Uitgaven

22,58%
€ 12.398
x €1.000
22,58% Complete

Inkomsten

11,02%
€ 5.916
x €1.000
11,02% Complete

Saldo

537,44%
€ -6.482
x €1.000

Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving

Jan Boersma (openbare ruimte, mobiliteit, riolering en afval), Hans Gaillard (veiligheid en handhaving), Steven Grevink (energietransitie en natuur)

Uitgaven

22,58%
€ 12.398
x €1.000
22,58% Complete

Inkomsten

11,02%
€ 5.916
x €1.000
11,02% Complete

Saldo

537,44%
€ -6.482
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving - Inleiding

Ons handelen en beleid voor de fysieke leefomgeving kent diverse abstractieniveaus.

In het programma Fysieke en Veilige leefomgeving komen vooral de tactische en operationele kant van ons handelen voor de leefomgeving aan de orde.

Het programma Economische en Ruimtelijke ontwikkeling richt zich meer op de visie en de strategische kant van het beleid voor de leefomgeving.

Er is natuurlijk wel overlap tussen de programma’s, omdat de scheidslijn tussen het strategische en het tactische abstractieniveau niet zo scherp is. Een voorbeeld daarvan is het onderwerp natuur en landschap: enerzijds hebben we er een visie op en sluiten we qua strategie aan bij lopende regionale ontwikkelingen (Dommeldal uit de verf en Van Gogh Nationaal Park), anderzijds leggen we ook natuur en groen aan.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving - Wat willen we bereiken?

Thema Doelstellingen
Veiligheid en Vergunningen 1. Inwoners, ondernemers en bezoekers verblijven in een veilige leef- en woonomgeving.
Openbare Ruimte 2. We beheren de openbare ruimte, met aandacht voor veiligheid en leefbaarheid.
3. Samen met onze inwoners voeren we maatregelen uit om waterbeheersing klimaatadaptief te maken.
4. We richten de openbare ruimte zodanig in dat inwoners er prettig kunnen verblijven, sporten en spelen.
5. We betrekken inwoners bij de (her)inrichting van de openbare ruimte in hun buurt.
6. We zorgen voor een groene leefomgeving met meer biodiversiteit.
7. We realiseren en beheren het Natuurnetwerk en versterken zo de natuurbeleving dichtbij huis.
8. Met onze inkopen stimuleren we marktpartijen om over te gaan tot duurzame innovaties en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
9. We zetten in op het principe van afval naar grondstof.
Mobiliteit 10. Weggebruikers kunnen comfortabel en veilig deelnemen aan het verkeer.
11. De kernen en centra zijn goed bereikbaar voor alle weggebruikers.

Relevante beleidsnota's

Terug naar navigatie - Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving - Relevante beleidsnota's
Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Grondstoffenbeleidsplan 2024-2027 Februari 2024 2028
Nota Integrale Veiligheid gemeente Son en Breugel 2023-2026 2023-2026 Januari 2023 2027
Uitvoerings- en handhavingsstrategie 2023-2026 2023-2026 Januari 2023 2026
Ontwikkelingsvisie Nieuwe Heide & Oud Meer 2022-2070 November 2022
Uitvoeringsprogramma handhaving 2026 2026 N.v.t. 2026
Beheerplan wegen 2016-2020 2016-2020 Januari 2016 (commissie GZ) 2026
Mobiliteitsvisie Son en Breugel Vanaf 2024 Oktober 2024
Beleidsnota openbare verlichting n.v.t. Oktober 2016 N.v.t.
MJOP civieltechnische kunstwerken 2025-2035 N.v.t.
Bereikbaarheidsakkoord Zuidoost Brabant 2017 N.v.t.
Beleidsnota openbaar groen 2021 Vanaf 2022 November 2021 N.v.t.
Groenvisie Ekkersrijt December 2021
Evenementenbeleid 2016 November 2016 (commissie AZ)
Beleidsnotitie Gladheidsbestrijding 2008
Beleidsnotitie (beleidsregels) spelen 2019-2024 Juli 2020
Beleidsnota Duurzaamheid 2016-2020 met doorkijk naar 2030 Oktober 2016 2025
Programma Water en Riolering 2023-2027 2023-2027 Juni 2023 2027
Klimaatbestendig Son en Breugel 2030 2017-2030 November 2017 N.t.b.
Integraal Beheerplan Bos-en natuurterreinen 2020-2029 2020-2029 Maart 2021
Visie Verkeersveilige schoolomgeving Son & Breugel April 2024 (college) N.v.t.
Mobiliteitsplan Son & Breugel Oktober 2025 N.v.t.

Wat gaan we ervoor doen?

Terug naar navigatie - Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving - Wat gaan we ervoor doen?

Openbare Ruimte

Terug naar navigatie - Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving - Wat gaan we ervoor doen? - Openbare Ruimte

Doelstellingen

Bijdragen verbonden partijen aan dit programma

Terug naar navigatie - Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving - Bijdragen verbonden partijen aan dit programma

Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)

Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost draagt bij aan dit programma door:

  • adequaat te reageren bij spoedeisende hulpvragen van burgers, instellingen en bedrijven;
  • professioneel en deskundig te adviseren op vergunningaanvragen;
  • inwoners, instellingen en bedrijven te adviseren in het kader van brandveiligheid en communicatie over risico's;
  • advisering over natuurbrandbeheersing; 
  • een multidisciplinaire voorbereiding op de aanpak van incidenten, rampen en crises.

Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant voert namens de gemeente de vergunningverlenings-, toezicht- en handhavingstaken uit op het gebied van milieu. Daarnaast ondersteunt de ODZOB de gemeente op het gebied van allerlei milieu gerelateerde zaken zoals bodem, externe veiligheid, fijn stof, geuremissies etc.

Reiniging Blink

De gemeenschappelijke regeling Reiniging Blink voert vanaf 2022 namens de gemeente de afvaltaken uit, door:

  • De inzameling van huis- aan huisafval.
  • Exploitatie van de milieustraat.
  • (Digitale) dienstverlening naar de inwoners m.b.t. afval.
  • Beleidsadvisering.

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving - Wat gaat het kosten?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Realisatie 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
0.10 Mutaties reserves programma 3 77 77 449 449 449 449
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer 1.005 1.126 1.164 1.211 1.235 1.235
1.2 Openbare orde en Veiligheid 835 978 1.105 1.084 1.083 1.083
2.1 Verkeer en vervoer 2.430 2.705 3.176 3.352 3.405 3.531
2.2 Parkeren 4 5 30 29 29 29
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 1.938 1.849 1.965 2.025 2.009 2.022
7.2 Riolering 1.001 1.137 1.244 1.433 1.536 1.656
7.3 Afval 2.328 2.185 2.392 2.491 2.595 2.705
7.4 Milieubeheer 1.020 961 1.106 1.095 1.093 1.092
Totaal Lasten 10.639 11.024 12.630 13.168 13.436 13.802
Baten
0.10 Mutaties reserves programma 3 776 323 260 275 215 215
1.2 Openbare orde en Veiligheid 21 10 10 10 10 10
2.1 Verkeer en vervoer 75 183 69 69 69 69
2.2 Parkeren 1 0 0 0 0 0
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 100 154 156 156 156 156
7.2 Riolering 1.619 1.800 1.938 2.125 2.262 2.408
7.3 Afval 2.935 2.774 3.097 3.203 3.312 3.425
7.4 Milieubeheer 391 375 385 384 383 381
Totaal Baten 5.918 5.620 5.916 6.221 6.407 6.665

Begrotingsaanpassingen

Terug naar navigatie - Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving - Begrotingsaanpassingen
Omschrijving I/S 2026 2027 2028 2029
1. Opstellen visie Sonse Bergen I 0 -30.000 0 0
1. Visie Sonse Bergen ten laste van reserve natuur en landschap I 0 30.000 0 0
2. MJOP Civiel Technische kunstwerken S -50.000 -50.000 -50.000 -50.000
3. Aanschaf rekentool klimaatopgave I 0 -6.550 -6.475 -6.400
3. Klimaattool S 0 -10.000 -10.000 -10.000
3. Inkomsten leges rekentool klimaatopgave S 10.000 10.000 10.000 10.000
4. Inkomsten van Waterschap voor aanschaf rekentool klimaatopgave I 2.000 0 0 0
5. Onderhoud openbare ruimte schoffelen S -50.000 -50.000 -50.000 -50.000
6. Onderhoud openbare ruimte voorziening wegen S 0 0 0 -50.000
7. Verbetering bereikbaarheid regio S -150.000 -150.000 -150.000 -150.000
8. Verlagen budget communicatie Duurzaamheid S 5.000 5.000 5.000 5.000
9. Aanleg ecologische verbindingszone S 3.400 3.400 0 0
Totaal -229.600 -248.150 -251.475 -301.400
+/+ is voordeel, -/- is nadeel

1. Opstellen visie Sonse Bergen

We houden vast aan de toezegging aan de raad van 10 november 2022 om een aparte visie voor de Sonse Bergen op te stellen, maar we schuiven het door naar 2027. Dit dekken we uit de bestemmingsreserve Natuur en Landschap.


2. MJOP Civiel Technische kunstwerken

De gemeente Son en Breugel heeft 33 civiele kunstwerken, voornamelijk bruggen. Op basis van technisch onderzoek hebben we een actieplan opgesteld om het onderhoud in te richten om de kunstwerken veilig en doelmatig te kunnen blijven gebruiken. Om uitvoering te kunnen geven aan het actieplan is de komende jaren extra budget nodig. Circa 10% van het budget is nodig voor dagelijks onderhoud, het resterende deel is nodig voor planbaar onderhoud. Voor alle kunstwerken geldt dat binnen 10 jaar groot (planbaar) onderhoud nodig zal zijn.  Op de korte (binnen 1 jaar) en middellange (binnen 3 jaar) termijn gaat het om vijf civiele kunstwerken die groot onderhoud nodig hebben of compleet vervangen moeten worden.

5. Onderhoud openbare ruimte schoffelen

Het areaal in de openbare ruimte is toegenomen. Het budget is niet evenredig meegegroeid. Prioriteit ligt bij veilig en doelmatig onderhoud. Met name het schoffelwerk blijft hierdoor liggen. Op de lange termijn kan dit leiden tot kapitaalvernietiging van het openbaar groen. De afgelopen jaren zijn kleine opdrachten uitgezet om de zichtplantsoenen te onderhouden.  


6. Onderhoud openbare ruimte voorziening wegen

Voor het onderhoud van de wegen binnen gemeente Son en Breugel is een voorziening ingericht.  Uit berekeningen die zijn gemaakt in het kader van het MJOP is naar voren gekomen dat de gemeente jaarlijks ca  € 1,3 miljoen nodig heeft om de wegen binnen de gemeente op kwaliteitsniveau te krijgen en houden. De voorziening moet daartoe, in stappen, opgebouwd worden. 


7. Verbetering bereikbaarheid regio
Wij storten jaarlijks geld in de reserve infrastructurele werken. De inzichten van nu tonen aan dat de kosten voor de snelfietspaden hoger uitvallen dan voorzien. Hierdoor is de storting niet toereikend. Daarom hogen we de storting op met € 150.000,- om de toekomstige lasten te dekken die behoren bij investering in de F58 en de F50.