Uitgaven

45,81%
€ 22.929
x €1.000
45,81% Complete

Inkomsten

10,48%
€ 5.154
x €1.000
10,48% Complete

Saldo

2088,66%
€ -17.774
x €1.000

Programma 2. Sociale leefomgeving

Steven Grevink (sociaal domein, sociale zaken, onderwijs en gezondheidsbeleid), Jelle de Jong (subsidiebeleid, sport en accomodatiebeleid)

Uitgaven

45,81%
€ 22.929
x €1.000
45,81% Complete

Inkomsten

10,48%
€ 5.154
x €1.000
10,48% Complete

Saldo

2088,66%
€ -17.774
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De sociale leefomgeving gaat over de gezondheid, het welbevinden en de ontwikkelmogelijkheden van onze inwoners. Goede voorzieningen voor inwoners en professionals zijn hiervoor belangrijk. Enerzijds bestaan voorzieningen uit ondersteuningsmogelijkheden voor individuele inwoners door hulp en (financiële) steun, anderzijds uit accommodaties, subsidies en bijeenkomsten/evenementen. Het programma heeft betrekking op alle inwoners als het gaat om preventie, gezonde leefstijl, ontwikkeling en ontmoeting. Specifiek richten we ons de komende jaren op de ontwikkeling van een jeugd- en jongerenbeleid. Het programma gaat daarnaast specifiek in op ondersteuning van kwetsbare inwoners met een concrete ondersteuningsvraag. Door een passend sportaanbod en een aanbod van kunst en culturele activiteiten kunnen onze inwoners zich ontwikkelen en ontplooien. Borging van het cultureel erfgoed en behoud van monumenten dragen daar ook aan bij.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?
Thema Doelstellingen
Maatschappelijke participatie 1. We ondersteunen inwoners die niet op eigen kracht kunnen participeren.
2. (De toegang naar) zorg en ondersteuning is laagdrempelig en efficiënt: klantgericht en op maat.
Ontmoeting 3. Son en Breugel kent een voldoende en gevarieerd aanbod van laagdrempelige ontmoetingsfuncties in de wijken, onder andere in de vorm van onderwijs-, sport- en verenigingsgebouwen.
4. We ondersteunen lokale initiatieven gericht op ontmoeting.
Jeugdigen 5. Goede voorschoolse voorzieningen en een erkend programma voor VVE (voor- en vroegschoolse educatie) dragen bij aan een goede ontwikkeling van peuters en voorkomen onderwijsachterstand.
6. We hebben goede en goed bereikbare schoolgebouwen voor een optimaal en gedifferentieerd lokaal onderwijsaanbod.
7. Jeugdigen en hun ouders krijgen ondersteuning wanneer zij problemen ondervinden in opgroei- en opvoedsituaties.
Gezonde leefstijl 8. Met voorlichting en ondersteuning stimuleren we inwoners zo gezond mogelijk te leven.
Cultuur en erfgoed 9. Wij stimuleren de mogelijkheden voor inwoners om zich cultureel te ontwikkelen en te ontplooien en wij houden cultureel erfgoed en monumenten in stand.

Relevante beleidsnota's

Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's

Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Nota Kunst- en Cultuurbeleid 2017 7 november 2017 n.v.t.
Beleidsplan voorschoolse voorzieningen en voor-en vroegschoolse educatie vanaf 2020 4 juli 2019 n.v.t.
Accommodatiebeleid n.v.t. 6 februari 2014 n.v.t.
Visie Sport en bewegen vanaf 2014 6 februari 2014 n.v.t.
Cultureel Erfgoed gemeente Son en Breugel 2021 - 2030
Uitgangspunten Participatiebeleid n.v.t. Commissie BZ 2 september 2014 n.v.t.
Verordeningen participatiewet n.v.t. 18 december 2014 n.v.t.
Lokaal gezondheidsbeleid 2021-2024 17 december 2020 2025
Visie wonen met zorg n.v.t. 29 augustus 2013 n.v.t.
Beleidskader Sociaal Domein 2023-2026 20 april 2023 n.v.t.
Jeugdbeleid Son en Breugel: (op)groeien in een positief opvoedklimaat n.v.t. 9 mei 2019 n.v.t.
Regiovisie Beschermd Wonen 2022-2026 2022-2026 29 maart 2022 2026

Wat gaan we ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen?

Maatschappelijke participatie

Terug naar navigatie - Maatschappelijke participatie

Doelstellingen

Ontmoeting

Terug naar navigatie - Ontmoeting

Doelstellingen

Jeugd en jongeren

Terug naar navigatie - Jeugd en jongeren

Doelstellingen

Cultuur en erfgoed

Terug naar navigatie - Cultuur en erfgoed

Doelstellingen

Bijdragen verbonden partijen aan dit programma

Terug naar navigatie - Bijdragen verbonden partijen aan dit programma

Dienst Dommelvallei

  • Dienst Dommelvallei voert voor de gemeente de sociale dienstactiviteiten (Participatiewet, Bijzondere bijstand, gemeentelijk sociaal fonds (gsf)) en inburgering vanuit het CMD uit. Ook wordt beleidsmatig op deze taakvelden de gemeente geadviseerd.
  • Daarnaast ondersteunt Dienst Dommelvallei de CMD-dienstverlening in het Sociaal Domein richting inwoners (waaronder de hele administratieve ondersteuning en applicatie-inrichting).
  • Dienst Dommelvallei zet samen met CMD partners (zoals WSD) zelf ontwikkelde methoden en aanpakken in naar werk en activering. 

Gemeenschappelijke regeling WSD
WSD voert de werkgeversverplichtingen van de voormalige Wet sociale werkvoorziening (Wsw) uit voor de gemeente Son en Breugel. Daarnaast begeleidt WSD inwoners die in het kader van de Participatiewet ondersteuning nodig hebben bij het vinden van werk.
De gemeenteraad heeft besloten inwoners optimaal te ondersteunen naar werk en activering via WSD. Samen met Dienst Dommelvallei wordt voor deze ondersteuning gewerkt in ons CMD. Daarnaast wordt projectmatig toegewerkt naar deze samenwerking via methoden en aanpakken. Met deze integrale werkwijze organiseren we gecombineerde CMD-ondersteuning van zorg en activering.

Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD)
De GGD Brabant-Zuidoost voert voor ons de (verplichte) taken van de Wet publieke gezondheid uit. Daarnaast ondersteunt ze de gemeente bij de invulling van hun (gezondheids)beleid, bijvoorbeeld via de vierjaarlijkse Volksgezondheid Toekomst Verkenning (VTV). In 2024 wordt de nieuwe VT opgesteld. Deze documenten zijn voor de komende jaren mede de basis voor nieuw beleid alsook voor input voor de omgevingsvisie. Daarnaast is bij de GGD het meldpunt van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) ondergebracht. 

10voordejeugd
Regionale inkoopsamenwerking voor de inkoop van specialistische jeugdhulp, bestaande uit gemeente Helmond, Peelgemeenten (Deurne, Asten, Someren, Laarbeek, Gemert-Bakel), Dommelvallei+ (Geldrop-Mierlo, Nuenen, Son en Breugel, Waalre) en gemeente Veldhoven. 

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.

De taakvelden bij het sociaal domein zijn met ingang van begrotingsjaar 2023 aangepast op landelijk voorschrift. Het gaat om een verfijning van de taakvelden om beter aan landelijke informatiebehoeften te voldoen.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
0.10 Mutaties reserves programma 2 141 1.251 0 0 0 0
4.2 Onderwijshuisvesting 830 1.017 1.218 1.464 1.453 1.442
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 453 505 957 957 957 957
5.1 Sportbeleid en activering 241 179 271 271 259 187
5.2 Sportaccommodaties 780 854 807 1.107 1.098 1.088
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 480 420 587 453 435 453
5.4 Musea 1 7 7 7 7 7
5.5 Cultureel erfgoed 58 140 222 221 221 220
5.6 Media 417 455 75 37 37 37
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 3.348 2.103 3.843 3.684 3.664 3.592
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 1.116 1.336 767 747 747 747
6.3 Inkomensregelingen 4.169 4.276 3.786 3.766 3.766 3.766
6.4 WSW en beschut werk 845 875 791 763 740 691
6.5 Arbeidsparticipatieinstrumenten gericht op toeleiding naar werk 399 572 615 615 615 615
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 550 663 1.362 1.255 1.246 1.246
6.71A Huishoudelijke hulp (WMO) 0 1.140 1.437 1.619 1.431 1.430
6.71B Begeleiding (WMO) 0 704 690 690 690 690
6.71C Dagbesteding (WMO) 0 297 286 286 286 286
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) 0 296 245 245 245 245
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 2.559 0 0 0 0 0
6.72A Jeugdzorg begeleiding 0 683 913 680 555 544
6.72B Jeugdzorg behandeling 0 669 744 744 744 744
6.72C Jeugdhulp dagbesteding 0 185 443 443 443 443
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig 0 297 415 415 415 415
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 3.609 0 0 0 0 0
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig 0 894 800 800 800 800
6.74A Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf 0 419 450 450 450 450
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 0 27 37 37 37 37
6.74C Gesloten plaatsing 0 56 -4 33 33 33
6.81A Beschermd wonen (WMO) 0 2 2 2 2 2
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) 0 15 2 2 2 2
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 17 0 0 0 0 0
6.82A Jeugdbescherming 0 210 247 247 247 247
6.82B Jeugdreclassering 0 38 4 4 4 4
6.82 Geëscaleerde zorg 18- 242 0 0 0 0 0
7.1 Volksgezondheid 757 736 907 924 919 884
Totaal Lasten 21.014 21.321 22.929 22.971 22.547 22.304
Baten
0.10 Mutaties reserves programma 2 740 923 607 737 737 737
4.2 Onderwijshuisvesting 174 173 196 196 196 196
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken -12 81 20 20 20 20
5.1 Sportbeleid en activering 51 0 85 85 73 0
5.2 Sportaccommodaties 133 134 138 164 164 164
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 84 98 135 135 135 135
5.5 Cultureel erfgoed 8 10 26 26 26 26
5.6 Media 15 0 0 0 0 0
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 2.419 430 496 470 458 406
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 5 0 0 0 0 0
6.3 Inkomensregelingen 2.989 3.381 3.193 3.193 3.193 3.193
6.5 Arbeidsparticipatieinstrumenten gericht op toeleiding naar werk 0 0 0 0 0 0
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 0 3 0 0 0 0
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) 0 186 186 186 186 186
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 126 0 0 0 0 0
7.1 Volksgezondheid 9 0 74 74 52 0
Totaal Baten 6.740 5.419 5.154 5.286 5.239 5.063

Nieuw beleid

Terug naar navigatie - Nieuw beleid
Omschrijving I/S 2024 2025 2026 2027
1. Ontvangst Sim-subsidie voor instandhouding oude kerktoren en oude raadhuis S 15.875 15.875 15.875 15.875
2. Dotatie Sim-subsidie aan voorziening groot onderhoud S -15.875 -15.875 -15.875 -15.875
3. Wegvallen huurinkomsten Genovevastraat S 0 -25.326 -25.326 -25.326
4. Uitgaven Jeugdbescherming S -23.923 -23.923 -23.923 -23.923
5. Kwartaalsubsidie Veilig Thuis S -497 -497 -497 -497
6. Lagere kosten voor Jeugd Verblijf (incl.) behandeling S 206.211 206.211 206.211 206.211
7. Hogere kosten voor Jeugd Verblijf (excl. behandeling) S -95.765 -95.765 -95.765 -95.765
8. Hogere kosten voor Jeugd Zelfstandig Leven S -222.750 -222.750 -222.750 -222.750
9. Hogere kosten voor Jeugd Vervoer 18- S -9.000 -9.000 -9.000 -9.000
10. Hogere kosten voor Jeugd-GGZ S -37.254 -37.254 -37.254 -37.254
11. Hogere kosten dan begroot voor Jeugd Dagbehandeling S -242.500 -242.500 -242.500 -242.500
12. Hogere kosten dan begroot voor Jeugd Pgb S -138.493 -138.493 -138.493 -138.493
13. Lagere kosten dan begroot voor uitvoering jeugdzorg S 87.254 87.254 87.254 87.254
14. Hogere kosten dan begroot voor Jeugd Crisis S -15.000 -15.000 -15.000 -15.000
15. Lagere kosten dan begroot voor Jeugdreclassering S 13.124 13.124 13.124 13.124
16. Hogere kosten voor Wmo woonvoorzieningen I -117.000 0 0 0
17. Hogere kosten dan begroot voor Wmo vervoersvoorzieningen S -23.435 -23.435 -23.435 -23.435
18. Hogere kosten dan begroot voor Wmo rolstoelvoorzieningen S -39.067 -39.067 -39.067 -39.067
19. Toename kosten huishoudelijke hulp door autonome kostenstijgingen S -242.000 -256.000 -256.000 -256.000
20. Geen kosten, budget persoonlijke verzorging vervalt S 5.594 5.594 5.594 5.594
21. Lagere kosten dan begroot PGB WMO S 24.202 24.202 24.202 24.202
22. Lagere kosten jeugdreclassering S 13.124 13.124 13.124 13.124
23. Leerlingenvervoer S -40.000 -40.000 -40.000 -40.000
24. VVE-kindplaatsen S -52.600 -52.600 -52.600 -52.600
25. Onderhoudskosten Sporthal De Landing S -70.000 -70.000 -70.000 -70.000
26. Sjors Sportief en Creatief S -7.000 -7.000 -7.000 -7.000
27. Aanvullend krediet uitbreiding Bloktempel S 0 -6.901 -6.901 -6.901
28. Jeugdzorg Plus S 20.000 20.000 20.000 20.000
29. Innovatiebudget S 30.000 30.000 30.000 30.000
30. Jeugdreclassering S 10.000 10.000 10.000 10.000
31. Versobering sport- en cultuurfonds volwassenen I 20.000 0 0 0
32. Tegemoetkoming regeling meerkosten (zorgkosten) S 10.000 10.000 10.000 10.000
33. Muziekonderwijs S 12.000 30.000 30.000 30.000
34. Medewerkers partners CMD in dienst gemeente S 0 50.000 50.000 50.000
35. Taakstelling Lev, Lumens, MEE, GGzE en bibliotheek S 0 100.000 100.000 100.000
36. Gemeentelijk sociaal fonds S 0 40.000 40.000 40.000
37. 80 jaar bevrijding I 25.000 0 0 0
Totaal -899.775 -666.002 -666.002 -666.002
+/+ is voordeel, -/- is nadeel

1. Ontvangst Sim-subsidie voor instandhouding oude kerktoren en oude raadhuis
Vanuit het rijk ontvangen we voor de periode 2023 t/m 2028 middelen in het kader van de Subsidieregeling instandhouding monumenten (SIM). Deze middelen worden toegevoegd aan de voorziening onderhoud gebouwen. De te maken kosten zullen aan deze voorziening onttrokken worden.

3. Wegvallen huurinkomsten Genovevastraat
Na realisatie van de Bongerd zal de huidige huurder van de Genovevastraat verhuizen naar de Bongerd. Hierdoor komen de huidige huurinkomsten van de Genovevastraat te vervallen. De inkomsten voor verhuur in de Bongerd zijn vanaf 2025 al opgenomen in de huidige begroting.

6. Lagere kosten voor Jeugd Verblijf (incl. behandeling)
De kosten vallen naar verwachting lager uit dan begroot omdat minder beroep wordt gedaan op de regeling dan in eerste instantie werd verwacht.

7 tot en met 15: Hogere kosten voor uitvoering Jeugdwet
Het aantal lopende jeugdvoorzieningen is in afgelopen 2 jaar sterk gestegen. Er is geen sprake van een stijging van de gemiddelde kosten. In het Aktieplan CMD is aangegeven dat we meer grip willen krijgen op de indicatiestelling voor de Jeugdwet zowel in het CMD als daarbuiten (indicatiestelling door (huis)artsen).

16. Hogere kosten voor Wmo woonvoorzieningen
In 2024 zijn er enkele ingrijpende en dus dure woningaanpassingen voorzien. 

18. Hogere kosten dan begroot voor Wmo rolstoelvoorzieningen
Het aantal verstrekte rolstoelen is aanmerkelijk toegenomen.

19. Toename kosten huishoudelijke hulp door autonome kostenstijgingen
Door CAO afspraken die in 2023 zijn gemaakt stijgt het uurtarief voor huishoudelijke hulp binnen een tijdsbestek van anderhalf jaar (2023-2024) zeer fors mede door de stijging van het wettelijk minimumloon. Daarnaast is er gelet op de vergrijzing uitgegaan van een gematigde toename van het aantal cliënten met 1% per jaar. Omdat m.i.v. 2026 er weer een inkomensafhankelijke eigen bijdrage wordt gehanteerd is de aanname dat daardoor de instroom stagneert m.i.v. 2026 stagneert. Met de verhoging van het budget is geen rekening gehouden met de gevolgen van CAO afspraken voor 2025 en latere jaren.

23. Leerlingenvervoer
De verwachting is dat de uitgaven voor het leerlingenvervoer structureel hoog blijven vanwege de NEA index van 13,7% in 2023. Jaarlijks komt de nieuwe vastgestelde indexering hier bovenop.

24. VVE-kindplaatsen
De verwachting is dat de uitgaven voor de bekostiging van de VVE-kindplaatsen (voorschoolse educatie) structureel hoog blijven. Het consultatiebureau geeft aan dat meer kinderen een risico hebben op onderwijsachterstanden en gebaat zijn bij voorschoolse educatie. De gemeente biedt de doelgroepkinderen een gesubsidieerde VVE plaats aan om ze beter voor te bereiden op de basisschool.

25. Sporthal De landing
De onderhoudskosten van De Landing nemen fors toe gelet op de onvolkomenheden van de technische installaties, met name de WKO-installatie. Dit leidt eveneens tot hogere energiekosten dan begroot. Zolang de installaties niet ingrijpend worden vernieuwd zijn deze hoge kosten vrijwel onvermijdelijk.

29. Innovatiebudget
Het innovatiebudget Sociaal Domein wordt afgebouwd gelet op de extra rijksmiddelen die we als gemeente krijgen in het kader van het GALA en het IZA (IZA middelen lopen via centrumgemeente Eindhoven). Met het resterende budget van € 10.000 behouden we middelen voor het zogenaamde right to challange waarbij inwonersinitiatieven financieel worden ondersteund voor vernieuwende initiatieven. 

33. Muziekonderwijs
De komende jaren wordt de hoogte van het totale budget voor muziekonderwijs verminderd. Dit betekent dat de maximale bijdrage per leerling lager wordt. Er wordt niet gekozen voor het vaststellen van een plafond omdat we het het beginsel van wie het eerst komt niet fair vinden.

34. Medewerkers partners CMD in dienst gemeente
We nemen alle medewerkers die indiceren (consulenten) in gemeentelijke dienst. Dit is al van toepassing voor de uitvoering van de Wmo. Met ingang van 2025 geldt dat ook voor de uitvoering van de Jeugdwet. Medewerkers in het CMD die zich richten op het zogenaamde voorliggende veld of ondersteuning bieden (zoals MEE) blijven echter in dienst van de netwerkpartners.

35. Taakstelling Lev, Lumens, MEE, GGzE en bibliotheek
Met alle professionele subsidiepartners gaan we in het eerste halfjaar van 2024 het gesprek aan over het niveau van de dienstverlening. We beschouwen dit als taakstellend. Dat wil zegen dat we met ingang van 2025 een bezuiniging willen realiseren van € 100.000 ten opzichte van het totaalbedrag  aan subsidies voor deze subsidiepartners in 2024. Door deze gesprekken in het eerste halfjaar van 2024 te houden kunnen de gesubsidieerde partners tijdig anticiperen door maatregelen te treffen.

36. Gemeentelijk sociaal fonds
Het Gemeentelijk Sociaal Fonds komt in zijn geheel in 2025 te vervallen. De uitgaven in het GSF bestaan uit een vergoeding voor het internetabonnement. Aangezien een internetaansluiting als gemeengoed beschouwd kan worden en de kosten daarvan ook gezien kunnen worden als gewone dagelijkse kosten voor ieder huishouden, komt de bijdrage vanuit het GSF te vervallen.

37. 80 jaar bevrijding
In 2024 herdenken en vieren we 80 jaar bevrijding. Het wordt wederom een groots evenement, vergelijkbaar met 2019 en 2014. Er worden vele lokale activiteiten verwacht. De gemeente heeft deels een coördinerende, deels een faciliterende en deels een uitvoerende rol. In de begroting is hiervoor € 150.000 gereserveerd. Voorgesteld wordt dit bedrag met € 25.000 te verlagen naar een taakstellend bedrag van € 125.000.