Programma 2 Sociale leefomgeving

Omschrijving I/S 2023
1. Flankerend beleid energiearmoede (meicirculaire 2023) I -24.145
1. Taal voor ontheemden uit Oekraïne (meicirculaire 2023) I -17.120
1. Maatschappelijke begeleiding (meicirculaire 2023) I -28.440
1. Brede spuk combinatiefuncties/buurtsportcoaches (meicirculaire 2023) I 61.878
2. Opvang vluchtelingen I -2.000.000
2. Opvang vluchtelingen I 3.000.000
2. Opvang vluchtelingen I -1.000.000
3. Kosten onderzoek Zwembadvoorziening Son en Breugel 2023 I -25.500
4. Bevoorschotting exploitant De Landing I -66.000
5. Leges Gehandicapten Parkeerkaart (GPK) S 3.499
6. Kwartaalsubsidie Veilig Thuis I -4.000
7. Uitgaven Jeugdbescherming incl. beschikbaarheidsfinanciering JBB I -30.000
8. Onderzoekskosten nieuw Jeugd- en jongerenbeleid I -15.000
9. Kosten leerlingenvervoer Oekraïense vluchtelingen I -10.600
10. Kosten leerlingenvervoer S -40.000
11 . Re-integratievoorzieningen Participatiewet I 15.000
12. Dommelhuis afrekening 2022 kosten I -132.500
12. Dommelhuis afrekening 2022 opbrengsten I 70.000
13. Dommelhuis 2023 kosten I -143.000
13. Dommelhuis 2023 opbrengsten I 83.000
14. Jeugd Verblijf incl. behandeling I -110.000
15. Jeugd Verblijf excl. behandeling I -96.001
16. Jeugd zelfstandig leven I -222.750
17. Jeugd Vervoer 18- I -9.000
18. Jeugdzorg ambulant I -250.000
19. Jeugd GGZ I -28.754
20. Jeugd Dagbehandeling I -242.500
21. Jeugdzorg Plus I 20.000
22. Jeugd Pgb I -144.705
23. Jeugd uitvoeringskosten Jeugdzorg I 97.254
24. Jeugdhulp crisis I -15.000
25. Jeugdreclassering I 16.000
26. Brede SPUK I 84.572
26. Brede SPUK I -84.572
26. Brede SPUK I 61.643
26. Brede SPUK I -61.643
26. Brede SPUK I 78.858
26. Brede SPUK I -78.858
27. Ontvangst Sim-subsidie voor instandhouding oude kerktoren en oude raadhuis I 18.162
27. Dotatie Sim-subsidie aan voorziening onderhoud gebouwen I -18.162
28. Peuterwerk I 9.800
29. Kinderopvang S -52.600
30. Theatervoorziening Vestzak I -6.772
31. Woonvoorzieningen I -10.484
32. Vervoersvoorzieningen I -36.934
33. Rolstoelvoorzieningen I -39.067
34. Mantelzorg Wmo I 62.469
35. Begeleiding/ dagbesteding Wmo I 8.603
36. Huishoudelijke verzorging Wmo S -172.000
37. Persoonlijke verzorging Wmo I 5.282
38. Maatwerk chronisch zieken I 30.255
39. PGB Wmo I 14.497
40. Wijkaccommodaties onderhoud I -4.500
41. Cultuurloper Bibliotheek I -9.297
42. Sjors Sportief en Creatief S -7.000
43. Armoedebeleid I 20.000
44. Sporthal De Bongerd I -4.000
45. Energiekosten Sporthal De Landing S -30.000
46. Onderhoudskosten sporthal De Landing S -45.000
47. Ontvangst specifieke uitkering stimulering sport I 8.882
48. Vrijval resultaatbestemming opvang ontheemden Oekraïne I 1.148.275
48. Storten resultaat bestemming opvang ontheemden Oekraïne I -1.148.275
49. Ontvangst specifieke uitkering meerkosten energie openbare zwembaden I 299.765
49. Ontvangst specifieke uitkering meerkosten energie openbare zwembaden I -299.765
50. Wijkaccommodaties - subsidie compensatie energiekosten I -25.000
51. Verbetering werkomstandigheden CMD I PM
52. Aanpassing herverdeling taakvelden I -92.701
53. Participatie (septembercirculaire 2023) S -14.493
54. Verblijf en opvang Oekraïners I -73.200
54. Onttrekking reserve vluchtelingen verblijf en opvang Oekraïners I 73.200
Totaal -1.678.444
+/+ is voordeel, -/- is nadeel

1. Meicirculaire 2023

Voor een uitgebreide toelichting over de meicirculaire wordt verwezen naar het memo meicirculaire 2023 die als bijlage bij de kadernota 2024-2027 zat.

 

2. Opvang vluchtelingen

Ter dekking van deze kosten is een aanvraag gedaan bij het Rijk. Hierdoor wordt er een budgetaanvraag gedaan voor zowel de inkomsten als de uitgaven. De verwachting is dat de gemeente een bedrag overhoudt uit het door het Rijk beschikbaar gestelde normbedrag per bed per ontheemde. De uitgaven bestaan uit gemaakte kosten voor beveiliging, leefgeld, locatie manager, begeleiding LEV groep, overige locatie kosten,  uitvoeringskosten gemeente en misgelopen huurinkomsten door het beschikbaar stellen van de woonlocatie. De Rijksfinanciering betreft een specifieke uitkering (SPUK) en daarom wordt over deze en de aanvullende exploitatiekosten verantwoording afgelegd bij de jaarrekening. Het voorstel is om het positieve resultaat (prognose € 1.000.000) voor opvang vluchtelingen te storten in de nieuw te vormen bestemmingsreserve vluchtelingen.

 

3. Kosten onderzoek Zwembadvoorziening Son en Breugel

Met de motie Zwembadvoorziening Son en Breugel heeft de raad op 5 juli het college verzocht een visie op te stellen voor een zwembadvoorziening in onze gemeente. Het hiervoor benodigde onderzoek wordt uitgevoerd door een extern adviesbureau. Het bedrag ter dekking van deze kosten zal worden onttrokken aan de post "onvoorzien".

 

4. Bevoorschotting exploitant De Landing

Bij collegebesluit van 15 juni jl. is besloten de exploitant van De Landing een voorschot te betalen in afwachting van de definitieve realisatie 2023. Deze kosten worden deels  gedekt vanuit de stelpost prijsbijstelling en komen deels ten laste van  Sporthal De Landing.

 

7. Jeugdbescherming

Bijstellen budget aan de hand van uitgaven lopend boekjaar. Daar bovenop heeft JBB bij de 5 jeugdzorg regio's in Brabant een beroep gedaan op de beschikbaarheidsfinanciering waarover eerder dit jaar is besloten. Deze beschikbaarheidssubsidie heeft JBB nodig om financiële ruimte te hebben om de kwaliteit en personele en financiële zaken op orde te brengen en de beweging van kwantitatief naar kwalitatief sturen met vernieuwende werkwijzen te maken. 

 

10. Kosten leerlingenvervoer

De kosten van het leerlingenvervoer nemen toe doordat de effecten van de hoge NEA indexering voor 2023 (13,7%) gedurende het jaar zichtbaar worden. In de meerjarenbegroting 2024-2027 is dit ook meegenomen.

 

12.  en 13. Dommelhuis 2022 en 2023

Zoals onder andere in de 1e berap 2023 vermeld vindt er een afstemming met de Belastingdienst plaats over de BTW behandeling van het Dommelhuis. In de afrekening over 2022 met de stichting Dommelhuis waren er nagekomen kosten met betrekking tot de fiscale en juridische opzet en lagere huuropbrengsten vanwege de opstartfase, ook zijn de consequenties niet goed verwerkt in de gemeentelijke administratie. Dit resulteert in een nadelig saldo over 2022 van € 62.500 en over 2023 van € 25.000.

 

14. Jeugd Verblijf incl. behandeling
De kosten vallen hoger uit omdat vaker een beroep op de regeling wordt gedaan dan eerder werd verwacht. Daarnaast is bij één grote aanbieder van deze voorziening in onze regio sprake van een administratieve achterstand. Dit heeft ertoe geleid dat deze aanbieder in het 3e kwartaal alsnog een hoog bedrag aan voorzieningen heeft gedeclareerd, terwijl deze voorzieningen al in het 1e en 2e kwartaal waren gerealiseerd.

 

15. t/m 22. Jeugdbudgetten
De kosten vallen hoger uit omdat een groter beroep wordt gedaan op de regeling dan eerder werd verwacht.

 

23. Jeugd uitvoeringskosten Jeugdzorg
De kosten vallen lager uit omdat minder vaak een beroep wordt gedaan op de regeling dan eerder werd verwacht.

 

26.  Brede SPUK

In het kader van het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) wordt er een brede SPUK ontvangen. Dit verloopt budgettair neutraal omdat de inkomsten specifieke aan de doelstellingen zoals benoemd in het GALA dienen te worden besteed.

 

29. Kinderopvang

Sinds 2022 is er bij meer peuters (2 tot 4 jaar) in de gemeente Son en Breugel vastgesteld dat zij een risico hebben op onderwijsachterstand. Het consultatiebureau geeft deze (doelgroep)kinderen een VVE indicatie (vroeg- en voorschoolse educatie). Als gemeente bieden wij doelgroepkinderen een gesubsidieerde VVE kindplaats aan bij een van onze kinderopvangorganisatie om ze zo een betere start te geven op de basisschool. Een van de redenen voor meer geindiceerde doelgroepkinderen wijt het consultatiebureau aan corona. Meer indicaties leidt tot hogere kosten. We verwachten dat het aantal doelgroepkinderen in de komende jaren niet afneemt en nemen de meerkosten mee in de meerjarenbegroting .

De gemeente is wettelijk verplicht zorg te dragen voor een goed kwalitatief aanbod van voorschoolse educatie en legt hierover verantwoording af aan de Inspectie van het Onderwijs. Een goed instrument om de kwaliteit van VVE te waarborgen is de VVE monitor. In 2023 sluiten wij aan bij de gezamenlijke VVE monitor van 11 regiogemeenten. De kosten van de monitor zijn niet meegenomen in de (meerjaren)begroting.

 

31. t/m 38. Wmo budgetten

Bijstellen budget aan de hand van uitgaven lopend boekjaar. De kosten voor huishoudelijke hulp nemen fors toe door CAO ontwikkelingen en de vergrijzing. 

 

45 en 46. Sporthal De landing

De onderhoudskosten van De Landing nemen fors toe gelet op de onvolkomenheden van de technische installaties, met name de WKO-installatie. Dit leidt eveneens tot hogere energiekosten dan begroot. Zolang de installaties niet ingrijpend worden vernieuwd zijn deze hoge kosten vrijwel onvermijdelijk.

 

48. Storten resultaatbestemming opvang ontheemden Oekraine

Het positieve resultaat op de opvang ontheemden Oekraine over 2022 wordt gestort in een nieuwe bestemmingsreserve vluchtelingen, waardoor wordt voldaan aan de oproep van het Rijk om deze middelen beschikbaar te houden voor vluchtelingen in de breedste zin van het woord. 

 

49. Specifieke uitkering meerkosten energie openbare zwembaden

De hoge energieprijzen hebben een grote impact op de openbare zwembaden. Om de openbare zwembaden te behouden konden gemeenten voor een deel van de meerkosten voor energie gebruikmaken van de regeling Specifieke uitkering meerkosten energie openbare zwembaden.

 

50. Wijkaccommodaties - subsidie compensatie energiekosten

Om lokale maatschappelijke organisaties en verenigingen financieel te ondersteunen in de gestegen energieprijzen heeft het college op 4 juli 2023 de subsidieregeling compensatie lokale maatschappelijke organisaties Son en Breugel 2023 vastgesteld. Hiermee is tegemoetgekomen aan de motie "Samen de winter door en op naar een energiezuinige toekomst". Subsidie aanvragen kan nog tot 1 oktober 2023. De uitgaven van de subsidieregeling wordt gedekt uit de stelpost loon- en prijsontwikkeling.

 

51. Verbetering werkomstandigheden CMD

De medewerkers van het CMD hebben na het betrekken van het Dommelhuis in 2022,  hun klachten geuit over de werkomstandigheden. Daarop is actie ondernomen door met de medewerkers in gesprek te gaan en oplossingen te bedenken voor verbetering. De klachten komen ook terug in het rekenkameronderzoek dat eind 2022 is uitgevoerd. Deze klachten hebben betrekking op veiligheid, privacy en Arbeidsomstandigheden. De afgelopen periode is in overleg met de medewerkers van het CMD, de architect van het Dommelhuis en de interieuradviseur, onderzocht wat er nodig is om de werksituatie te verbeteren. Dit heeft geresulteerd in een aantal maatregelen en een plan. Dit plan wordt nu beoordeeld waarbij ook de financiële consequenties in beeld worden gebracht. Afhankelijk van de uiteindelijke kosten worden deze verantwoord bij de jaarrekening of wordt een separaat raadsvoorstel voorgelegd aan college en raad.

 

52. Aanpassing herverdeling taakvelden

Bij de begroting worden de salarissen zoveel als mogelijk direct toegerekend aan een taakveld. Tot op heden gebeurt dit door per persoon een verdeelsleutel te bepalen. Deze werkwijze is erg omslachtig en kost ook bij de jaarrekening veel tijd. Daarom wordt voorgesteld om te gaan werken met een procentuele verdeling per afdeling naar de taakvelden, afgerond op hele percentages. Voor de begroting 2024 is deze methode al toegepast. 
Op basis van een berekening van de procentuele verdeling is een herverdeling over de taakvelden van de salarissen tot stand gekomen. Daarnaast zijn ook de cao-stijgingen verdeeld over de taakvelden. Doordat dit ook mutaties meebrengt voor de gesloten huishoudens (afval, riolering, grex en projecten) is er een voordeel voor het resultaat. De overige wijzigingen zijn budgettair neutraal. De gevolgen hiervan zijn als volgt:

Programma 1     €      258.363
Programma 2     €       -92.701 
Programma 3     €    -152.173 
Programma 4     €         79.455 
Totaal                      €        92.944 

 

53. Participatie (septembercirculaire 2023)

Voor een toelichting wordt verwezen naar programma 1 post.

 

54. Verblijf en opvang Oekraïners

Voor een gezin uit Oekraïne is jeugdzorg nodig. De kosten hiervan waren niet voorzien en recent duidelijk geworden.