Programma 4 Economische en ruimtelijke ontwikkeling

Omschrijving I/S 2023
1. Verhuur openbaar groen S 20.000
2. Nota Kostenverhaal I -7.500
3. Strategische aankopen I -15.000
4. Ontwikkelingsplan WVG Breeakker I -25.000
5. Ontwikkeling Breeakkerstraat 1A I -50.000
6. Leges omgevingsvergunningen I -136.000
7. Verkoop Rooijseweg 55 I 827.000
7. Kosten voor bodemonderzoek, advies en notaris verkoop Rooijseweg 55 I -20.000
7. Storting in de algemene reserve bouwgrond I -807.000
8. Lagere pachtinkomsten S -7.500
9. Bedrijfsvoering Ekkersrijt I -30.000
9. Bedrijfsvoering Ekkersrijt I 10.000
10. Aanpassing herverdeling taakvelden I 79.455
Totaal -161.545
+/+ is voordeel, -/- is nadeel

4. Ontwikkelingsplan WVG Breeakker

Voor het op stellen van het ontwikkelingsplan is externe expertise noodzakelijk. Denk hierbij aan juridisch advies, stedenbouwkundig advies en communicatie/participatie. De grootte van het benodigd budget is nog niet precies bekend en hangt af van het verloop van het project. De totale kosten voor het uitvoeren van het ontwikkelingsplan schatten we op € 75.000,- verspreid over 2023 en 2024. De kosten in 2023 schatten we in op € 25.000,-. Hiervoor is nog geen dekking aanwezig.

 

5. Ontwikkeling Breeakkerstraat 1A

Voor het uitvoeren van het haalbaarheidsonderzoek op woningbouwlocatie Breeakkerstraat 1A wordt in samenwerking met Woonstichting 'thuis in 2023 een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd.  De kosten voor het haalbaarheidsonderzoek bedragen voor de gemeente in 2023 ca. € 50.000,-. Deze kosten hebben voornamelijk betrekking op het projectmanagement en diverse onderzoeken die moeten worden uitgevoerd. De kosten worden door beide partijen gedragen: 50% voor rekening van de gemeente en 50% voor rekening van ‘thuis. Onderdeel van het onderzoek betreft de aanwezigheid van een olietank en eventuele verontreiniging van de bodem. Als de resultaten daarvan duidelijk zijn volgt mogelijk een aanvullend voorstel.  

 

6. Leges omgevingsvergunningen

Het aantal aanvragen vallen dit jaar tegen. Enkele verwachte grote plannen zijn tot op heden nog niet als aanvraag ontvangen. Enkele andere grote plannen zijn nu in behandeling waardoor we toch verwachten nog het nodige aan leges binnen te krijgen. Eén bouwplan hiervan loopt samen met een nieuw bestemmingsplan. Het risico van dit bouwplan is dat als er bezwaren/beroep tegen het bestemmingsplan binnen komen dat we de vergunning dit jaar niet kunnen verlenen en hiervoor dus ook geen leges dit jaar kunnen heffen. Daarnaast zijn er signalen dat er op korte termijn nog een aanvraag voor een groter bouwplan wordt verwacht. Deze is al wel meegenomen in deze wijziging van de leges. Ook hier is dus nog een risico (als het niet of later binnen komt en we de vergunning niet dit jaar kunnen verlenen). Beide bouwplannen, waarvoor dit risico geldt, leveren samen ongeveer € 150.000,- aan leges op.

 

7. Verkoop Rooijseweg 55

De verkoop van de woning aan de Rooijseweg 55 maakte onderdeel uit van een grondtransactie, waarbij gronden zijn verworven binnen Sonniuswijk. Voorgesteld wordt om de verkoopopbrengst, minus de kosten van bodemonderzoek, de notariskosten en de begeleidingskosten, te doteren aan de algemene reserve bouwgrond. Hiermee wordt er een dekkingsbuffer gecreëerd voor een nog op te stellen "grondexploitatie Sonniuswijk". Verkoop wordt verwacht in Q4 2023. Het is echter ook mogelijk dat verkoop begin 2024 plaatsvindt.

 

9.  Bedrijfsvoering Ekkersrijt

Voor de doorontwikkeling van Ekkersrijt worden twee trajecten gestart. De eerste betreft de uitwerking van de Visie Sciencepark. Dit pakken we samen provincie op en betrekken bedrijven hierbij. De provincie zal hier ook financieel aan bijdragen. De tweede betreft een heroriëntatie op de profilering en positionering van Ekkersrijt (in Brainport). Het beschikbare budget is hiervoor niet toereikend.

 

10. Aanpassing herverdeling taakvelden

Bij de begroting worden de salarissen zoveel als mogelijk direct toegerekend aan een taakveld. Tot op heden gebeurt dit door per persoon een verdeelsleutel te bepalen. Deze werkwijze is erg omslachtig en kost ook bij de jaarrekening veel tijd. Daarom wordt voorgesteld om te gaan werken met een procentuele verdeling per afdeling naar de taakvelden, afgerond op hele percentages. Voor de begroting 2024 is deze methode al toegepast. 
Op basis van een berekening van de procentuele verdeling is een herverdeling over de taakvelden van de salarissen tot stand gekomen. Daarnaast zijn ook de cao-stijgingen verdeeld over de taakvelden. Doordat dit ook mutaties meebrengt voor de gesloten huishoudens (afval, riolering, grex en projecten) is er een voordeel voor het resultaat. De overige wijzigingen zijn budgettair neutraal. De gevolgen hiervan zijn als volgt:

Programma 1     €      258.363
Programma 2     €       -92.701 
Programma 3     €    -152.173 
Programma 4     €         79.455 
Totaal                      €        92.944