Programma’s: Beleidswijzigingen en nieuwe wensen

Programma 1 Interne en externe dienstverlening

Terug naar navigatie - Beleidswijzigingen
Omschrijving I/S 2022 2023 2024 2025
1. Proef nieuwe vergaderstructuur en werkwijze raad S -135.000 -135.000 -135.000 -135.000
2. Kosten voormalig wethouder S -65.000 -65.000 -65.000 -65.000
3. Verkiezingen S 0 0 -84.773 -84.773
4. Dienst Dommelvallei S 30.706 24.059 24.673 1.220
5. Document management S 10.000 10.000 10.000 10.000
6. Budgetneutrale wijziging Lumens (naar P. 2) S 58.580 58.580 58.580 58.580
7. Onderhoudscontract gemeentehuis S -10.000 -10.000 -10.000 -10.000
8. Data analist S -17.985 -17.985 -17.985 -17.985
9. Informatie consulent S -17.985 -17.985 -17.985 -17.985
10. Beveiliging toegang tot digitale werkplek (MFA MDM) S -12.650 -12.650 -12.650 -12.650
11. Aanpassingen < € 10.000 S -22.718 -22.718 -22.718 -22.718
Totaal -182.052 -188.699 -272.858 -296.311
+/+ is voordeel, -/- is nadeel
Terug naar navigatie - Toelichting beleidswijzigingen

1. Proef nieuwe vergaderstructuur en werkwijze raad
Het voorstel is een antwoord op de ambitie van uw raad om inwoners etc. meer te betrekken bij de besluitvorming en de besluitvorming efficiënter en effectiever te organiseren. De grondslag hiervoor vormt het coalitieakkoord ‘Samen bouwen aan een mooier Son en Breugel’ en het raadsbesluit “Uitvoering motie bestuurlijke vernieuwing’ d.d. 22 augustus 2019.

2. Kosten voormalig wethouder
Op basis van de huidige kennis is de verwachting dat dit om structurele kosten gaat.

3. Verkiezingen
Er zijn geen kosten voor verkiezingen geraamd vanaf 2024. In 2022 worden verkiezingen voor de Tweede Kamer gehouden. In 2023 zijn de verkiezingen voor provinciale staten en de waterschappen. In 2024 zijn de verkiezingen voor het Europees Parlement.

4. Dienst Dommelvallei
De wijzigingen aangedragen in de 1e begrotingswijziging van Dienst Dommelvallei resulteren in een voordeel.

5. Verminderde behoefte aan drukwerk als gevolg verdergaande digitalisering
Het budget in de begroting kan verlaagd worden omdat er door digitalisering minder behoefte is aan drukwerk.

6. Budgetneutrale wijziging Lumens (naar programma 2)
Het gaat om taken (casus regisseur jeugd) die voorheen werden uitgevoerd door een medewerker die op de loonlijst stond van de gemeente Son en Breugel. Vanaf eind 2019 worden deze taken uitgevoerd door Lumens. Hiervoor ontvangt Lumens een subsidie vanuit Son en Breugel. De benodigde subsidie is hoger dan de voorhanden dekking.

7. Onderhoudscontract gemeentehuis
De nieuwbouw en de renovatie kennen in de begin periode weinig onderhoud en de focus ligt hier dan ook op de goede coördinatie om de verschillende onderaannemers aan te sturen. Er komen regelmatig reparatie- en/of onderhoudsvragen binnen bij de contactpersoon vanuit de gemeente. Deze heeft onvoldoende zicht en tijd om deze zaken goed te beheren en hierbij onderscheid te maken in garantie of reparatie en de planning te volgen. Daarom zoeken we een partij die de gemeente hierin kan ontzorgen. Dit hebben we ondergebracht in een onderhoudscontract.

8. Data analist
De gemeente heeft de ambitie uitgesproken om meer datagedreven te werken. Van operationele controle dashboards, tot tactische sturing op klantgeleiding of werkvoorraden tot strategische inzet voor de energietransitie of ondermijning. In 2020 en begin 2021 zijn via Dienst Dommelvallei op basis van incidentele formatie een aantal pilot projecten uitgevoerd. Om aan de gezamenlijke ambitie van data gedreven werken structureel invulling te geven is binnen Dienst Dommelvallei structureel 1 FTE op schaal 10 noodzakelijk.

9. Informatie consulent
Door toenemende digitalisering en uitbesteding (cloud-toepassingen) is de complexiteit van ICT toegenomen. Om hier grip op te krijgen en houden is het belangrijk om het wijzigingsproces en contract- en leveranciersmanagement verder vorm te geven. Aanvullend neemt, mede door de gestelde ambitie, het aantal digitaliseringstrajecten verder toe en is capaciteitsuitbreiding noodzakelijk om aan de ambitie te kunnen voldoen. We stellen voor de formatie van Informatievoorziening Dienst Dommelvallei structureel met 1 FTE op schaal 10 uit te breiden.

10. Beveiliging toegang tot digitale werkplek (MFA MDM)
Als gevolg van de BIO (Baseline Informatiebeveiliging Overheid) moeten er maatregelen worden genomen om tweetraps authenticatie in te voeren en mobiele apparaten (zoals laptops en telefoon) beter te beveiliging en beheren. Dit met het doel het gebruik van data en applicaties ook buiten de gemeentelijke omgeving veilig te laten verlopen. In februari 2021 heeft er een incident plaatsgevonden rondom een phishing mail. Als gevolg hiervan is de planning van deze maatregelen naar voren gehaald. De invoering loopt en deze zal vooralsnog in 2021 worden afgerond. Inmiddels is duidelijk dat de jaarlijkse kosten voor deze beveiligingsmaatregelen € 57.500 per jaar zijn.

Programma 2 Sociale Leefomgeving

Terug naar navigatie - Beleidswijzigingen
Omschrijving I/S 2022 2023 2024 2025
1. Subsidie Automaatje S -35.000 -35.000 -35.000 -35.000
2. Subsidie Veilig Thuis S -14.213 -14.213 -14.213 -14.213
3. Subsidie Lumens overheveling taken S -106.000 -106.000 -106.000 -106.000
4. Bijdrage zwemonderwijs S -10.000 -10.000 -10.000 -10.000
5. Subsidie Lumens vroegsignalering S -25.197 -25.197 -25.197 -25.197
6. Verhoging kostprijs LEVgroep als gevolg van cao verhoging S -13.000 -13.000 -13.000 -13.000
7. Energiekosten sporthal de Landing S -30.000 -30.000 -30.000 -30.000
8. Deelname GROZzerdam I -50.000 -50.000 0 0
9. Indexering tarieven huishoudelijke Hulp S -30.000 -30.000 -30.000 -30.000
10. Uitvoering Wvggz door GGD I -13.000 -13.000 0 0
11. Fair care monitoring/verantwoording inzet Huishoudelijke Hulp pilot tot 2022-2023 I 20.000 20.000 0 0
11. Fair care monitoring/verantwoording inzet Huishoudelijke Hulp pilot tot 2022-2023 I -24.000 -20.000 0 0
12. Aanstellen lokaal sociaal bemiddelaar I -20.000 -20.000 0 0
13. Structurele uitbreiding uren jongerenwerk S -95.000 -95.000 -95.000 -95.000
14. Toegevoegde incidentele middelen jeugdhulp I -205.168 0 0 0
15. Vernieuwing software sociaal domein I 17.000 0 0 0
16. Armoedebeleid S -56.500 -56.500 -56.500 -56.500
17. Armoederegisseur I -30.000 0 0 0
18. Aanpassingen < € 10.000 S -31.773 -29.821 -29.977 -44.123
Totaal -751.851 -527.731 -444.887 -459.033
+/+ is voordeel, -/- is nadeel
Terug naar navigatie - Toelichting beleidswijzigingen

1. Subsidie Automaatje
Bij het invoeren van het subsidieprogramma in de begroting 2021 is per abuis deze subsidie niet meegenomen.

2. Subsidie Veilig thuis
De begroting Veilig Thuis 2021 en de gemeentelijke bijdrage moet worden vastgesteld. Voor gemeente Son en Breugel gaat het om een bedrag van € 94.213. In de begroting werd eerder nog gerekend met een bedrag van c.a. 2 jaar geleden, € 80.000.

3. Subsidie Lumens overheveling taken (zie ook programma 1)
Het gaat om taken die voorheen werden uitgevoerd door een medewerker van de gemeente Son en Breugel. Vanaf eind 2019 worden deze taken uitgevoerd door Lumens. Hiervoor ontvangt Lumens een subsidie vanuit Son en Breugel. De benodigde subsidie is hoger dan de voorhanden dekking.

4. Bijdrage zwemonderwijs
In de begroting 2021 is abusievelijk de bijdrage voor het zwemonderwijs vervallen.

5. Subsidie Lumens vroegsignalering
Door de wetswijziging wordt vroegsignalering verankerd in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) en is het per 1 januari 2021 een verplichting voor zowel de signaalpartners als gemeente. Op 2 februari heeft het college besloten hiervoor aan Lumens een subsidie te verlenen.

6. Verhoging kostprijs LEVgroep als gevolg van cao verhoging
Basis is de subsidie-aanvraag 2022 van de Levgroep.

7. Energiekosten sporthal de Landing
De energielasten van de Landing vormen een structurele kostenpost. Bij de meerjarenbegroting 2021 is hier niet meer in voorzien.

8. Deelname GROZzerdam
GROZzerdam richt zich op de gezondheidsbevordering van alle inwoners. Centraal in de GROZzerdam staat het ondersteunen van bewoners(organisaties) bij het werken aan vitale wijken en dorpen met gezonde en gelukkige bewoners, met meer eigen regie en zorg voor elkaar, met inzet van technologie en ICT. De insteek van GROZzerdam is om op een ander wijze dan voorheen naar gezondheid en welbevinden (lifestyle) te kijken.

9. Indexering tarieven huishoudelijke hulp
Bij de aanbesteding is ervoor gekozen de tarieven jaarlijks te indexeren. Dit had in de begroting 2021 opgenomen moeten worden.

10. Uitvoering Wvggz (Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg) door GGD
De GGD voert sinds 2020 voor onze gemeente de onderzoeken uit naar de ingediende meldingen. In december 2020 is door het college besloten de overeenkomst met de GGD voor 3 jaar te verlengen.

11. Fair care monitoring/ verantwoording inzet huishoudelijke hulp pilot tot 2022-2023
Fair care is een digitaal registratiesysteem waarmee de zorgaanbieder de inzet van de hulp kan verantwoorden. We starten met de pilot voor de huishoudelijke hulp. Kosten zijn voor rekening van de gemeente. Het betreft een eenmalig bedrag en de kosten voor de uitvoering in 2022 en 2023. Daarnaast dient dit systeem een bezuiniging op te leveren doordat door dit systeem beter inzichtelijk is welke hulp geleverd is en er een betere factuurcontrole mogelijk is.

12. Aanstellen lokaal sociaal bemiddelaar
De raad heeft een motie vastgesteld voor het aanstellen van een lokaal sociaal bemiddelaar. In afwachting van de effecten (evaluatie) wordt hier vooralsnog incidenteel in voorzien voor 2022 en 2023.

13. Structurele uitbreiding uren jongerenwerk vanaf 2022
Gaat om extra inzet van jongerenwerk (24 uur per week).

14. Toegevoegde incidentele middelen jeugdhulp
Eerder is door u een besluit genomen om een taakstelling op te leggen aan het CMD. De taakstelling voor 2022 is € 350.000. Wij willen dit gedeeltelijk opvangen door de eenmalige bijdrage jeugd van € 205.000 uit de septembercirculaire van 2020 daarvoor alsnog te oormerken. Bij het vaststellen van de begroting 2021-2024 is deze bijdrage via de 1e begrotingswijziging 2021 toegevoegd aan de algemene middelen. Dit betekent een verlaging van het begrotingsresultaat met € 205.000.

 

15. Vernieuwing software sociaal domein
De stuurgroep BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering heeft ingestemd met het afwijken van de verplichting om Djuma in te gaan richten en uit te voeren voor het CMD en Werk en Inkomen. Door het aanschaffen, inrichten en realiseren van een koppeling tussen de programma's, als onderdeel van het project Vernieuwing software sociaal domein, wordt een efficiëntere en automatische wijze van archivering in Djuma gerealiseerd. De hiermee gepaard gaande kosten zijn verwerkt in het budget voor Dienst Dommelvallei.

16. Armoedebeleid
Gaat om verruiming van de huidige (minima)regelingen. De visie van het nieuwe armoedebeleid is dat inwoners financieel gezond kunnen opgroeien en leven. Het huidige armoedebeleid is niet toereikend. We gaan daarom een aantal maatregelen doorvoeren. Op dit moment is de inkomensgrens 110% van de bijstandsnorm. We gaan dit verhogen naar 120%, zodat meer mensen die het nodig hebben gebruik kunnen maken van de minimaregelingen. Ook gaan we vanuit het Gemeentelijk Sociaal Fonds een bijdrage in contributie voor sociaal culturele en sportieve activiteiten toekennen. De hoogte van de bijdrage is € 150 per gezinslid (18 jaar of ouder) per jaar. Uit de financiële analyse blijkt dat er binnen de huidige budgetten enige ruimte is om het nieuwe armoedebeleid te bekostigen. Wel is er aanvullend budget nodig, omdat voor sommige regelingen er momenteel tekorten zijn of de budgetten niet toereikend zijn om de maatregelen door te voeren.

17. Armoederegisseur
De armoederegisseur is onderdeel van het armoedebeleid. Het is een nieuwe functie, waar geen budget voor is. De armoederegisseur zet zich in om:

  • Het bereik en beroep op de verschillende regelingen te vergroten.
  • Aandacht voor preventie en herkennen signalen rond armoede.
  • De onderlinge samenwerking in kaart brengen van alle partijen die zich bezighouden met armoedebestrijding en verbeteren.
  • Krachten bundelen, kennis delen, het netwerk versterken en meer integrale afstemming bereiken.

Programma 3 Fysieke en veilige leefomgeving

Terug naar navigatie - Beleidswijzigingen
Omschrijving I/S 2022 2023 2024 2025
1. Nieuw groenbeleidsplan S -24.006 -18.681 -47.335 -61.967
1. Onttrekking aan reserve tbv groenbeleid S 24.006 18.681 41.475 0
2. Groenvisie Ekkersrijt S 0 -1.250 -15.000 -15.000
3. Inzet van de basisteamprogrammaleider (BPTL) S -13.145 -13.145 -13.145 -13.145
4. Verhuur openbaar groen S 10.000 10.000 10.000 10.000
5. Eenmalig groot onderhoud evenementenputten I -10.000 0 0 0
6. Veiligheidsmonitor S -20.000 -20.000 -20.000 0
7. Verhoging gemeentelijke bijdrage Veiligheidsregio Brabant Zuidoost S -15.650 -15.650 -15.650 -14.035
8. Beleid cyber en weerbaarheid inclusief campagne I -10.000 0 0 0
9. Projectmatig toezicht openbare orde I -20.000 0 0 0
10. Handhaving Hoberglaan I -20.000 0 0 0
11. Doorstromingsmaatregelen Gentiaan Bestseweg S 0 -11.667 -11.667 -11.667
12. Strooier stratos 3 maal investering S 0 -11.800
13. Aankoop brandweerkazerne S 0 -29.344 -29.344 -29.344
13. Extra huurinkomsten VRBZO door aankoop brandweerkazerne S 0 29.344 29.344 29.344
14. Aanpassingen < € 10.000 S -78.350 -79.283 -81.683 -95.354
Totaal -177.145 -130.995 -153.005 -212.968
+/+ is voordeel, -/- is nadeel
Terug naar navigatie - Toelichting beleidswijzigingen

1. Nieuw groenbeleidsplan
Momenteel is er een voorstel onderhanden over het groenbeleid. Daar komen extra kosten uit naar voren. Het huidige groenbeleid dient door klimatologische veranderingen geactualiseerd te worden. Daarnaast repareren we met het nieuwe beleid een aantal juridische hiaten van het oude groenbeleid en bieden we ruimte voor burgerparticipatie.

2. Groenvisie Ekkersrijt
Het groen op Industrieterrein Ekkersrijt begint te verloederen. Sommige delen raken versleten. Ook door de verandering van het klimaat (steeds warmere zomers en minder regen in die zomers) krijgen diverse beplantingssoorten het moeilijk. Struiken gaan kapot waardoor er lege plekken komen die makkelijk bij de volgende regenbui vol met onkruid komen te staan. Ook zijn er bomen die slecht groeien. Gebrek aan voeding en vocht zijn de oorzaken. In sommige plantvakken zit te veel puin. Het is tijd om het groen op Ekkersrijt tegen het licht te houden en dit op sommige plekken te renoveren zodat het weer enkele decennia mee kan zonder groot onderhoud. Dit is een investering van € 300.000.

3. Inzet van de basisteamprogrammaleider (BPTL)
Komende jaren wordt de doorontwikkeling en professionalisering van de gezamenlijke aanpak van de ondermijnende criminaliteit binnen basisteam Dommelstroom voortgezet met, onder andere, de inzet van de BPTL. Het college heeft besloten om, na kennisneming van het evaluatieverslag, de functie structureel te maken. Samen met de andere vijf basis teamgemeenten wordt de huidige BPTL in vaste dienst genomen. Hiervoor wordt een Dienstverlenings-overeenkomst gesloten met de gemeente Valkenswaard.

4. Verhuur openbaar groen
Na het project om het illegaal gebruik van groenstroken in beeld te krijgen worden nu meer groenstroken verhuurd. Opbrengsten nemen structureel toe.

5. Groot onderhoud evenementenputten
Na realisatie van de evenementenputten in het centrum van Son is er geen geld gereserveerd voor het uitvoeren van noodzakelijk onderhoud. Groot onderhoud van de putten is op korte termijn noodzakelijk voor het goed functioneren van de putten.

6. Veiligheidsmonitor
De veiligheidsmonitor wordt 1 keer in de 4 jaren uitgevoerd. Deze wordt in 2021 uitgezet. De rekening hiervoor komt in 2022 en weer opnieuw in 2026. Voor de jaren 2023 en 2024 is te veel af geraamd. Door bovenstaande aanpassing komt het budget weer op het oude niveau.

7. Verhoging gemeentelijke bijdrage Veiligheidsregio Zuidoost Brabant
De meerjarige financiële gevolgen van de begroting 2022 VRBZO voor de gemeente Son en Breugel worden hiermee verwerkt.

8. Beleid cyber en weerbaarheid inclusief campagne
Heeft betrekking op veiligheidsbeleid. Er worden activiteiten georganiseerd in het kader van weerbaarheid en cybercriminaliteit (voor burger en ondernemer).

9. Projectmatig toezicht openbare orde
Projectmatig toezicht openbare orde. Politie beperkt zich steeds meer tot kerntaken. Wens van raad om 3e boa aan te trekken door projectmatig een externe partij te betrekken. We beogen samenwerking met Geldrop-Mierlo en Nuenen.

10. Handhaving Hoberglaan
De HOP wordt vaker meegenomen in controles om gerichter te handhaven op strafbare feiten. Dit vraagt meer inzet van boa’s en externe inhuur.

11. Doorstroommaatregelen Gentiaan Bestseweg
Bij de realisatie van de huidige verkeersregelinstallatie Gentiaan/Bestseweg is niet voorzien in een vervangingsinvestering. De installatie is technisch afgeschreven en wordt met kunst- en vliegwerk in bedrijf gehouden.
We participeren momenteel in een werkgroep met RWS om te bezien welke “kleine maatregelen” een gunstig effect hebben op de doorstroming van de A50. Er zijn mogelijkheden om RWS mee te laten betalen aan een nieuwe installatie. Dit is een investering van € 175.000 in een VRI.

12. Aankoop brandweerkazerne
De gebouwen van de gemeentelijke organisaties zijn bij de vorming van de veiligheidsregio’s overgedragen. Er zijn afspraken gemaakt over een terugkoopverplichting van de brandweerkazerne. Na de terugkoop zal de VRBZO de kazerne van de gemeente huren. De huuropbrengst gaan de kapitaalslasten en bijkomende kosten (groot onderhoud, eigenaarslasten, e.d.) van het gebouw dekken. Deze bijkomende kosten zijn nog niet gekwantificeerd.

Programma 4 Economische en ruimtelijke ontwikkeling

Terug naar navigatie - Beleidswijzigingen
Omschrijving I/S 2022 2023 2024 2025
1. Opstellen (omgevings)programma voor Ekkersrijt I -30.000 0 0 0
2. Aanpassingen < € 10.000 S -502 -502 -502 -502
Totaal -30.502 -502 -502 -502
+/+ is voordeel, -/- is nadeel
Terug naar navigatie - Toelichting beleidswijzigingen

1. Opstellen (omgevings)programma Ekkersrijt
In het traject van de omgevingsvisie is voor Ekkersrijt besloten om een los programma met uitvoeringsparagraaf op te gaan stellen. Dit programma kan worden beschouwd als de opvolger van het masterplan Ekkersrijt uit 2015. In de omgevingsvisie komt de visie op hoofdlijnen voor Ekkersrijt. In het programma moeten zowel een thematisch uitwerking als een uitwerking per deelgebied komen met een concrete uitvoeringsparagraaf.