Bedrijfsvoering

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De bedrijfsvoering heeft als doel het zo optimaal mogelijk ondersteunen en uitvoeren van de programma’s. In de praktijk moet dit tot uiting komen in het goed bedienen van de klanten van onze gemeente, interne en externe processen efficiënt te laten verlopen en zorgvuldige besluitvorming te garanderen. Concreet gaat het om een goede dienstverlening aan de burger, namelijk door:

  • een efficiënt werkende organisatie;
  • een zorgvuldig besluitvormingsproces;
  • een gestructureerde planning en beheersing van de beleidsuitvoering;
  • waar mogelijk op een verantwoorde manier benutten van ICT-mogelijkheden;
  • de beschikbaarheid van gemotiveerd en gekwalificeerd personeel.

Organisatie die we willen zijn

Terug naar navigatie - Organisatie die we willen zijn

Doorontwikkeling organisatie
Het organisatie ontwikkeltraject is een continu proces dat we op basis van opgedane ervaringen en aanvullende inzichten gaan vertalen naar een meerjarig programma. Daarin zullen voorstellen bij elkaar komen met betrekking tot strategie, cultuur en organisatiestructuur. De ambtelijke capaciteit vormt daar ook onderdeel van en de beweging naar zelforganisatie op inhoud is uitgangspunt. De nieuwe managers zijn gestart en gaan bijdragen aan de verdere implementatie en borging van de ingezette ontwikkeling. Het bevorderen van de integrale samenwerking en afstemming zijn daar onderdeel van.

Strategisch HRM – beleid
Het strategisch HRM plan zetten we in om (middel) lange termijn ontwikkelingen die van invloed zijn op de ontwikkeling van de organisaties te vertalen naar een HRM – instrumentarium. De doorontwikkeling van de organisatie bepaalt mede welke onderwerpen we specifiek gaan oppakken. De speerpunten voor 2024 zijn gericht op de nieuwe gesprekscyclus en strategische personeelsplanning.

Informatievoorziening

Terug naar navigatie - Informatievoorziening

In 2024 werken we verder aan een betrouwbare en veilige informatievoorziening volgens de kaders van het Informatiebeleid Dommelvallei 2021-2025. Belangrijke onderwerpen waar we aan werken zijn:

•    Verder bouwen aan de informatievoorziening die nodig is voor een optimale uitvoering van de Wet Open Overheid;
•    Aanpassingen in processen en systemen voor de Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer;
•    Transitie naar de cloud, op basis van de resultaten van extern onderzoek;
•    Digitale duurzaamheid waarbij informatie vindbaar, beschikbaar, leesbaar, interpreteerbaar, betrouwbaar en toekomstbestendig is;
•    Risicoanalyses, waaronder risicoworkshops informatiebeveiliging met directie en management om de roadmap informatiebeveiliging en privacy te actualiseren;
•    Weerbaarheid op het gebied van informatieveiligheid en privacy verder verhogen, aan de hand van een meerjarig bewustwordingsprogramma;
•    Toetsen aan de vastgestelde kaders, waaronder de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO), de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Wet op Politie Gegevens (Wpg).

De benodigde werkzaamheden en projecten komen terecht in het Informatieplan 2024-2025 Dommelvallei.

Control

Terug naar navigatie - Control

Accountant
In de tweede helft van 2023 worden gesprekken gevoerd met de accountant hoe opvolging te geven aan zijn adviezen uit de managementletter en het accountantsverslag. Uitwerking daarvan gebeurt gedeeltelijk in 2024.

 

Rechtmatigheidsverantwoording
Het college geeft in 2024 een rechtmatigheidsverantwoording af bij de jaarrekening 2023. De wetgeving hiervoor is eind 2022 door de Tweede Kamer vastgesteld. Tot en met de jaarrekening 2022 gaf de accountant zijn oordeel over zowel de rechtmatigheid als de getrouwheid van de jaarrekening. De accountant toetst de jaarrekening 2023 alleen nog op getrouwheid.
De rechtmatigheidsverantwoording is vertaald in de in 2023 gewijzigd vastgestelde financiële en controleverordening.
Samen met de accountant bereiden we dit in 2023 en begin 2024 voor, zodat we een rechtmatigheidsverantwoording kunnen afgeven bij de jaarrekening 2023.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

(peildatum 1-8-2023)

Verdeling man/vrouw en fulltime/parttime

Fulltime Parttime Totaal
Mannen 33 6 39
Vrouwen 13 35 48
Totaal 46 41 87
Verhouding man / vrouw man 45%, vrouw 55%
Verhouding man / vrouw in vergelijkbare gemeenteklasse voor 2022: man 43%/ vrouw 57%*
*bron: personeelsmonitor 2022

 

Formatie
(excl. Griffie en College B&W)

Factor Begroting 2024
Totale formatie teams fte 84,15

 

Gemiddelde leeftijd

2023 2022
Mannen 51,8 51,7
Vrouwen 43,8 43,6
Totaal 47,4 47,5
Gemiddelde leeftijd landelijk binnen gemeenten in 2022: 47,2 jaar

 

Ziekteverzuim (excl. zwangerschapsverlof)

2023 2022
Verzuimpercentage 7,76 7,58
Verzuimfrequentie 0,73 1,29
Ziekteverzuimpercentage in vergelijkbare gemeenteklasse voor 2022: 6,7%
Indicatoren BBV begroting 2021 Jaarrekening 2022 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Formatie (FTE per 1000 inwoners) 5,60 5,74 5,70 5,18
Bezetting (FTE per 1000 inwoners) 4,99 5,36 4,86 4,21
Apparaatskosten (kosten per inwoner) 826,56 846,57 879,42 898,20
Externe inhuur (kosten inhuur externen als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen) 29,70% 17,43% 12,56% 6,74%
Overhead (% van de totale lasten) 14,90% 15,15% 15,57% 15,78%