Uitgaven

23,25%
€ 11.637
x €1.000
23,25% Complete

Inkomsten

71,12%
€ 34.997
x €1.000
71,12% Complete

Saldo

2745,12%
€ 23.361
x €1.000

Programma 1. Interne en externe dienstverlening

Hans Gaillard, Jan Boersma (financiën en belastingen), Steven Grevink (burgerparticipatie en communicatie)

Uitgaven

23,25%
€ 11.637
x €1.000
23,25% Complete

Inkomsten

71,12%
€ 34.997
x €1.000
71,12% Complete

Saldo

2745,12%
€ 23.361
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Dit programma gaat over de kwaliteit van onze in- en externe dienstverlening.

De kwaliteit van onze dienstverlening uit zich in het gemak waarmee inwoners en ondernemers producten en diensten kunnen afnemen bij de gemeente en het gemak waarmee zij met de gemeente in contact kunnen komen.

We hanteren daarbij het uitgangspunt dat de klant kiest op welke manier hij contact met de gemeente wil hebben. Dat kan via het online portaal zijn, via e-mail, website, telefoon, sociaal media, per brief, via een baliebezoek of in een persoonlijk gesprek. Alle kanalen zijn beschikbaar en dat houden we zo.

De mogelijkheden van onze digitale dienstverlening nemen toe, mede dankzij de invoering van het zaakgericht werken. De digitale dienstverlening wordt transparanter, gaat sneller en de mogelijkheden om in contact te komen met de juiste persoon zijn toegenomen. We zien dan ook dat inwoners voor steeds meer producten en diensten gebruikmaken van de digitale weg. 

We kijken binnen dit programma niet alleen naar de dienstverlening zelf, maar ook naar de voorwaarden om kwalitatief goede dienstverlening te kunnen leveren. Is de capaciteit van onze organisatie op orde en in hoeverre dragen de werkwijzen van het gemeentebestuur en de medewerkers bij aan de kwaliteit van de dienstverlening? Is het besluitvormingsproces bijvoorbeeld transparant en begrijpelijk en zijn inwoners voldoende betrokken en geraadpleegd? En, hoe kunnen wij optimaal gebruikmaken van de deskundigheid en kracht die onze Son en Breugelse samenleving herbergt? De doelstellingen binnen dit programma richten zich daarom niet alleen op de dienstverlening zelf, maar ook op de mate van participatie en de wijze van organisatie.   

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?
Thema Doelstellingen
Dienstverlening 1. Meer ondersteuning voor inwoners bij de digitale benadering van onze producten en diensten.
2. Betere mogelijkheden om contact met de gemeente te leggen door dienstverleningskanalen uit te breiden en op elkaar af te stemmen.
3. Optimalere processen met focus op doorlooptijden, wachttijd, verwerkingstijd en afhandeltermijn.
Participatie 4. Plannen en projecten komen in samenwerking met belanghebbenden tot stand.
5. Via de Jeugdgemeenteraad denken jongeren actief mee over het realiseren van plannen en leren zij hoe de lokale democratie werkt.
6. Inwoners, organisaties en ondernemers worden betrokken bij gemeentelijke plannen, en vinden onze beleids- en besluitvorming transparant en begrijpelijk.
Organisatie 7. De capaciteit van de gemeentelijke organisatie is op orde.

Relevante beleidsnota's

Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's
Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Informatiebeleid Dommelvallei 2021-2025 3 juni 2021 n.v.t.
Visie op Bestuurlijke Toekomst onbepaalde tijd 18 juni 2015 en 02 november 2017 n.v.t.
Bestuursakkoord Samenwerken in, aan, voor, met Son en Breugel 2022-2026 7 juli 2022 n.v.t.
Beleidskader Integriteit 2015 onbepaalde tijd, vanaf maart 2015 26 maart 2015 n.v.t.
Visiedocument Persoonlijk en dichtbij n.v.t. 12 juni 2012 n.v.t.
Visie op dienstverlening n.v.t. Commissie AZ 14 januari 2015 n.v.t.
Nota activering, waardering en afschrijving n.v.t. 20 juni 2013 n.v.t.
Nota reserves en voorzieningen n.v.t. 17 februari 2022 n.v.t.
Financiële verordening n.v.t. 22 juni 2017 n.v.t.
Treasurystatuut n.v.t. 2014 n.v.t.
Nota risicomanagement en weerstandsvermogen n.v.t. 21 maart 2013 n.v.t.
Belastingverordeningen

Wat gaan we ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen?

Dienstverlening

Terug naar navigatie - Dienstverlening

Doelstellingen

Participatie

Terug naar navigatie - Participatie

Doelstellingen

Bijdragen verbonden partijen aan dit programma

Terug naar navigatie - Bijdragen verbonden partijen aan dit programma

Dienst Dommelvallei
Dienst Dommelvallei is het samenwerkingsverband van de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel. In deze dienst zijn de bedrijfsvoeringstaken financiën, belastingen, personeel & organisatie, informatievoorziening en planning en control voor de drie gemeenten ondergebracht. Daarnaast hebben de gemeenten Son en Breugel en Nuenen de taken met betrekking tot werk en inkomen en dienstverlening ondergebracht in de Dienst Dommelvallei.

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
0.10 Mutaties reserves programma 1 902 0 0 0 0 0
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten 2.923 -415 -851 91 -542 339
0.1 Bestuur 1.777 1.722 2.113 2.063 1.946 1.946
0.2 Burgerzaken 981 890 996 996 996 996
0.4 Overhead 7.497 6.781 7.984 8.139 8.361 8.479
0.5 Treasury 94 72 -302 -291 -253 -249
0.61 OZB woningen 107 98 108 108 108 108
0.62 OZB niet-woningen 26 27 24 24 24 24
0.64 Belastingen Overig 28 77 30 30 30 30
0.8 Overige baten en lasten 12 1.485 679 1.201 1.301 1.390
0.9 Venootschapsbelasting (Vpb) -36 4 4 4 4 4
Totaal Lasten 14.312 10.740 10.786 12.366 11.974 13.067
Baten
0.10 Mutaties reserves programma 1 1.145 116 39 39 39 4
0.1 Bestuur 205 0 2 2 2 2
0.2 Burgerzaken 261 207 218 218 218 218
0.4 Overhead 367 162 219 219 219 219
0.5 Treasury 155 128 124 118 112 107
0.61 OZB woningen 2.581 2.588 2.814 2.920 3.007 3.128
0.62 OZB niet-woningen 2.320 2.344 2.676 2.758 2.833 2.909
0.64 Belastingen Overig 0 10 10 10 10 10
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds 26.905 26.521 28.745 30.097 28.883 29.660
0.8 Overige baten en lasten 0 150 150 150 150 150
Totaal Baten 33.939 32.226 34.997 36.532 35.474 36.406

Nieuw beleid

Terug naar navigatie - Nieuw beleid

  

Omschrijving I/S 2024 2025 2026 2027
1. 1e bestuursrapportage 2023 Dienst Dommelvallei S 30.407 30.733 30.665 30.736
2. Presentiegelden burgerleden S -13.870 -13.870 -13.870 -13.870
3. Extra formatie Wmo consulent S -78.000 -78.000 -78.000 -78.000
4. Facilitaire zaken S -25.000 -25.000 -25.000 -25.000
5. Dekking bijdrage bereikbaarheidsopgave S 91.366 91.366 91.366 91.366
6. Bloembak bordes gemeentehuis S -3.667 -3.667 -3.667 -3.666
7. Wet Open Overheid S 50.000 50.000 50.000 50.000
8. Brandweerkazerne S 12.000 12.000 12.000 12.000
8. Duurzaamheidsopgave brandweerkazerne S 0 0 -12.000 -12.000
Totaal 63.236 63.562 51.494 51.566
+/+ is voordeel, -/- is nadeel

1. 1e bestuursrapportage 2023 Dienst Dommelvallei

De 1e bestuursrapportage 2023 van Dienst Dommelvallei heeft structurele gevolgen. De belangrijkste ontwikkelingen zijn de nieuwe CAO afspraken en verlofsparen. De financiële gevolgen van de 1e bestuursrapportage en daarmee 2e begrotingswijziging van Dienst Dommelvallei worden hiermee verwerkt. In de kadernota 2024-2027 was dit al voor een deel verwerkt.

 

3. Extra formatie Wmo consulent

Voor het bereiken van de doelstellingen van onze organisatie is het belangrijk dat de gemeentelijke organisatie over voldoende personele capaciteit beschikt, zowel in kwalitatieve als kwantitatieve zin. Daarnaast is het belangrijk dat de medewerkers die dagelijks aan deze doelstellingen werken werkgeluk ervaren en behouden blijven voor de organisatie. Zoals in de begroting 2022 is aangekondigd, is er in 2022 onderzoek gedaan naar de maatregelen die daarvoor genomen moeten worden. In december 2022 hebben wij het organisatieplan vastgesteld dat als titel heeft meegekregen 'Stromen en meanderen, meebewegen met een veranderende omgeving'. Daarmee doelen we op de organisatieontwikkeling die enkele jaren geleden in gang is gezet en nog steeds lopende is. De benodigde personele capaciteit in relatie tot de ambities van onze gemeente is één van de uitwerkingspunten. In deze begroting stellen wij u voor om middelen beschikbaar te stellen voor het op orde krijgen van de ambtelijke capaciteit. In de vastgestelde kadernota 2024 is hiervoor al een voorstel opgenomen. In dat voorstel is de benodigde extra capaciteit voor het sociaal domein als PM post opgenomen. Inmiddels is duidelijk dat hiervoor 1 fte extra formatie nodig is. De financiële gevolgen daarvan bedragen structureel € 78.000.

 

4. Facilitaire zaken

Door inflatie is de prijs van drank en etenswaren gestegen. Daarnaast wordt er na corona weer meer op kantoor gewerkt. Daardoor zijn de facilitaire kosten gestegen. 

 

5. Groeipad infrastructurele werken

Rijk en Regio hebben concrete afspraken gemaakt over een maatregelenpakket voor de schaalsprong en bereikbaarheidsopgave van Brainport. Voor de uitvoering ervan wordt van alle gemeenten in de MRE een bijdrage gevraagd. Het voorstel is om het groeipad infrastructurele werken hiervoor in te zetten als dekking waardoor dit budgettair neutraal is. De kosten hiervoor zijn vermeld in programma 3.

 

6. Bloembak bordes gemeentehuis

De gemetselde bloembak bij het bordes van het gemeentehuis verkeerd in slechte staat. Op diversen plekken is de koplaag los gelaten en zijn er op meerdere plekken scheuren ontstaan waardoor de bloembak zijn stabiliteit aan het verliezen is. Deze bloembak is tijdens de renovatie voor de hoofdbouw niet meegenomen. De bloembak is niet meer te repareren en zal in zijn geheel opnieuw moet worden opgebouwd. Het krediet hiervoor is bij de 2e bestuursrapportage aangevraagd.

 

7. Wet Open Overheid (Woo)

Voor de implementatie van de Woo ontvangt de gemeente structurele middelen vanuit het Rijk. In de begroting is hiervoor een structureel budget opgenomen. Uit dit budget worden o.a. de kosten voor de projectleider Woo, ICT en communicatie gedekt. Met de huidige inzichten kan het structurele budget met € 50.000 worden verlaagd.