2. Sociale leefomgeving |
I/S |
Bedrag |
Begroting na wijziging 2021 |
|
18.311.000 |
Realisatie 2021 |
|
17.086.000 |
Verklaring van het saldo |
|
1.225.000 |
Omschrijving |
|
|
Directe baten en lasten per kostenplaats |
|
|
Baten onderwijshuisvesting |
|
|
Huisvesting basisonderwijs
Electra Ruysdaelstraat: post kan vervallen. Er zit geen onderwijs meer in deze huisvesting en heeft er ook niet in gezeten in 2021. |
I |
-34.000 |
Totaal baten onderwijshuisvesting |
|
-34.000 |
Lasten onderwijshuisvesting |
|
|
Huisvesting basisonderwijs
De begrote uitgaven zijn niet noodzakelijk geweest i.v.m. niet uitgegeven groeipad scholen. |
I |
64.000 |
Huisvesting speciaal onderwijs
De begrote uitgaven zijn niet toereikend geweest i.v.m. hogere kosten voor OZB en verzekeringen |
S |
-10.000 |
Salarissen T 4.2 Onderwijshuisvesting
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. |
I |
-29.000 |
Totaal lasten onderwijshuisvesting |
|
25.000 |
Baten onderwijsbeleid en leerlingenzaken |
|
|
Onderwijsondersteuning
De begrote inkomsten zijn bijgesteld door het rijk. |
S |
16.000 |
Totaal baten onderwijsbeleid en leerlingenzaken |
|
16.000 |
Lasten onderwijsbeleid en leerlingenzaken |
|
|
Onderwijsondersteuning
De begrote uitgaven zijn nog niet ingezet en worden doorgezet naar 2022. Termijn om gelden te gebruiken zijn door het rijk verlengd tot 2025. |
I |
10.000 |
Leerlingenvervoer
In 2021 waren er aanzienlijk meer leerlingen in het leerlingenvervoer dan in eerdere jaren. Er is sprake van een gestage toename waardoor het aantal uitgevoerde ritten ook is toegenomen. De redenen hiervan zijn niet direct duidelijk. |
S |
-34.000 |
Peuterwerk
Voor de extra kosten i.v.m. Covid 19 zijn er minder kosten gemaakt dan verwacht. Zo heeft er geen noodopvang plaatsgevonden en is enkel de ouderbijdrage gecompenseerd.
De subsidie VVE en Peuterwerk zijn grotendeels op de kinderopvang geboekt.
|
I |
22.000 |
Salarissen T 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. |
I |
-24.000 |
Totaal lasten onderwijsbeleid en leerlingenzaken |
|
-26.000 |
Baten sportbeleid en activering |
|
|
Sportverenigingen
Betreft de rijksbijdrage voor de uitvoering Lokaal Sportakkoord.
|
I |
-10.000 |
Totaal baten sportbeleid en activering |
|
-10.000 |
Lasten sportbeleid en activering |
|
|
Sportverenigingen
Bij de aanpassing van het subsidiebeleid is voorzien in vereveningsbudgetten i.v.m. de overgang naar het nieuwe beleid. Er was geen noodzaak om die middelen aan te wenden. |
I |
21.000 |
Ondersteuning sportbeoefening
Betreft de extra rijksbijdrage die is ontvangen vanuit het Lokaal Sportakkoord. |
I |
24.000 |
Totaal lasten sportbeleid en activering |
|
45.000 |
Baten sportaccommodaties |
|
|
Overige sportaccommodaties
Er is eind 2021 een uitkering ontvangen van de SPUK regeling IJsbanen en zwembaden. Deze uitkering is als eenmalige subsidie doorgezet naar het Zwembad Son. |
I |
71.000 |
Totaal baten sportaccommodaties |
|
71.000 |
Lasten sportaccommodaties |
|
|
Sporthal de Bongerd
Er zijn geen extra kisten gemaakt voor de verruiming van de openstelling van Bongerd in de winterperioden. |
I |
16.000 |
Sporthal De Landing
Een aantal geplande aanpassingen van de Landing zijn niet doorgevoerd maar doorgeschoven naar 2022. |
I |
39.000 |
Voetbalcomplex Gentiaan Noord
Er zijn in 2021 diverse storingen geweest aan de beregeningsinstallatie en vallen de kosten van het onderhoud wat hoger uit dan geraamd. |
I |
-13.000 |
Overige sportaccommodaties
Betreft eenmalige subsidie Zwembad Son als gevolg van de ontvangen bijdrage vanuit de SPUK IJsbanen en Zwembaden. |
I |
-73.000 |
Totaal lasten sportaccommodaties |
|
-31.000 |
Lasten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie |
|
|
Muzikale vorming
Dit overschot is het resultaat van het minder aantal inwoners die subsidie hebben aangevraagd voor muziekonderwijs. Dit is waarschijnlijk het gevolg van onder andere de coronapandemie, waardoor muzieklessen stil lagen en er minder kinderen muziekles hebben gevolgd/ zijn gestart. |
I |
35.000 |
Amateuristische kunstbeoefening
Een aantal organisaties heeft in 2021 geen of minder subsidie ontvangen omdat er een verrekening heeft plaatsgevonden i.v.m. het niet doorgaan van activiteiten in 2020.
|
I |
20.000 |
Sal T 5.3 Cultuurpres -prod en -participatie
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. |
I |
13.000 |
Totaal lasten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie |
|
68.000 |
Lasten cultureel erfgoed |
|
|
Monumentenbeleid
Er zijn geen subsidie-aanvragen ingediend. |
I |
24.000 |
Totaal lasten cultureel erfgoed |
|
24.000 |
Lasten media |
|
|
Bibliotheek
Het verschil is tussen de geraamde en de werkelijke kosten is ontstaan doordat er een terugvordering van subsidie gepland stond. Deze terugvordering was echter onterecht, waardoor de middelen niet zijn teruggevorderd. |
I |
-18.000 |
Totaal lasten media |
|
-18.000 |
Baten samenkracht en burgerparticipatie |
|
|
Wijkaccommodaties
De subsidie aan Braecklant wordt voor 100% verrekend met de huur. |
I |
-22.000 |
Totaal baten samenkracht en burgerparticipatie |
|
-22.000 |
Lasten samenkracht en burgerparticipatie |
|
|
Maatschappelijk werk
De bijdragen aan GROZzerdam en Automaatje zijn in 2021 nog niet geboekt en dienen te worden overgeheveld naar 2022. |
I |
87.000 |
Sociaal cultureel werk
Dit betreft deels de subsidie voor de huisvesting van Breacklant, het niet doorgaan van de vrijwilligersdag, een dubbele raming voor de subsidie Radio Son en Breugel en lagere uitgaven voor eenmalige subsidies. |
I |
53.000 |
Kinderopvang
Er zijn extra baten in de vorm van niet geraamde leges en extra rijksmiddelen ontvangen (onderwijsachterstandenbeleid). |
I |
13.000 |
Innovatiebudget sociaal domein
Dit budget is bedoeld voor vernieuwingsprojecten op het sociaal domein en is in 2021 niet geheel besteed. |
I |
18.000 |
Mantelzorg Wmo
Het onderzoek naar de behoefte van mantelzorgers in Son en Breugel is nog niet vertaald in concreet beleid. |
I |
21.000 |
Vluchtelingen
Dit budget is bedoeld voor de voorbereiding van de nieuwe Wet Inburgering. Dit budget wordt besteed in 2022. |
I |
83.000 |
Totaal lasten samenkracht en burgerparticipatie |
|
275.000 |
Lasten wijkteams |
|
|
Clientondersteuning
Er is een eenmalige bijdrage vanuit het rijk ontvangen door deelname aan het traject voor de ontwikkeling van cliëntondersteuning. |
I |
137.000 |
CMD 1e lijnsvoorziening
Betreft inhuur formatie consulenten Jeugd en Wmo. |
I |
-51.000 |
Salarissen T 6.2 Wijkteams
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. |
I |
62.000 |
Totaal lasten wijkteams |
|
148.000 |
Baten inkomensregelingen |
|
|
Bijstandsverlening
De begrote inkomsten voor inkomensregelingen van de participatiewet zijn door afnemende uitkeringsaantallen (verminderde instroom/blijvende uitstroom) bijgesteld door het Rijk. |
I |
-102.000 |
Levensonderhoud BBZ TOZOTORZO
De niet uitgegeven middelen voor Tozo/Torzo moeten worden geoormerkt om terug te storten aan het Rijk (het Rijksbudget was groter dan noodzakelijk). |
I |
-1.720.000 |
Totaal baten inkomensregelingen |
|
-1.822.000 |
Lasten inkomensregelingen |
|
|
Bijstandsverlening
De begrote uitgaven voor de bijstandsregeling zijn door afnemende uitkeringsaantallen (verminderde instroom/blijvende uitstroom) niet noodzakelijk geweest. Er is een batig saldo hierop die eenmalig een positief resultaat geeft voor de gemeentelijke exploitatie. |
I |
350.000 |
Bijzondere bijstand
De begrote uitgaven de bijzondere bijstand zijn door afnemende uitkeringsaantallen (verminderde instroom/blijvende uitstroom) niet noodzakelijk geweest. Er is een batig saldo hierop die eenmalig een positief resultaat geeft voor de gemeentelijke exploitatie. |
I |
170.000 |
IOAW
De begrote uitgaven voor inkomensregelingen IOAW zijn door afnemende uitkeringsaantallen (verminderde instroom/blijvende uitstroom) niet noodzakelijk geweest. Er is een batig saldo hierop die eenmalig een positief resultaat geeft voor de gemeentelijke exploitatie. |
I |
21.000 |
Bedrijfskredieten Bbz gevestigden (decl)
Er zijn minder bedrijfskredieten gevestigden verstrekt (Tozo bood een alternatief). |
I |
36.000 |
Bedrijfskredieten Bbz starters (decl)
Er zijn minder bedrijfskredieten starters verstrekt. |
I |
15.000 |
Uitk lev ondh Bbz gevestigden (decl)
Er zijn minder uitkeringen BBZ verstrekt (Tozo bood een alternatief). |
I |
19.000 |
Sociaal fonds
De begrote uitgaven voor het sociaal fonds zijn door afnemende uitkeringsaantallen (verminderde instroom/blijvende uitstroom) niet noodzakelijk geweest. Er is een batig saldo hierop die eenmalig een positief resultaat geeft voor de gemeentelijke exploitatie. |
I |
25.000 |
Levensonderhoud BBZ TOZOTORZO
De niet uitgegeven middelen voor Tozo/Torzo moeten worden geoormerkt om terug te storten aan het Rijk (het Rijksbudget was groter dan noodzakelijk). |
I |
1.790.000 |
Kapitaalverstrekking BBZ TOZO/TORZO
Het Rijk heeft door de lockdowns de ondernemers meer tijd gegeven om kredieten terug te betalen, |
I |
-34.000 |
Armoedebeleid
Dit overschot is het resultaat van het geringe aantal inwoners dat gebruik heeft moeten maken van fase 2 van het schuldhulpverleningstraject. Dit is onder andere de wettelijke schuldsanering. Het overhouden van geld wil niet zeggen dat we dit budget kunnen aframen. Er kan nog een toename komen van het aantal aanvragen schuldhulpverlening als gevolg van de coronacrisis. Ook wordt er in 2022 een uitvoeringsplan voor het armoedebeleid opgesteld. We kunnen een deel van deze middelen ook gebruiken voor de uitvoering van het armoedebeleid. |
I |
18.000 |
Totaal lasten inkomensregelingen |
|
2.410.000 |
Lasten begeleide participatie |
|
|
Sociale werkvoorziening
De middelen voor WSW zijn niet nodig geweest (de Rijksmiddelen zijn structureel minder dan begroot). |
S |
66.000 |
Totaal lasten begeleide participatie |
|
66.000 |
Lasten arbeidsparticipatie |
|
|
Re-integratie
De middelen voor re-integratie instrumenten zijn niet volledig benut. Dit komt om een drietal redenen: door lockdowns zijn trajecten tijdelijk on hold gezet, de verminderde instroom heeft minder inzet gevraagd en doordat WSD via een stimulusprogramma de financiering heeft overgenomen van de begeleiding zijn middelen niet in die mate nodig gebleken. Er is een batig saldo hierop die eenmalig een positief resultaat geeft voor de gemeentelijke exploitatie. |
I |
125.000 |
Totaal lasten arbeidsparticipatie |
|
125.000 |
Lasten maatwerkvoorzieningen (WMO) |
|
|
Woonvoorzieningen
In 2021 zijn de kosten van woningaanpassingen hoger dan geraamd. Een directe relatie met het abonnementstarief is niet gelegd omdat de uitgaven voor woningaanpassingen jaarlijks fluctueren. |
I |
-26.000 |
Vervoersvoorzieningen
De Deeltaxi is minder gebruikt dan vooraf is ingeschat. |
I |
20.000 |
Totaal lasten maatwerkvoorzieningen (WMO) |
|
-6.000 |
Baten maatwerkdienstverlening 18+ |
|
|
Eigen bijdrage Wmo
De ontvangen eigen bijdrage Wmo loopt achter door verwerkingsachterstanden bij het CAK. |
I |
-76.000 |
Totaal baten maatwerkdienstverlening 18+ |
|
-76.000 |
Lasten maatwerkdienstverlening 18+ |
|
|
Dagbesteding Wmo
Door corona is het gebruik van dagbesteding achtergebleven t.o.v. de raming. |
I |
144.000 |
Huishoudelijke verzorging Wmo
Met name door het abonnementstarief is het aantal cliënten dat een beroep doet op de voorziening de huishoudelijke hulp toegenomen. |
S |
-97.000 |
Zelfstandig leven Wmo
Er is meer zorg in natura geleverd dan geraamd. Dit wordt gecompenseerd door lagere uitgaven PGB voor individuele begeleiding. |
S |
-119.000 |
PGB Wmo
Er is meer zorg in natura geleverd. |
S |
79.000 |
Uitvoeringskosten maatwerk Wmo
Dit betreft een werkbudget dat i.c.m. corona beperkt is aangewend. |
I |
11.000 |
Totaal lasten maatwerkdienstverlening 18+ |
|
18.000 |
Lasten maatwerkdienstverlening 18- |
|
|
Verblijf (incl. behandeling)
Bij de herschikking van de budgetten zijn er onvoldoende middelen overgegaan naar verblijf incl. behandeling. |
S |
-138.000 |
Jeugdhulp ambulant
Bij de herschikking van de budgetten zijn er meer middelen overgaan dan benodigd. |
S |
241.000 |
Zelfstandig leven jeugd
Bij de herschikking van de budgetten zijn er onvoldoende middelen overgegaan naar zelfstandig leven jeugd. Ten opzichte van 2020 zijn de kosten met € 70.000, meegenomen (ruim 10%). |
S |
-172.000 |
Jeugd-GGZ
Het aantal indicaties zijn substantieel toegenomen. |
I |
-99.000 |
Jeugdzorg-plus (gesloten jeugdhulp)
Er zijn in 2021 geen cliënten in voorziening(en) jeugdzorgplus geplaatst. |
I |
41.000 |
PGB jeugd
Er zijn meer voorzieningen toegekend in de vorm van een PGB. |
I |
-63.000 |
Uitvoeringskosten jeugdzorg
In 2021 hebben er correctieboekingen plaatsgevonden en is er incidenteel 300.000,- ontvangen van het rijk. |
I |
371.000 |
Jeugdbeleid
De middelen die bestemd zijn voor de uitvoering van het jeugdbeleid en voor Corona zijn in 2021 niet aangewend. |
I |
28.000 |
Inkoop
Niet gerealiseerde aframing bijdrage regionale samenwerking inkoop en abusievelijke (incidentele) boekingen. |
I |
-48.000 |
Totaal lasten maatwerkdienstverlening 18- |
|
161.000 |
Baten geëscaleerde zorg 18- |
|
|
Veilig Thuis
Incidentele onderschrijding door overheveling restant DUVO (decentralisatie-uitkering vrouwen opvang) middelen vanuit Eindhoven naar regiogemeenten. |
I |
43.000 |
Totaal baten geëscaleerde zorg 18- |
|
43.000 |
Lasten geëscaleerde zorg 18- |
|
|
Gedwongen kader
Betreft de jaarrekening van het Leger de Heils. |
I |
-29.000 |
Totaal lasten geëscaleerde zorg 18- |
|
-29.000 |
Lasten volksgezondheid |
|
|
Openbare gezondheidszorg
De begrote uitgaven waren niet toereikend i.v.m. extra kosten GGD Brabant-Zuidoost i.v.m. extra contract taken CMD en maatwerk. Daarnaast uitgaven voor het project: Drugs wat doet het met jou?. |
I |
-18.000 |
Totaal lasten volksgezondheid |
|
-18.000 |
Indirecte baten en lasten |
|
|
Reserves |
|
-168.000 |
Overige verschillen < €10.000 |
|
-10.000 |
Totaal |
|
1.225.000 |