Uitgaven

24,83%
€ 13.632
x €1.000
24,83% Complete

Inkomsten

72,23%
€ 38.785
x €1.000
72,23% Complete

Saldo

2085,48%
€ 25.153
x €1.000

Programma 1. Interne en externe dienstverlening

Hans Gaillard, Jan Boersma (financiën en belastingen), Steven Grevink (burgerparticipatie en communicatie)

Uitgaven

24,83%
€ 13.632
x €1.000
24,83% Complete

Inkomsten

72,23%
€ 38.785
x €1.000
72,23% Complete

Saldo

2085,48%
€ 25.153
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Programma 1. Interne en externe dienstverlening - Inleiding

Dit programma gaat over de kwaliteit van onze dienstverlening.

De kwaliteit van onze dienstverlening uit zich in het gemak waarmee inwoners en ondernemers producten en diensten kunnen afnemen bij de gemeente en het gemak waarmee zij met de gemeente in contact kunnen komen.

We hanteren daarbij het uitgangspunt dat de inwoners en ondernemers kiezen op welke manier zij contact met de gemeente willen hebben. Dat kan via het online portaal zijn, via e-mail, website, telefoon, social media, per brief, via een baliebezoek of in een persoonlijk gesprek. Alle kanalen zijn beschikbaar en dat houden we zo. Wij hebben nadrukkelijk aandacht voor een inclusieve toegankelijkheid van onze dienstverlening.

De mogelijkheden van onze digitale dienstverlening nemen toe. De digitale dienstverlening wordt transparanter, gaat sneller en de mogelijkheden om in contact te komen met de juiste persoon zijn toegenomen. We zien dan ook dat inwoners voor steeds meer producten en diensten gebruik maken van de digitale weg.

De mening van de inwoners is belangrijk voor ons. Wij betrekken de inwoners dan ook bij de ontwikkeling van zowel onze persoonlijke als onze digitale dienstverlening.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Programma 1. Interne en externe dienstverlening - Wat willen we bereiken?
Thema Doelstellingen
Dienstverlening 1. We zien toe op de kwaliteit van onze ondersteuning voor inwoners bij de digitale benadering van onze producten en diensten.
2. We monitoren onze dienstverleningskanalen en breiden de mogelijkheden uit om contact met de gemeente te leggen.
3. We hebben aandacht voor onze processen met focus op doorlooptijden, wachttijd, verwerkingstijd en afhandeltermijn.
Participatie 4. Plannen en projecten komen in samenwerking met belanghebbenden tot stand.
5. Via de Jeugdgemeenteraad denken jongeren actief mee over het realiseren van plannen en leren zij hoe de lokale democratie werkt.
6. Inwoners, organisaties en ondernemers worden betrokken bij gemeentelijke plannen, en vinden onze beleids- en besluitvorming transparant en begrijpelijk.
Organisatie 7. Ons personeelsbestand is kwalitatief en kwantitatief op orde. (Het middel is o.a. arbeidsmarktcommunicatie)
8. Een stabiele organisatie waarin bestuurlijke opdrachten en ambities in evenwicht zijn met de mogelijkheden van de eigen organisatie en die van de gemeentelijke partners.
9. Een organisatie met voldoende kennis, vaardigheden en ervaring, anticiperend op toekomstige behoeften.
10. Een dienstverlenende, wendbare organisatie waarin medewerkers zich veilig, betrokken en gewaardeerd voelen en werkgeluk ervaren en waarin ontwikkeling mogelijk is.

Relevante beleidsnota's

Terug naar navigatie - Programma 1. Interne en externe dienstverlening - Relevante beleidsnota's
Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Informatiebeleid Dommelvallei 2021-2025 Juni 2021 N.v.t.
Visie op Bestuurlijke Toekomst Vanaf 2015 Juni 2015 en november 2017 N.v.t.
Bestuursakkoord Samenwerken in, aan, voor, met Son en Breugel 2022-2026 Juli 2022 N.v.t.
Beleidskader Integriteit 2015 Vanaf 2015 Maart 2015 N.v.t.
Persoonlijk en dichtbij N.v.t. Juni 2012 N.v.t.
Leidraad voor de dienstverlening N.v.t. December 2024 (college) N.v.t.
Nota activering, waardering en afschrijving N.v.t. Juni 2013 N.v.t.
Nota reserves en voorzieningen N.v.t. Februari 2022 N.v.t.
Financiële verordening N.v.t. Juli 2023 N.v.t.
Treasurystatuut N.v.t. Maart 2016 N.v.t.
Nota risicomanagement en weerstandsvermogen N.v.t. Maart 2013 N.v.t.
Belastingverordeningen 2025 November 2024 Najaar 2025

Wat gaan we ervoor doen?

Terug naar navigatie - Programma 1. Interne en externe dienstverlening - Wat gaan we ervoor doen?

Dienstverlening

Terug naar navigatie - Programma 1. Interne en externe dienstverlening - Wat gaan we ervoor doen? - Dienstverlening

Doelstellingen

Participatie

Terug naar navigatie - Programma 1. Interne en externe dienstverlening - Wat gaan we ervoor doen? - Participatie

Doelstellingen

Organisatie

Terug naar navigatie - Programma 1. Interne en externe dienstverlening - Wat gaan we ervoor doen? - Organisatie

Doelstellingen

Bijdragen verbonden partijen aan dit programma

Terug naar navigatie - Programma 1. Interne en externe dienstverlening - Bijdragen verbonden partijen aan dit programma

Dienst Dommelvallei
Dienst Dommelvallei is het samenwerkingsverband van de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel. In deze dienst zijn de bedrijfsvoeringstaken financiën, personeel & organisatie en informatievoorziening voor de drie gemeenten ondergebracht. Daarnaast hebben de gemeenten Son en Breugel en Nuenen de taken met betrekking tot werk en inkomen en dienstverlening ondergebracht bij de Dienst Dommelvallei.

Dienst Dommelvallei is een verlengstuk van onze eigen organisatie. Dat betekent dat wij binnen de samenwerking in Dienst Dommelvallei inzetten op de bovengenoemde doelstellingen om de gewenste organisatorische, personele doelstellingen en dienstverlening kwantitatief en kwalitatief te kunnen behalen

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Programma 1. Interne en externe dienstverlening - Wat gaat het kosten?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Realisatie 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
0.10 Mutaties reserves programma 1 1.056 0 0 0 0 0
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten 644 373 -347 -287 -187 -239
0.1 Bestuur 2.548 2.304 1.799 1.802 1.764 1.783
0.2 Burgerzaken 1.102 929 1.112 1.120 1.100 1.100
0.4 Overhead 8.704 9.441 8.223 8.476 8.684 8.818
0.5 Treasury 119 289 194 212 312 408
0.61 OZB woningen 149 105 106 106 106 106
0.62 OZB niet-woningen 31 24 24 24 24 24
0.64 Belastingen Overig 33 30 30 30 30 30
0.8 Overige baten en lasten 1 345 564 916 1.493 2.670
0.9 Vennootschapsbelasting (Vpb) -310 4 4 4 4 4
Totaal Lasten 14.077 13.845 11.709 12.403 13.330 14.703
Baten
0.10 Mutaties reserves programma 1 1.688 2.127 39 4 4 4
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten 0 0 0 0 0 0
0.1 Bestuur 2 2 2 2 2 2
0.2 Burgerzaken 407 302 363 399 347 347
0.4 Overhead 450 226 280 280 280 280
0.5 Treasury 115 107 97 94 90 86
0.61 OZB woningen 2.901 3.172 3.322 3.479 3.643 3.815
0.62 OZB niet-woningen 2.934 3.061 3.190 3.325 3.465 3.611
0.64 Belastingen Overig 10 15 15 15 15 15
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds 29.638 30.398 31.326 32.243 32.699 34.174
0.8 Overige baten en lasten 246 150 150 150 150 150
Totaal Baten 38.392 39.561 38.785 39.991 40.696 42.486

Begrotingsaanpassingen

Terug naar navigatie - Programma 1. Interne en externe dienstverlening - Begrotingsaanpassingen

  

Omschrijving I/S 2026 2027 2028 2029
1. Verlaging communicatiebudget S 5.000 5.000 5.000 5.000
2. Verhoging opleidingsbudget S -40.000 -50.000 -55.000 -55.000
3. Burgerparticipatie nav beleid Samen Son en Breugel S -2.500 -2.500 -2.500 -2.500
4. Medewerker rampenbestrijding S PM PM PM PM
Totaal -37.500 -47.500 -52.500 -52.500
+/+ is voordeel, -/- is nadeel

2. Verhoging opleidingsbudget 

Het huidige budget is niet toereikend voor de beoogde ontwikkeling van onze medewerkers. We willen als gemeente blijven investeren in aantrekkelijk werkgeverschap gelet op de arbeidsmarktomstandigheden. Daarbij, om als gemeente wendbaar en toekomstbestendig te zijn, is blijvende ontwikkeling van onze medewerkers noodzakelijk. Met de trapsgewijze ophoging van het opleidingsbudget investeren we de komende jaren verder in kennis en vaardigheden, passend bij onze ambities voor professionele groei en dienstverlening aan de inwoners van Son en Breugel.

 

4. Medewerker rampenbestrijding

In verband met de pensionering van de huidige ambtenaar rampenbestrijding en crisisbeheersing in september 2026, is door de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel gekeken naar een passende opvolging. We hebben daarbij geconstateerd dat de benodigde inzet zich in de loop van de jaren heeft ontwikkeld tot meer dan de 1fte die hiervoor voor de drie gemeenten gezamenlijk beschikbaar is. Daarnaast is het beleggen van deze functie bij 1 persoon voor 3 gemeenten kwetsbaar. Om de capaciteit bij te stellen naar de huidige behoefte en om deze functie minder kwetsbaar te maken, wordt aanvullende capaciteit opgenomen in de begroting. We zijn nog in overleg met de gemeenten Geldrop- Mierlo en Nuenen over de omvang van deze aanvullende capaciteit. We zorgen vanaf begin 2026 voor een passende overdracht vanuit de huidige ambtenaar rampenbestrijding richting een opvolg(st)er.