In deze paragraaf wordt ingegaan op het beheer en onderhoud van het groen (openbaar groen), grijs (wegen en openbare verlichting) en blauw (riolering; gemalen en grondwater). Een rationeel beheer en onderhoud van dergelijke kapitaalgoederen is gebaat bij beheersystemen die tijdig de gewenste informatie verschaffen in het noodzakelijke onderhoud en de daarmee samenhangende kosten. Vandaar dat in deze paragraaf ingegaan wordt op de huidige stand van zaken van deze systemen.
Onderhoud kapitaalgoederen
Wegen en weginspectie
Terug naar navigatie - Wegen en weginspectieBeleid
Son en Breugel werkt met een wegenbeheersysteem. Op basis van tweejaarlijkse inspecties actualiseren we de basisgegevens binnen dit systeem. Het huidig areaal aan verhardingen is te verdelen in:
- Elementenverhardingen: ca. 670.000 m2
- Asfaltverhardingen: ca. 470.000 m2
Uitgangspunt van het onderhoud aan de gemeentewegen is dat die voldoet aan de kwaliteitsnormen van het CROW (Centrum voor onderzoek en regelgeving in de grond-, weg- en waterbouw en verkeerstechniek).
Het onderhoudsniveau van wegen is kwaliteitsniveau C. In de CROW-kwaliteitscatalogus wordt dit omschreven als matig. Het onderhoudsniveau van trottoirs is B (kwaliteit: voldoende).
Beheerplan Groen-Grijs
In 2022 is de aanbesteding doorlopen om tot een groen-grijs beheerplan te komen. Er is eerder een bureau geselecteerd op basis van de beste prijs-kwaliteitverhouding. Doel hierbij is om op een meer integrale wijze het grijze en groene areaal te beheren. Daarbij is een langere doorlooptijd op de koop toegenomen.
De eerste stap is geweest om in beeld te brengen welk areaal wordt beheerd, voor welke kosten en in welke mate er sprake is van achterstallig onderhoud. Medio 2023 zijn de resultaten hiervan gepresenteerd aan de raad in de vorm van de rapportage ' Basis in Beeld'.
In kwartaal 4 van 2023 vindt een tweede adviserende sessie met de raad plaats. Hierin wordt de raad bevraagd welke thema's extra aandacht verdienen bij het beheer van de openbare ruimte. Dit vertaalt zich in het definitief maken van het beheerplan. Dit zal in kwartaal 1 van 2024 worden vastgesteld. Met dit vastgesteld beheerplan kan een meerjarenonderhoudsplanning worden opgesteld en kunnen diverse werkzaamheden in de openbare ruimte in een integraal contract worden aanbesteed.
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Beheerplan wegen | 2016-2020 | Commissie GZ: 6 januari 2016 | 1e kw 2024 |
Uitgangspunten
De kosten voor noodzakelijke reconstructies c.q. vervangingen van wegverhardingen worden niet in de reguliere onderhoudsbegroting meegenomen. Aan de hand van de weginspecties zal hiervoor zo nodig een afzonderlijk voorstel aan het college en de gemeenteraad worden voorgelegd.
Jaarlijks onderhoudsbudget
In onderstaande tabel staan de beschikbare budgetten voor het groot onderhoud exclusief de eigen uren.
Financieel | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Groot onderhoud asfaltverhardingen | 375.145 | 387.745 | 375.145 | 387.745 |
Groot onderhoud klinkerwegen en trottoirs | 189.246 | 181.746 | 181.746 | 181.746 |
Totaal | 564.391 | 569.491 | 556.891 | 569.491 |
Eind 2023 is nog € 353.425 in de egalisatiereserve wegen beschikbaar.
Onderhoudsbehoefte
Op basis van de globale visuele inspectie en een maatregelen toets wordt jaarlijks de onderhoudsbehoefte bepaald. De inspectieresultaten geven aan waar onderhoud noodzakelijk is en met een maatregelentoets bepalen we wat er exact moet gebeuren om het areaal op niveau te houden.
Achterstallig onderhoud
Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.
Openbare verlichting
Terug naar navigatie - Openbare verlichtingBeleid
Aan de hand van het beheersysteem worden jaarlijks de onderhoud- en vervangingsinvesteringen inzichtelijk gemaakt en opgenomen in de begroting. Uitgangspunt is dat de installatie voldoet aan de landelijke richtlijnen (NPR 13201-1).
Duurzame openbare verlichtingsinstallatie
De openbare verlichting in Son en Breugel in zijn geheel voorzien van energiezuinige led-armaturen. Dit geldt inmiddels ook voor aanstralers van het oude raadhuisje en de kerktoren in Son.
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Beleidsnota openbare verlichting | N.v.t. | 6 oktober 2016 | N.v.t. |
Uitgangspunten
Kwalitatief goede openbare verlichting waarbij de verkeersveiligheid, sociale veiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid als speerpunten gelden. Voldoen aan de landelijke richtlijnen
Jaarlijks groot onderhoudsbudget
In onderstaande tabel zijn de bedragen voor het onderhoud van de verlichting excl. kleine reparaties en eigen uren weergegeven.
Financieel | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Onderhoud verlichting | 87.696 | 87.696 | 87.696 | 87.696 |
Totaal | 87.696 | 87.696 | 87.696 | 87.696 |
Achterstallig onderhoud
Er is geen achterstallig onderhoud. Alle verlichting is LED-verlichting.
Civieltechnische kunstwerken
Terug naar navigatie - Civieltechnische kunstwerkenBeleid
De brug Dommelpas is dermate versleten dat groot onderhoud niet meer mogelijk is. Deze brug stond in 2021 op de nominatie om in zijn geheel te vervangen. Op basis van het definitieve ontwerp dat in 2021 is opgesteld is een quick scan flora en fauna uitgevoerd. Uitkomst is dat aanvullend onderzoek noodzakelijk is voor vleermuizen en de gele kwikstaart. Dit onderzoek is in 2022 afgerond. Tijdens de omgevingsvergunning procedure zijn er aanvullende onderzoeken geëist. Deze zijn nu definitief ingediend. Conform de huidige planning zal de nieuwe brug begin 2e kwartaal 2024 worden opgeleverd. De huidige brug wordt periodiek gecontroleerd op veiligheidsaspecten zodat deze veilig door voetgangers en fietsers gebruikt kan worden.
Aan de hand van de in 2023 opgestelde MJOP worden jaarlijks de onderhoud- en vervangingsinvesteringen inzichtelijk gemaakt en opgenomen in de begroting.
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
MJOP civieltechnische kunstwerken | 2024-2034 | 2023 |
Uitgangspunten
De MJOP's worden opgesteld om de civiele kunstwerken op een efficiënte en effectieve wijze in stand en veilig te houden. De wijze waarop is in de MJOP’s worden opgenomen.
Jaarlijks onderhoudsbudget c.q. investeringsmiddelen
In onderstaande tabel zijn de bedragen voor het onderhoud van de civiele kunstwerken excl. kleine reparaties weergegeven.
Financieel | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Dagelijks onderhoud civiele kunstwerken | 13.683 | 3.300 | 3.300 | 4.693 |
Contract onderhoud civiele kunstwerken | 16.825 | 0 | 18.480 | 0 |
Planmatig onderhoud civiele kunstwerken (voorziening) | 205.954 | 28.350 | 14.875 | 87.945 |
Totaal | 263.462 | 31.650 | 36.655 | 92.638 |
Naast bovenstaande bedragen voor het reguliere onderhoud is er ook een investeringskrediet beschikbaar gesteld voor de vervanging van de brug Dommelpas en bijbehorend fiets- en voetpad..
Achterstallig onderhoud
Er is sprake van achterstallig onderhoud aan de brug/duiker Broekstraat. Deze brug/duiker wordt zo spoedig mogelijk vervangen en is opgenomen in de MJOP voor vervanging in 2024.
Groenvoorzieningen
Terug naar navigatie - Groenvoorzieningen
Beleid
In 2021 is het nieuwe groenbeleidsplan vastgesteld. Dit plan wordt in 2022 en 2023 vertaald naar een groen-grijs beheerplan. Dit traject wordt samen met het nieuwe beheerplan wegen vormgegeven zodat er een integrale aanpak voor het beheer van de openbare ruimte mogelijk wordt gemaakt.
Beleidsplan
Het vigerende groenbeleidsplan is in 2021 vastgesteld en heeft geen specifieke einddatum.
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Beleidsnota Openbaar Groen 2021 | 2022-(geen specifieke einddatum) | 25 november 2021 |
Uitgangspunten
Het hoofddoel van het groenbeleidsplan is om een samenhangend beleid en beheer van het openbaar groen voor de gemeente, naar tevredenheid van bewoners en bedrijven maar met een verschuiving van cultuurlijk groen naar natuurlijk groen. In het op te stellen groen-grijs beheerplan wordt deze verschuiving concreet gemaakt. Het groen-grijs beheerplan is conform planning in het eerste kwartaal van 2024 gereed.
Het cultuurlijk ingerichte openbaar groen is op veel plekken aan vervanging toe. Dit is een uitgelezen kans om natuurlijk groen te realiseren. Gazons en hagen worden vervangen door bijvoorbeeld bloemenweides en vogelbosjes. Dit verhoogt de biodiversiteit en leefbaarheid, terwijl de beheerkosten lager zullen uitvallen. Zo is het mogelijk om met gelijkblijvende kosten in de toekomst hoogwaardiger groen te beheren.
Jaarlijks onderhoudsbudget
In onderstaande tabel wordt het meerjarenbudget voor het groot onderhoud aan het openbaar groen weergegeven. Het betreft hier de bestekken voor de verschillende arealen.
Financieel | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Exploitatiebudget | 625.813 | 636.604 | 636.604 | 636.604 |
Totaal | 625.813 | 636.604 | 636.604 | 636.604 |
Naast de reguliere onderhoudsbudgetten is voor de uitvoering van het groenbeleidsplan € 490.000 gereserveerd. Dit betreft het omvormen van cultuurlijk groen naar natuurlijk groen. Naar verwachting resteert hiervan eind 2023 € 41.475.
Financieel | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Besteding uit reserve | 41.475 | 0 | 0 | 0 |
Saldo reserve per 31-12 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De uitvoering van het groenbeleidsplan zal naar verwachting doorlopen tot en met 2024.
Achterstallig onderhoud
Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.
Riolering
Terug naar navigatie - RioleringBeleid
Het gemeentelijk beleid is vastgelegd in het Programma Water en Riolering 2023-2027 (PWR). Er zijn vier gemeentelijke zorgplichten: zorgplicht voor stedelijk afvalwater; zorgplicht voor hemelwater; zorgplicht voor grondwater en de zorgplicht voor beheer en onderhoud van de riolering. Daarnaast zijn in het PWR maatregelen opgenomen die voortvloeien uit de Kader Richtlijn Water (KRW). Het 'rioleringsplan' geeft inzicht in de bestaande infrastructuur en benodigde reconstructies en vervangingen binnen het stelsel. Het is tot stand gekomen op basis van een theoretische/strategische benadering ofwel de economische levensduur van de riolering binnen het databestand.
Programma Water en riolering 2023-2027
Op 22 juni 2023 is het PWR 2023-2027 vastgesteld door uw gemeenteraad. In het PWR 2023-2027 is een overzicht opgenomen van de te nemen verbetering- en vervangingsmaatregelen. Hieraan zijn tevens de financiële consequenties gekoppeld.
Er is aandacht geschonken aan acties die ondernomen moeten worden in het kader van klimaatverandering waarbij grote droge periodes worden afgewisseld met forse natte periodes. Aandacht voor hittestress en wateroverlast zijn dan ook belangrijke aandachtspunten.
De financiële gevolgen vormen de basis voor het vaststellen van een kostendekkende rioolheffing.
Samenwerking binnen de afvalwaterketensystemen (OAS) cluster Eindhoven
Binnen het samenwerkingsverband worden maatregelen genomen om de waterkwaliteit van de Dommel en de zij-beken te laten voldoen aan de Europese Kader Richtlijn Water (KRW). De KRW- richtlijn is bedoeld om te zorgen dat de kwaliteit van grond- en oppervlaktewater in Europa uiterlijk 2027 op een goed niveau is en blijft. Voor het stroomgebied van de Boven-Dommel en de zij-beken werken de betrokken partijen (gemeenten en waterschap De Dommel) samen in het Klimaatportaal Zuidoost Brabant.
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Programma Water en Riolering | 2023-2027 | 22 juni 2023 | 2027 |
Jaarlijks groot onderhoudsbudget c.q. investeringsmiddelen
In onderstaande tabel staan de kosten voor het onderhoud aan het rioolstelsel. Daarnaast zijn er ook kosten voor o.a. planvorming, kapitaallasten en interne uren.
De vervangingsinvesteringen zijn gebaseerd op het Programma Water en Riolering 2023-2027 en zijn opgenomen op het activiteitenplan.
Financieel | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Onderhoudskosten riolering | 478.500 | 506.732 | 545.601 | 528.504 |
Totaal | 478.500 | 506.732 | 545.601 | 528.504 |
Achterstallig onderhoud
Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.
Gebouwen
Terug naar navigatie - GebouwenBeleid
Gemeentelijk gebouwen betreft gebouwen zoals het gemeentehuis, werf, combigebouw en bibliotheek en het Vestzaktheater.
Gemeentelijke gebouwen
De fysieke staat van de gemeentelijke gebouwen en daarmee het noodzakelijke onderhoudsniveau is opgenomen in een MeerJarenOnderhoudsProgramma (MJOP). Op 2 december 2015 is dit vastgesteld door de gemeenteraad.
De gemeenteraad heeft op 11 juni 2020 ingestemd met de strategie tot het verduurzamen van het gemeentelijk vastgoed. De strategie is geschreven op basis van een onderzoek van Strukton.
Hierin is benoemd:
- Welke gebouwen en maatregelen we meenemen in de MJOP.
- Welke projecten zelfstandig uitvoeren om te verduurzamen.
- Welke gebouwen we niet meenemen, omdat deze geen toekomstperspectief hebben.
- Dat we voor De Landing eerst kijken naar een totaaloplossing.
Daarnaast is ook het accomodatiebeleid het afgelopen jaar tegen het licht gehouden. Dit tezamen geeft een goed beeld van de benodigde informatie om het MJOP op te kunnen stellen. Waarbij door schaarste in bouw en installatiematerialen de prijzen zijn gestegen. Dit vraagt met hernieuwde kennis het plan op te stellen.
Het onderhoudsbudget voor de gemeentelijke gebouwen wordt aan de hand van het bovenstaande in de eerste helft van 2024 geactualiseerd.
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
MJOP gebouwen | N.v.t. | 2 december 2015 | 2024 |
Uitgangspunten
Periodiek dienen de bestaande meerjarenonderhoudsprogramma’s (MJOP’s) te worden geactualiseerd zodat planning en uitvoering in een lijn blijven en de kosten/budgetten actueel blijven. Een MJOP wordt opgesteld voor alle gemeentelijke gebouwen die op de huidige wijze in stand worden gehouden en waarvoor geen nieuwbouw in de planning staat.
Jaarlijks onderhoudsbudget c.q. investeringsmiddelen
Financieel | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Dotatie voorziening | 90.875 | 90.875 | 90.875 | 90.875 |
Besteding uit voorziening | 75.155 | 128.796 | 198.653 | 128.796 |
Saldo voorziening per 31-12 | 750.434 | 712.513 | 604.735 | 566.814 |
Dotatie voorziening:
De dotatie aan de voorzieningen is bepaald op basis van het MJOP uit 2015, aangevuld met de ontvangsten van de SIM-subsidie voor het groot onderhoud van de oude kerktoren en het oude raadhuis.
Achterstallig onderhoud
Momenteel is sprake van achterstallig onderhoud, mede doordat geplande renovaties uitgesteld zijn. Het achterstallig onderhoud wordt meegenomen bij de actualisatie van het MJOP in 2024.
Speeltoestellen
Terug naar navigatie - SpeeltoestellenUitgangspunten
Uitgangspunt is dat de speeltuinen voldoen aan de veiligheidseisen van het attractie- en speeltuinenbesluit. Om hieraan te voldoen zijn in de afgelopen jaren alle speeltoestellen vervangen. De investeringen zijn afgesloten. Elk jaar worden de speeltoestellen gecontroleerd door een externe partij en eventuele tekortkomingen worden hersteld.
Jaarlijks onderhoudsbudget c.q. investeringsmiddelen
In onderstaande tabel wordt het meerjarenbudget voor het onderhoud aan de speelvoorzieningen. Dit budget omvat o.a. onderhoud, inspectie kleine vervangen en schoonmaak van de speelvoorzieningen.
Financieel | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Exploitatiebudget | 45.766 | 45.766 | 45.766 | 45.766 |
Totaal | 45.766 | 45.766 | 45.766 | 45.766 |
Achterstallig onderhoud
Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.