Uitgaven

11,06%
€ 5.535
x €1.000
11,06% Complete

Inkomsten

7,82%
€ 3.848
x €1.000
7,82% Complete

Saldo

198,24%
€ -1.687
x €1.000

Programma 4. Economische en ruimtelijke ontwikkeling

Jelle de Jong (omgevingswet, ruimte en wonen), Jan Boersma (economische zaken, Ekkersrijt en grondbeleid)

Uitgaven

11,06%
€ 5.535
x €1.000
11,06% Complete

Inkomsten

7,82%
€ 3.848
x €1.000
7,82% Complete

Saldo

198,24%
€ -1.687
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De fysieke leefomgeving kent diverse abstractieniveaus.

In het programma Fysieke en Veilige leefomgeving komen vooral de tactische en operationele kant van de leefomgeving aan de orde. Het programma Economische en Ruimtelijke ontwikkeling richt zich meer op de visie en de strategische kant van deze leefomgeving.
Er is natuurlijk wel overlap tussen de programma’s omdat de scheidslijn tussen het strategische en het tactische abstractieniveau niet zo scherp is. Een voorbeeld daarvan is het onderwerp natuur en landschap: enerzijds hebben we een visie en sluiten we qua strategie aan bij lopende regionale ontwikkelingen (‘Dommeldal uit de verf’ en Van Gogh Nationaal Park), anderzijds moeten we ook natuur en groen aanleggen en onderhouden.
Door visievorming op het ruimtelijk beleid en de uitvoering daarvan leveren we een bijdrage aan een levendig, groen en vitaal dorp en een gezonde en leefbare leefomgeving. Onze strategische inzet richt zich vooral op onze regionale afstemming en doorvertaling naar het lokale niveau.
Dit programma richt zich ook op de duurzame economische structuur van de gemeente.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Thema Doelstellingen
Omgevingswet 1. Zorg dragen voor een adequate implementatie van de Omgevingswet, waarbij de klantservice snel, eenvoudig en beter kan plaatsvinden.
2. Diverse instrumenten onder de Omgevingswet door ontwikkelen volgens de (tweejaarlijkse) beleidscyclus.
Ruimte 3. Voorzien in een tijdige en adequate behandeling van alle ruimtelijke initiatieven.
4. Voorzien in kwalitatief passende ontwikkelingslocaties.
Wonen 5. Het opstellen van een Woonprogramma (inclusief flankerend beleid).
6. Invulling geven aan de ambitie van het kwantitatieve gewenste woningbouwprogramma.
Duurzaamheid 7. In 2030 wil Son en Breugel een klimaat neutrale gemeente zijn.
8. Son en Breugel moet in 2050 waterrobuust en klimaatbestendig zijn.
9. We verhogen biodiversiteit in ons buitengebied én bebouwd gebied.
10. We koesteren de landschappelijke kwaliteit en verhogen de beleving van ons landschap.
Economie 11. Ekkersrijt blijft een economische toplocatie binnen het Brainport ecosysteem.
12. Een vitaal en aantrekkelijk (verblijfs)centrum, met een sterk ondernemings- en vestigingsklimaat.
Regio 13. Door in regionaal verband samen te werken met andere overheden en organisaties dragen we bij aan een succesvolle ontwikkeling van de Brainportregio.

Relevante beleidsnota's

Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's

Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Toekomstvisie voor Son en Breugel 2012 - 2030 21 juni 2012 omgevingsvisie Son en Breugel en omgevingsplan Son en Breugel (2024)
Structuurvisie voor Son en Breugel 2014 - 2030 6 februari 2014 omgevingsvisie Son en Breugel en omgevingsplan Son en Breugel (2024)
Omgevingsvisie Son en Breugel; Oog op een zonnige toekomst ! 2022-pm 19 mei 2022 cyclus proces. Nieuwe versie n.a.v. uitwerkingsplan deelgebied/deelthema
Woonvisie voor Son en Breugel 2012 - 2020 20 december 2012 test
Woningbouwprogramma Son en Breugel 2016/2020 – 2030 (addendum op de Woonvisie) 2016/2020 -2030 16-jun-16
Cultureel Erfgoed (2019 - 2030) gemeente Son en Breugel 2019-2030 n.v.t.
Centrumvisie Son n.v.t. 21 juni 2012 Centrumvisie / Uitwerkingsprogramma Centrum Son (2024)
Centrumvisie Breugel en uitvoeringsprogramma n.v.t. 21 juni 2012 resp. 29 augustus 2013
Plan van Aanpak Implementatie Omgevingswet Son en Breugel (Implementatieprogramma Omgevingswet) 2016 - 2029 6 december 2016 (college) omgevingsvisie Son en Breugel en omgevingsplan Son en Breugel (2024)
Afsprakenkader Wonen 2017 SGE 2017 e.v. 21 december 2017
Landschapsinvesteringsregeling gemeente Son en Breugel 2013 e.v. 29 augustus 2013
Intergemeentelijke Structuurvisie Rijk van Dommel en Aa 2011 e.v. 1 september 2011
Verslingerd aan de Dommel 2012 e.v. 23 augustus 2012
Visie Sciencepark 2017 e.v. 21 december 2017
Nota Grondbeleid 2020-2024 17 december 2020
Kaders als Koers - kaders voor de woningbouwprogrammering op ontwikkelingslocaties 2019 e.v. 19 december 2019
Visie op Wonen Stedelijk Gebied Eindhoven 2019 e.v. 22 augustus 2019
Huisvestingsverordening gemeente Son en Breugel 2020-2023 2020-2023 19 december 2019
Masterplan Ekkersrijt 2015 e.v. 12november 2015 Uitwerkingsprogramma Ekkersrijt (2025)
Programmering werklocaties SGE en financieel arrangement 2021 - 2024 2021-2024 23 september 2021 Regionale programmering werklocaties (2024)
Regionale Detailhandelsvisie 2016 2016 e.v. 3 september 2015 Actualisering Regionale detailhandelsvisie (2023)
Regionale Energie Strategie MRE 2021-2023 Q4 2021
Transitievisie Warmte 2021-2026 Q4 2021 Actualisatie elke 5 jaar

Wat gaan we ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen?

Omgevingswet

Terug naar navigatie - Omgevingswet

Doelstellingen

Ruimte

Terug naar navigatie - Ruimte

Doelstellingen

Wonen

Terug naar navigatie - Wonen

Doelstellingen

Duurzaamheid

Terug naar navigatie - Duurzaamheid

Doelstellingen

Economie

Terug naar navigatie - Economie

Doelstellingen

Regio

Terug naar navigatie - Regio

Doelstellingen

Bijdragen verbonden partijen aan dit programma

Terug naar navigatie - Bijdragen verbonden partijen aan dit programma

Beveiliging Bedrijven Ekkersrijt (SBBE)
De Stichting Beveiliging Bedrijven Ekkersrijt (SBBE) is een verbonden partij waarmee samen wordt gewerkt op het bedrijventerrein. De Stichting verzorgt de beveiliging van het terrein middels camera's die in het openbaar gebied hangen en een beveiligingsteam. Deze samenwerking draagt bij aan de waarde van Ekkersrijt als economische toplocatie.

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
0.10 Mutaties reserves programma 4 0 250 250 250 250 250
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 188 181 412 407 396 391
3.1 Economische ontwikkeling 136 129 149 149 149 149
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 50 11 11 11 11 11
3.3 Bedrijfsloket en -regelingen 35 42 43 43 43 43
3.4 Economische promotie 77 80 93 93 93 93
8.1 Ruimte en leefomgeving 237 677 943 909 532 462
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 5.391 3.217 2.713 1.475 1.107 608
8.3 Wonen en bouwen 772 904 923 923 877 877
Totaal Lasten 6.886 5.492 5.535 4.259 3.458 2.883
Baten
0.10 Mutaties reserves programma 4 4.205 133 20 20 15 15
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 532 227 279 274 269 264
3.1 Economische ontwikkeling 52 48 98 98 98 98
3.3 Bedrijfsloket en -regelingen 14 21 21 21 21 21
3.4 Economische promotie 20 35 27 27 27 27
8.1 Ruimte en leefomgeving 379 22 63 63 63 63
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 506 3.185 2.692 1.475 1.107 608
8.3 Wonen en bouwen 589 737 647 647 647 647
Totaal Baten 6.295 4.408 3.848 2.626 2.248 1.743

Nieuw beleid

Terug naar navigatie - Nieuw beleid
Omschrijving I/S 2024 2025 2026 2027
1. Plan van aanpak Wvg-gebied Breeakker I -50.000 0 0 0
2. Nota Kostenverhaal I -20.000 0 0 0
3. Van Gogh Nationaal Park S -8.572 0 0 0
4. Lagere pachtinkomsten S -15.000 -15.000 -15.000 -15.000
5. Verhuur openbaar groen S 20.000 20.000 20.000 20.000
Totaal -73.572 5.000 5.000 5.000
+/+ is voordeel, -/- is nadeel

1. Plan van aanpak Wvg-gebied Breeakker  

Op 20 april heeft de gemeenteraad o.a. het besluit genomen om een Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) te vestigen op percelen in het gebied 'Breeakker'. De raad heeft, door middel van een aangenomen motie, het college gevraagd om uiterlijk in het vierde kwartaal van 2024, een volledig uitgewerkt plan te presenteren aan de raad. Voor de uitvoering van dit plan worden in 2023 kosten gemaakt die verantwoord worden in de 2e Berap. Voor het opstellen van het plan van aanpak moet externe expertise en advies ingewonnen worden. Denk hierbij aan juridisch advies, inschakeling stedenbouwkundig bureau en externe expertise/ondersteuning voor het participatietraject. Voor de dekking van de kosten in 2024 is een benodigd budget geraamd van € 50.000.