug naar navigatie - Nieuw beleid
Omschrijving I/S 2024 2025 2026 2027
1. Omgevingswet I 0 -250.000 0 0
2. Deelname publieke coöperatie Nederland Boven Water (NLBW) I -25.000 -25.000 0 0
Totaal -25.000 -275.000 0 0
+/+ is voordeel, -/- is nadeel
Terug naar navigatie - Toelichting nieuw beleid

1. Omgevingswet

Het door een externe partij laten uitvoeren van de verdere werkzaamheden van het omgevingsplan 2024 en 2025 (plangebieden Ekkersrijt, centrumgebied en buitengebied), het regelen van de benodigde annotaties in het DSO (in het omgevingsplan via kenmerken kunnen zoeken zodat de initiatiefnemer alleen die planregels krijgt te zien die voor het initiatief/locatie van toepassing zijn, en het doornemen van het hele omgevingsplan achterwege kan laten) en het opstellen van de toepasbare regels. Externe uitbesteding is aan de orde i.v.m. benodigde expertise en aanwezige capaciteit die hiervoor nodig is.  De kosten zijn een externe indicatie (raming op basis van de laatste kwartalen) en nog niet gebaseerd op concrete offertes. 

 

2. Deelname publieke coöperatie Nederland Boven Water (NLBW)
We stellen een Plan van Aanpak op om te komen tot een gebiedsvisie Sonniuswijk met een daarbij behorend uitvoeringsprogramma. NLBW neemt obstakels weg in regelgeving en beleid op provinciaal en landelijk niveau. Met oog op nationale voorbeeldwerking, kan NLBW een functie vervullen naar Rijk en Provincie. De bijdrage geld voor 3 jaar, 2023 is het eerste jaar.