Programma 3 Fysieke en veilige leefomgeving

Omschrijving I/S 2021
1. Inkoop rioolbeheerdiensten I -29.000
1. Dekking inkoop rioolbeheerdiensten tlv voorziening riolering I 29.000
2. Inkoop riooladviesdiensten I -8.000
2. Dekking inkoop riooladviesdiensten tlv voorziening riolering I 8.000
3. Dekkingsreserve verledden naar reserve vrijebestedingsruimte I 90.000
3. Reserve vrijebestedingsruimte vanuit dekkingsreserve verledden I -90.000
4. Groenbeleid I 24.000
4. Bestemmingsreserve groen I -24.000
5. Nieuwe passen milieustraat incl. gebruik ondergrondse containers I -23.363
6. Maaien gazons I -20.000
7. Extra onderhoud Willemstraat 26 I -5.500
8. Glazen dak Kiosk Son I -28.400
9. Verkeersmaatregelen in het kader van verkeersveiligheid I -22.000
10. Abri's Vlielandlaan I -14.200
11. Aanleggen inritten op openbaar gebied I -3.309
12. Rioolaansluitingen ten behoeve van derden I -2.327
13. Onderhoud speelvoorzieningen I -3.000
14. Inhuur wegbeheer I -17.500
15. Onderhoud fontein vijver Europalaan I -13.110
16. Toezicht en handhaving Hoberglaan (project vervuiling bosgebied) I -20.000
17. Specifieke uitkering van ministerie van Justitie en Veiligheid voor tijdelijke ondersteuning toezicht en handhaving I 13.000
18. Hoger aantal vergunningen I -15.000
19. Meerkosten milieutoezicht I -25.000
20. Specifieke uitkering van BZK voor Regeling Reductie Energieverbruik I -110.997
20. Specifieke uitkering van BZK voor Regeling Reductie Energieverbruik I 110.997
21. MJOP Rijksmonumenten I -8.500
22. Administratieve herverdeling I&A kosten (budgettair neutraal) I -39.518
23. Storting in nieuwe reserve Duurzaamheid I -200.000
23. Door te schuiven budgetten duurzaamheid via reserve I 200.000
Totaal -247.727
+/+ is voordeel, -/- is nadeel

1. Inkoop rioolbeheerdiensten

Het taakveld riolering kent diverse disciplines: beleid, beheer, projecten, onderhoud en uitvoering. De beschikbare capaciteit is beperkt tot een medewerker. Prioriteit voor deze medewerker ligt momenteel bij het opstellen van het GRP en begeleiden van het project “gebiedsinrichting sloot Gentiaan”. De capaciteit is normaliter al onvoldoende om alle taken naar behoren uit te voeren, maar gezien de prioriteiten is het noodzakelijk om in ondersteuning te voorzien. Ter ondersteuning in de werkzaamheden gerelateerd aan rioolbeheer wordt een externe medewerker ingehuurd.

 

3. Dekkingsreserve verledden

Voor de kapitaallasten van het project verledden is een dekkingsreserve gevormd. De hoogte van de reserve moet gelijk zijn aan de hoogte van de investering. Wegens een eerdere bijstelling van het krediet is er een verschil ontstaan dat nu wordt rechtgezet. De vrijval van de dekkingsreserve komt ten gunste van de reserve vrije bestedingsruimte.

 

4. Groenbeleid

Geld wordt dit jaar niet uitgegeven en gaat terug naar de reserve.

 

5. Nieuwe passen Milieustraat (incl. gebruik ondergrondse containers)

Per 1 januari 2022 gaat de gemeente Son en Breugel over naar de Gemeenschappelijke regeling Blink voor de uitvoeringstaken van het afvalbeleid. De wens is om voor de overgang alle passen van de milieustraat en ondergrondse containers te vervangen. Sinds enkele jaren worden er geen nieuwe passen uitgegeven voor de milieustraat. Nieuwe inwoners moeten zich met een bij aankomst gekregen brief blijven bewijzen dat zij inwoner zijn van Son en Breugel. Dit is een ongewenste situatie. Omdat ook de ondergrondse container gekoppeld is aan de milieupas, zijn deze in het verleden allemaal 'open' gezet. Elke inwoner kan met een elke willekeurige pas een ondergrondse container openen. Het is bekend dat inwoners uit andere gemeenten hier ook gebruik van maken. Vlak voor de overgang naar Blink kunnen alle passen vervangen worden. Hierdoor kunnen we per 1 januari 2022 de dienstverlening verbeteren, het ongewenst storten van afval in de ondergrondse containers voorkomen en de verzending van de bewonersbrief gebruiken als eerste contactmoment over alle veranderingen in de afvalorganisatie. 

 

6. Maaien gazons

2021 is een bijzonder groeizaam jaar geweest waardoor er wekelijks gemaaid moest worden in plaats van tweewekelijk. Omdat we een frequentiebestek hebben zijn de kosten voor de gemeente.

 

8. Glazen dak Kiosk Son

In de zomer is een van de dakplaten gaan schuiven. Hierop is actie ondernomen en de situatie is veilig gesteld. Nader onderzoek wijst uit dat de kiosk een samengesteld geheel is dat provisorisch in elkaar is gezet. Het gehele dak moet verwijderd worden en op een verantwoorde wijze opnieuw gemonteerd worden.

 

9. Verkeersmaatregelen in het kader van verkeersveiligheid

Het gaat hier om de aanschaf van matrixborden en snelheidsdisplay's. Daarnaast ook onvoorzien onderhoud, reparatie en vervanging blokker Ekkersrijt.

 

10. Abri's Vlielandlaan

De twee abri's t.b.v. het speciale leerlingenvervoer op het parkeerterrein aan de Vlielandlaan zijn al een aantal keer vernield. Om vandalisme en de daarmee gepaarde reparatiekosten tegen te gaan dienen deze vervangen te worden door stalen abri's.

 

14. Inhuur wegbeheer

In juni heeft onze toenmalig wegbeheerder onze organisatie verlaten. Hij is per 1 augustus opgevolgd door een interne sollicitant. Omdat de oude functie van die sollicitant nog vacant is en er dus 1 FTE mist is er iemand ingehuurd om een aantal werkzaamheden op het gebied van wegbeheer mee op te vangen.

 

15. Onderhoud fontein vijver Europalaan

De beschadigde straatkast is dit jaar vervangen. Als gevolg van de vervangingswerkzaamheden zijn er ook soft-starters geplaatst. Uit inspectie tijdens voornoemde werkzaamheden blijkt dat de bekabeling van de niveaumeting in slechte staat verkeert en vervangen dient te worden. Voor de vlotter is vastgesteld dat ook die vervangen moet worden. Bijbehorende grondkabel wordt tijdens de werkzaamheden doorgemeten en indien nodig direct vervangen. Vervanging vindt bij voorkeur plaats in de herfst zodat de tijdelijk te verwijderen rododendrons een goede kans op herstel hebben.

 

16. Toezicht en handhaving Hoberglaan (project vervuiling bosgebied)

Op basis van een collegebesluit vinden op basis van een plan van aanpak controles plaats in het bosgebied rondom de Hoberglaan. Dit gebied is ernstig vervuild. Door extra toezicht en waar nodig handhaving in combinatie met het treffen van fysieke maatregelen, streven we ernaar het gebied weer schoon en veilig te maken. Hiervoor zetten we extra externe toezichthouders in.

 

17. Specifieke uitkering van het ministerie van Justitie en Veiligheid voor tijdelijke ondersteuning toezicht en handhaving

Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft in december 2020 een eenmalige specifieke uitkering voor gemeenten ter beschikking gesteld in verband met de ondersteuning van toezichts- en handhavingstaak door tijdelijke arbeidskrachten. De regeling geldt voor de periode 1 december 2020 t/m 1 oktober 2021. De vergoeding is gebaseerd op 120% van het wettelijk minimumloon. 

18. Hoger aantal vergunningen

Er is onvoldoende budget geraamd voor de begroting en het werkprogramma van de Omgevingsdienst in 2021.

19. Meerkosten milieutoezicht

Er is onvoldoende budget geraamd voor de begroting en het werkprogramma van de Omgevingsdienst in 2021.

20. Specifieke uitkering van BZK voor Regeling Reductie Energieverbruik 

In 2019 heeft de gemeente middelen toegekend gekregen voor het stimuleren van kleinschalige energiebesparende maatregelen bij koopwoningen. Vanwege corona is de looptijd verlengd naar eind 2021. Het gaat hierbij om subsidies voor kleinschalige energiebesparende maatregelen zoals radiatorfolie en tochtstrips, het organiseren van inkoopacties en energieadvies door SonEnergie. Wijziging is budgetneutraal. Alle middelen die in 2021 niet gebruikt worden moeten terugbetaald worden aan BZK. 

 

22. Administratieve herverdeling I&A kosten (budgettair neutraal)
Bij programma 1 worden de kosten van Dienst Dommelvallei verantwoord. Een deel van de I&A kosten wordt specifiek aan een aantal taakvelden toegerekend. Een deel van deze taakvelden zitten ook in dit programma. Vandaar dat een deel van het budget overgeheveld wordt naar dit programma. Het betreft alleen een verschuiving van kosten en budget. Per saldo is dit budgettair neutraal.

 

23. Reserve Duurzaamheid

We openen een reserve voor Duurzaamheid om continuïteit te bieden aan de versnelling van de energietransitie. Vanuit de Rijksoverheid krijgt de gemeente periodiek incidentele middelen voor de energietransitie voor meerdere jaren. De middelen vervallen nu, tenzij er een ander besluit wordt genomen, elk jaar naar de algemene middelen. Tegelijkertijd starten we vaak langdurige projecten die over meerdere jaren gaan. Door een reserve aan te maken kunnen we meer continuïteit bieden aan onze inwoners, doordat er meer zekerheid is dat projecten ook langere doorlooptijden kunnen garanderen. Tegelijkertijd maken we beter gebruik van de incidentele middelen van de Rijksoverheid.