Inhoudelijke rapportages

Jaarverslag bezwaarschriftencommissie en juridische zaken 2021

Terug naar navigatie - Jaarverslag bezwaarschriftencommissie en juridische zaken 2021

Bezwaarschriftencommissie

Inleiding
De gemeente Son en Breugel beschikt over een onafhankelijke bezwaarschriftencommissie. De bezwaarschriftencommissie adviseert de burgemeester, het college en de gemeenteraad ten aanzien van ingediende bezwaarschriften van natuurlijke personen en rechtspersonen tegen besluiten van de gemeente. 

Middels dit jaarverslag geeft de bezwaarschriftencommissie inzicht in het aantal door haar behandelde bezwaarschriften en in de uitgebrachte adviezen. Er wordt inzicht gegeven in hoeveel bezwaarschriften er per onderwerp zijn behandeld. 

Samenstelling bezwaarschriftencommissie
De bezwaarschriftencommissie is een onafhankelijke commissie als bedoeld in artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). De voorzitter en de leden van de commissie zijn externen. Ze maken geen deel uit van en zijn niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van een tot de gemeente Son en Breugel behorend bestuursorgaan.

De bezwaarschriftencommissie bestaat uit de volgende personen:

  • de heer mr. W.A.M. Waarma, voorzitter;
  • de heer mr. P.A.J.S. Lathouwers, lid;
  • de heer mr. A.H.C.M. Spapens, lid;
  • de heer mr. J.F.H.M. van der Velden, lid.

De commissie wordt ondersteund door een ambtelijke secretaris, mevrouw mr. M.J.M. Bellemakers. Zij maakt geen deel uit van de commissie, maar ondersteunt de commissie bij haar werkzaamheden. 

Werkwijze
De commissie is bevoegd om te adviseren ten aanzien van alle bezwaarschriften met uitzondering van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten die te maken hebben met belastingen en heffingen. Bezwaren over belastingen en heffingen worden behandeld door de heffingsambtenaar. 

Als een bezwaarschrift binnenkomt, wordt altijd eerst gekeken of het bezwaarschrift op informele wijze kan worden opgelost. Soms kan uitleg van het bestreden besluit er voor zorgen dat de bezwaren worden weggenomen. Ook kan het zijn dat er aanleiding is om tot een ander besluit te komen. Als de bezwaren blijven bestaan, wordt de bezwaarprocedure verder voortgezet. 

De bezwaarmaker wordt dan uitgenodigd voor een hoorzitting bij de bezwaarschriftencommissie om het bezwaar mondeling toe te lichten. Voor deze hoorzitting worden alle betrokken partijen uitgenodigd. Dit zijn veelal de bezwaarmaker(s), vertegenwoordiger van het bestuursorgaan en andere belanghebbenden zoals een vergunninghouder. De hoorzittingen zijn in de regel openbaar. Van elke hoorzitting wordt een verslag gemaakt. 

Na de hoorzitting brengt de bezwaarschriftencommissie advies uit. Dit advies wordt toegezonden aan het bestuursorgaan. Het bestuursorgaan neemt vervolgens een beslissing op het bezwaarschrift. Hierbij kan het bestuursorgaan het advies van de bezwaarschriftencommissie overnemen. Het bestuursorgaan kan echter ook besluiten om af te wijken van het advies. Dit moet dan wel goed worden gemotiveerd. 

De beslissing op het bezwaarschrift wordt toegezonden naar de bezwaarmaker en eventuele andere belanghebbenden. Bij de beslissing op bezwaar zit het advies van de commissie en het verslag van de hoorzitting.

Aantal bezwaarschriften
In 2021 zijn er in totaal 54 bezwaarschriften ontvangen. In onderstaand overzicht is opgenomen hoeveel bezwaarschriften er per onderwerp zijn binnengekomen.

Onderwerp Aantal
Omgevingsvergunning kappen 11
Omgevingsvergunning bouwen 9
Verkeersbesluit 8
Handhaving 6
Wet openbaarheid van bestuur 6
Participatiewet 6
Overig 2
Subsidie 1
Jeugdwet 1
Algemene verordening gegevensbescherming 1
Omgevingsvergunning uitvoeren werk 1
Wet dwangsom bij niet tijdig beslissen 1
Monumentenwet 1
Totaal 54

In onderstaand overzicht is opgenomen hoeveel bezwaarschriften er in de voorgaande jaren zijn binnengekomen.

Jaar Aantal bezwaarschriften
2018 44
2019 38
2020 37
2021 54

In 2021 zijn er meer bezwaarschriften ontvangen dan in de voorgaande jaren. Een toename is met name te zien in het aantal bezwaarschriften dat is binnengekomen tegen omgevingsvergunningen voor de activiteit kappen. Dit heeft te maken met de herinrichting van de sloot bij de Gentiaan. Hiervoor moesten een aantal bomen worden gekapt en een aantal omwonenden hebben hiertegen bezwaar gemaakt. Daarnaast is er een toename in het aantal bezwaarschriften tegen verkeersbesluiten. Het gaat hier met name om verkeersbesluiten voor het plaatsen van elektrische laadpalen.

Adviezen
De bezwaarschriftencommissie heeft de volgende adviezen gegeven in 2021. Hierbij zitten nog 7 bezwaarschriften die in 2020 zijn ontvangen.

Advies 2018 2019 2020 2021
Gegrond 1 1 0 3
Ongegrond 16 16 9 23
Niet-ontvankelijk 9 11 13 8
Geen advies 28 19 15 17
Totaal 54 47 37 51

De aantallen bij “geen advies” hebben betrekking op ingetrokken bezwaarschriften. Bezwaarschriften worden veelal ingetrokken na een bemiddelend gesprek met iemand van de vakafdeling waarin het bestreden besluit nog eens wordt toegelicht. Het komt soms ook voor dat gedurende de procedure meer informatie bekend wordt, waardoor het bestreden besluit wordt aangepast. Als dit aangepaste besluit volledig aan het bezwaar tegemoet komt, wordt het bezwaar meestal ingetrokken.

Aantal hoorzittingen
In 2021 is de bezwaarschriftencommissie 12 keer bijeengekomen voor hoorzittingen. Zie hieronder een overzicht van het aantal hoorzittingen per jaar. 

Jaar Aantal hoorzittingen
2018 15
2019 10
2020 8
2021 12

 

Juridische zaken

Klachten
De klachtbehandeling is geregeld in Hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht en de Klachtenregeling gemeente Son en Breugel 2009 (hierna: de klachtenregeling). Natuurlijke personen of rechtspersonen kunnen een klacht indienen over de wijze waarop een bestuursorgaan, een lid van het college van B&W of een ambtenaar van de gemeente zich in een bepaalde gemeentelijke aangelegenheid jegens die natuurlijke persoon of rechtspersoon heeft gedragen. Dergelijke klachten worden in behandeling genomen volgens de klachtenregeling. 

De klachtbehandeling kent drie fasen. De eerste fase is de informele behandeling van de klacht. De informele behandeling houdt in dat er (informeel) contact op wordt genomen met de klager en wordt bekeken of het mogelijk is om de klacht op te lossen en/of de klager tevreden te stellen. Binnen de gemeente Son en Breugel wordt er veel waarde gehecht aan de informele klachtbehandeling. Het is namelijk belangrijk om met de klager in gesprek te gaan naar aanleiding van de klacht en te bekijken of er tot een oplossing kan worden gekomen. In de regel worden klachten tijdens de informele klachtbehandeling afgehandeld. 

De tweede fase is de formele behandeling van de klacht. Daarbij worden zowel de klager als de beklaagde uitgenodigd voor een hoorzitting. Tijdens deze hoorzitting wordt gesproken over de klacht en wordt bekeken of er nog oplossingen zijn. Van de hoorzitting wordt een verslag gemaakt. Na de hoorzitting wordt er een rapport van bevindingen opgesteld door de klachtbehandelaar. Dit rapport van bevindingen gaat met een advies en eventuele aanbevelingen naar het verantwoordelijke bestuursorgaan. Vervolgens wordt er een beslissing genomen op de klacht. 

Nadat het verantwoordelijk bestuursorgaan een beslissing heeft genomen op de klacht is de tweede fase afgerond. De klager heeft daarna de mogelijkheid om zijn of haar klacht binnen een jaar voor te leggen aan de Nationale ombudsman. Dit betreft de derde fase van de klachtbehandeling en dit wordt ook wel de formele behandeling in tweede instantie genoemd. 

In 2021 zijn er 20 klachten ingediend die conform de klachtenregeling in behandeling zijn genomen. Er zijn in 2021 geen klachten formeel in tweede instantie, door de Nationale ombudsman, behandeld. 

Onderwerp klacht Procedure Afgehandeld
Geen reactie op meldingen Informele klachtenprocedure Ja, er is gereageerd op de meldingen. De klager heeft aangegeven dat de klacht hiermee is afgehandeld.
Geen reactie op meldingen Informele klachtenprocedure Ja, er is gereageerd op de meldingen en er is excuses aangeboden dat het lang is blijven liggen. De klager heeft aangegeven dat de klacht hiermee is afgehandeld.
Behandeling van dossier Informele klachtenprocedure Ja, partijen zijn in overleg getreden en er zijn afspraken gemaakt.
Onduidelijke brief Informele klachtenprocedure Ja, er is een nieuwe brief verstuurd waarin duidelijkheid is geschapen. De klager heeft aangegeven dat de klacht hiermee is afgehandeld.
Geen reactie op meldingen Informele klachtenprocedure Ja, er is gereageerd op de meldingen. De klager heeft aangegeven dat de klacht hiermee is afgehandeld.
Gedraging medewerker Niet in behandeling genomen De klacht had betrekking op een gedraging die langer dan één jaar voor indiening van het klaagschrift plaatsvond. Op grond van de klachtenregeling is daarom besloten om de klacht niet in behandeling te nemen.
Gedraging medewerker Formele klachtenprocedure (eerste instantie) Ja, het college heeft een beslissing genomen op de klacht.
Gedraging medewerker Formele klachtenprocedure (eerste instantie) Ja, de formele klachtenprocedure is opgestart. De klager heeft de klacht echter voor de hoorzitting ingetrokken.
Gedraging burgemeester Formele klachtenprocedure (eerste instantie) Ja, de formele klachtenprocedure is opgestart. De klager heeft de klacht echter voor de hoorzitting ingetrokken.
Gedraging medewerker Informele klachtenprocedure Ja, de klacht is ingetrokken.
Gedraging medewerker Informele klachtenprocedure Ja, partijen zijn in overleg getreden en er is uitleg gegeven op bepaalde punten. De klager heeft aangegeven dat de klacht hiermee is afgehandeld.
Gedraging medewerker Informele klachtenprocedure Ja, partijen zijn in overleg getreden en er zijn een aantal vragen beantwoord. De klagers hebben aangegeven de klacht niet door te willen zetten.
Geen reactie op verzoeken Informele klachtenprocedure Ja, partijen zijn in overleg getreden en er is een reactie gekomen op de verzoeken.
Behandeling dossier Informele klachtenprocedure Ja, partijen zijn in overleg getreden en er is tot een oplossing gekomen.
Gebrekkige reactie meldingen Informele klachtenprocedure Ja, er is uitgebreider gereageerd op de meldingen. De klager heeft aangegeven dat de klacht hiermee is afgehandeld.
Geen reactie op brief Informele klachtenprocedure Ja, er is gereageerd op de brief en er zijn afspraken gemaakt. De klager heeft aangegeven dat de klacht hiermee is afgehandeld. 
Gedraging medewerker Formele klachtenprocedure (eerste instantie) Ja, na de hoorzitting is de klacht ingetrokken.
Gedraging medewerker Informele klachtenprocedure Ja, na telefonisch contact heeft de klager aangegeven dat de klacht niet verder hoeft te worden behandeld.
Geen reactie op meldingen Informele klachtenprocedure Ja, er is gereageerd op de meldingen. Daarmee is de klacht afgehandeld.
Gedraging wethouder Informele klachtenprocedure

Nee, de informele klachtenprocedure is afgerond. De klager moet nog laten weten of de formele klachtenprocedure moet worden opgestart. 

Ter info: In 2022 heeft de klager laten weten dat de klachtenprocedure niet hoeft te worden opgestart en dat de klacht is afgehandeld.

Wob-verzoeken
Ingevolge de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) kan een ieder een verzoek om informatie neergelegd in documenten over een bestuurlijke aangelegenheid richten tot een bestuursorgaan. Het uitgangspunt van de Wob is dat alle overheidsinformatie openbaar is, tenzij er uitzonderingsgronden van toepassing zijn op grond van de Wob of andere wetgeving.

Het afhandelen van verzoeken in het kader van de Wob kan veel tijd in beslag nemen. De informatie waar naar wordt gevraagd moet worden verzameld en er moet worden bekeken of er uitzonderingsgronden van toepassing zijn. Een beslissing op een Wob-verzoek moet binnen vier weken gerekend vanaf de dag na die waarop het verzoek is ontvangen worden genomen. Deze beslistermijn kan eenmalig gemotiveerd met vier weken worden verlengd. Zeker bij omvangrijke Wob-verzoeken is de beslistermijn kort. Vanaf 1 oktober 2016 is de Wet Dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen niet meer van toepassing op de Wob. Dit betekent echter niet dat er niet tijdig een beslissing moet worden genomen. Bestuursorganen blijven verantwoordelijk voor een tijdige beslissing op Wob-verzoeken. Als dat niet gebeurt, kan er rechtstreeks beroep worden ingesteld bij de rechter.

In 2021 zijn er 23 Wob-verzoeken ontvangen. In 2020 waren dit er 8. Het aantal in 2021 is aanzienlijk meer dan in 2020. Dit kan te verklaren zijn doordat er meerdere Wob-verzoeken zijn ingediend met betrekking tot de situatie aan de Hoberglaan. Verder is er geen specifieke verklaring gevonden. Alle Wob-verzoeken zijn binnen de beslistermijn, inclusief eventuele verlenging, afgehandeld. 

Contractenbank
In Contractenbank moeten alle contracten worden opgenomen die binnen de gemeente Son en Breugel zijn overeengekomen en waar een vervolg aan zit. Via Contractenbank kan worden bijgehouden wanneer een contract afloopt en wanneer een contract eventueel moet worden verlengd. Wanneer
een contract dreigt af te lopen, wordt er een signalering gestuurd naar de betrokken medewerkers. Deze medewerkers weten dan dat het contract binnenkort afloopt en dat daar wellicht iets mee moet gebeuren. Op deze wijze beogen we de juridische – en daarmee samenhangende financiële – risico’s nog verder te verminderen.

De beheerders van Contractenbank komen periodiek bijeen om de contractgegevens door te lopen en up-to-date te houden.

Mandaten
In het mandaatregister zijn bevoegdheden opgenomen die het college en de burgemeester gemandateerd hebben naar de organisatie. In de regel wordt mandaat verleend aan de gemeentesecretaris met de bevoegdheid tot het verlenen van ondermandaat. Als mandaat is verleend is de gemandateerde bevoegd om namens het bestuursorgaan de betreffende bevoegdheid uit te oefenen. 

Het mandaatregister wordt periodiek nagekeken en waar nodig aangepast. 

Juridisch overleg Dienst Dommelvallei
De juristen van de gemeenten Son en Breugel, Nuenen c.a. en Geldrop-Mierlo en een afgevaardigde van Dienst Dommelvallei hebben periodiek over uiteenlopende (juridische) onderwerpen. Daarnaast worden zaken besproken die door alle 4 de organisaties kunnen worden geharmoniseerd.

Jaarverslag bestuurlijke en ambtelijke integriteit 2021

Terug naar navigatie - Jaarverslag bestuurlijke en ambtelijke integriteit 2021

Meldingen bestuurlijke integriteit
In 2021 zijn geen meldingen vermoeden van integriteitsschendingen door politiek ambtsdragers, zoals bedoeld in het “Protocol vermoedens integriteitsschendingen politiek ambtsdragers gemeente Son en Breugel 2012”, ingediend.

Tweejaarlijkse themabijeenkomst integriteit
Volgens het in 2015 vastgestelde Beleidskader integriteit gemeente Son en Breugel vindt iedere twee jaar een themabijeenkomst integriteit plaats voor raads- burger- en collegeleden. 
De in 2021 beoogde bijeenkomst, in principe te organiseren door bureau Necker van Naem, is wegens de coronamaatregelen niet doorgegaan. Eem dergelijke bijeenkomt vindt bij voorkeur in fysieke vorm plaats. 

Gemeenteraadsverkiezingen / VOG-verklaringen

Tijdens de informatiebijeenkomst in oktober 2021 rond de komende gemeenteraadsverkiezingen kwam het belang van integriteit met betrekking tot kandidaten voor het raadslidmaatschap aan de orde. Een integer bestuur is essentieel voor het goed kunnen functioneren hiervan. Hoewel dit geen garantie biedt, kan het vragen van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) rond de aan de verkiezingen deelnemende personen hier een bijdrage aan leveren. Om het aanvragen hiervan te stimuleren is afgesproken dat de gemeente per aan de gemeenteraadsverkiezingen deelnemende partij de kosten van maximaal 7 VOG-verklaringen vergoedt. Van deze gelegenheid is door diverse partijen gebruik gemaakt. 

Meldingen vermoeden misstand
Ingevolge de Regeling melding vermoeden misstand wordt jaarlijks een rapportage opgesteld over de uitvoering van deze regeling, waarin in geanonimiseerde vorm gerapporteerd wordt over het aantal en de aard van de meldingen van een vermoeden van een misstand.
In 2021 zijn dergelijke meldingen niet ontvangen; nog intern noch bij het externe meldpunt, de Afdeling onderzoek van het Huis voor Klokkenluiders.