Met ingang van de begroting 2017 hebben we de begroting van de gemeente Son en Breugel aangepast. Aanleiding was een redelijk uitgebreide wijziging van het Besluit Begroting en Verantwoording Gemeenten en Provincies (BBV). De belangrijkste wijzingen waren:
- Invoering van 54 taakvelden verdeeld over 9 thema’s
- Invoering van verplichte prestatie-indicatoren
- Centraal ramen van de overhead
- Toerekenen van rente
- Verbonden partijen toelichten bij het betreffende programma
- Geprognosticeerde balans en het meerjarig opnemen van het EMU saldo
- Verplichting tot het activeren van investeringen met maatschappelijk nut
Naast het verwerken van de wettelijk verplichte wijzigingen, hebben we de begrotingsopzet niet ingrijpend gewijzigd. Nu, na vier jaar ervaring met de nieuwe begrotingsopzet, zijn er logischerwijs onderdelen die verdere verbetering of aanpassing vragen. Deels betreft dit verfijning van de verwerking van de wijzigingen uit het BBV. Daarnaast is er ook de wens van de raad om meer op hoofdlijnen te sturen en een minder dik boekwerk te krijgen. We werken daarom toe naar een meer gecomprimeerde begroting. Het BBV bepaalt, dat de begroting (en de jaarrekening) moet worden ingedeeld in een aantal programma's. De gemeenteraad is echter vrij om het aantal en de naamgeving daarvan vast te stellen. Tussen gemeenten verschilt het aantal programma's. Het aantal is niet per se gerelateerd aan de financiële omvang van de begroting.
Het beperken van het aantal programma’s heeft een aantal voordelen (1) :
- De raad autoriseert de begroting op programmaniveau. Minder programma’s heeft tot gevolg dat het financiële volume per programma toeneemt. Voor de raad heeft dit tot gevolg dat meer op hoofdlijnen kan worden gestuurd en voor het college geeft dit meer mogelijkheden om de uitvoerende taak goed te vervullen.
- Het gebruik van minder programma’s leidt ertoe dat de begroting compacter wordt en daardoor leesbaarder en bruikbaarder voor de raad. Daarnaast ontlast het de organisatie, omdat zowel bij de begroting, tussentijdse rapportages als de jaarrekening op basis van een kleiner aantal programma’s wordt gerapporteerd.
- Het samenvoegen van een aantal programma’s leidt ertoe dat taakvelden zowel inhoudelijk, als financieel in één programma vallen. Nu moeten ze financieel in één programma vallen, maar inhoudelijk werden verschillende taakvelden in meerdere programma’s toegelicht. Daarnaast kunnen beleidsterreinen integraler worden opgepakt door minder programma’s.
De raad heeft daarnaast de mogelijkheden om de kaders aan te scherpen. Dit kan bijvoorbeeld door binnen een programma een deelgebied (prioriteit) aan te wijzen en hiervoor de drie W-vragen apart in te vullen.
We stellen voor om per begroting 2021-2024 de volgende programma indeling te hanteren:
- Interne en externe dienstverlening
- Sociale leefomgeving
- Fysieke en veilige leefomgeving
- Economische en ruimtelijke ontwikkeling
Tevens stellen we voor om het programma Duurzaamheid te laten vervallen en dit als thema in de overige programma’s te laten terugkeren. Hieronder volgt per programma een toelichting met onze ambities tot aan de verkiezingen in 2022.
De uitwerking van de W-vragen, wat willen we bereiken, wat gaan we ervoor doen en wat mag het kosten, werken we in aanloop naar de begroting, in afstemming met uw raad verder uit.
(1) De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) “Raadgever gemeentebegroting en jaarrekening”