Uitgaven

19,89%
€ 9.956
x €1.000
19,89% Complete

Inkomsten

10,58%
€ 5.206
x €1.000
10,58% Complete

Saldo

558,22%
€ -4.750
x €1.000

Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving

Jan Boersma (openbare ruimte, mobiliteit, riolering en afval), Hans Gaillard (veiligheid en handhaving), Steven Grevink (energietransitie en natuur)

Uitgaven

19,89%
€ 9.956
x €1.000
19,89% Complete

Inkomsten

10,58%
€ 5.206
x €1.000
10,58% Complete

Saldo

558,22%
€ -4.750
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Ons handelen en beleid voor de fysieke leefomgeving kent diverse abstractieniveaus.

In het programma Fysieke en Veilige leefomgeving komen vooral de tactische en operationele kant van ons handelen voor de leefomgeving aan de orde.

Het programma Economische en Ruimtelijke ontwikkeling richt zich meer op de visie en de strategische kant van het beleid voor de leefomgeving.

Er is natuurlijk wel overlap tussen de programma’s, omdat de scheidslijn tussen het strategische en het tactische abstractieniveau niet zo scherp is. Een voorbeeld daarvan is het onderwerp natuur en landschap: enerzijds hebben we er een visie op en sluiten we qua strategie aan bij lopende regionale ontwikkelingen (‘Dommeldal uit de verf en Van Gogh Nationaal Park’), anderzijds leggen we ook natuur en groen aan.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Thema Doelstellingen
Veiligheid en Vergunningen 1. Inwoners, ondernemers en bezoekers verblijven in een veilige en prettige woonomgeving.
2. (Ver)bouwprojecten voldoen aan de regels van de Omgevingswet en we bewaken de naleving van de geldende wetten, regels en voorschriften door uitvoering te geven aan het uitvoering en handhavingsplan.
Openbare Ruimte 3. Het beheer en onderhoud van de openbare ruimte is op orde en voldoet aan de vastgestelde niveaus.
4. Samen met inwoners koppelen we hemelwater af van het hoofdriool en zorgen we voor een groene, leefbare omgeving.
5. Inwoners kunnen op verschillende manieren verblijven, sporten, spelen en verplaatsen in de openbare ruimte.
6. Onze inwoners kunnen meedenken, ontwerpen of meedoen bij de (her)inrichting van de openbare ruimte.
7. We zorgen voor een betere groene leefomgeving om de woonkwaliteit van onze inwoners te verhogen.
8. We realiseren (vóór 2028) en beheren het Natuurnetwerk en versterken natuurbeleving dichtbij huis.
9. We gebruiken duurzame materialen en houden rekening met de nadelige effecten van klimaatverandering.
10. We zetten in op vermindering van restafval en streven naar een aanbod van maximaal 35kg restafval per persoon per jaar.
Mobiliteit 11. Weggebruikers kunnen comfortabel en veilig deelnemen aan het verkeer.
12. De kernen en centra zijn goed bereikbaar, veilig en overzichtelijk voor alle verkeersmodaliteiten.

Relevante beleidsnota's

Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's

Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Nota Integrale Veiligheid gemeente Son en Breugel 2023-2026 2023 - 2026 19 januari 2023 2027
Uitvoerings- en handhavingsstrategie 2023-2026 2023 - 2026 19 januari 2023 2027
Ontwikkelingsvisie Nieuwe Heide & Oud Meer 2022-2070 14 november 2022
Uitvoeringsprogramma handhaving 2023 2023 24 januari 2023 2024
Beheerplan wegen 2016-2020 2016-2020 1e kw 2024
Mobiliteitsvisie Son en Breugel 2014-2030 13 maart 2014 1e kw 2024
Beleidsnota openbare verlichting n.v.t. 6 oktober 2016 n.v.t.
MJOP civieltechnische kunstwerken 2024-2034 n.v.t. 2023
Bereikbaarheidsakkoord Zuidoost Brabant 2017 n.v.t.
Beleidsnota openbaar groen 2021 2022-(geen specifieke einddatum) 25 november 2021
Groenvisie Ekkersrijt 13 december 2021
Evenementenbeleid 2016
Beleidsnotitie Gladheidsbestrijding 2008
Beleidsnotitie ( beleidsregels) spelen 2019 - 2024 2020
Beleidsnota Duurzaamheid 2016-2020 met doorkijk naar 2030 6 oktober 2016 2024
Programma Water en Riolering 2023-2027 2023-2027 22 juni 2023 2027
Klimaatbestendig Son en Breugel 2030 2017-2030 2 november 2017 n.t.b.
Integraal Beheerplan Bos-en natuurterreinen 2020-2029 2020-2029 18 maart 2021

Wat gaan we ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen?

Veiligheid en Vergunningen

Terug naar navigatie - Veiligheid en Vergunningen

Doelstellingen

Openbare Ruimte

Terug naar navigatie - Openbare Ruimte

Doelstellingen

Mobiliteit

Terug naar navigatie - Mobiliteit

Doelstellingen

Bijdragen verbonden partijen aan dit programma

Terug naar navigatie - Bijdragen verbonden partijen aan dit programma

Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)

Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost behartigt de belangen van de gemeenten in het samenwerkingsgebied op de terreinen van: brandweerzorg, ambulancezorg, geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio, rampenbestrijding en crisisbeheersing en de gemeenschappelijke meldkamer, door:

  • Adequaat te reageren op spoedeisende hulpvragen van burgers, instellingen en bedrijven;
  • Het organiseren en coördineren van geneeskundige hulpverlening in de regio;
  • Het voorkomen en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar en/of ongevallen bij brand en alles wat hiermee verband houdt. Ook het aanschaffen en onderhouden van gemeenschappelijk materieel en de coördinatie van de werkzaamheden op dit gebied behoort tot de taak van VRBZO;
  • Het in beeld brengen van risico's;
  • Het organiseren van de rampenbestrijding en crisisbeheersing.

Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant voert namens de gemeente de vergunningverlenings-, toezicht- en handhavingstaken uit op het gebied van milieu. Daarnaast ondersteunt de ODZOB de gemeente op het gebied van allerlei milieu gerelateerde zaken zoals bodem, externe veiligheid, fijn stof, geuremissies etc.

Reiniging Blink

De gemeenschappelijke regeling Reiniging Blink voert vanaf 2022 namens de gemeente de afvaltaken uit, door:

  • De inzameling van huis- aan huisafval.
  • Exploitatie van de milieustraat.
  • (Digitale) dienstverlening naar de inwoners m.b.t. afval.
  • Beleidsadvisering.

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
0.10 Mutaties reserves programma 3 244 0 77 77 49 49
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer 884 931 1.040 1.034 1.034 1.033
1.2 Openbare orde en Veiligheid 771 759 930 934 954 934
2.1 Verkeer en vervoer 1.667 1.818 1.966 2.048 2.126 2.130
2.2 Parkeren 3 43 10 33 33 32
2.5 Openbaar vervoer 2 16 0 0 0 0
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 1.629 1.565 1.774 1.772 1.761 1.767
7.2 Riolering 1.049 934 921 1.080 1.244 1.437
7.3 Afval 2.681 2.302 2.170 2.195 2.194 2.194
7.4 Milieubeheer 643 781 1.068 990 742 724
Totaal Lasten 9.573 9.148 9.956 10.164 10.138 10.301
Baten
0.10 Mutaties reserves programma 3 341 272 301 260 231 216
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer 0 34 0 0 0 0
1.2 Openbare orde en Veiligheid 48 9 10 10 10 10
2.1 Verkeer en vervoer 25 32 33 33 33 33
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 41 77 79 79 79 79
7.2 Riolering 1.474 1.497 1.602 1.781 1.982 2.185
7.3 Afval 2.684 2.704 2.730 2.769 2.772 2.773
7.4 Milieubeheer 198 22 451 383 48 46
Totaal Baten 4.811 4.647 5.206 5.316 5.156 5.343

Nieuw beleid

Terug naar navigatie - Nieuw beleid
Omschrijving I/S 2024 2025 2026 2027
1. Structurele samenwerking buurtbemiddeling S -9.500 -9.500 -9.500 -9.500
2. Aankoop elektrische auto toezicht en handhaving S 0 -3.571 -3.571 -3.571
3. Civiele kunstwerken S -23.597 3.612 -14.868 2.220
4. Bijdrage regionale bereikbaarheidsopgave S -13.928 -13.928 -42.289 -42.289
5. Storting reserve infrastructurele werken voor bijdrage bereikbaarheidsopgave S -77.438 -77.438 -49.077 -49.077
6. Staangelden marken en kermissen S -8.500 -8.500 -8.500 -8.500
7. STILA (Stimuleringsregeling landschap) I -30.000 0 0 0
8. Onderzoek naar soorten managementplan (SMP) I -10.000 0 0 0
8. Onderzoek naar soorten managementplan (SMP) uit reserve Duurzaamheid I 10.000 0 0 0
Totaal -162.963 -109.325 -127.805 -110.717
+/+ is voordeel, -/- is nadeel

2. Aankoop elektrische auto toezicht en handhaving

Een auto in het kader van de gemeentelijke handhaving (boa’s + toezichthouders) is essentieel in het kader van veiligheid. Het is niet wenselijk dat een toezichthouder controles (bijvoorbeeld in het kader van ondermijning) uitvoert met een eigen voertuig in verband met het herkennen van kentekens. Bovendien kunnen de toezichthouders efficiënter te werk gaan doordat zij sneller ter plaatse zijn en straalt het een zekere mate van professionaliteit uit. De aanschafprijs bedraagt € 25.000,-. We nemen de kapitaallasten van deze investering op.

 

4. en 5. Bijdrage regionale bereikbaarheidsopgave

Rijk en Regio hebben concrete afspraken gemaakt over een maatregelenpakket voor de schaalsprong en bereikbaarheidsopgave van Brainport. Voor de uitvoering ervan wordt van alle gemeenten in de MRE een bijdrage gevraagd. Het voorstel is om het groeipad infrastructurele werken hiervoor in te zetten als dekking waardoor dit budgettair neutraal is. De dekking hiervan is vermeld in programma 1.

 

7. STILA (Stimuleringsregeling landschap)

In de periode 2021 t/m 2023 hebben inwoners en bedrijven gebruik gemaakt van de Stimuleringsregeling landschap en daarmee subsidie gekregen voor inrichting en/of beheer van natuur- en landschapselementen. Aanvragen worden begeleid door de veldcoördinator van Brabants Landschap en de subsidie wordt verdubbeld door de provincie. Voor verlenging / deelname voor de volgende periode (2024 t/m 2026) wordt wederom een eenmalige cofinanciering van € 30.000,- gevraagd. Sluit aan bij doelstellingen voor biodiversiteit en landschap.