De sociale leefomgeving gaat over de gezondheid, het welbevinden en de ontwikkelmogelijkheden van onze inwoners. Goede voorzieningen voor inwoners en professionals zijn hiervoor belangrijk. Enerzijds bestaan voorzieningen uit ondersteuningsmogelijkheden voor individuele inwoners door hulp en (financiële) steun, anderzijds uit accommodaties, subsidies en bijeenkomsten/evenementen. Het programma heeft betrekking op alle inwoners als het gaat om preventie, gezonde leefstijl, ontwikkeling en ontmoeting. Specifiek richten we ons de komende jaren op de ontwikkeling van een jeugd- en jongerenbeleid. Het programma gaat daarnaast specifiek in op ondersteuning van kwetsbare inwoners met een concrete ondersteuningsvraag. Door een passend sportaanbod en een aanbod van kunst en culturele activiteiten kunnen onze inwoners zich ontwikkelen en ontplooien. Borging van het cultureel erfgoed en behoud van monumenten dragen daar ook aan bij.
Uitgaven
45,81%Inkomsten
10,48%Saldo
Programma 2. Sociale leefomgeving
Steven Grevink (sociaal domein, sociale zaken, onderwijs en gezondheidsbeleid), Jelle de Jong (subsidiebeleid, sport en accomodatiebeleid)Uitgaven
45,81%Inkomsten
10,48%Saldo
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Thema | Doelstellingen |
---|---|
Maatschappelijke participatie | 1. We ondersteunen inwoners die niet op eigen kracht kunnen participeren. |
2. (De toegang naar) zorg en ondersteuning is laagdrempelig en efficiënt: klantgericht en op maat. | |
Ontmoeting | 3. Son en Breugel kent een voldoende en gevarieerd aanbod van laagdrempelige ontmoetingsfuncties in de wijken, onder andere in de vorm van onderwijs-, sport- en verenigingsgebouwen. |
4. We ondersteunen lokale initiatieven gericht op ontmoeting. | |
Jeugdigen | 5. Goede voorschoolse voorzieningen en een erkend programma voor VVE (voor- en vroegschoolse educatie) dragen bij aan een goede ontwikkeling van peuters en voorkomen onderwijsachterstand. |
6. We hebben goede en goed bereikbare schoolgebouwen voor een optimaal en gedifferentieerd lokaal onderwijsaanbod. | |
7. Jeugdigen en hun ouders krijgen ondersteuning wanneer zij problemen ondervinden in opgroei- en opvoedsituaties. | |
Gezonde leefstijl | 8. Met voorlichting en ondersteuning stimuleren we inwoners zo gezond mogelijk te leven. |
Cultuur en erfgoed | 9. Wij stimuleren de mogelijkheden voor inwoners om zich cultureel te ontwikkelen en te ontplooien en wij houden cultureel erfgoed en monumenten in stand. |
Relevante beleidsnota's
Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota'sNaam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Nota Kunst- en Cultuurbeleid 2017 | 7 november 2017 | n.v.t. | |
Beleidsplan voorschoolse voorzieningen en voor-en vroegschoolse educatie | vanaf 2020 | 4 juli 2019 | n.v.t. |
Accommodatiebeleid | n.v.t. | 6 februari 2014 | n.v.t. |
Visie Sport en bewegen | vanaf 2014 | 6 februari 2014 | n.v.t. |
Cultureel Erfgoed gemeente Son en Breugel | 2021 - 2030 | ||
Uitgangspunten Participatiebeleid | n.v.t. | Commissie BZ 2 september 2014 | n.v.t. |
Verordeningen participatiewet | n.v.t. | 18 december 2014 | n.v.t. |
Lokaal gezondheidsbeleid | 2021-2024 | 17 december 2020 | 2025 |
Visie wonen met zorg | n.v.t. | 29 augustus 2013 | n.v.t. |
Beleidskader Sociaal Domein | 2023-2026 | 20 april 2023 | n.v.t. |
Jeugdbeleid Son en Breugel: (op)groeien in een positief opvoedklimaat | n.v.t. | 9 mei 2019 | n.v.t. |
Regiovisie Beschermd Wonen 2022-2026 | 2022-2026 | 29 maart 2022 | 2026 |
Wat gaan we ervoor doen?
Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen?Maatschappelijke participatie
Doelstellingen
Ontmoeting
Doelstellingen
Jeugd en jongeren
Doelstellingen
Gezonde leefstijl
Doelstellingen
Cultuur en erfgoed
Doelstellingen
Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
Terug naar navigatie - Bijdragen verbonden partijen aan dit programmaDienst Dommelvallei
- Dienst Dommelvallei voert voor de gemeente de sociale dienstactiviteiten (Participatiewet, Bijzondere bijstand, gemeentelijk sociaal fonds (gsf)) en inburgering vanuit het CMD uit. Ook wordt beleidsmatig op deze taakvelden de gemeente geadviseerd.
- Daarnaast ondersteunt Dienst Dommelvallei de CMD-dienstverlening in het Sociaal Domein richting inwoners (waaronder de hele administratieve ondersteuning en applicatie-inrichting).
- Dienst Dommelvallei zet samen met CMD partners (zoals WSD) zelf ontwikkelde methoden en aanpakken in naar werk en activering.
Gemeenschappelijke regeling WSD
WSD voert de werkgeversverplichtingen van de voormalige Wet sociale werkvoorziening (Wsw) uit voor de gemeente Son en Breugel. Daarnaast begeleidt WSD inwoners die in het kader van de Participatiewet ondersteuning nodig hebben bij het vinden van werk.
De gemeenteraad heeft besloten inwoners optimaal te ondersteunen naar werk en activering via WSD. Samen met Dienst Dommelvallei wordt voor deze ondersteuning gewerkt in ons CMD. Daarnaast wordt projectmatig toegewerkt naar deze samenwerking via methoden en aanpakken. Met deze integrale werkwijze organiseren we gecombineerde CMD-ondersteuning van zorg en activering.
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD)
De GGD Brabant-Zuidoost voert voor ons de (verplichte) taken van de Wet publieke gezondheid uit. Daarnaast ondersteunt ze de gemeente bij de invulling van hun (gezondheids)beleid, bijvoorbeeld via de vierjaarlijkse Volksgezondheid Toekomst Verkenning (VTV). In 2024 wordt de nieuwe VT opgesteld. Deze documenten zijn voor de komende jaren mede de basis voor nieuw beleid alsook voor input voor de omgevingsvisie. Daarnaast is bij de GGD het meldpunt van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) ondergebracht.
10voordejeugd
Regionale inkoopsamenwerking voor de inkoop van specialistische jeugdhulp, bestaande uit gemeente Helmond, Peelgemeenten (Deurne, Asten, Someren, Laarbeek, Gemert-Bakel), Dommelvallei+ (Geldrop-Mierlo, Nuenen, Son en Breugel, Waalre) en gemeente Veldhoven.
Wat gaat het kosten?
Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
De taakvelden bij het sociaal domein zijn met ingang van begrotingsjaar 2023 aangepast op landelijk voorschrift. Het gaat om een verfijning van de taakvelden om beter aan landelijke informatiebehoeften te voldoen.
Omschrijving | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
0.10 Mutaties reserves programma 2 | 141 | 1.251 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4.2 Onderwijshuisvesting | 830 | 1.017 | 1.218 | 1.464 | 1.453 | 1.442 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 453 | 505 | 957 | 957 | 957 | 957 | |
5.1 Sportbeleid en activering | 241 | 179 | 271 | 271 | 259 | 187 | |
5.2 Sportaccommodaties | 780 | 854 | 807 | 1.107 | 1.098 | 1.088 | |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 480 | 420 | 587 | 453 | 435 | 453 | |
5.4 Musea | 1 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | |
5.5 Cultureel erfgoed | 58 | 140 | 222 | 221 | 221 | 220 | |
5.6 Media | 417 | 455 | 75 | 37 | 37 | 37 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 3.348 | 2.103 | 3.843 | 3.684 | 3.664 | 3.592 | |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 1.116 | 1.336 | 767 | 747 | 747 | 747 | |
6.3 Inkomensregelingen | 4.169 | 4.276 | 3.786 | 3.766 | 3.766 | 3.766 | |
6.4 WSW en beschut werk | 845 | 875 | 791 | 763 | 740 | 691 | |
6.5 Arbeidsparticipatieinstrumenten gericht op toeleiding naar werk | 399 | 572 | 615 | 615 | 615 | 615 | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 550 | 663 | 1.362 | 1.255 | 1.246 | 1.246 | |
6.71A Huishoudelijke hulp (WMO) | 0 | 1.140 | 1.437 | 1.619 | 1.431 | 1.430 | |
6.71B Begeleiding (WMO) | 0 | 704 | 690 | 690 | 690 | 690 | |
6.71C Dagbesteding (WMO) | 0 | 297 | 286 | 286 | 286 | 286 | |
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) | 0 | 296 | 245 | 245 | 245 | 245 | |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 2.559 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.72A Jeugdzorg begeleiding | 0 | 683 | 913 | 680 | 555 | 544 | |
6.72B Jeugdzorg behandeling | 0 | 669 | 744 | 744 | 744 | 744 | |
6.72C Jeugdhulp dagbesteding | 0 | 185 | 443 | 443 | 443 | 443 | |
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig | 0 | 297 | 415 | 415 | 415 | 415 | |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 3.609 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig | 0 | 894 | 800 | 800 | 800 | 800 | |
6.74A Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf | 0 | 419 | 450 | 450 | 450 | 450 | |
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 0 | 27 | 37 | 37 | 37 | 37 | |
6.74C Gesloten plaatsing | 0 | 56 | -4 | 33 | 33 | 33 | |
6.81A Beschermd wonen (WMO) | 0 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | 0 | 15 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | 17 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.82A Jeugdbescherming | 0 | 210 | 247 | 247 | 247 | 247 | |
6.82B Jeugdreclassering | 0 | 38 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | 242 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
7.1 Volksgezondheid | 757 | 736 | 907 | 924 | 919 | 884 | |
Totaal Lasten | 21.014 | 21.321 | 22.929 | 22.971 | 22.547 | 22.304 | |
Baten | |||||||
0.10 Mutaties reserves programma 2 | 740 | 923 | 607 | 737 | 737 | 737 | |
4.2 Onderwijshuisvesting | 174 | 173 | 196 | 196 | 196 | 196 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | -12 | 81 | 20 | 20 | 20 | 20 | |
5.1 Sportbeleid en activering | 51 | 0 | 85 | 85 | 73 | 0 | |
5.2 Sportaccommodaties | 133 | 134 | 138 | 164 | 164 | 164 | |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 84 | 98 | 135 | 135 | 135 | 135 | |
5.5 Cultureel erfgoed | 8 | 10 | 26 | 26 | 26 | 26 | |
5.6 Media | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 2.419 | 430 | 496 | 470 | 458 | 406 | |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.3 Inkomensregelingen | 2.989 | 3.381 | 3.193 | 3.193 | 3.193 | 3.193 | |
6.5 Arbeidsparticipatieinstrumenten gericht op toeleiding naar werk | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) | 0 | 186 | 186 | 186 | 186 | 186 | |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 126 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
7.1 Volksgezondheid | 9 | 0 | 74 | 74 | 52 | 0 | |
Totaal Baten | 6.740 | 5.419 | 5.154 | 5.286 | 5.239 | 5.063 | |
Saldo (baten -/- lasten) | -14.273 | -15.902 | -17.774 | -17.685 | -17.307 | -17.241 |
Nieuw beleid
Terug naar navigatie - Nieuw beleidOmschrijving | I/S | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|
1. Ontvangst Sim-subsidie voor instandhouding oude kerktoren en oude raadhuis | S | 15.875 | 15.875 | 15.875 | 15.875 |
2. Dotatie Sim-subsidie aan voorziening groot onderhoud | S | -15.875 | -15.875 | -15.875 | -15.875 |
3. Wegvallen huurinkomsten Genovevastraat | S | 0 | -25.326 | -25.326 | -25.326 |
4. Uitgaven Jeugdbescherming | S | -23.923 | -23.923 | -23.923 | -23.923 |
5. Kwartaalsubsidie Veilig Thuis | S | -497 | -497 | -497 | -497 |
6. Lagere kosten voor Jeugd Verblijf (incl.) behandeling | S | 206.211 | 206.211 | 206.211 | 206.211 |
7. Hogere kosten voor Jeugd Verblijf (excl. behandeling) | S | -95.765 | -95.765 | -95.765 | -95.765 |
8. Hogere kosten voor Jeugd Zelfstandig Leven | S | -222.750 | -222.750 | -222.750 | -222.750 |
9. Hogere kosten voor Jeugd Vervoer 18- | S | -9.000 | -9.000 | -9.000 | -9.000 |
10. Hogere kosten voor Jeugd-GGZ | S | -37.254 | -37.254 | -37.254 | -37.254 |
11. Hogere kosten dan begroot voor Jeugd Dagbehandeling | S | -242.500 | -242.500 | -242.500 | -242.500 |
12. Hogere kosten dan begroot voor Jeugd Pgb | S | -138.493 | -138.493 | -138.493 | -138.493 |
13. Lagere kosten dan begroot voor uitvoering jeugdzorg | S | 87.254 | 87.254 | 87.254 | 87.254 |
14. Hogere kosten dan begroot voor Jeugd Crisis | S | -15.000 | -15.000 | -15.000 | -15.000 |
15. Lagere kosten dan begroot voor Jeugdreclassering | S | 13.124 | 13.124 | 13.124 | 13.124 |
16. Hogere kosten voor Wmo woonvoorzieningen | I | -117.000 | 0 | 0 | 0 |
17. Hogere kosten dan begroot voor Wmo vervoersvoorzieningen | S | -23.435 | -23.435 | -23.435 | -23.435 |
18. Hogere kosten dan begroot voor Wmo rolstoelvoorzieningen | S | -39.067 | -39.067 | -39.067 | -39.067 |
19. Toename kosten huishoudelijke hulp door autonome kostenstijgingen | S | -242.000 | -256.000 | -256.000 | -256.000 |
20. Geen kosten, budget persoonlijke verzorging vervalt | S | 5.594 | 5.594 | 5.594 | 5.594 |
21. Lagere kosten dan begroot PGB WMO | S | 24.202 | 24.202 | 24.202 | 24.202 |
22. Lagere kosten jeugdreclassering | S | 13.124 | 13.124 | 13.124 | 13.124 |
23. Leerlingenvervoer | S | -40.000 | -40.000 | -40.000 | -40.000 |
24. VVE-kindplaatsen | S | -52.600 | -52.600 | -52.600 | -52.600 |
25. Onderhoudskosten Sporthal De Landing | S | -70.000 | -70.000 | -70.000 | -70.000 |
26. Sjors Sportief en Creatief | S | -7.000 | -7.000 | -7.000 | -7.000 |
27. Aanvullend krediet uitbreiding Bloktempel | S | 0 | -6.901 | -6.901 | -6.901 |
28. Jeugdzorg Plus | S | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 |
29. Innovatiebudget | S | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 |
30. Jeugdreclassering | S | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 |
31. Versobering sport- en cultuurfonds volwassenen | I | 20.000 | 0 | 0 | 0 |
32. Tegemoetkoming regeling meerkosten (zorgkosten) | S | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 |
33. Muziekonderwijs | S | 12.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 |
34. Medewerkers partners CMD in dienst gemeente | S | 0 | 50.000 | 50.000 | 50.000 |
35. Taakstelling Lev, Lumens, MEE, GGzE en bibliotheek | S | 0 | 100.000 | 100.000 | 100.000 |
36. Gemeentelijk sociaal fonds | S | 0 | 40.000 | 40.000 | 40.000 |
37. 80 jaar bevrijding | I | 25.000 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | -899.775 | -666.002 | -666.002 | -666.002 | |
+/+ is voordeel, -/- is nadeel |
1. Ontvangst Sim-subsidie voor instandhouding oude kerktoren en oude raadhuis
Vanuit het rijk ontvangen we voor de periode 2023 t/m 2028 middelen in het kader van de Subsidieregeling instandhouding monumenten (SIM). Deze middelen worden toegevoegd aan de voorziening onderhoud gebouwen. De te maken kosten zullen aan deze voorziening onttrokken worden.
3. Wegvallen huurinkomsten Genovevastraat
Na realisatie van de Bongerd zal de huidige huurder van de Genovevastraat verhuizen naar de Bongerd. Hierdoor komen de huidige huurinkomsten van de Genovevastraat te vervallen. De inkomsten voor verhuur in de Bongerd zijn vanaf 2025 al opgenomen in de huidige begroting.
6. Lagere kosten voor Jeugd Verblijf (incl. behandeling)
De kosten vallen naar verwachting lager uit dan begroot omdat minder beroep wordt gedaan op de regeling dan in eerste instantie werd verwacht.
7 tot en met 15: Hogere kosten voor uitvoering Jeugdwet
Het aantal lopende jeugdvoorzieningen is in afgelopen 2 jaar sterk gestegen. Er is geen sprake van een stijging van de gemiddelde kosten. In het Aktieplan CMD is aangegeven dat we meer grip willen krijgen op de indicatiestelling voor de Jeugdwet zowel in het CMD als daarbuiten (indicatiestelling door (huis)artsen).
16. Hogere kosten voor Wmo woonvoorzieningen
In 2024 zijn er enkele ingrijpende en dus dure woningaanpassingen voorzien.
18. Hogere kosten dan begroot voor Wmo rolstoelvoorzieningen
Het aantal verstrekte rolstoelen is aanmerkelijk toegenomen.
19. Toename kosten huishoudelijke hulp door autonome kostenstijgingen
Door CAO afspraken die in 2023 zijn gemaakt stijgt het uurtarief voor huishoudelijke hulp binnen een tijdsbestek van anderhalf jaar (2023-2024) zeer fors mede door de stijging van het wettelijk minimumloon. Daarnaast is er gelet op de vergrijzing uitgegaan van een gematigde toename van het aantal cliënten met 1% per jaar. Omdat m.i.v. 2026 er weer een inkomensafhankelijke eigen bijdrage wordt gehanteerd is de aanname dat daardoor de instroom stagneert m.i.v. 2026 stagneert. Met de verhoging van het budget is geen rekening gehouden met de gevolgen van CAO afspraken voor 2025 en latere jaren.
23. Leerlingenvervoer
De verwachting is dat de uitgaven voor het leerlingenvervoer structureel hoog blijven vanwege de NEA index van 13,7% in 2023. Jaarlijks komt de nieuwe vastgestelde indexering hier bovenop.
24. VVE-kindplaatsen
De verwachting is dat de uitgaven voor de bekostiging van de VVE-kindplaatsen (voorschoolse educatie) structureel hoog blijven. Het consultatiebureau geeft aan dat meer kinderen een risico hebben op onderwijsachterstanden en gebaat zijn bij voorschoolse educatie. De gemeente biedt de doelgroepkinderen een gesubsidieerde VVE plaats aan om ze beter voor te bereiden op de basisschool.
25. Sporthal De landing
De onderhoudskosten van De Landing nemen fors toe gelet op de onvolkomenheden van de technische installaties, met name de WKO-installatie. Dit leidt eveneens tot hogere energiekosten dan begroot. Zolang de installaties niet ingrijpend worden vernieuwd zijn deze hoge kosten vrijwel onvermijdelijk.
29. Innovatiebudget
Het innovatiebudget Sociaal Domein wordt afgebouwd gelet op de extra rijksmiddelen die we als gemeente krijgen in het kader van het GALA en het IZA (IZA middelen lopen via centrumgemeente Eindhoven). Met het resterende budget van € 10.000 behouden we middelen voor het zogenaamde right to challange waarbij inwonersinitiatieven financieel worden ondersteund voor vernieuwende initiatieven.
33. Muziekonderwijs
De komende jaren wordt de hoogte van het totale budget voor muziekonderwijs verminderd. Dit betekent dat de maximale bijdrage per leerling lager wordt. Er wordt niet gekozen voor het vaststellen van een plafond omdat we het het beginsel van wie het eerst komt niet fair vinden.
34. Medewerkers partners CMD in dienst gemeente
We nemen alle medewerkers die indiceren (consulenten) in gemeentelijke dienst. Dit is al van toepassing voor de uitvoering van de Wmo. Met ingang van 2025 geldt dat ook voor de uitvoering van de Jeugdwet. Medewerkers in het CMD die zich richten op het zogenaamde voorliggende veld of ondersteuning bieden (zoals MEE) blijven echter in dienst van de netwerkpartners.
35. Taakstelling Lev, Lumens, MEE, GGzE en bibliotheek
Met alle professionele subsidiepartners gaan we in het eerste halfjaar van 2024 het gesprek aan over het niveau van de dienstverlening. We beschouwen dit als taakstellend. Dat wil zegen dat we met ingang van 2025 een bezuiniging willen realiseren van € 100.000 ten opzichte van het totaalbedrag aan subsidies voor deze subsidiepartners in 2024. Door deze gesprekken in het eerste halfjaar van 2024 te houden kunnen de gesubsidieerde partners tijdig anticiperen door maatregelen te treffen.
36. Gemeentelijk sociaal fonds
Het Gemeentelijk Sociaal Fonds komt in zijn geheel in 2025 te vervallen. De uitgaven in het GSF bestaan uit een vergoeding voor het internetabonnement. Aangezien een internetaansluiting als gemeengoed beschouwd kan worden en de kosten daarvan ook gezien kunnen worden als gewone dagelijkse kosten voor ieder huishouden, komt de bijdrage vanuit het GSF te vervallen.
37. 80 jaar bevrijding
In 2024 herdenken en vieren we 80 jaar bevrijding. Het wordt wederom een groots evenement, vergelijkbaar met 2019 en 2014. Er worden vele lokale activiteiten verwacht. De gemeente heeft deels een coördinerende, deels een faciliterende en deels een uitvoerende rol. In de begroting is hiervoor € 150.000 gereserveerd. Voorgesteld wordt dit bedrag met € 25.000 te verlagen naar een taakstellend bedrag van € 125.000.