Ook in de meerjarenbegroting 2026-2029 blijft in het programma Sociale Leefomgeving positieve gezondheid een centraal begrip. Positieve gezondheid staat voor het vermogen van onze inwoners op individueel en collectief niveau om te gaan met fysieke, mentale en sociale kansen en uitdagingen en zich hierbij te ontplooien en te ontwikkelen.
Onder andere sport en cultuur zijn hiervoor belangrijke instrumenten. Met de vaststelling door de gemeenteraad in 2025 van het nieuwe cultuurbeleid kunnen we cultuur gerichter inzetten voor ook de verwezenlijking van de opgaven het sociale domein. Een soortgelijke verbinding zien we met sport. Zo is de nieuwe Bongerd niet alleen een stimulans voor ons voorzieningenniveau, maar ook een stimulans voor gezond leven, elkaar ontmoeten en ontspanning.
Met onze subsidies aan tal van kleine en grote (vrijwilligers)organisaties dragen we bij een aan gezond, leefbaar en sociaal Son en Breugel.
Ook borging van cultureel erfgoed en behoud van monumenten draagt bij aan een goede sociale leefomgeving.
Uitgaven
44,18%Inkomsten
11,02%Saldo
Programma 2. Sociale leefomgeving
Steven Grevink (sociaal domein, sociale zaken, onderwijs en gezondheidsbeleid), Jelle de Jong (subsidiebeleid, sport en accomodatiebeleid)Uitgaven
44,18%Inkomsten
11,02%Saldo
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Programma 2. Sociale leefomgeving - Wat willen we bereiken?Thema | Doelstellingen |
---|---|
Maatschappelijke participatie | 1. We ondersteunen inwoners die niet op eigen kracht kunnen participeren. |
2. Ondersteuning en zorg vindt zoveel als mogelijk plaats in het voorliggend veld. | |
3. De toegang naar zorg en ondersteuning is laagdrempelig, effectief en (kosten)efficiënt. | |
Ontmoeting | 4. Son en Breugel kent een voldoende en gevarieerd aanbod van laagdrempelige ontmoetingsfuncties in de wijken, onder andere in de vorm van onderwijs-, sport- en verenigingsgebouwen. |
5. We ondersteunen lokale initiatieven gericht op maatschappelijke participatie. | |
Jeugdigen | 6. Ten behoeve van een goede ontwikkeling van peuters en voorkomen onderwijsachterstanden, hebben we toereikende voorschoolse voorzieningen en een erkend programma voor VVE (voor- en vroegschoolse educatie). |
7. We hebben qua capaciteit en kwaliteit goede schoolgebouwen voor een toereikend en gedifferentieerd onderwijsaanbod. | |
8. Jeugdigen en hun ouders krijgen ondersteuning wanneer zij problemen ondervinden in opgroei- en opvoedsituaties. | |
9. We investeren in het voorliggend veld en zetten dit samen met de kracht van onze gemeenschap in om een goede ontwikkeling van jeugdigen te stimuleren. | |
10. We dragen bij aan een goed woon- en leefklimaat voor jeugd en jongeren. | |
Positieve gezondheid en zorg | 11. Met voorlichting en ondersteuning stimuleren we inwoners zo gezond mogelijk te leven. We zetten sport en bewegen in als instrument ter bevordering van fysieke en mentale gezondheid en om maatschappelijke participatie te stimuleren. |
Monumenten | 12. We dragen zorg voor ons cultureel erfgoed en onze monumenten. |
Erfgoed | 13. Wij houden cultureel erfgoed en monumenten in stand. |
Cultuur en sport | 14. We stimuleren de ontwikkeling van en deelname en bijdrage aan culturele en sportieve activiteiten. |
Relevante beleidsnota's
Terug naar navigatie - Programma 2. Sociale leefomgeving - Relevante beleidsnota'sNaam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Cultuurbeleid gemeente Son en Breugel 2025-2030 | 2025-2030 | Februari 2025 | N.v.t. |
Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) 2025 gemeente Son en Breugel | Vanaf 2025 | Mei 2025 | N.v.t. |
Accommodatiebeleid (AP) & Vastgoedbeleid (2025-2029) | 2025-2029 | N.v.t. | Najaar 2025 |
Visie Sport en bewegen | Vanaf 2014 | Februari 2014 | N.v.t. |
Cultureel Erfgoed gemeente Son en Breugel | 2021-2030 | Oktober 2021 | |
Re-integratieverordening Participatiewet 2023 | N.v.t. | Nv.t. | |
Lokaal Gezondheidsbeleid | 2021-2024 | December 2020 | 2025 |
Visie wonen met zorg | N.v.t. | Augustus 2013 | 2025 |
Beleidskader Sociaal Domein | 2023-2026 | April 2023 | N.v.t. |
Jeugd- en jongerenbeleid | Vanaf 2025 | 2025 | |
Integraal Huisvestingsplan (IHP) 2024-2028 | 2024-2028 | Februari 2024 | 2028 |
Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs 2025 | Vanaf 2025 | Januari 2025 | N.v.t. |
Verordening maatregelen Participatiewet, IOAW, IOAZ en Wi2021 gemeente Son en Breugel 2025. | Vanaf 2025 | Januari 2025 | N.v.t. |
Verordening individuele inkomenstoeslag | Vanaf 2022 | December 2021 | 2026 |
Verordening Gemeentelijk Sociaal Fonds | 2013 | Beëindigd | |
Integraal beleidskader armoedebestrijding & schuldhulpverlening | 2023-2026 | Januari 2023 | 2027 |
Verordening Schuldhulpverlening Son en Breugel | Vanaf 2021 | Februari 2021 | 2026 |
Verordening en uitvoeringsbesluit Wmo | 2020 | December 2019 | 2025 |
Verordening en uitvoeringsbesluit Jeugdhulp | 2023 | Maart 2023 | 2025 |
Verordening bekostiging leerlingenvervoer | 2022 | September 2022 | 2026 |
Mantelzorgbeleid | 2024-2029 | November 2024 | 2030 |
Vrijwilligersbeleid | 2004 | 2026 |
Wat gaan we ervoor doen?
Terug naar navigatie - Programma 2. Sociale leefomgeving - Wat gaan we ervoor doen?Maatschappelijke participatie
Doelstellingen
Ontmoeting
Doelstellingen
Jeugdigen
Doelstellingen
Positieve gezondheid en zorg
Doelstellingen
Monumenten
Doelstellingen
Erfgoed
Doelstellingen
Cultuur en sport
Doelstellingen
Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
Terug naar navigatie - Programma 2. Sociale leefomgeving - Bijdragen verbonden partijen aan dit programmaDienst Dommelvallei
- Dienst Dommelvallei voert voor de gemeente de sociale dienstactiviteiten (Participatiewet, Bijzondere bijstand, gemeentelijk sociaal fonds (gsf)) en inburgering vanuit het CMD uit. Ook wordt de gemeente beleidsmatig op deze taakvelden beleidsmatig geadviseerd.
- Daarnaast ondersteunt Dienst Dommelvallei de CMD-dienstverlening in het Sociaal Domein richting inwoners (waaronder de hele administratieve ondersteuning en applicatie-inrichting).
- Dienst Dommelvallei zet samen met CMD partners (zoals WSD) zelf ontwikkelde methoden en aanpakken in naar werk en activering.
Gemeenschappelijke regeling WSD
WSD blijft ook in 2026 verantwoordelijk voor de uitvoering van de voormalige Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en voor de begeleiding van inwoners die onder de Participatiewet ondersteuning nodig hebben bij het vinden van passend werk. De inzet van WSD is gericht op mensen met een arbeidsbeperking of een afstand tot de arbeidsmarkt, voor wie werk in een reguliere omgeving (nog) niet haalbaar is. Deze inzet draagt direct bij aan het bieden van structuur, perspectief en economische zelfstandigheid.
De basis voor de samenwerking was de afgelopen jaren het koersdocument Gezamenlijk doorontwikkelen. In 2025 wordt deze koers herijkt. Vanaf 2026 werken de gemeenten en WSD op basis van een vernieuwde koers, die richting geeft aan verdere versterking van de organisatie, de doelgroepbenadering en de ondersteuning die nodig is voor duurzame arbeidsparticipatie.
Ook in de uitvoering van de Wet inburgering speelt WSD een belangrijke rol. Via de pilot Inburgeren in Dienstverband ondersteunt WSD-statushouders bij het combineren van inburgering en werk. Hiermee dragen we bij aan een snellere integratie en vergroten we de kans op economische zelfstandigheid voor nieuwkomers in onze gemeenten.
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD)
De GGD Brabant-Zuidoost voert voor ons de (verplichte) taken van de Wet publieke gezondheid uit. Daarnaast ondersteunt ze de gemeente bij de invulling van hun (gezondheids)beleid, bijvoorbeeld via de vierjaarlijkse Volksgezondheid Toekomst Verkenning (VTV). Ook voert de GGD jaarlijks een gezondsheidsmonitor uit per leeftijdscategorie. Deze documenten zijn voor de komende jaren mede de basis voor nieuw beleid alsook voor input voor de omgevingsvisie. Daarnaast is bij de GGD het meldpunt van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) ondergebracht en voert de GGD de regie over de regionale ketenaanpak GALA en IZA.
Bestuurlijke samenwerking Sociaal Domein
Wethouders Sociaal Domein in de regio Zuidoost-Brabant hebben het initiatief genomen om op bestuurlijk vlak een periodiek overleg te organiseren. Het doel is het delen van kennis en samen optrekken op thema's waarbij dit tot meer efficiëntie en effect leidt. Hier wordt ook de link gelegd met de strategische agenda van de MRE, bijvoorbeeld op het thema Voorzieningen. De komende tijd wordt het bestuurlijke overleg gestructureerd en inhoudelijk ingevuld met een agenda voor 2026.
Een 10 voor de Jeugd
Regionale inkoopsamenwerking voor de inkoop van specialistische jeugdhulp, bestaande uit gemeente Helmond, Peelgemeenten (Deurne, Asten, Someren, Laarbeek, Gemert-Bakel), Dommelvallei+ (Geldrop-Mierlo, Nuenen, Son en Breugel, Waalre) en gemeente Veldhoven. Met ingang van 1 januari 2026 wordt deze inkoopsamenwerking formeel omgezet naar een Gemeenschappelijke Regeling. Dit volgt uit een wettelijke verplichting.
Wat gaat het kosten?
Terug naar navigatie - Programma 2. Sociale leefomgeving - Wat gaat het kosten?In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
De taakvelden bij het sociaal domein zijn met ingang van begrotingsjaar 2025 aangepast op landelijk voorschrift. Het gaat om een verfijning van de taakvelden om beter aan landelijke informatiebehoeften te voldoen.
Omschrijving | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
0.10 Mutaties reserves programma 2 | 1.118 | 120 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4.2 Onderwijshuisvesting | 1.164 | 1.231 | 1.147 | 1.547 | 1.538 | 1.524 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 690 | 618 | 684 | 681 | 684 | 680 | |
5.1 Sportbeleid en activering | 303 | 291 | 283 | 211 | 211 | 211 | |
5.2 Sportaccommodaties | 1.142 | 1.022 | 1.349 | 1.435 | 1.519 | 1.518 | |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 797 | 669 | 668 | 652 | 653 | 655 | |
5.4 Musea | 2 | 7 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
5.5 Cultureel erfgoed | 150 | 245 | 234 | 245 | 236 | 230 | |
5.6 Media | 454 | 425 | 439 | 439 | 426 | 426 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 8.901 | 4.999 | 3.489 | 3.497 | 3.502 | 3.743 | |
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal | 0 | 633 | 280 | 280 | 280 | 280 | |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.3 Inkomensregelingen | 3.993 | 3.918 | 3.917 | 3.917 | 3.917 | 3.917 | |
6.4 WSW en beschut werk | 806 | 747 | 692 | 626 | 630 | 636 | |
6.5 Arbeidsparticipatieinstrumenten gericht op toeleiding naar werk | 618 | 603 | 587 | 587 | 587 | 587 | |
6.60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo) | 0 | 1.287 | 934 | 900 | 895 | 895 | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 845 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.711 Huishoudelijke hulp (Wmo) | 0 | 1.724 | 1.602 | 1.666 | 1.735 | 1.807 | |
6.712 Begeleiding (Wmo) | 0 | 692 | 808 | 800 | 795 | 795 | |
6.713 Dagbesteding (Wmo) | 0 | 186 | 419 | 393 | 367 | 367 | |
6.714 Overige maatwerkarrangementen (Wmo) | 0 | 88 | 153 | 153 | 153 | 153 | |
6.71A Huishoudelijke hulp (WMO) | 1.551 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.71B Begeleiding (WMO) | 679 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.71C Dagbesteding (WMO) | 186 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) | 258 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.72A Jeugdzorg begeleiding | 1.396 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.72B Jeugdzorg behandeling | 756 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.72C Jeugdhulp dagbesteding | 482 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig | 517 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig | 1.490 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.74A Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf | 583 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 236 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.74C Gesloten plaatsing | 139 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal | 0 | 9 | 45 | 45 | 45 | 45 | |
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal | 0 | 2.739 | 2.858 | 2.774 | 2.667 | 2.667 | |
6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk | 0 | 789 | 560 | 560 | 557 | 557 | |
6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal | 0 | 9 | 45 | 45 | 45 | 45 | |
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal | 0 | 1.061 | 1.102 | 1.069 | 1.018 | 1.018 | |
6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk | 0 | 0 | 36 | 36 | 36 | 36 | |
6.791 PGB Wmo | 0 | 163 | 193 | 193 | 193 | 193 | |
6.792 PGB Jeugd | 0 | 405 | 335 | 325 | 314 | 314 | |
6.811 Beschermd wonen (Wmo) | 0 | 2 | 38 | 38 | 38 | 38 | |
6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo) | 0 | 14 | 50 | 50 | 50 | 50 | |
6.81A Beschermd wonen (WMO) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | 13 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.821 Jeugdbescherming | 0 | 292 | 325 | 314 | 301 | 301 | |
6.822 Jeugdreclassering | 0 | 4 | 47 | 45 | 45 | 45 | |
6.82A Jeugdbescherming | 352 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.82B Jeugdreclassering | 9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.91 Coördinatie en beleid Wmo | 0 | 22 | 58 | 58 | 58 | 58 | |
6.92 Coördinatie en beleid Jeugd | 0 | 139 | 249 | 249 | 249 | 249 | |
7.1 Volksgezondheid | 1.010 | 974 | 993 | 962 | 983 | 1.005 | |
Totaal Lasten | 32.137 | 26.126 | 24.622 | 24.792 | 24.729 | 25.047 | |
Baten | |||||||
0.10 Mutaties reserves programma 2 | 1.497 | 747 | 671 | 671 | 766 | 767 | |
4.2 Onderwijshuisvesting | 182 | 214 | 231 | 231 | 231 | 231 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 24 | 20 | 21 | 21 | 21 | 21 | |
5.1 Sportbeleid en activering | 92 | 85 | 73 | 0 | 0 | 0 | |
5.2 Sportaccommodaties | 186 | 169 | 267 | 267 | 267 | 267 | |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 258 | 257 | 257 | 257 | 257 | 257 | |
5.5 Cultureel erfgoed | 25 | 26 | 25 | 25 | 25 | 25 | |
5.6 Media | 16 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 8.297 | 2.360 | 639 | 587 | 587 | 707 | |
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal | 0 | 20 | 21 | 21 | 21 | 21 | |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 13 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.3 Inkomensregelingen | 3.595 | 3.472 | 3.473 | 3.473 | 3.473 | 3.473 | |
6.711 Huishoudelijke hulp (Wmo) | 0 | 186 | 186 | 186 | 186 | 186 | |
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) | 134 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.72B Jeugdzorg behandeling | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig | 336 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.81A Beschermd wonen (WMO) | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
7.1 Volksgezondheid | 106 | 74 | 52 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Baten | 14.772 | 7.629 | 5.915 | 5.739 | 5.833 | 5.955 | |
Saldo (baten -/- lasten) | -17.365 | -18.497 | -18.707 | -19.054 | -18.895 | -19.093 |
Begrotingsaanpassingen
Terug naar navigatie - Programma 2. Sociale leefomgeving - BegrotingsaanpassingenOmschrijving | I/S | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|
1. Lokale omroep | S | 0 | 0 | 12.267 | 12.267 |
2. Muzikale vorming | S | 20.000 | 40.000 | 40.000 | 40.000 |
3. Schrappen budget nazorg Stichting MeeDoen Werkt | S | 0 | 9.227 | 9.227 | 9.227 |
4. Stoppen met Bureau Jong | S | 37.000 | 37.000 | 37.000 | 37.000 |
5. Halvering MDO's van het eetteam | S | 1.800 | 1.800 | 1.800 | 1.800 |
6. SMI vergoeding inperken | S | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
7. Budgetplafond nieuwe doelgroepen | S | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
8. Maximale trajectprijs voor reintergratietrajecten | S | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 |
9. Deelname volwassenenfonds / maximering # | S | 4.500 | 4.500 | 4.500 | 4.500 |
10. Verlagen meerkostenregeling | S | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
11. Uitvoeringsbudget Cultuur | S | -5.000 | -5.000 | -5.000 | -5.000 |
12. Storm (compenseren wegvallen externe cofinanciering) | S | -14.000 | -14.000 | -14.000 | -14.000 |
13. Echtscheidingsaanpak (Dommelvallei +) | S | -17.000 | -17.000 | -17.000 | -17.000 |
14. Uitvoeringsbudget Jeugd- en Jongerenbeleid | S | -10.000 | -10.000 | -10.000 | -10.000 |
15. Stap naar gezonder / alleen projectleiding | S | -35.000 | -35.000 | -35.000 | -35.000 |
16. Indicatievrije dagbesteding | S | -100.000 | -100.000 | -100.000 | -100.000 |
Totaal | -82.700 | -53.473 | -41.206 | -41.206 | |
+/+ is voordeel, -/- is nadeel |
2. Muzikale vorming
Het budget voor subsidie voor muzikale vorming wordt verlaagd. Met de vrijgekomen middelen wordt onder meer ruimte gecreëerd om uitvoering te geven aan het cultuurbeleid en aan het jongerenbeleid. Het resterende budget wordt ingezet conform de uitgangspunten van cultuurbeleid.
4. Stoppen met Bureau Jong
Door te stoppen met Bureau Jong kan de echtscheidingsaanpak met Dommelvallei+ en de kosten voor STORM worden gedekt. Dit sluit beter aan bij de problematiek die door het CMD wordt gesignaleerd rondom (complexe) echtscheidingen. STORM is een preventieve aanpak voor mentale gezondheidsproblemen. Voor STORM loopt de cofinanciering af en zijn er dus extra middelen nodig om dit programma aan te kunnen blijven bieden aan al onze leerlingen die in de eerste klas van het voortgezet onderwijs zitten.
15. Stap naar gezonder / alleen projectleiding
De STAP naar gezonder wordt gecontinueerd. Het budget is verlaagd met de activiteitenkosten. Het beschikbare budget is dan ook bestemd voor de projectleiding. Voor de activiteitenkosten wordt de eerste jaren een beroep gedaan op de GALA middelen. Daarnaast wordt gezocht naar additionele middelen waaronder landelijke subsidie(s) en wordt gekeken of een beroep gedaan kan worden op de middelen die in het kader van het IZA beschikbaar komen (transformatiemiddelen).
16. Indicatievrije dagbesteding
De indicatievrije dagbesteding in het Dommelhuis wordt structureel bekostigd. We zien een relatieve afname van de geïndiceerde dagbesteding. Dit is echter niet 1 op 1 omdat we door de (dubbele) vergrijzing te maken hebben met een opwaarts effect op het aantal indicaties. Daarnaast is niet voor iedere cliënt is de indicatievrije dagbesteding een passende voorziening.
De indicatievrije dagbesteding in het kader van het Huiskamerproject van de Boerderij in Breugel wordt dit jaar geëvalueerd. Het resultaat hiervan zal mogelijk worden betrokken bij de afwegingen voor de Kadernota 2027-2030.