Omschrijving | I/S | 2025 |
---|---|---|
1. Jeugd | I | -920.000 |
2. Wmo | I | -200.000 |
3. Uitkering levensonderhoud Participatiewet (BUIG) | I | -50.000 |
4. Sociaal medische indicaties (SMI) | S | -25.000 |
5. Jeugdbescherming | I | -30.000 |
6. Opvang asielzoekers | I | -40.000 |
6. Opvang asielzoekers dekking uit Rijksontvangsten plus aanvulling uit reserve | I | 40.000 |
7. TGO Ekkersrijt | I | -395.500 |
7. Ontvangst van COA voor TGO Ekkersrijt | I | 535.500 |
8. Elektra sporthal de Bongerd | I | -89.000 |
9. Hogere verwachte kosten opvang Oekraïne | I | -35.000 |
9. Hogere verwachte inkomsten opvang Oekraïne | I | 204.000 |
Budgettair neutraal of bedragen kleiner dan 25.000 | I/S | -348.631 |
Totaal | -1.353.631 | |
+/+ is voordeel, -/- is nadeel |
Programma 2 Sociale leefomgeving
1. Jeugd
Op basis van de uitgaven t/m juni 2025 verwachten we een tekort op Jeugdzorg van € 920.000. Dit is verdeeld over de verschillende budgetten. Er zijn meer en duurdere casussen jeugdhulp dan voorzien.
2. Wmo
De uitgaven voor individuele begeleiding (zowel in de vorm van ZIN als PGB) zijn toegenomen. Dit volgt een landelijke trend waarbij we zien dat meer volwassenen psychische problematiek ervaren en hiervoor structurele begeleiding nodig hebben. Daarnaast blijven de uitgaven voor huishoudelijke hulp toenemen door de dubbele vergrijzing.
3. Uitkering levensonderhoud Participatiewet
De kosten voor de uitkering levensonderhoud zijn toegenomen. De hogere kosten zijn enerzijds te wijten aan een stagnatie van de jarenlange daling van de instroom in de bijstand. Anderzijds zijn de kosten per uitkering de laatste jaren flink toegenomen (De hoogte van de uitkeringen zijn gekoppeld aan het minimumloon).
4. Sociaal medische indicaties (SMI)
De indicaties voor de SMI zijn toegenomen vergeleken met voorgaande jaren. Het gaat hierbij om uitgaven voor kinderopvang voor ouders die geen kinderopvangtoeslag krijgen en niet voldoende zelf voor de kinderen kunnen zorgen, veelal vanwege eigen beperkingen of ziekte. De jeugdarts geeft als verklaring dat zij meer gezinnen ziet met multiproblematiek.
5. Jeugdbescherming
In 2025 zijn de kosten voor jeugdbescherming gestegen. Voor jeugdigen die onder toezicht van jeugdbescherming vallen, is jeugdbescherming bepalend over de inzet van specialistische jeugdhulp.
6. Opvang asielzoekers
Voor de reguliere opvang van asielzoekers (niet zijnde crisisopvang) worden inkomsten van het Rijk ontvangen die veelal niet voldoende zijn om de kosten af te dekken. Het verschil wordt opgavangen uit de reserve vluchtelingen.
7. TGO Ekkersrijt
De TGO locatie Ekkersrijt is op 17 januari 2025 gesloten. Er zijn dus in 2025 nog kosten gemaakt voor de opvang van asielzoekers. Ook zijn er nog een paar eindafrekeningen betaald. Deze kosten worden vergoed door het COA tegen een vooraf met het COA afgesproken forfaitaire vergoeding.
8. Elektra sporthal de Bongerd
Vanaf januari 2025 is MFA de Bongerd in exploitatie gekomen en vanaf die datum is ook de start van energiekosten (elektra) gemaakt.
De energiekosten voor MFA de Bongerd zijn voor 2025 op basis van theoretische uitgangspunten berekend en bedragen € 89.000.
In dit bedrag zijn tevens opgenomen de energiekosten van het oude Vestzaktheater voor de tijdelijke huisvesting van (huidige) gebruikers van MFA de Bongerd, van 1 januari tot en met 1 september 2025.
Een deel van deze energiekosten wordt aan gebruikers (vaste huurders) van MFA de Bongerd met terugwerkende kracht over 2025 doorbelast. Deze vereffening vindt plaats in 2026 .
9. Opvang ontheemden Oekraïne
Op basis van de gemaakte kosten over het eerste half jaar 2025 (inclusief transitiekosten verbouwing Torenstraat en Willemstraat) en de voorschot aanvraag aan het Rijk, zijn zowel de verwachte kosten als opbrengsten bijgesteld.