Omschrijving | I/S | 2025 | FCL | ECL |
---|---|---|---|---|
1. Overheveling budget vrijwilligersavond | S | 17.885 | 65300008 | 38009U |
Bijramen Cultuurloper | S | 1.700 | 6430000 | 43801U |
OZB ophogen voor onderwijsgebouwen | S | 3.000 | 6420000 | 21003U |
Aframing inkomsten huur kinderopvang | I | -17.000 | 6420000 | 36000I |
Bijramen leerlingenvervoer | I | -50.000 | 6430002 | 34100u |
Bijramen Jeugdzorg-plus (gesloten jeugdhulp) | S | -76.325 | 6672008 | 43800u |
DVO21 JeugdzorgPlus | I | -4.200 | 6672050 | 43600u |
Jeugdhulp ambulant | I | 100.000 | 6672002 | 34102u |
Zelfstandig leven Jeugd | I | -247.000 | 6672003 | 34102u |
Vervoer Jeugd | I | -8.000 | 6672004 | 34102u |
Jeugd-GGZ | I | -320.000 | 6672006 | 34102u |
Dagbehandeling Jeugd | I | 13.000 | 6672007 | 34102u |
PGB Jeugd | I | -100.000 | 6672010 | 34102u |
Jeugdhulp crisis | I | -100.000 | 6672012 | 34102u |
Wmo dagbesteding | I | 100.000 | 6671001 | 34102u |
Wmo huishoudelijke hulp | I | -105.000 | 6671003 | 34102u |
PGB Wmo | I | -100.000 | 6672012 | 34102u |
Verwachte opbrengsten opvang Oekraine | I | 1.735.000 | 6610802 | 43100i |
Verwachte kosten opvang Oekraine | I | -1.475.000 | 6610802 | 38103u |
Actualisatie evenementenbeleid | I | -25.000 | nog niet bekend, grootboeknummer openen? | |
Dekking bijdrage Dienst Dommelvallei | S | 38.500 | 6610027 | 43800U |
Budgettair neutraal of bedragen kleiner dan 25.000 | I/S | |||
Jeugdreclassering | I | 10.000 | 6682003 | 34102u |
Administratieve wijziging budget Mantelzorg t.b.v. structurele middelen OGGZ (meldpunt bij de GGD) | S | 12.553 | 6610016 | 43800u |
S | - 12.553 | 6681001 | 43600u | |
Administratieve wijziging budget Innovatiebudget Sociaal Domein t.b.v. subsidie Hartsave (2025-2026) | I | -1.304 | 6671000 | 38000u |
1.304 | 6610010 | 43800u | ||
Dommelhuis (FCL 6530011) | ||||
Dommelhuis, bijstelling vergoeding elektriciteit (verhogen inkomsten) | S | 5.500 | 6530011 | 38004I |
Dommelhuis, bijstelling elektriciteit (verhoging kosten) | S | -16.000 | 6530011 | 38004U |
Blaashal (FCL 6520009, Sportcomplex Gentiaan HTC) | ||||
Blaashal, elektriciteit & energie (raming kosten) | S | -63.000 | 6520009 | 38004U |
Blaashal, materialen en diensten derden, uitkering beheerdersvergoeding (vastgestelde kosten) | S | -30.250 | 6520009 | 38009U |
Blaashal, verzekering (raming kosten) | S | -8.000 | 6520009 | 38022U |
Blaashal, onderhoud gebouwen (raming kosten) | S | -8150 | 6520009 | 38037U |
Blaashal, inkomsten verhuur (schatting 30% van de kosten) | S | 33.000 | 6520009 | 36000I |
MFA de Bongerd (FCL 6520006) | ||||
MFA de Bongerd, huurinkomsten (jaarbasis) Kinderopvang (raming inkomsten) | S | 67.400 | 6520006 | 36000I |
MFA de Bongerd, huurinkomsten (jaarbasis) Beweegbanken (raming inkomsten) | S | 9.300 | 6520006 | 36000I |
MFA de Bongerd, huurinkomsten (jaarbasis) Boksvereniging (raming inkomsten) | S | 17.325 | 6520006 | 36000I |
MFA de Bongerd, huurinkomsten (jaarbasis) IVN (raming inkomsten) | S | 7.875 | 6520006 | 36000I |
MFA de Bongerd, huurinkomsten (jaarbasis) LEV-groep / 't Winkeltje (raming inkomsten) | S | 900 | 6520006 | 36000I |
MFA de Bongerd, inkomsten verhuur (schatting benchmark inkomsten idem als blaashal) | S | 33.000 | 6520006 | 36000I |
MFA de Bongerd, bijstelling vergoeding elektriciteit (activeren inkomsten > doorbelasting) | S | 48.000 | 6520006 | 38004I |
MFA de Bongerd, elektriciteit (verhoging kosten) | S | -25.283 | 6520006 | 38004U |
MFA de Bongerd, water (activeren inkomsten > doorbelasting) | S | 2.500 | 6520006 | 38006I |
MFA de Bongerd, water (activeren kosten ) | S | -2.500 | 6520006 | 38006U |
MFA de Bongerd, materialen en diensten derden, uitkering beheerdersvergoeding (incl. vergoeding reinigingskosten) | S | -73.000 | 6520006 | 38009U |
MFA de Bongerd, materialen en diensten derden, servicekosten (activering inkomsten > doorbelasting) | S | 15.000 | 6520006 | 38009I |
MFA de Bongerd, materialen en diensten derden, servicekosten (activering kosten) | S | -15.000 | 6520006 | 38009U |
Totaal | 0 | |||
+/+ is voordeel, -/- is nadeel |
Programma 2 Sociale leefomgeving
Bijramen leerlingenvervoer: Vanwege een stijging van het aantal leerlingen en de kosten voor het leerlingenvervoer, wordt er een tekort voorzien van €50.000.
Bijramen Jeugdzorg-plus: Vanwege de ombouw van de gesloten jeugdzorg naar kleinschalig verblijf zijn de kosten voor jeugdzorg-plus en daarmee de beschikbaarheidsfinanciering sterk gestegen. Dit komt onder andere door een ombouw van jeugdzorgafdelingen, toename van personeel en omscholing voor kleinschalig verblijf. Zoals benoemd in het collegevoorstel Overeenkomst JeugdzorgPlus 2025 op 10-12-2025 wordt het tekort op de begroting 2025 van € 76.325 in de eerste Bestuursrapportage voorgelegd.
Verwachte inkomsten en uitgaven opvang Oekraine: Op basis van de uitgaven 2024, rekening houdend met een indexering van de kosten en een afname van het normbedrag per dag/ per toegewezen plaats naar € 44.
Bijramen: Activatie beheer- en exploitatiekosten van nieuwe locatie MFA de Bongerd.
Bijramen: Activatie beheer- en exploitatiekosten van Blaashal, welke na verwachting Q3 in eigendom komt van gemeente Son en Breugel.
Jeugdzorg (FCL 6672002, 6672003, 6672004, 6672006, 6672007, 6672010, 6672012)
Op basis van de gemaakte kosten t/m februari 2025 verwachten we een tekort op Jeugdzorg van in totaal € 724.000. Dit is verdeeld over de genoemde budgetten. Het tekort wordt deels veroorzaakt door een flinke toename in tarieven. Ook toenemende complexiteit (Jeugd-GGZ) en een toenemende vraag naar pgb's veroorzaken een kostenstijging. Daarnaast was er sinds 2024 sprake van een crisisgeval dat doorliep tot eind Q1 2025. Deze casus was een uitzondering en verklaart de kostentoename op het budget voor crisis in 2025.
Wmo (FCL 6671001, 6671003, 6671012)
De verwachting is minder kosten voor geïndiceerde dagbesteding doordat er alternatieven zijn in de preventie. Daartegenover staat een verwachting van een toename van de kosten PGB op basis van de afgelopen twee maanden. Door de vergrijzing blijft het beroep op huishoudelijke hulp groot. Op basis van de kosten tot op heden verwachten we hierin een toename.
Actualisatie evenementenbeleid
Het huidige Evenementenbeleid stamt uit 2016. In de afgelopen jaren hebben zich veel ontwikkelingen voorgedaan op het gebied van evenementen. Zo is per 1 januari 2018 het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen in werking getreden,. Vanwege het risico bij evenementen zijn de eisen voor veiligheid en medische hulpverlening strenger geworden. Daarnaast zijn de regels voor het gebruik van wegwerpbekers en- bakjes per 1 januari 2024 veranderd. Dit zijn enkele voorbeelden van ontwikkelingen die zich hebben voorgedaan. Gezien de diverse ontwikkelingen is het huidige Evenementenbeleid inmiddels verouderd en moet dit worden geactualiseerd. Daarbij raakt het Evenementenbeleid diverse disciplines zoals vergunningen, APV, Omgevingsplan, Veiligheid, Economie, communicatie en gebiedsgericht zoals de Centrumvisie en Breugel Bruist, net als verschillende evenementenlocaties. Hierdoor is het belangrijk om input en betrokkenheid breed in te zetten. Voorstel is daarom om het actualiseren van het evenementenbeleid te laten begeleiden door een daarvoor gespecialiseerde externe partij.
Dekking bijdrage Dienst Dommelvallei
Zie toelichting bij programma 1.