Programma 4. Economische en ruimtelijke ontwikkeling

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De fysieke leefomgeving kent diverse abstractieniveaus. In het programma Fysieke en Veilige leefomgeving komen vooral de tactische en operationele kant van de leefomgeving aan de orde. Het programma Economische en Ruimtelijke ontwikkeling richt zich meer op de visie en de strategische kant van deze leefomgeving.
Er is natuurlijk wel overlap tussen de programma’s omdat de scheidslijn tussen het strategische en het tactische abstractieniveau niet zo scherp is. Een voorbeeld daarvan is het onderwerp natuur en landschap: enerzijds hebben we een visie en sluiten we qua strategie aan bij lopende regionale ontwikkelingen (‘Dommeldal uit de verf’ en Van Gogh Nationaal Park), anderzijds moeten we ook natuur en groen aanleggen en onderhouden.
Door visievorming op het ruimtelijk beleid en de uitvoering daarvan leveren we een bijdrage aan een levendig, groen en vitaal dorp en een gezonde en leefbare leefomgeving. Onze strategische inzet richt zich vooral op ons regionaal handelen en de doorwerking daarvan naar het lokale niveau.
Dit programma richt zich ook op de duurzame economische structuur van de gemeente.

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?
Thema Doelstellingen
Ruimte en Wonen 1. Voor 1 juli 2022 implementeren we de Omgevingswet.
2. De Omgevingsvisie voor Son en Breugel is vastgesteld en het Omgevingsplan voor Son en Breugel wordt in 2022 vastgesteld.
3. De uitvoeringsprogramma’s van het bestaand beleid voeren we uit zoals Toekomstvisie, Structuurvisie, Duurzaamheid en Woonvisie. Ook projecten als Breugel Bruist en Son Centrum vallen hieronder.
4. In Son en Breugel vindt voldoende gedifferentieerde woningbouw plaats voor een diversiteit aan doelgroepen.
5. We voorzien in een tijdige en kwaliteitsbewuste ontwikkeling van ontwikkelingslocaties.
Overige ruimtelijk beleid 6. In 2020 heeft Son en Breugel een klimaatneutrale gemeentelijke organisatie en in 2030 is Son en Breugel een klimaatneutrale gemeente. Dit geven we onder meer vorm door uitvoering te geven aan de Regionale Energiestrategie en een warmtevisie.
7. In 2021 gaan we een strategie opzetten voor natuur & landschapsbeleid.
Regio 8. We werken op strategisch niveau samen binnen het Stedelijk Gebied Eindhoven en de Metropoolregio Eindhoven. Dit geven we vorm door bestuurlijke en ambtelijke inbreng m.b.t. 'Ruimte', 'Wonen', ‘Economie’, 'Energietransitie', 'Transitie Landelijk Gebied' en 'Mobiliteit' en lokale doorwerking van regionaal beleid op deze thema’s.
9. Son en Breugel is aangesloten bij Van Gogh Nationaal Park en ‘Dommeldal uit de Verf’.
10. Wij stimuleren recreatieve en toeristische initiatieven.
Economie 11. Ondernemen stimuleren door het versterken van het vestigingsklimaat en ondernemersklimaat in het Centrum en op Ekkersrijt.
12. Binnen de kaders van de Omgevingsvisie ontwikkelen we voor Ekkersrijt een programma met bijbehorende uitvoeringsparagraaf.
13. We houden structureel overleg met de ondernemersverenigingen OVSB en OVE en het Centrum Team.

Relevante beleidsnota's

Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's
Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Toekomstvisie voor Son en Breugel 2012 - 2030 21-jun-12 omgevingsvisie Son en Breugel en omgevingsplan Son en Breugel (2021 resp 2022)
Structuurvisie voor Son en Breugel 2014 - 2030 6-feb-14 omgevingsvisie Son en Breugel en omgevingsplan Son en Breugel (2021 resp 2022)
Woonvisie voor Son en Breugel 2012 - 2020 20-dec-12
Woningbouwprogramma Son en Breugel 2016/2020 – 2030 (addendum op de Woonvisie) Actieprogramma Wonen (i.r.t. omgevingsvisie) 2016/2020 -2030 16-jun-16 2022
Cultureel Erfgoed (2019 - 2030) gemeente Son en Breugel 2019-2030
Centrumvisie Son n.v.t. 21-jun-12
Centrumvisie Breugel en uitvoeringsprogramma n.v.t. 21 juni 2012 resp. 29 augustus 2013
Plan van Aanpak Implementatie Omgevingswet Son en Breugel (Implementatieprogramma Omgevingswet) 2016 - 2029 6 december 2016 (college) omgevingsvisie Son en Breugel en omgevingsplan Son en Breugel (2021)
Afsprakenkader Wonen 2017 SGE 2017 e.v. 21-dec-17
Landschapsinvesteringsregeling gemeente Son en Breugel 2013 e.v. 29-aug-13
Intergemeentelijke Structuurvisie Rijk van Dommel en Aa 2011 e.v. 1-sep-11
Verslingerd aan de Dommel 2012 e.v. 23-aug-12
Visie Sciencepark 2017 e.v. 21-dec-17 Omgevingsplan Sciencepark 2020
Nota Grondbeleid 2020-2024 17 dec 2020 2023
Kaders als Koers - kaders voor de woningbouwprogrammering op ontwikkelingslocaties 2019 e.v. 19 december 2019
Visie op Wonen Stedelijk Gebied Eindhoven 2019 e.v. 22-aug-19
Huisvestingsverordening gemeente Son en Breugel 2020-2023 2020-2023 19-dec-19
Masterplan Ekkersrijt 2015 e.v. 12-nov-15
Regionale Energie Strategie MRE 2021-2023 Q4 2021 Actualisatie elke 2 jaar
Transitievisie Warmte 2021-2026 Q4 2021 Actualisatie elke 5 jaar

Wat hebben we ervoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?

Ruimte en Wonen

Terug naar navigatie - Ruimte en Wonen

Van de drie actieve grondexploitaties genereerde in 2021 uitsluitend Sonniuspark opbrengsten. De andere twee exploitaties zijn nog in het voorbereidingsstadium zodat daarop nog uitsluitend kosten zijn geboekt. Dit in tegenstelling tot de prognose op basis waarvan in Akkerpad al wel opbrengsten waren voorzien in 2021. Deze worden nu later gegenereerd.

Overige ruimtelijk beleid

Terug naar navigatie - Overige ruimtelijk beleid

Regio

Terug naar navigatie - Regio

Economie

Terug naar navigatie - Economie

Klimaat

Terug naar navigatie - Klimaat

Voor een uitgebreide toelichting over klimaat wordt verwezen naar de algemene inleiding onder duurzaamheid en klimaat.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2021) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Primaire begroting 2021 Begroting na wijziging 2021 Realisatie 2021 Afwijking budget 2021
Lasten
0.10 Mutaties reserves 0 558 558 0
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 66 154 153 -1
3.1 Economische ontwikkeling 127 127 112 -14
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 16 72 17 -54
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 40 42 37 -5
3.4 Economische promotie 71 78 66 -12
7.5 Begraafplaatsen 0 0 0 0
8.1 Ruimtelijke ordening 457 1.068 1.101 33
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 3.294 4.235 1.852 -2.383
8.3 Wonen en bouwen 793 831 880 49
Totaal Lasten 4.863 7.165 4.776 -2.389
Baten
0.10 Mutaties reserves 0 5.262 4.891 -371
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 211 211 481 270
3.1 Economische ontwikkeling 38 38 49 10
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 21 21 11 -10
3.4 Economische promotie 34 34 6 -28
8.1 Ruimtelijke ordening 21 21 507 485
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 3.372 4.235 2.746 -1.489
8.3 Wonen en bouwen 709 1.049 999 -50
Totaal Baten 4.408 10.872 9.689 -1.183