Sitemap

  1. Blz. 1 Meerjarenbegroting 2026-2029
    1. Blz. 2 Meerjarenbegroting 2026-2029
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Voorwoord
        1. Blz. 5 tekst
      2. Blz. 6 Algemene inleiding
        1. Blz. 7 Proces van kadernota naar begroting
          1. Blz. 8 Proces van kadernota naar begroting
        2. Blz. 9 Vertrekpunt kadernota
          1. Blz. 10 Vertrekpunt kadernota
          2. Blz. 11 tekstvak
          3. Blz. 12 Toelichting saldo MJB
      3. Blz. 13 Programma 1. Interne en externe dienstverlening
        1. Blz. 14 Inleiding
        2. Blz. 15 Wat willen we bereiken?
        3. Blz. 16 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 17 Wat gaan we ervoor doen?
          1. Blz. 18 Dienstverlening
            1. Blz. 19 1. We zien toe op de kwaliteit van onze ondersteuning voor inwoners bij de digitale benadering van onze producten en diensten.
            2. Blz. 20 2. We monitoren onze dienstverleningskanalen en breiden de mogelijkheden uit om contact met de gemeente te leggen.
            3. Blz. 21 3. We hebben aandacht voor onze processen met focus op doorlooptijden, wachttijd, verwerkingstijd en afhandeltermijn.
          2. Blz. 22 Participatie
            1. Blz. 23 4. Plannen en projecten komen in samenwerking met belanghebbenden tot stand.
            2. Blz. 24 5. Via de Jeugdgemeenteraad denken jongeren actief mee over het realiseren van plannen en leren zij hoe de lokale democratie werkt.
            3. Blz. 25 6. Inwoners, organisaties en ondernemers worden betrokken bij gemeentelijke plannen, en vinden onze beleids- en besluitvorming transparant en begrijpelijk.
          3. Blz. 26 Organisatie
            1. Blz. 27 7. Ons personeelsbestand is kwalitatief en kwantitatief op orde. (Het middel is o.a. arbeidsmarktcommunicatie)
            2. Blz. 28 8. Een stabiele organisatie waarin bestuurlijke opdrachten en ambities in evenwicht zijn met de mogelijkheden van de eigen organisatie en die van de gemeentelijke partners.
            3. Blz. 29 9. Een organisatie met voldoende kennis, vaardigheden en ervaring, anticiperend op toekomstige behoeften.
            4. Blz. 30 10. Een dienstverlenende, wendbare organisatie waarin medewerkers zich veilig, betrokken en gewaardeerd voelen en werkgeluk ervaren en waarin ontwikkeling mogelijk is.
        5. Blz. 31 Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 32 Wat gaat het kosten?
        7. Blz. 33 Begrotingsaanpassingen
        8. Blz. 34 toelichting beleidswijzgingen
      4. Blz. 35 Programma 2. Sociale leefomgeving
        1. Blz. 36 Inleiding
        2. Blz. 37 Wat willen we bereiken?
        3. Blz. 38 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 39 Wat gaan we ervoor doen?
          1. Blz. 40 Maatschappelijke participatie
            1. Blz. 41 1. We ondersteunen inwoners die niet op eigen kracht kunnen participeren.
            2. Blz. 42 2. Ondersteuning en zorg vindt zoveel als mogelijk plaats in het voorliggend veld.
            3. Blz. 43 3. De toegang naar zorg en ondersteuning is laagdrempelig, effectief en (kosten)efficiënt.
          2. Blz. 44 Ontmoeting
            1. Blz. 45 4. Son en Breugel kent een voldoende en gevarieerd aanbod van laagdrempelige ontmoetingsfuncties in de wijken, onder andere in de vorm van onderwijs-, sport- en verenigingsgebouwen.
            2. Blz. 46 5. We ondersteunen lokale initiatieven gericht op maatschappelijke participatie.
          3. Blz. 47 Jeugdigen
            1. Blz. 48 6. Ten behoeve van een goede ontwikkeling van peuters en voorkomen onderwijsachterstanden, hebben we toereikende voorschoolse voorzieningen en een erkend programma voor VVE (voor- en vroegschoolse educatie).
            2. Blz. 49 7. We hebben qua capaciteit en kwaliteit goede schoolgebouwen voor een toereikend en gedifferentieerd onderwijsaanbod.
            3. Blz. 50 8. Jeugdigen en hun ouders krijgen ondersteuning wanneer zij problemen ondervinden in opgroei- en opvoedsituaties.
            4. Blz. 51 9. We investeren in het voorliggend veld en zetten dit samen met de kracht van onze gemeenschap in om een goede ontwikkeling van jeugdigen te stimuleren.
            5. Blz. 52 10. We dragen bij aan een goed woon- en leefklimaat voor jeugd en jongeren.
          4. Blz. 53 Positieve gezondheid en zorg
            1. Blz. 54 11. Met voorlichting en ondersteuning stimuleren we inwoners zo gezond mogelijk te leven. We zetten sport en bewegen in als instrument ter bevordering van fysieke en mentale gezondheid en om maatschappelijke participatie te stimuleren.
          5. Blz. 55 Monumenten
            1. Blz. 56 12. We dragen zorg voor ons cultureel erfgoed en onze monumenten.
          6. Blz. 57 Erfgoed
            1. Blz. 58 13. Wij houden cultureel erfgoed en monumenten in stand.
          7. Blz. 59 Cultuur en sport
            1. Blz. 60 14. We stimuleren de ontwikkeling van en deelname en bijdrage aan culturele en sportieve activiteiten
        5. Blz. 61 Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 62 Wat gaat het kosten?
        7. Blz. 63 Begrotingsaanpassingen
        8. Blz. 64 toelichting beleidswijzigingen
      5. Blz. 65 Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving
        1. Blz. 66 Inleiding
        2. Blz. 67 Wat willen we bereiken?
        3. Blz. 68 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 69 Wat gaan we ervoor doen?
          1. Blz. 70 Veiligheid en Vergunningen
            1. Blz. 71 1. Inwoners, ondernemers en bezoekers verblijven in een veilige leef- en woonomgeving.
          2. Blz. 72 Openbare Ruimte
            1. Blz. 73 2. We beheren de openbare ruimte, met aandacht voor veiligheid en leefbaarheid.
            2. Blz. 74 3. Samen met onze inwoners voeren we maatregelen uit om waterbeheersing klimaatadaptief te maken.
            3. Blz. 75 4. We richten de openbare ruimte zodanig in dat inwoners er prettig kunnen verblijven, sporten en spelen.
            4. Blz. 76 5. We betrekken inwoners bij de (her)inrichting van de openbare ruimte in hun buurt.
            5. Blz. 77 6. We zorgen voor een groene leefomgeving met meer biodiversiteit.
            6. Blz. 78 7. We realiseren en beheren het Natuurnetwerk en versterken zo de natuurbeleving dichtbij huis.
            7. Blz. 79 8. Met onze inkopen stimuleren we marktpartijen om over te gaan tot duurzame innovaties en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
            8. Blz. 80 9. We zetten in op het principe van afval naar grondstof.
          3. Blz. 81 Mobiliteit
            1. Blz. 82 10. Weggebruikers kunnen comfortabel en veilig deelnemen aan het verkeer.
            2. Blz. 83 11. De kernen en centra zijn goed bereikbaar voor alle weggebruikers.
        5. Blz. 84 Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 85 Wat gaat het kosten?
        7. Blz. 86 Begrotingsaanpassingen
        8. Blz. 87 Toelichting beleidswijzigingen
      6. Blz. 88 Programma 4. Economische en ruimtelijke ontwikkeling
        1. Blz. 89 Inleiding
        2. Blz. 90 Wat willen we bereiken?
        3. Blz. 91 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 92 Wat gaan we ervoor doen?
          1. Blz. 93 Omgevingswet
            1. Blz. 94 1. Uitvoering geven aan een adequate uitvoering van de omgevingswet in de vorm van vergunningen en procedures (BOPA’s en wijzigen van het omgevingsplan).
            2. Blz. 95 2. Doorontwikkeling van de omgevingsvisie.
            3. Blz. 96 3. Het opstellen van het omgevingsplan Son en Breugel.
            4. Blz. 97 4. Het opstellen van de “beslisboom” in het omgevingsloket.
            5. Blz. 98 5. Zorgen voor een tijdige en adequate afhandeling van ruimtelijke initiatieven.
            6. Blz. 99 6. Met een vastgesteld woonprogramma voorzien in kwalitatief gewenste woningbouwlocaties ten behoeve van een diversiteit aan doelgroepen.
          2. Blz. 100 Duurzaamheid
            1. Blz. 101 7. In 2030 wil Son en Breugel een klimaat neutrale gemeente zijn.
            2. Blz. 102 8. Son en Breugel moet in 2050 waterrobuust en klimaatbestendig zijn.
            3. Blz. 103 9. We verhogen biodiversiteit in ons buitengebied en bebouwd gebied.
            4. Blz. 104 10. We koesteren de landschappelijke kwaliteit.
          3. Blz. 105 Economie
            1. Blz. 106 11. Ekkersrijt blijft een economische toplocatie binnen het Brainport ecosysteem.
            2. Blz. 107 12. We scheppen randvoorwaarden waardoor het aantrekkelijk blijft voor ondernemers om zich in onze gemeente te vestigen.
          4. Blz. 108 Regio
            1. Blz. 109 13. We werken samen met andere overheden en organisaties aan de ontwikkeling van de Brainportregio.
        5. Blz. 110 Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 111 Wat gaat het kosten?
        7. Blz. 112 Begrotingsaanpassingen
        8. Blz. 113 Toelichting beleidswijzigingen
      7. Blz. 114 Infographic
        1. Blz. 115 Begroting in één oogopslag
    3. Blz. 116 Paragrafen
      1. Blz. 117 Lokale heffingen
        1. Blz. 118 Inleiding
        2. Blz. 119 Beleid
        3. Blz. 120 Onroerendezaakbelastingen (OZB)
        4. Blz. 121 Afvalstoffenheffing
        5. Blz. 122 Reinigingsrechten
        6. Blz. 123 Rioolheffing
        7. Blz. 124 Kostendekkendheid afvalstoffenheffing en rioolheffing
        8. Blz. 125 Leges
        9. Blz. 126 Overige belastingen
        10. Blz. 127 Kwijtscheldingsbeleid
        11. Blz. 128 Overzicht tarieven
        12. Blz. 129 Belastingcapaciteit
      2. Blz. 130 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 131 Inleiding
        2. Blz. 132 Beleid betreffende de weerstandscapaciteit en de risico’s
        3. Blz. 133 Top 10 inventarisatie van de risico's
        4. Blz. 134 Top 10 risico's
        5. Blz. 135 Weerstandscapaciteit in cijfers
        6. Blz. 136 Financiële kengetallen
      3. Blz. 137 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 138 Inleiding
        2. Blz. 139 Wegen en weginspectie
        3. Blz. 140 Openbare verlichting
        4. Blz. 141 Civieltechnische kunstwerken
        5. Blz. 142 Groenvoorzieningen
        6. Blz. 143 Riolering
        7. Blz. 144 Gebouwen
        8. Blz. 145 Speeltoestellen
      4. Blz. 146 Financiering
        1. Blz. 147 Inleiding
        2. Blz. 148 Interne- en externe ontwikkelingen
        3. Blz. 149 Financieringsbehoefte
        4. Blz. 150 Renterisicobeheer
        5. Blz. 151 Leningenportefeuille
      5. Blz. 152 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 153 Inleiding
        2. Blz. 154 Organisatie die we willen zijn
        3. Blz. 155 Informatievoorziening
        4. Blz. 156 Kengetallen
      6. Blz. 157 Verbonden partijen
        1. Blz. 158 Inleiding
          1. Blz. 159 Inleiding
        2. Blz. 160 Gemeenschappelijke regelingen
          1. Blz. 161 GR Metropoolregio Eindhoven (MRE) te Eindhoven
          2. Blz. 162 GR Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) te Eindhoven
          3. Blz. 163 GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) te Eindhoven
          4. Blz. 164 GR Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Brabant Zuidoost te Eindhoven
          5. Blz. 165 GR Dienst Dommelvallei te Mierlo
          6. Blz. 166 GR WSD te Boxtel
          7. Blz. 167 GR Blink
        3. Blz. 168 Vennootschappen en coöperaties
          1. Blz. 169 NV Bank Nederlandse Gemeenten te Den Haag
          2. Blz. 170 NV Brabant Water te Den Bosch
          3. Blz. 171 BV Respectrum Son en Breugel
        4. Blz. 172 Stichtingen en verenigingen
          1. Blz. 173 Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost te Helmond
          2. Blz. 174 Stichting Bureau Inkoop- en aanbestedingen Zuidoost Brabant (BIZOB) te Oirschot
          3. Blz. 175 Stichting Beveiliging Bedrijven Ekkersrijt (SBBE) te Son en Breugel
        5. Blz. 176 Tabel verbonden partijen
      7. Blz. 177 Grondbeleid
        1. Blz. 178 Inleiding
        2. Blz. 179 Nota Grondbeleid
        3. Blz. 180 Project Akkerpad
        4. Blz. 181 Project Centrum Breugel
        5. Blz. 182 Project Centrum Son
        6. Blz. 183 Complex Sonniuspark (inclusief Ruimte voor Ruimte)
        7. Blz. 184 Reserves en voorzieningen
        8. Blz. 185 Nog te vormen grondexploitaties
        9. Blz. 186 Risico's
      8. Blz. 187 Wet open overheid
        1. Blz. 188 toelichting
      9. Blz. 189 Verplichte beleidsindicatoren
        1. Blz. 190 Beleidsindicatoren
    4. Blz. 191 Financiële begroting
      1. Blz. 192 Overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 193 Programma's
        2. Blz. 194 Algemene dekkingsmiddelen
        3. Blz. 195 Overhead en onvoorzien
        4. Blz. 196 Geraamd totaal saldo van baten en lasten
        5. Blz. 197 Beoogde toevoegingen en onttrekkingen
        6. Blz. 198 Geraamd resultaat
      2. Blz. 199 Overzicht van baten en lasten per taakveld
        1. Blz. 200 Overzicht van baten en lasten per taakveld
      3. Blz. 201 Toelichting overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 202 Toelichting overzicht van baten en lasten
        2. Blz. 203 Analyse overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 204 Programma 1. Interne en externe dienstverlening
          2. Blz. 205 Programma 2. Sociale leefomgeving
          3. Blz. 206 Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving
          4. Blz. 207 Programma 4. Economische en ruimtelijke ontwikkeling
        3. Blz. 208 Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten
          1. Blz. 209 Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten
          2. Blz. 210 toelichting
        4. Blz. 211 Overzicht beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
          1. Blz. 212 Overzicht beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
          2. Blz. 213 toelichting
      4. Blz. 214 Uiteenzetting van de financiële positie
        1. Blz. 215 Geprognosticeerde balans
          1. Blz. 216 Geprognosticeerde balans
        2. Blz. 217 EMU-saldo
          1. Blz. 218 EMU-saldo
        3. Blz. 219 Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
          1. Blz. 220 Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
        4. Blz. 221 Overzicht van investeringen
          1. Blz. 222 Overzicht van investeringen
      5. Blz. 223 Reserves en voorzieningen
        1. Blz. 224 Overzicht van reserves en voorzieningen
          1. Blz. 225 Reserves
          2. Blz. 226 Voorzieningen
          3. Blz. 227 Totaal reserves en voorzieningen
        2. Blz. 228 Toelichting op de reserves
          1. Blz. 229 Inleiding
          2. Blz. 230 Algemene reserve grondexploitaties
          3. Blz. 231 Reserve vrije bestedingsruimte
          4. Blz. 232 Algemene reserve
          5. Blz. 233 Reserve centrumontwikkeling Son en Breugel
          6. Blz. 234 Reserve projectmatig werken
          7. Blz. 235 Reserve infrastructurele werken Ekkersrijt
          8. Blz. 236 Reserve uitvoering groenbeleidsplan
          9. Blz. 237 Reserve natuur en landschap
          10. Blz. 238 Reserve duurzaamheid
          11. Blz. 239 Reserve reststroken
          12. Blz. 240 Reserve vluchtelingen
          13. Blz. 241 Reserve Wet toekomst pensioenen
          14. Blz. 242 Dekkingsreserves
        3. Blz. 243 Toelichting op de voorzieningen
          1. Blz. 244 Voorzieningen
          2. Blz. 245 Voorzieningen verplichtingen, verliezen en risico's
          3. Blz. 246 Voorziening pensioenoverdracht wethouders
          4. Blz. 247 Voorziening verlofsparen
          5. Blz. 248 Voorziening wachtgeld bestuurders
          6. Blz. 249 Voorzieningen onderhoud en egalisatie
          7. Blz. 250 Onderhoud gemeentelijke gebouwen
          8. Blz. 251 Voorziening onderhoud wegen
          9. Blz. 252 Voorzieningen door derden beklemde middelen
          10. Blz. 253 Voorziening riolering
          11. Blz. 254 Voorziening afval
          12. Blz. 255 Voorziening afgesloten complexen grondexploitaties
      6. Blz. 256 Toelichting op de financiële positie
        1. Blz. 257 Toelichting op de financiële positie
      7. Blz. 258 Eigen begroting raad
        1. Blz. 259 Eigen begroting raad
    5. Blz. 260 Bijlagen
      1. Blz. 261 Subsidieoverzicht
        1. Blz. 262 Overzicht alle prestatie- en ondersteuningssubsidies
      2. Blz. 263 Vaststellingsbesluit
        1. Blz. 264 Doelstellingen
          1. Blz. 265 Vaststellingsbesluit
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap