Programma 1 Interne en externe dienstverlening

Omschrijving I/S 2021
1. Meicirculaire 2021 S 810.456
1. Stelpost correctie WOZ-waarden (mei- en septembercirculaire 2021) S 0
1. Vrijval coronastelpost op AU (meicirculaire 2021) I -126.500
1. Septembercirculaire 2021 S 512.303
1. Storten in reserve Rijkscompensatie corona (mei- en septembercirculaire 2021) I -173.184
1. Stelpost btw-compensatiefonds (septembercirculaire) I -85.000
2. Formatie uitbreiding stedenbouwkundige S -33.064
3. Raadsadviseur I -24.542
3. Dekking raadsadviseur I 18.046
3. Dekking raadsadviseur I 6.496
4. Inkoop S -30.000
5. Inhuur organisatie I -157.000
6. Inhuur CMD I -376.000
7. Projectleider I -108.311
7. Dekking projectleider bijdrage gemeente Geldrop-Mierlo I 34.660
7. Dekking projectleider bijdrage gemeente Nuenen I 21.662
7. Dekking projectleider reserve projectmatig werken I 51.989
8. Kosten inhuur interim gemeentesecretaris I -174.500
9. Onderzoek toekomstbestendige buitendienst I -15.000
9. Onderzoek toekomstbestendige buitendienst t.l.v. Reserve projectmatig werken I 15.000
10. Extra dividend uitkering BNG I 23.195
11. Administratieve herverdeling I&A kosten (budgettair neutraal) I 119.496
12. Minder inkomsten verhuur Plint I -35.742
13. Toegangssysteem gemeentehuis I -9.700
Totaal 264.760
+/+ is voordeel, -/- is nadeel

1. Mei- en Septembercirculaire 2021

Meicirculaire

Conform de memo meicirculaire 2021 die bij de kadernota 2021 in de raad is geweest, zijn de posten in deze bestuursrapportage verwerkt.

Septembercirculaire

Het samenvattend overzicht van de septembercirculaire 2021 ziet er voor 2021 als volgt uit:

De stijging van de algemene uitkering in 2021 wordt vooral veroorzaakt door:

  • Onderschrijding van het plafond btw-compensatiefonds 2021 van € 167.000. In de begroting hadden we al met een voorlopig bedrag rekening gehouden van € 85.000, een meevaller dus van € 82.000. (De provinciaal toezichthouder staat toe een meerjarige stelpost op te nemen als inschatting op de jaarlijkse onder- of overschrijding van het plafond ter hoogte van de laatst bekende afrekening.)
  • Verder zijn er ook enkele taakmutaties, waaronder coronacompensatie. Hieronder gaan we in op onze voorstellen voor oormerking.
  • De algemene uitkering is met € 153.000 verlaagd in verband met actualisatie WOZ-waarden. Hiermee hadden we al rekening gehouden door een stelpost op te nemen bij de meicirculaire (zie memo meicirculaire van 8 juni 2021) van € 120.000, per saldo een nadeel van € 33.000. In deze rapportage zijn beide stelposten tegen elkaar weggestreept.
  • Het resterende verschil betreft vooral hoeveelheidsverschillen (€ 313.000). Met name het aantal inwoners<18 jaar, het aantal lage inkomens en het totaal aantal inwoners zijn hoger dan in de meicirculaire.

Te oormerken in 2021:
Aanpak problematiek jeugd/ wachttijden, € 36.458:
Wij adviseren deze post als extra lasten te begroten op een stelpost ter dekking van eventuele tekorten bij jeugd in het laatste kwartaal van 2021.

Breed offensief, € 8.941:
Wij adviseren deze post als extra lasten te begroten op een stelpost. Het wetsontwerp Breed offensief is voor het stroomlijnen van processen om meer mensen met een arbeidsbeperking aan het werk te krijgen. Hiervoor is nog geen beleid gemaakt.

Coronasteunpakket 2021 € 139.654:
In het 4e pakket voor compensatie coronamaatregelen is extra geld beschikbaar gesteld voor 2021 voor TONK, lokale cultuur en buurt- en dorpshuizen. Zoals we ook met de andere compensaties hebben gedaan storten we ook deze middelen in de daartoe ingestelde reserve Rijkscompensatie coronacrisis.

 

2. Formatie uitbreiding stedenbouwkundige
Vanwege de hoge inhuurkosten wordt de formatie structureel uitgebreid.

 

3. Raadsadviseur

Met het oog op het pensioen van de raadsgriffier per 1 juli 2022 en het zwangerschapsverlof van de raadsadviseur tot medio januari 2022, worden in 2021 extra personeelskosten voorzien op de griffie. Concreet gaat het om de tijdelijke aanstelling van een extra raadsadviseur, om de continuïteit van de werkzaamheden op de griffie te kunnen waarborgen.

 

4. Inkoop

Het aantal dagen inkoopondersteuning dat wordt ingekocht bij BIZOB (Bureau Inkoop Zuidoost Brabant) blijkt dit jaar niet toereikend te zijn. Dit hangt onder andere samen met een aantal grote aanbestedingstrajecten die dit jaar hebben plaatsgevonden. 

 

5. Inhuur organisatie

Wij hebben u eerder geïnformeerd over de druk die er op onze organisatie ligt. Dit wordt onder andere veroorzaakt doordat een aantal medewerk(st)ers afwezig is wegens ziekte, zwangerschapsverlof, nog niet ingevulde vacatures of anderszins. Moeilijk in te vullen vacatures spelen ons daarbij eveneens parten. Wij proberen dit op te vangen door, indien mogelijk, inhuur van externen. Overigens doen wij dat alleen als het niet anders meer kan. Inhuur van externen brengt hogere kosten met zich mee, die wij nu incidenteel verwerken in deze bestuursrapportage.

 

6. Inhuur CMD

In de Kadernota hebben wij aangegeven dat wij voor de inhuur bij het CMD een bedrag nodig zouden hebben van € 300.000. Daarbij is ook gemeld dat wij in de tweede bestuursrapportage hierop nader zouden terugkomen. Inmiddels is duidelijk geworden dat wij voor 2021 een bedrag nodig hebben van € 376.000. De stijging ten opzichte van ons bericht in de Kadernota wordt met name veroorzaakt doordat wij extra hebben moeten inhuren voor het tijdig kunnen afwerken van de ontstane wachtlijsten.
Ten aanzien van de structurele effecten hiervan kunnen wij u melden dat deze voortvloeien uit het Bedrijfsplan en dat deze worden opgenomen in de Meerjarenbegroting 2022-2025. Berekend is dat wij structureel een bedrag extra nodig hebben van € 230.500. Bij de behandeling van de begroting komen wij daar uiteraard op terug.

 

7. Projectleider

Het project vernieuwing software sociaal domein is nog niet afgerond. Daarnaast heeft de gemeente een inspanningsverplichting om te zorgen voor passende werkzaamheden en kosten van het vertrek van de vorige gemeentesecretaris.

 

8. Kosten inhuur interim gemeentesecretaris

Dit betreft de kosten van de interim gemeentesecretaris van 1 augustus tot en met 31 december 2021.

 

9. Onderzoek toekomst bestendige buitendienst

De wijkteams van Son en Breugel zijn in 2005 opgericht. Het doel hierbij was dat elk team een eigen wijk kreeg en zij het aanspreekpunt voor de bewoners van die wijk waren. In plaats van werkzaamheden zoals voorheen versnipperd uit te voeren, was elk team verantwoordelijk voor het groen, grijs en blauw in hun wijk. Door zichtbaar en aanspreekbaar te zijn in hun wijk kregen ze een ambassadeursrol. Sinds 2005 is er het nodige in de samenleving, aannemerswereld, personeelsbestand en het areaal veranderd. Team wijk-beheer is hier niet organisch in mee veranderd waardoor een onderzoek naar rol, takenpakket, bemensing etc. zeer gewenst is.


10. Extra dividend uitkering BNG

De BNG gaat in oktober 2021 over tot het uitkeren van het gereserveerde dividend van de boekjaren 2019 en 2020. Het gereserveerde dividend was eerder niet uitgekeerd, vanwege door de ECB afgekondigde dividendrestricties. Eind juli 2021 heeft de ECB aangekondigd de dividendrestricties te laten vervallen vanaf 1 oktober 2021. De extra dividenduitkering van de BNG geeft een incidenteel voordeel. 

 

11. Administratieve herverdeling I&A kosten (budgettair neutraal)
Binnen dit programma worden de kosten van Dienst Dommelvallei verantwoord. Een deel van de I&A kosten wordt specifiek aan een aantal taakvelden toegerekend. Deze taakvelden zitten ook in de andere programma's. Vandaar dat een deel van het budget overgeheveld wordt naar deze programma's. Het betreft alleen een verschuiving van kosten en budget. Per saldo is dit budgettair neutraal.

 

12. Minder inkomsten verhuur Plint

Het huurcontract met de huurder (Hema) van de commerciële ruimte onder het gemeentehuis (De Plint) is op 1 juni 2021 ingegaan, terwijl de huurinkomsten voor het hele jaar zijn begroot (€ 80.177). De afgesproken huursom bedraagt € 76.175 per jaar, zodat in 2021 voor 7 maanden een huurbedrag van € 44.435 zal worden ontvangen. Dit leidt tot een incidenteel nadeel in 2021 van € 35.742.