Toelichting op het overzicht van baten en lasten

Vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Vennootschapsbelasting

Op 1 januari 2016 is de Wet modernisering Vpb-plicht overheidsondernemingen ingegaan. In boekjaar 2021 is de voorlopige aanslag Vpb 2021 betaald. Met de Belastingdienst zijn we nog steeds in gesprek over de definitieve uitgangspunten.

Begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. In de toelichting op het Besluit Accountantscontrole Decentrale Overheden (Bado) wordt begrotingsrechtmatigheid zo omschreven:

“Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, evenals de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en de hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag en het begrotingsjaar van belang zijn”.

 

Wijzigingen moeten volgens de Gemeentewet tijdens het jaar zelf nog aan de raad worden voorgelegd. Als dit niet meer mogelijk is, zijn bestedingen boven het begrotingsbedrag strikt genomen onrechtmatig. Toch kan voor de accountant bij de controle vaststaan dat een aantal (begrotings)overschrijdingen binnen de beleidskaders van de raad valt.

 

De toelichting van het Bado zegt hierover:

“Strikt genomen gaat het hier om onrechtmatige uitgaven omdat de overschrijding strijdig is met artikel 189, lid 4 van de Gemeentewet. Deze overschrijdingen (en onderschrijdingen) moeten goed herkenbaar in de jaarrekening worden opgenomen (Kadernota Rechtmatigheid BBV). Door het vaststellen van de jaarrekening waarin die uitgaven wel zijn opgenomen, autoriseert de raad alsnog de betreffende uitgaven.

Het gaat om overschrijdingen waarbij het college bij het doen van de uitgaven binnen het door de raad uitgezette beleid is gebleven. Het is op grond van de controleverordening niet de bedoeling dat de accountant deze overschrijdingen betrekt bij de beslissing of al dan niet een goedkeurende accountantsverklaring kan worden gegeven. Wel moet de accountant de overschrijdingen waarvan het college in de jaarrekening heeft gemeld dat ze nog moeten worden geautoriseerd, in het verslag van bevindingen aan de orde stellen. De accountant moet in elk geval aangeven of het overzicht ex artikel 28 BBV volledig is of niet.“

De toets op rechtmatigheid richt zich op de beschikbare uitgavenbudgetten en de in werkelijkheid gedane uitgaven.

 

 

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid
Bedragen x €1.000
Programma Begroting na wijziging 2021 Realisatie 2021 Afwijking budget 2021
Programma 1. Interne en externe dienstverlening 11.203 10.628 -575
Programma 2. Sociale leefomgeving 26.205 22.957 -3.248
Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving 9.429 8.837 -592
Programma 4. Economische en ruimtelijke ontwikkeling 7.165 4.776 -2.389

Analyse overzicht van baten en lasten

Programma 1. Interne en externe dienstverlening

Terug naar navigatie - Programma 1. Interne en externe dienstverlening
1. Interne en externe dienstverlening I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2021 -18.786.000
Realisatie 2021 -16.164.000
Verklaring van het saldo -2.622.000
Omschrijving
Directe baten en lasten per kostenplaats
Lasten bestuur
Raad en raadscommissies In 2021 zijn er meer salariskosten toegerekend aan het taakveld Bestuur dan begroot. I 86.000
College B&W en Burgemeester In 2021 zijn er meer salariskosten toegerekend aan het taakveld Bestuur dan begroot. Daarnaast zijn de salarissen van voormalig personeel lager uitgevallen. Dit heeft te maken met de verrekening van inkomsten die voormalig wethouders hebben gehad met de appa-uitkering. I 61.000
Ondersteuning van raadgriffie De onderschrijding van de uitgaven bij het budget “Ondersteuning van raad” wordt veroorzaakt doordat de kosten met betrekking tot de Proef nieuwe vergaderwijze raad lager zijn uitgevallen dan was geraamd. Oorzaken hiervan: • Bij de vaststelling van de begroting 2021 bestond nog slechts een globaal beeld over de met de proef samenhangende kosten; • Met de proef is eerst medio mei 2021 gestart, terwijl aanvankelijk 1 januari 2021 was beoogd; • Door de coronabeperkingen is een aantal bijeenkomsten, waaronder informatie- en trainingsbijeenkomsten en bijeenkomsten met inwoners, niet doorgaan; • In het verlengde daarvan is ook de (tussentijdse) evaluatie van de vergaderproef uitgesteld tot begin 2022. 39.000
Bestuurlijke samenwerking Positief resultaat is een gevolg van het positief resultaat dat MRE over het jaar 2020 boekte en dat in 2021 is terug betaald aan de gemeente. I 55.000
Salarissen T 0.1 Bestuur Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I -192.000
Totaal lasten bestuur 49.000
Lasten resultaat van de rekening van baten en lasten
Resultaat rekening van baten en lasten Een analyse van het resultaat is toegevoegd in de algemene inleiding. I -2.726.000
Totaal lasten resultaat van de rekening van baten en lasten -2.726.000
Baten burgerzaken
Burgerlijke stand De inkomsten uit leges bleven door coronamaatregelen achter. Het uitstellen van huwelijken is de belangrijkste reden voor de lagere inkomsten. I -13.000
Reisdocumenten In 2020 werden tijdelijk de reismogelijkheden door corona beperkt. Na verruiming van de maatregelen in 2021 vond er een inhaalslag in de aanvraag van reisdocumenten plaats. I 26.000
Rijbewijzen In een deel van 2021 vonden autorijlessen door coronamaatregelen geen doorgang. De examinering lag ook stil. Daardoor zien we een afname in de inkomsten bij rijbewijzen. I -23.000
Naturalisatie en naamswijziging Vreemdelingen onder de Pardonregeling hebben vanaf 15 juni 2007 een verblijfsvergunning en kunnen bij besluit van juli 2021 een naturalisatieverzoek indienen (Ranovregeling). De inwoners komen bij de reguliere aanvragen om naturalisatie. Door deze Ranovregeling waren er meer verzoeken en inkomsten voor naturalisaties. I 25.000
Totaal baten burgerzaken 15.000
Lasten burgerzaken
Rijbewijzen In een deel van 2021 vonden autorijlessen door coronamaatregelen geen doorgang. De examinering lag ook stil. Daardoor zien we een afname in de afdrachten bij rijbewijzen. I 18.000
Naturalisatie en naamswijziging Door de Ranovregeling waren er meer verzoeken en afdrachten voor naturalisaties. I -18.000
Verkiezingen Door aangepaste Tweede Kamerverkiezingen vanwege corona waren er meer rijksinkomsten. De storting voor 2022 is ook meegenomen en dient overgeheveld te worden naar de gemeenteraadsverkiezingen in 2022. I 45.000
Dienstverlening Door corona bleef de bedrijfsvoering beperkt tot de basis. Capaciteit voor innovatie ontbrak. Hierdoor is minder aanspraak gemaakt op het innovatiebudget voor dienstverlening dan voorzien. I 21.000
Salarissen T 0.2 Burgerzaken Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I 34.000
Totaal lasten burgerzaken 100.000
Baten overhead
Personeelskosten algemeen In 2021 zijn er inkomsten ontvangen die gerelateerd zijn aan (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheid. Deze inkomsten zijn onvoorzien en daarom was hier geen rekening mee gehouden met de begroting. 10.000
Organisatie Son en Breugel In de begroting zijn ten onrechte meer inkomsten begroot voor de projectleider ICT sociaal domein. -48.000
Huisvesting gemeentehuis De reclamezuil aan de A50 is in 2021 niet verhuurd. I -62.000
Totaal baten overhead -100.000
Lasten overhead
Toerekening Overhead Er is minder overhead toegerekend aan de bouwgrondexploitatie dan begroot. De overhead wordt aan de projecten toegerekend naar rato van de toegerekende salariskosten, deze waren ook lager dan begroot. Dit vormt een extra kostenpost binnen taakveld overhead. I -122.000
Personeelskosten algemeen In 2021 zijn de kosten lager dan begroot. Dit heeft hoofdzakelijk te maken met kosten die te maken hebben met de doorontwikkeling. Vanwege corona en interne ontwikkelingen zijn voornamelijk een aantal workshops van project Kwiek uitgesteld. I 23.000
Organisatie Son en Breugel In 2021 is er een cao-stijging geweest. Daarnaast is er een benchmark formatieonderzoek geweest die eerder niet begroot was. I -150.000
Document informatie De toename van het aantal abonnementen is niet in overeenstemming met het gelijkblijvende budget. S -12.000
Document management Door de steeds verdergaande digitalisering was er minder behoefte aan drukwerk. I 17.000
Inkoop en aanbesteding Het aantal dagen inkoopondersteuning dat wordt ingekocht bij BIZOB (Bureau Inkoop Zuidoost Brabant) blijkt dit jaar niet toereikend te zijn. Dit hangt onder andere samen met een aantal grote aanbestedingstrajecten die dit jaar hebben plaatsgevonden. I -63.000
Dienst Dommelvallei Er zijn minder salariskosten doorbelast naar andere taakvelden. I -65.000
Totaal lasten overhead -372.000
Baten treasury
Projectfinanciering Zonnepanelen Projectfinanciering zonnepanelen verloopt budgettair neutraal op treasury. I -13.000
Beleggingen en deelnemingen Bij het opstellen van de 2e tussentijdse rapportage 2021 was nog niet precies bekend wat de dividend uitkering vanuit de BNG ging zijn over 2019 en 2020. We zijn er vanuit gegaan dat de (extra) dividend uitkering over 2019 ongeveer gelijk zou zijn met de uitkering in 2018. Uiteindelijk is de definitieve dividend uitkering over 2019 en 2020 lager uitgevallen dan verwacht. I -25.000
Totaal baten treasury -38.000
Lasten treasury
Financiering In 2021 is er binnen de het budget financiering een incidenteel resultaat aan lasten ter hoogte van € 82.000. Dit komt doordat er naheffingsaanslagen zijn ontvangen uit voorgaande boekjaren wat geresulteerd heeft in extra lasten. Daarnaast is de boekwaarde van de grondexploitatie in werkelijkheid hoger dan begroot, waardoor de doorberekende rente hoger is geworden. I -82.000
Projectfinanciering Zonnepanelen Projectfinanciering zonnepanelen verloopt budgettair neutraal op treasury. I 13.000
Totaal lasten treasury -69.000
Baten OZB woningen
OZB eigenaren woningen De totale WOZ-waarde is hoger uitgevallen dan vooraf verwacht, daardoor zijn de OZB inkomsten hoger dan begroot. Hiervoor zien wij twee oorzaken: 1. De areaaluitbreiding was groter dan verwacht (opgeleverde nieuwe woningen). 2. Voor de waardering naar gebruiksoppervlakte per 1 januari 2022 zijn onze gegevens aan de hand van luchtfoto's en bouwtekeningen verbeterd. Tijdens deze verbeterslag zijn veel waardetoevoegende onderdelen (zoals aanbouwen, dakkappellen en overkappingen) geconstateerd die eerder niet bekend waren. I 58.000
Lasten heffing en invordering belastingen De inkomsten bestaan uit aanmanings- en dwangbevelkosten. Eind 2021 zijn enkele dwangbevelen verstuurd voor grote openstaande bedragen, daardoor zijn de inkomsten (de dwangbevelkosten) hoger dan verwacht. I 14.000
Totaal baten OZB woningen 72.000
Lasten OZB woningen
Salarissen T 0.61 OZB woningen Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I 11.000
Totaal lasten OZB woningen 11.000
Baten OZB niet-woningen
OZB eigenaren niet-woningen De OZB-tarieven voor 2021 zijn bijgesteld aan de hand van de verwachte ontwikkeling van de nieuwe WOZ-waarden zodat er sprake is van een gelijkblijvende opbrengst. De totale WOZ-waarde van niet-woningen is echter licht gestegen, waar de verwachting was dat de WOZ-waardes gelijk zouden blijven. Dit leidt tot een hogere opbrengst dan begroot. I 63.000
Totaal baten OZB niet-woningen 63.000
Baten algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
Algemene uitkering Door het late verschijnen van de decembercirculaire is de begroting hier niet meer op aangepast. I 81.000
Totaal baten algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds 81.000
Baten overige baten en lasten
Beleidsvoornemens In de begroting zijn een aantal stelposten opgenomen: * inkoopvoordelen van € 150.425; * dekking uren projecten van € 140.649; * verkrijgen externe subsidies van € 25.000; Realisatie van inkoopvoordelen en verkregen subsidies zijn direct verantwoord op de desbetreffende producten. I -316.000
Boekingsverschillen Door een extern bureau is een onderzoek gedaan naar eventuele dubbele betalingen en fouten in de BTW-verantwoording op basis van no-cure-no-pay. Dit heeft geleid tot extra BTW-restitutie. De (aanzienlijk hogere) BTW-restituties worden rechtstreeks ontvangen door de gemeenten. De factuur van dit onderzoek is door Dienst Dommelvallei betaald en wordt rechtstreeks verantwoord in de jaarrekening. I 89.000
Totaal baten overige baten en lasten -227.000
Lasten overige baten en lasten
Beleidsvoornemens In de begroting zijn stelposten opgenomen voor groeipaden en indexeringen. I -55.000
Onvoorzien en stelposten In de begroting is jaarlijks een bedrag van € 80.000 voor onvoorzien opgenomen. Hiervan is € 20.000 gebruikt voor onvoorziene posten waardoor € 60.000 niet is ingezet. I 60.000
Op basis van de analyse van de openstaande vorderingen moeten we de voorziening dubieuze debiteuren verhogen met € 57.000. -57.000
Groeipad Centrumontwikkeling Son en Breugel Groeipaden zijn opgezet om toekomstige investeringen te realiseren. Het restantbedrag is beschikbaar voor nieuwe ontwikkelingen. I 501.000
Groeipad Infrastructurele Werken Bedoeld voor toekomstige investeringen in majeure infrastructurele werken zoals het bereikbaarheidsakkoord. I 148.000
Totaal lasten overige baten en lasten 597.000
Lasten Vennootschapsbelasting (Vpb)
Vennootschapsbelasting De voorlopige aanslagen Vennootschapsbelasting 2018 en 2021 zijn betaald. Daarnaast is er een vermindering op de voorlopige aanslag van 2016 en 2017. I 115.000
Totaal lasten Vennootschapsbelasting (Vpb) 115.000
Indirecte baten en lasten
Reserves -322.000
Voorzieningen 22.000
Overboeking balans 97.000
Overige verschillen < €10.000 10.000
Totaal -2.622.000

Programma 2. Sociale leefomgeving

Terug naar navigatie - Programma 2. Sociale leefomgeving
2. Sociale leefomgeving I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2021 18.311.000
Realisatie 2021 17.086.000
Verklaring van het saldo 1.225.000
Omschrijving
Directe baten en lasten per kostenplaats
Baten onderwijshuisvesting
Huisvesting basisonderwijs Electra Ruysdaelstraat: post kan vervallen. Er zit geen onderwijs meer in deze huisvesting en heeft er ook niet in gezeten in 2021. I -34.000
Totaal baten onderwijshuisvesting -34.000
Lasten onderwijshuisvesting
Huisvesting basisonderwijs De begrote uitgaven zijn niet noodzakelijk geweest i.v.m. niet uitgegeven groeipad scholen. I 64.000
Huisvesting speciaal onderwijs De begrote uitgaven zijn niet toereikend geweest i.v.m. hogere kosten voor OZB en verzekeringen S -10.000
Salarissen T 4.2 Onderwijshuisvesting Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I -29.000
Totaal lasten onderwijshuisvesting 25.000
Baten onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Onderwijsondersteuning De begrote inkomsten zijn bijgesteld door het rijk. S 16.000
Totaal baten onderwijsbeleid en leerlingenzaken 16.000
Lasten onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Onderwijsondersteuning De begrote uitgaven zijn nog niet ingezet en worden doorgezet naar 2022. Termijn om gelden te gebruiken zijn door het rijk verlengd tot 2025. I 10.000
Leerlingenvervoer In 2021 waren er aanzienlijk meer leerlingen in het leerlingenvervoer dan in eerdere jaren. Er is sprake van een gestage toename waardoor het aantal uitgevoerde ritten ook is toegenomen. De redenen hiervan zijn niet direct duidelijk. S -34.000
Peuterwerk Voor de extra kosten i.v.m. Covid 19 zijn er minder kosten gemaakt dan verwacht. Zo heeft er geen noodopvang plaatsgevonden en is enkel de ouderbijdrage gecompenseerd. De subsidie VVE en Peuterwerk zijn grotendeels op de kinderopvang geboekt. I 22.000
Salarissen T 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I -24.000
Totaal lasten onderwijsbeleid en leerlingenzaken -26.000
Baten sportbeleid en activering
Sportverenigingen Betreft de rijksbijdrage voor de uitvoering Lokaal Sportakkoord. I -10.000
Totaal baten sportbeleid en activering -10.000
Lasten sportbeleid en activering
Sportverenigingen Bij de aanpassing van het subsidiebeleid is voorzien in vereveningsbudgetten i.v.m. de overgang naar het nieuwe beleid. Er was geen noodzaak om die middelen aan te wenden. I 21.000
Ondersteuning sportbeoefening Betreft de extra rijksbijdrage die is ontvangen vanuit het Lokaal Sportakkoord. I 24.000
Totaal lasten sportbeleid en activering 45.000
Baten sportaccommodaties
Overige sportaccommodaties Er is eind 2021 een uitkering ontvangen van de SPUK regeling IJsbanen en zwembaden. Deze uitkering is als eenmalige subsidie doorgezet naar het Zwembad Son. I 71.000
Totaal baten sportaccommodaties 71.000
Lasten sportaccommodaties
Sporthal de Bongerd Er zijn geen extra kisten gemaakt voor de verruiming van de openstelling van Bongerd in de winterperioden. I 16.000
Sporthal De Landing Een aantal geplande aanpassingen van de Landing zijn niet doorgevoerd maar doorgeschoven naar 2022. I 39.000
Voetbalcomplex Gentiaan Noord Er zijn in 2021 diverse storingen geweest aan de beregeningsinstallatie en vallen de kosten van het onderhoud wat hoger uit dan geraamd. I -13.000
Overige sportaccommodaties Betreft eenmalige subsidie Zwembad Son als gevolg van de ontvangen bijdrage vanuit de SPUK IJsbanen en Zwembaden. I -73.000
Totaal lasten sportaccommodaties -31.000
Lasten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
Muzikale vorming Dit overschot is het resultaat van het minder aantal inwoners die subsidie hebben aangevraagd voor muziekonderwijs. Dit is waarschijnlijk het gevolg van onder andere de coronapandemie, waardoor muzieklessen stil lagen en er minder kinderen muziekles hebben gevolgd/ zijn gestart. I 35.000
Amateuristische kunstbeoefening Een aantal organisaties heeft in 2021 geen of minder subsidie ontvangen omdat er een verrekening heeft plaatsgevonden i.v.m. het niet doorgaan van activiteiten in 2020. I 20.000
Sal T 5.3 Cultuurpres -prod en -participatie Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I 13.000
Totaal lasten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 68.000
Lasten cultureel erfgoed
Monumentenbeleid Er zijn geen subsidie-aanvragen ingediend. I 24.000
Totaal lasten cultureel erfgoed 24.000
Lasten media
Bibliotheek Het verschil is tussen de geraamde en de werkelijke kosten is ontstaan doordat er een terugvordering van subsidie gepland stond. Deze terugvordering was echter onterecht, waardoor de middelen niet zijn teruggevorderd. I -18.000
Totaal lasten media -18.000
Baten samenkracht en burgerparticipatie
Wijkaccommodaties De subsidie aan Braecklant wordt voor 100% verrekend met de huur. I -22.000
Totaal baten samenkracht en burgerparticipatie -22.000
Lasten samenkracht en burgerparticipatie
Maatschappelijk werk De bijdragen aan GROZzerdam en Automaatje zijn in 2021 nog niet geboekt en dienen te worden overgeheveld naar 2022. I 87.000
Sociaal cultureel werk Dit betreft deels de subsidie voor de huisvesting van Breacklant, het niet doorgaan van de vrijwilligersdag, een dubbele raming voor de subsidie Radio Son en Breugel en lagere uitgaven voor eenmalige subsidies. I 53.000
Kinderopvang Er zijn extra baten in de vorm van niet geraamde leges en extra rijksmiddelen ontvangen (onderwijsachterstandenbeleid). I 13.000
Innovatiebudget sociaal domein Dit budget is bedoeld voor vernieuwingsprojecten op het sociaal domein en is in 2021 niet geheel besteed. I 18.000
Mantelzorg Wmo Het onderzoek naar de behoefte van mantelzorgers in Son en Breugel is nog niet vertaald in concreet beleid. I 21.000
Vluchtelingen Dit budget is bedoeld voor de voorbereiding van de nieuwe Wet Inburgering. Dit budget wordt besteed in 2022. I 83.000
Totaal lasten samenkracht en burgerparticipatie 275.000
Lasten wijkteams
Clientondersteuning Er is een eenmalige bijdrage vanuit het rijk ontvangen door deelname aan het traject voor de ontwikkeling van cliëntondersteuning. I 137.000
CMD 1e lijnsvoorziening Betreft inhuur formatie consulenten Jeugd en Wmo. I -51.000
Salarissen T 6.2 Wijkteams Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I 62.000
Totaal lasten wijkteams 148.000
Baten inkomensregelingen
Bijstandsverlening De begrote inkomsten voor inkomensregelingen van de participatiewet zijn door afnemende uitkeringsaantallen (verminderde instroom/blijvende uitstroom) bijgesteld door het Rijk. I -102.000
Levensonderhoud BBZ TOZOTORZO De niet uitgegeven middelen voor Tozo/Torzo moeten worden geoormerkt om terug te storten aan het Rijk (het Rijksbudget was groter dan noodzakelijk). I -1.720.000
Totaal baten inkomensregelingen -1.822.000
Lasten inkomensregelingen
Bijstandsverlening De begrote uitgaven voor de bijstandsregeling zijn door afnemende uitkeringsaantallen (verminderde instroom/blijvende uitstroom) niet noodzakelijk geweest. Er is een batig saldo hierop die eenmalig een positief resultaat geeft voor de gemeentelijke exploitatie. I 350.000
Bijzondere bijstand De begrote uitgaven de bijzondere bijstand zijn door afnemende uitkeringsaantallen (verminderde instroom/blijvende uitstroom) niet noodzakelijk geweest. Er is een batig saldo hierop die eenmalig een positief resultaat geeft voor de gemeentelijke exploitatie. I 170.000
IOAW De begrote uitgaven voor inkomensregelingen IOAW zijn door afnemende uitkeringsaantallen (verminderde instroom/blijvende uitstroom) niet noodzakelijk geweest. Er is een batig saldo hierop die eenmalig een positief resultaat geeft voor de gemeentelijke exploitatie. I 21.000
Bedrijfskredieten Bbz gevestigden (decl) Er zijn minder bedrijfskredieten gevestigden verstrekt (Tozo bood een alternatief). I 36.000
Bedrijfskredieten Bbz starters (decl) Er zijn minder bedrijfskredieten starters verstrekt. I 15.000
Uitk lev ondh Bbz gevestigden (decl) Er zijn minder uitkeringen BBZ verstrekt (Tozo bood een alternatief). I 19.000
Sociaal fonds De begrote uitgaven voor het sociaal fonds zijn door afnemende uitkeringsaantallen (verminderde instroom/blijvende uitstroom) niet noodzakelijk geweest. Er is een batig saldo hierop die eenmalig een positief resultaat geeft voor de gemeentelijke exploitatie. I 25.000
Levensonderhoud BBZ TOZOTORZO De niet uitgegeven middelen voor Tozo/Torzo moeten worden geoormerkt om terug te storten aan het Rijk (het Rijksbudget was groter dan noodzakelijk). I 1.790.000
Kapitaalverstrekking BBZ TOZO/TORZO Het Rijk heeft door de lockdowns de ondernemers meer tijd gegeven om kredieten terug te betalen, I -34.000
Armoedebeleid Dit overschot is het resultaat van het geringe aantal inwoners dat gebruik heeft moeten maken van fase 2 van het schuldhulpverleningstraject. Dit is onder andere de wettelijke schuldsanering. Het overhouden van geld wil niet zeggen dat we dit budget kunnen aframen. Er kan nog een toename komen van het aantal aanvragen schuldhulpverlening als gevolg van de coronacrisis. Ook wordt er in 2022 een uitvoeringsplan voor het armoedebeleid opgesteld. We kunnen een deel van deze middelen ook gebruiken voor de uitvoering van het armoedebeleid. I 18.000
Totaal lasten inkomensregelingen 2.410.000
Lasten begeleide participatie
Sociale werkvoorziening De middelen voor WSW zijn niet nodig geweest (de Rijksmiddelen zijn structureel minder dan begroot). S 66.000
Totaal lasten begeleide participatie 66.000
Lasten arbeidsparticipatie
Re-integratie De middelen voor re-integratie instrumenten zijn niet volledig benut. Dit komt om een drietal redenen: door lockdowns zijn trajecten tijdelijk on hold gezet, de verminderde instroom heeft minder inzet gevraagd en doordat WSD via een stimulusprogramma de financiering heeft overgenomen van de begeleiding zijn middelen niet in die mate nodig gebleken. Er is een batig saldo hierop die eenmalig een positief resultaat geeft voor de gemeentelijke exploitatie. I 125.000
Totaal lasten arbeidsparticipatie 125.000
Lasten maatwerkvoorzieningen (WMO)
Woonvoorzieningen In 2021 zijn de kosten van woningaanpassingen hoger dan geraamd. Een directe relatie met het abonnementstarief is niet gelegd omdat de uitgaven voor woningaanpassingen jaarlijks fluctueren. I -26.000
Vervoersvoorzieningen De Deeltaxi is minder gebruikt dan vooraf is ingeschat. I 20.000
Totaal lasten maatwerkvoorzieningen (WMO) -6.000
Baten maatwerkdienstverlening 18+
Eigen bijdrage Wmo De ontvangen eigen bijdrage Wmo loopt achter door verwerkingsachterstanden bij het CAK. I -76.000
Totaal baten maatwerkdienstverlening 18+ -76.000
Lasten maatwerkdienstverlening 18+
Dagbesteding Wmo Door corona is het gebruik van dagbesteding achtergebleven t.o.v. de raming. I 144.000
Huishoudelijke verzorging Wmo Met name door het abonnementstarief is het aantal cliënten dat een beroep doet op de voorziening de huishoudelijke hulp toegenomen. S -97.000
Zelfstandig leven Wmo Er is meer zorg in natura geleverd dan geraamd. Dit wordt gecompenseerd door lagere uitgaven PGB voor individuele begeleiding. S -119.000
PGB Wmo Er is meer zorg in natura geleverd. S 79.000
Uitvoeringskosten maatwerk Wmo Dit betreft een werkbudget dat i.c.m. corona beperkt is aangewend. I 11.000
Totaal lasten maatwerkdienstverlening 18+ 18.000
Lasten maatwerkdienstverlening 18-
Verblijf (incl. behandeling) Bij de herschikking van de budgetten zijn er onvoldoende middelen overgegaan naar verblijf incl. behandeling. S -138.000
Jeugdhulp ambulant Bij de herschikking van de budgetten zijn er meer middelen overgaan dan benodigd. S 241.000
Zelfstandig leven jeugd Bij de herschikking van de budgetten zijn er onvoldoende middelen overgegaan naar zelfstandig leven jeugd. Ten opzichte van 2020 zijn de kosten met € 70.000, meegenomen (ruim 10%). S -172.000
Jeugd-GGZ Het aantal indicaties zijn substantieel toegenomen. I -99.000
Jeugdzorg-plus (gesloten jeugdhulp) Er zijn in 2021 geen cliënten in voorziening(en) jeugdzorgplus geplaatst. I 41.000
PGB jeugd Er zijn meer voorzieningen toegekend in de vorm van een PGB. I -63.000
Uitvoeringskosten jeugdzorg In 2021 hebben er correctieboekingen plaatsgevonden en is er incidenteel 300.000,- ontvangen van het rijk. I 371.000
Jeugdbeleid De middelen die bestemd zijn voor de uitvoering van het jeugdbeleid en voor Corona zijn in 2021 niet aangewend. I 28.000
Inkoop Niet gerealiseerde aframing bijdrage regionale samenwerking inkoop en abusievelijke (incidentele) boekingen. I -48.000
Totaal lasten maatwerkdienstverlening 18- 161.000
Baten geëscaleerde zorg 18-
Veilig Thuis Incidentele onderschrijding door overheveling restant DUVO (decentralisatie-uitkering vrouwen opvang) middelen vanuit Eindhoven naar regiogemeenten. I 43.000
Totaal baten geëscaleerde zorg 18- 43.000
Lasten geëscaleerde zorg 18-
Gedwongen kader Betreft de jaarrekening van het Leger de Heils. I -29.000
Totaal lasten geëscaleerde zorg 18- -29.000
Lasten volksgezondheid
Openbare gezondheidszorg De begrote uitgaven waren niet toereikend i.v.m. extra kosten GGD Brabant-Zuidoost i.v.m. extra contract taken CMD en maatwerk. Daarnaast uitgaven voor het project: Drugs wat doet het met jou?. I -18.000
Totaal lasten volksgezondheid -18.000
Indirecte baten en lasten
Reserves -168.000
Overige verschillen < €10.000 -10.000
Totaal 1.225.000

Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving

Terug naar navigatie - Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving
3. Fysieke en veilige leefomgeving I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2021 4.182.000
Realisatie 2021 3.991.000
Verklaring van het saldo 191.000
Omschrijving
Directe baten en lasten per kostenplaats
Lasten openbare orde en veiligheid
Handhaving algemeen Het verschil tussen raming en realisatie wordt voornamelijk veroorzaakt door de subsidies die zijn toegekend aan ondernemers voor het handhaven op coronatoegangsbewijzen. I -13.000
Handhaving milieubeheer Dit bedrag is door de Odzob in rekening gebracht maar is niet in de begroting is opgenomen. Meerkosten voor milieucontroles, incl. DIT coördinatie/uitvoering, en juridische ondersteuning, niet begrote aanvullende kosten voor voorbereiding VTH-taken Omgevingswet en in de 2e berap € 10.000,-- te laag geraamd budget voor handhaving milieubeheer. S -40.000
Dierenbescherming De vaste kwartaalbedragen zijn in rekening gebracht. Er is een extra bedrag begroot van € 17.500,- voor nieuw beleid. Dit bedrag is echter niet in rekening gebracht. Mogelijk heeft dit te maken met het (later) in gebruik nemen van de nieuwe accommodatie. I 17.000
Salarissen T 1.2 Openbare orde en veiligheid Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I -20.000
Totaal lasten openbare orde en veiligheid -56.000
Baten verkeer en vervoer
Groot onderhoud wegen Degeneratievergoedingen voor uitgevoerde werkzaamheden door netbeheerders in 2021 zijn tot april 2021 gefactureerd. De degeneratievergoeding zijn op het budget klinkerwegen klein onderhoud geboekt in plaats van budget groot onderhoud wegen. I -22.000
Totaal baten verkeer en vervoer -22.000
Lasten verkeer en vervoer
Verkeersbeleid Er is geen nieuw verkeersbeleid opgesteld omdat er vanwege corona geen bijeenkomsten georganiseerd konden worden. Beleidsvorming is doorgeschoven naar de nieuwe bestuursperiode I 43.000
Wegmarkeringen en belijning Sinds 1 januari 2021 hebben wij een raamovereenkomst voor het beheer en onderhoud van de wegmarkeringen. Door personele wisselingen is pas in Q3 van 2021 opdracht gegeven tot het uitvoeren van een startinspectie waarmee we de staat van de wegmarkeringen in de gemeente inzichtelijk krijgen. Deze inspectie is in november uitgevoerd en op basis hiervan worden in 2022 de eerste onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd. In 2021 is het grootste deel van het budget daarom niet gebruikt. I 10.000
Onkruidbestrijding Het huidige bestek is gunstig aanbesteed. Echter is hierin niet voorzien in voldoende borstelrondes. Daarom is het budget hoger dan de besteksopdracht. Borstelen doen we op afroep en regie. In 2021 zijn er minder borstelrondes uitgevoerd. I 54.000
Groot onderhoud wegen Voor het onderhoud aan onze wegen hebben we pas vanaf eind 2021 geldige contracten met aannemers. Onderhoud in 2021 hebben we daarom alleen op de locaties gedaan waar uitstel echt niet mogelijk was. We hebben de aannemers van de inmiddels verlopen contracten bereid gevonden om het noodzakelijk herstel en onderhoud onder de condities van de oude contracten uit te voeren. I 124.000
Gesloten verhardingen klein Deze post betreft reparatie met koud asfalt. We hebben relatief weinig klein onderhoud hoeven uitvoeren. I 10.000
Openbare verlichting wegen De geraamde onderhoudskosten zijn geraamd op basis van kengetallen en een gemiddeld aantal storingen. Omdat onze installatie in één keer is vervangen is het aantal storingen relatief laag. I 13.000
Gladheidsbestrijding Einde winter/begin voorjaar 2021 is koud en glad geweest waardoor er relatief vaak gestrooid is. I -29.000
Doorbel vanuit projectadministratie taakveld 2.1 Doorbelasting van project: 41901 Mobiliteitsvisie deel 2 Dit project wordt nader toegelicht in het overzicht van investeringen en projecten. I 69.000
Salarissen T 2.1 Verkeer en vervoer Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I 29.000
Straatreiniging naar taakveld 7.2 Riolering Er is minder dan begroot van straatreiniging toegerekend aan riolering. I 18.000
Totaal lasten verkeer en vervoer 341.000
Baten openbaar groen en (openlucht) recreatie
Bossen De gemiddelde jaaropbrengst op basis van de raming uit het 10 jarig beheerplan ligt lager dan de daadwerkelijke opbrengst over het jaar 2021. Er was veel te lang niet gedund (achterstallig onderhoud). I 23.000
Overige kosten openbaar groen Degeneratievergoedingen voor uitgevoerde werkzaamheden door netbeheerders in 2021 zijn nog niet allemaal gefactureerd. I -13.000
Totaal baten openbaar groen en (openlucht) recreatie 10.000
Lasten openbaar groen en (openlucht) recreatie
Bossen Er was sprake van veel achterstallig onderhoud in de bos- en natuurterreinen (o.a. te lang niet gedund). I -15.000
Vijvers In 2021 zijn de incidentele vervangingswerkzaamheden van de vlotter en de kabels van de fontein in de vijver Europalaan niet meer uitgevoerd. De vervangingswerkzaamheden staan gepland voor het voorjaar van 2022. I 12.000
Kunst - beelden en plastieken In de zomer is een van de dakplaten van de glazen dak kiosk Son gaan schuiven. Hierop is actie ondernomen en de situatie is veilig gesteld. Nader onderzoek wijst uit dat de kiosk een samengesteld geheel is dat provisorisch in elkaar is gezet. Het gehele dak moet verwijderd worden en op een verantwoorde wijze opnieuw gemonteerd worden. Via de 2e Berap hebben we een bedrag van € 28.400,- gekregen. Na het verstrekken van de opdracht heeft de aannemer aangegeven dat de werkzaamheden pas in maart zullen zijn afgerond. Dit i.v.m. de winterperiode en lage buitentemperaturen. I 32.000
Sal T 5.7 Openb groen en (openlucht) recreatie Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I 45.000
Watertaken naar taakveld 7.2 Riolering Er is minder dan begroot van watertaken toegerekend aan riolering. I 17.000
Totaal lasten openbaar groen en (openlucht) recreatie 91.000
Baten riolering
Opbrengst riolering Er zijn meer woningen in de heffing betrokken dan vooraf was ingeschat. Het aantal (nieuwbouw)woningen was hoger dan verwacht en de leegstand lager is dan verwacht. 38.000
Totaal baten riolering 38.000
Lasten riolering
Voorbereiding en onderzoek riolering Budget is gedeeltelijk bedoeld om het stelsel opnieuw in te meten. In 2021 het we de data hiervoor nodig is eerst omgezet naar een nieuw en bruikbaar beheersysteem. I 48.000
Uitvoering planmatig vrijverval riolering 2021 heeft in het teken gestaan van het leggen van een GRP. Resterend planmatig onderhoud van 2021 wordt opgenomen in het nieuwe GRP dat in 2022 vastgesteld wordt. I 98.000
Correctief onderhoud riolering Overschrijding betreft vergoeding Thermae Son voor gemaakte kosten aanleg onderhoud drukriool. Conform besluit college. I -40.000
Uitvoering drukriolering gemalen en BBB In 2021 is er relatief veel correctief onderhoud aan de (mini)gemalen uitgevoerd. In voorkomende gevallen was dit noodzakelijk omdat er oneigenlijke stoffen(zoals natte doekjes) in het riool gedumpt worden. I -22.000
Kosten rioolheffing Dit budget is begroot voor controles en juridische procedures. Vanwege het uitblijven van juridische procedures en de inzet van eigen medewerkers is dit budget in 2021 niet gebruikt. I 10.000
Waterportaal/ Klimaatportaal In 2021 zijn investeringen van het waterportaal in het kader van KRW-maatregelen uitgesteld naar 2022 (er is wederom pas op de plaats gemaakt). De investeringsbijdrage is doorgeschoven naar 2022. De middelen vloeien nu terug in de voorziening riolering en in 2022 zal in de eerste berap voorgesteld worden om deze middelen weer uit de voorziening te onttrekken om onze bijdrage in 2022 te betalen. I 63.000
Afkoppelsubsidies In 2021 zijn er slechts 33 percelen afgekoppeld. I 38.000
Salarissen T 7.2 Riolering Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I 30.000
Totaal lasten riolering 225.000
Baten afval
Papier Per abuis zijn de opbrengsten van oud papier afkomstig van Papiergroothandel W. Box ter hoogte van in totaal € 169.000,- geboekt op de lasten afval als negatieve kosten. Als deze opbrengsten goed geboekt zouden zijn, dan zijn de baten voor oud papier aan het einde van het jaar € 161.000,- positief. Deze onderschrijding heeft te maken de marktontwikkeling van oud papier in tijden van corona. De waarde van papier is hoger uitgevallen dan begroot. I -41.000
PMD In 2021 is er meer PMD ingezameld dan begroot, hierdoor is er een hogere vergoeding ontvangen van het Afvalfonds. I 31.000
Milieustraat In 2021 zijn er meer bezoekers naar de milieustraat gekomen dan verwacht. In tijden van corona waren inwoners eerder geneigd om thuis meer op te ruimen. I 19.000
Baten afvalstoffenheffing De afvalstoffenheffing is een vast bedrag per huishouden. In 2021 waren er in werkelijkheid iets meer (meerpersoons-) huishoudens dan bij de begroting was verwacht. I 19.000
Totaal baten afval 28.000
Lasten afval
Papier Zoals hiervoor aangegeven, zijn de opbrengsten van oud papier ter hoogte van in totaal € 169.000,- per abuis opgenomen als negatieve kosten. Als deze facturen goed geboekt zouden zijn, dan zouden de lasten van oud papier per saldo € 105.000,- zijn. Dit zou eind 2021 een overschrijding opleveren van € 9.000,-. I 160.000
PMD In 2021 is er meer PMD ingezameld dan begroot, een factor die hier naar alle waarschijnlijkheid mee te maken heeft is dat er vanwege de corona-maatregelen thuis meer PMD is verbruikt. I -40.000
GFT Per abuis zijn kosten opgenomen voor het plaatsen van mini-containers ter hoogte van in totaal € 10.000,-. Deze facturen hadden geboekt moeten worden op overige kosten afval. Als de facturen goed geboekt zouden zijn, dan zou er aan het einde van het jaar op GFT een overschrijving van € 13.000,- zijn. Deze overschrijding is te wijten aan hogere kosten voor het inzamelen van GFT. I -23.000
Ondergrondse containers Het aantal onderhouds- en reparatiewerkzaamheden zijn in 2021 lager uitgevallen dan verwacht. Hierdoor zijn er minder kosten gemaakt dan begroot. Daarnaast zijn er minder kosten gemaakt aan de uitbesteding van containermanagement. I 23.000
Salarissen T 7.3 Afval Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I 38.000
Totaal lasten afval 158.000
Baten milieubeheer
Algemeen milieubeheer Subsidie vanuit Ministerie van BZK voor extern advies Transitievisie Warmte. I 10.000
Regeling Reductie Energiegebruik Specifieke uitkering vanuit Ministerie van BZK. Alle niet uitgegeven middelen in 2021 gaan terug naar BZK. I -35.000
Regeling reductie energiegebruik huurders Specifieke uitkering vanuit Ministerie van BZK. Niet uitgegeven middelen zijn doorgeschoven naar 2022. I -149.000
Totaal baten milieubeheer -174.000
Lasten milieubeheer
Algemeen milieubeheer Minder budget uitgegeven dan geraamd vanwege een opstapeling van activiteiten. 1. Ruim binnen budget gebleven voor het opstellen van Transitievisie Warmte. Mede doordat participatie digitaal is gegaan. 2. Extra opdrachten voor de omgevingsdienst zijn binnen de voorschotnota afgerekend. Uiteindelijk heeft de omgevingsdienst minder uren gemaakt vanwege Corona. 3. Kosten voor toezicht kantoren ODZOB is binnen voorschotbedrag vereffend. 4. Minder externe inhuur nodig dan geraamd om beperkte interne capaciteit op te vangen. 5. Extra budget voor TVW zat dubbel de jaarrekening 2020, waardoor er onnodig extra budget was. I 151.000
Ongediertebestrijding In verband met gunstige weersomstandigheden hebben we minder Eikenprocessierupsen hoeven afzuigen. I 19.000
Regeling Reductie Energiegebruik Specifieke uitkering vanuit Ministerie van BZK. Alle niet uitgegeven middelen in 2021 gaan terug naar BZK. I 35.000
Regeling reductie energiegebruik huurders Specifieke uitkering vanuit Ministerie van BZK. Niet uitgegeven middelen zijn doorgeschoven naar 2022. I 149.000
Salarissen T 7.4 Milieubeheer Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I 74.000
Totaal lasten milieubeheer 428.000
Indirecte baten en lasten
Reserves -407.000
Voorzieningen -524.000
Overboeking balans -14.000
Overige verschillen < €10.000 69.000
Totaal 191.000

Programma 4. Economische en ruimtelijke ontwikkeling

Terug naar navigatie - Programma 4. Economische en ruimtelijke ontwikkeling
4. Economische en ruimtelijke ontwikkeling I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2021 -3.707.000
Realisatie 2021 -4.913.000
Verklaring van het saldo 1.206.000
Omschrijving
Directe baten en lasten per kostenplaats
Baten beheer overige gebouwen en gronden
Strategische aankopen en dergelijke Dit zijn niet voorziene opbrengsten in het kader van de verkoop van ruimte-voor-ruimte titels. I 101.000
Eigendommen niet publieke dienst Dit betreft misgelopen huurinkomsten plus proceskosten in verband met verhuur Torenstraat. I -38.000
Verhuur openbaar groen Budget niet aangepast aan verhoging huurprijzen. S 31.000
Verkoop openbaar groen Dit betreft de extra inkomsten van de verkoop van gronden binnen het reststrokenproject. I 117.000
Totaal baten beheer overige gebouwen en gronden 211.000
Lasten beheer overige gebouwen en gronden
Verkoop openbaar groen De inhuurkosten voor de handhaving en de verkoop van de percelen binnen de het reststrokenproject zijn lager uitgevallen. I 10.000
Totaal lasten beheer overige gebouwen en gronden 10.000
Baten economische ontwikkeling
Reclamelichtbakken en lichtmastreclames Er zijn meer opbrengsten ontvangen dan vooraf begroot. I 10.000
Totaal baten economische ontwikkeling 10.000
Lasten economische ontwikkeling
Salarissen T 3.1 Economische ontwikkeling Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I 14.000
Totaal lasten economische ontwikkeling 14.000
Lasten fysieke bedrijfsinfrastructuur
Bedrijfsvoering Ekkersrijt Mede als gevolg van corona zijn werkzaamheden en activiteiten doorgeschoven naar 2022. I 57.000
Totaal lasten fysieke bedrijfsinfrastructuur 57.000
Baten bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
Markten De non-food heeft het eerste kwartaal hun plaats niet kunnen innemen vanwege landelijke coronamaatregelen. Daarnaast hebben enkele marktkooplieden in de coronaperiode hun vergunning opgezegd. Om ruimte te behouden ten behoeve van de 1,5 meter maatregel zijn deze plekken niet opgevuld. I -10.000
Totaal baten bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -10.000
Baten economische promotie
Kermissen Vanwege corona hebben er geen/weinig evenementen plaatsgevonden in 2021. Het vastrecht voor de gemeentelijke elektriciteitsvoorzieningen is geheel ten laste gekomen van de gemeente. Daarnaast is de kermis vanwege corona kleiner van opzet geweest dan andere jaren. Er waren minder attracties aanwezig en de opbrengsten waren lager. I -28.000
Totaal baten economische promotie -28.000
Baten ruimtelijke ordening
Bestemmingsplannen In 2021 zijn er meer principeverzoeken ingediend dan was voorzien. Daarmee zijn de legesopbrengsten voor het in behandeling nemen van deze principeverzoeken hoger uitgevallen. I 30.000
Ruimtelijke ordening Doorbelasting van projecten: 41601 Omgevingswet 41703 Herontwikkeling voorm. Aldi- en Stoklandlocatie Deze projecten worden nader toegelicht in het overzicht van investeringen en projecten. I 484.000
Anterieure overeenkomsten Doorbelasting van project: 40001 CPO-initiatief IJssellaan Dit project wordt nader toegelicht in het overzicht van investeringen en projecten. I -28.000
Totaal baten ruimtelijke ordening 486.000
Lasten ruimtelijke ordening
Bestemmingsplannen Door de stagnatie van de uitwerking van principeverzoeken zijn de uitgaven ten behoeve van advisering, onderzoek en dergelijke minder geweest dan was aangenomen. Ook zijn door vertraging in de procesgang gewenste opdrachten tot het opstellen van bestemmingsplannen incl. de vereiste onderzoeken achtergebleven. Offertes hebben in 2021 nog niet geleid tot opdrachten. I 68.000
Ontwikkelingslocatie Son en Breugel Door de stagnatie van de voortgang van de uitwerkingen en participatie van de diverse ontwikkelingslocaties in 2021, zijn de uitgaven minder geweest dan verwacht. I 16.000
Digitalisering ruimtelijke plannen Door de stagnatie van de voortgang van de uitwerkingen van principeverzoeken zijn er in 2021 minder (ontwerp)bestemmingsplannen dan verwacht afgerond en in procedure zijn gebracht. I 18.000
Ruimtelijke ordening Doorbelasting van projecten: 41601 Omgevingswet 41703 Herontwikkeling voorm. Aldi- en Stoklandlocatie Deze projecten worden nader toegelicht in het overzicht van investeringen en projecten. I -108.000
Salarissen T 8.1 Ruimtelijke ordening Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I -48.000
Totaal lasten ruimtelijke ordening -54.000
Baten en lasten grondexploitaties (niet bedrijventerreinen)
Resultaat grondexploitaties (niet bedrijventerreinen) Het resultaat van het grondbedrijf in 2021 bedraagt afgerond € 894.000, bestaande uit - tussentijdse winstneming Sonnius Park: € 995.101 - extra storting in de verliesvoorziening voor de grondexploitatie Centrum Breugel: - € 101.133 Per saldo een positief resultaat van € 893.968. I 894.000
Totaal baten en lasten grondexploitaties (niet bedrijventerreinen) 894.000
Baten wonen en bouwen
Omgevingsvergunningen Er zijn in 2021 minder aanvragen ontvangen dan begroot n.a.v. begrotingswijziging. I -50.000
Totaal baten wonen en bouwen -50.000
Lasten wonen en bouwen
Omgevingsvergunningen Door uitval/ziekte en werkdruk is er gedurende het jaar bij vergunningverlening ingehuurd. Deze kosten zijn betaald uit de leges. Het gaat hier over een bedrag van € 30.000,00. Daarnaast zijn er afgelopen jaar meerdere aanvragen ingediend waarbij extra expertise (bijvoorbeeld ODZOB en juridisch) moest worden ingeschakeld die we niet in huis hebben. Met de begrotingswijziging in de extra legesopbrengsten is geen rekening gehouden met de extra kosten die dat met zich meebrengen. Meer aanvragen is bijvoorbeeld meer kosten op druk- en bindwerk, constructeur en dergelijke. I -75.000
Salarissen T 8.3 Wonen en bouwen Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I 11.000
Totaal lasten wonen en bouwen -64.000
Indirecte baten en lasten
Reserves -371.000
Voorzieningen 51.000
Overboeking balans 9.000
Overige verschillen < €10.000 41.000
Totaal 1.206.000

Overzicht onvoorzien

Overzicht van de incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van de incidentele baten en lasten
Omschrijving Baten Lasten
Programma 1 Interne en externe dienstverlening
Vennootschapsbelasting Gemeenten zijn voor het maken van winst op de door haar uitgevoerde ondernemersactiviteiten (zoals grondexploitaties) vennootschapsbelastingplichtig. Deze plicht is in 2016 ingevoerd, maar de belastingdienst loopt achter met de afwikkeling. 106.371
Project Kwiek Een project wat is opgestart voor organisatieontwikkelingen. 30.257
Projectleider sociaal domein Projectleider voor vernieuwing software sociaal domein. 51.989
Tijdelijke huisvesting fase 2 gemeentehuis In verband met het verbouwen van het gemeentehuis is er tijdelijke huisvesting nodig geweest. 26.821
Corona gerelateerd; zie overzicht corona in de algemene inleiding 455.921
Programma 2 sociale leefomgeving
Afwaardering activum basisschool de Krommen Hoek 153.729
Project Roma en Sinti In samenwerking met LEV-groep voeren we een pilot-project uit voor Roma en Sinti, dit project loopt 3 jaar. We hebben hiervoor een Rijksbijdrage ontvangen in de algemene uitkering. 12.233
Motie lokaal coronafonds; zie overzicht corona in de algemene inleiding. 35.403
Coronagerelateerd; zie overzicht corona in de algemene inleiding. 32.167
Programma 3 Fysieke en veilige leefomgeving
Proef extra toezicht onderhoudsbestekken Er start een proef met extra toezicht op de uitvoering van de onderhoudsbestekken. We willen hiermee onderzoeken of dat de uitvoering efficiënter en goedkoper wordt. 12.285
Onderzoek toekomstbestendige buitendienst Dit is een onderzoek naar de rol, takenpakket, bemensing enz. van de buitendienst. 11.992
Bijdrage project basisteamprogrammaleider In het kader van de aanpak ondermijnende criminaliteit binnen het basisteam Dommelstroom is er projectleider aangesteld. 13.142
Corona gerelateerd; zie overzicht corona in de algemene inleiding. 86.792
Programma 4 Economische en ruimtelijke ontwikkeling
Vervangen gasveren evenementenputten Naar aanleiding van een inspectie waren er mechanische gebreken. Deze gebreken hebben tot incidentele lasten geleid en zijn daarom ten laste van de post onvoorzien gebracht. 7.150
Grondexploitatie Alle baten en lasten van de grondexploitatie zijn incidenteel van aard. 2.746.000 1.852.000
Verkoop Ruimte voor Ruimte titels 101.250
Verkoop reststroken Het saldo op het budget verkoop reststroken. 126.216
Omgevingswet Dit zijn kosten die gemaakt worden ter voorbereiding op de uitvoering van de omgevingswet. 332.053
Corona gerelateerd; zie overzicht corona in de algemene inleiding 40.096
Subtotaal voor mutaties reserves 3.429.387 2.804.480
Mutaties reserves
Programma 1 Interne en externe dienstverlening
Vennootschapsbelasting 106.371
Resultaat 2e berap 2019 430
Resultaat 1e berap 2020 27.843
Verkiezingen 12.357
Trainingen klare taal 7.700
Tijdelijke huisvesting fase 2 gemeentehuis 26.821
Resultaat Dienst Dommelvallei 73.234
Project Kwiek 30.257
Resultaat 1e berap 2021 325.939
Resultaat Dienst Dommelvallei begroting 2021-2024 tlv reserve I&A 41.140
Motie lokaal coronafonds 35.403
Rijks bijdrage Corona onttrekking reserve vrije bestedingsmiddelen 95.703
Mutatie resere rijkscompensatie coronacrisis 65.086 457.655
Dienst dommelvallei onttrekking reserve I&A 66.000
Projectleider tlv reserve projectmatig werken 51.989
Programma 2 sociale leefomgeving
Afwaardering activum basisschool de Krommen Hoek 153.729
Bijdrage instandhouding zwemvoorziening Zwembad Son 120.000
Dekking uitvoeringsbudget Jeugdbeleid 2020 -2023 10.000
Project Roma en Sinti 12.233
Storting dekkingsreserve Bongerd bouwkosten 2.517.426
Storting dekkingsreserve Bongerd techn install 1.422.074
Storting dekkingsreserve Bongerd losse inrichting 60.500
Programma 3 Fysieke en veilige leefomgeving
Herschikking reserves natuur onttrekking reserve vrije besteddingsmiddelen 217.500
Herschikking reserves natuur onttrekking reserve natuurcompensatie 150.034
Herschikking reserves natuur onttrekking reserve recreatie en natuurgebied West 83.784
Herschikking reserves natuur storting reseve natuur en landschap 451.318
Onderzoek toekomstbestendige buitendienst 11.992
Onderhoudsniveau trottoirs van C naar B 71.540
Uitvoeringsplan verkeer 121.358
Uitvoering groenbeleidsplan 10.000
Transitie warmte 44.450
Storting reserve vrije bestedingsruimte vanuit reserve verledden 90.000
Resultaat 2e berap 2021 214.522
Bosbeheerplan nulbeurt 50.000
Kunst op rotonde 3.008
Projectleider gemeentelijke bossen 2.100
Onttrekking reserve Bosbeheer 20.677
Storting reserve visie Eindhovense weg in reserve infrastructurele werken 15.000 15.000
Storting reserve duurzaamheid 200.000
Programma 4 Economische en ruimtelijke ontwikkeling
Ontrekking reserve centrum breugel t.g.v. dekkingsreserves Bongerd 4.000.000
Omgevingswet 332.053
Resultaat bestemming groeipad centrumontwikkeling 558.380 558.380
Projectorganisatie bestemmingsplan Ekkersrijt 708
Totaal mutaties reserves 6.976.443 5.965.251
Totaal 10.405.830 8.769.731

Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves

Terug naar navigatie - Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
Omschrijving Toevoegingen Onttrekkingen Reden
Dekkingsreserve nieuwbouw sporthal 98.520 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve renovatie de Bongerd 13.134 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve nieuwbouw brandweerkazerne en werf 75.613 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve dak Emiliusschool 16.751 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve vijverbergschool 10.038 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve optimalisatie sportpark SBC 37.738 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve aanpassing Bongerd t.b.v. boksschool 1.480 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve verledden 177.357 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve renovatie kunstgrasvelden 100.899 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve gemeentehuis losse werkplekinrichting 35.934 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve Ruysdaelstraat kst omgeving school 1.440 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve slowlane Ekkersrijt 1.258 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve fietsoversteek Bestseweg 5.939 dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve aankoop units bibliotheek 36.338 dekking afschrijving investering
Totaal 0 612.439

Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)

Terug naar navigatie - Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)

De WNT is van toepassing op gemeente Son en Breugel. Het voor gemeente Son en Breugel toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2021 € 209.000,-.

Naast de hieronder vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2021 een bezoldiging boven het individueel toepasselijke drempelbedrag hebben ontvangen.

Gegevens 2021
bedragen x € 1 M.A.J.M. Schalkx F. den Hengst
Functiegegevens Secretaris Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2021 1/1 - 31/07 1/1 - 31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,0 1,0
Dienstbetrekking? ja ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoeding 62.819 90.256
Beloningen betaalbaar op termijn 12.483 16.585
Subtotaal 75.302 106.842
Individueel toepasselijke bezoldigings-maximum 121.392 209.000
-/- Onverschuldigd betaald bedrag en nog niet terugontvangen bedragen N.v.t. N.v.t.
Bezoldiging 75.302 106.842
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan N.v.t. N.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling N.v.t. N.v.t.
Gegevens 2020
bedragen x € 1 M.A.J.M. Schalkx F. den Hengst
Functiegegevens Secretaris Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2020 1/1 - 31/12 1/1 - 31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,0 1,0
Dienstbetrekking? ja ja
Beloning plus belastbare onkostenvergoeding 110.020 89.098
Beloningen betaalbaar op termijn 19.602 15.675
Subtotaal 129.622 104.773
Individueel toepasselijke bezoldigings-maximum 201.000 201.000
Bezoldiging 129.622 104.773

In 2021 is sprake geweest van inhuur op de functie van directeur. Hieronder is daar een overzicht voor opgenomen.

Gegevens 2021
bedragen x € 1 H. Meeuwsen
Functiegegevens Secretaris
Kalenderjaar 2021
Periode functievervulling in het kalenderjaar (aanvang – einde) 06-04-2021 - 31-12-2021
Aantal kalendermaanden functievervulling in het kalenderjaar 9
Omvang van het dienstverband in uren per kalenderjaar 1095
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum
Maximum uurtarief in het kalenderjaar € 199
Maxima op basis van de normbedragen per maand 229.200
Individueel toepasselijke maximum gehele periode kalendermaand 1 t/m 12 217.905
Bezoldiging (alle bedragen exclusief btw)
Werkelijk uurtarief lager dan het maximum uurtarief? Ja
Bezoldiging in de betreffende periode 137.149
Bezoldiging gehele periode kalendermaand 1 t/m 12 137.149
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag N.v.t.
Bezoldiging 137.149
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan N.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling N.v.t.

In 2021 is een uitkering voor het beëindigen van een dienstverband overeengekomen. Hieronder is daar een overzicht voor opgenomen.

Gegevens 2021
bedragen x € 1 M.A.J.M. Schalkx
Functiegegevens Secretaris
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,0
Jaar waarin dienstverband is beëindigd 2021
Uitkering wegens beëindiging van het dienstverband
Overeengekomen uitkeringen wegens beëindiging dienstverband 75.000
Individueel toepasselijke maximum 75.000
Totaal uitkeringen wegens beëindiging dienstverband 75.000
Waarvan betaald in 2021 75.000
Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag N.v.t.
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan N.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling N.v.t.