Onderhoud kapitaalgoederen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze paragraaf wordt ingegaan op het beheer en onderhoud van het groen (openbaar groen), grijs (wegen en openbare verlichting) en blauw (riolering; gemalen en grondwater). Een rationeel beheer en onderhoud van dergelijke kapitaalgoederen is gebaat bij beheersystemen die tijdig de gewenste informatie verschaffen in het noodzakelijke onderhoud en de daarmee samenhangende kosten. Vandaar dat in deze paragraaf ingegaan wordt op de huidige stand van zaken van deze systemen.

Wegen en weginspectie

Terug naar navigatie - Wegen en weginspectie

Beleid
In 2016 is het huidige wegenbeheersysteem binnen onze gemeente geïntroduceerd. Op basis van tweejaarlijkse inspecties actualiseren we de basisgegevens binnen dit systeem. Het huidig areaal aan verhardingen is te verdelen in:

  • Elementenverhardingen: ca. 668.355 m2
  • Asfaltverhardingen: ca. 469.000 m2

Uitgangspunt van het onderhoud aan de gemeentewegen is dat die voldoet aan de kwaliteitsnormen van het CROW (Centrum voor onderzoek en regelgeving in de grond-, weg- en waterbouw en verkeerstechniek).

Het onderhoudsniveau van wegen is kwaliteitsniveau C. In de CROW-kwaliteitscatalogus wordt dit omschreven als matig. Het onderhoudsniveau van trottoirs is vanaf 2018 naar kwaliteitsniveau B (kwaliteit: voldoende) gebracht.

Algemeen
In 2020 zijn we niet gestart met het opstellen van een nieuw beheerplan wegen. Dit traject hebben we vanwege personele wisselingen even moeten temporiseren maar is in 2021 opnieuw opgepakt en wordt in 2022 voltooid. In 2021 is er een nieuwe globale visuele inspectie uitgevoerd die als basis dient voor het onderhoudsprogramma. Deze actie wordt gecombineerd met het opstellen van een nieuw beheerplan wegen.

Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Beheerplan wegen 2016-2020 Commissie GZ: 6 januari 2016 2022


Uitgangspunten

De kosten voor noodzakelijke reconstructies c.q. vervangingen van wegverhardingen worden niet in de reguliere onderhoudsbegroting meegenomen. Aan de hand van de weginspecties zal hiervoor zo nodig een afzonderlijk voorstel aan het college en de gemeenteraad worden voorgelegd.

Jaarlijks onderhoudsbudget
In onderstaande tabel staan de beschikbare budgetten voor het groot onderhoud exclusief de eigen uren.

Financieel 2022 2023 2024 2025
Groot onderhoud asfaltverhardingen, klinkerwegen en trottoirs (incl. inspectie) 376.502 389.102 376.502 389.102
Klein onderhoud klinkerwegen en trottoirs 110.206 181.746 181.746 181.746
Totaal 486.708 570.848 558.248 570.848

Eind 2022 is nog € 300.354 in de egalisatiereserve wegen beschikbaar.

Onderhoudsbehoefte
Op basis van de globale visuele inspectie (wordt eens per twee jaar uitgevoerd) en een maatregelen toets wordt jaarlijks de onderhoudsbehoefte bepaald. De inspectieresultaten geven aan waar onderhoud noodzakelijk is en met een maatregelentoets bepalen we wat er exact moet gebeuren om het areaal op niveau te houden.


Achterstallig onderhoud
Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.

Openbare verlichting

Terug naar navigatie - Openbare verlichting

Beleid
Aan de hand van het beheersysteem worden jaarlijks de onderhoud- en vervangingsinvesteringen inzichtelijk gemaakt en opgenomen in de begroting. Uitgangspunt is dat de installatie voldoet aan de landelijke richtlijnen (NPR 13201-1).

Duurzame openbare verlichtingsinstallatie
De openbare verlichting in 2017-2018 in één keer verduurzaamd, middels het project verledden en voldoen hiermee aan de nieuwste normen en richtlijnen. Het huidige areaal bestaat uit circa 5.250 armaturen. 

Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Beleidsnota openbare verlichting N.v.t. 6 oktober 2016 N.v.t.

Uitgangspunten
Kwalitatief goede openbare verlichting waarbij de verkeersveiligheid, sociale veiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid als speerpunten gelden. Voldoen aan de landelijke richtlijnen

Jaarlijks groot onderhoudsbudget
In onderstaande tabel zijn de bedragen voor het onderhoud van de verlichting excl. kleine reparaties en eigen uren weergegeven.

Financieel 2022 2023 2024 2025
Onderhoud verlichting 67.287 67.287 67.287 67.287
Totaal 67.287 67.287 67.287 67.287

Achterstallig onderhoud
Er is geen achterstallig onderhoud.

Civieltechnische kunstwerken

Terug naar navigatie - Civieltechnische kunstwerken

Beleid
In 2016 zijn er meerjarenonderhoudsprogramma's (MJOP's) opgesteld. De brug Dommelpas is dermate versleten dat groot onderhoud niet meer mogelijk is. De voorbereiding voor vervanging is in 2021 afgerond. De daadwerkelijke vervanging vindt in 2022 plaats. Tijdens deze werkzaamheden worden teven het fiets- en voetpad opgeknapt. Na deze werkzaamheden zullen de MJOP's in 2022 worden geactualiseerd en worden de financiële consequenties in de begroting c.q. meerjarenbegroting meegenomen. 

Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
MJOP civieltechnische kunstwerken 2023-2033 n.v.t. 2022

Uitgangspunten
De MJOP's worden opgesteld om de civiele kunstwerken op een efficiënte en effectieve wijze in stand en veilig te houden. De wijze waarop zal in de MJOP’s worden opgenomen.

Jaarlijks onderhoudsbudget c.q. investeringsmiddelen
In onderstaande tabel zijn de bedragen voor het onderhoud van de civiele kunstwerken excl. kleine reparaties weergegeven.

Financieel 2022 2023 2024 2025
Onderhoud civiele kunstwerken 6.783 6.783 6.783 6.783
Totaal 6.783 6.783 6.783 6.783

Naast bovenstaande bedragen voor het reguliere onderhoud is er ook een investeringskrediet beschikbaar gesteld voor de bruggen Planetenlaan en Dommelpas. Het restant hiervan wordt verwerkt met de kredietaanvraag voor vervanging van de brug Dommelpas. Voor het opstellen van een meer jaren onderhoudsplan civiele kunstwerken (MJOP) is voor 2022 een bedrag van € 30.000 begroot.


Achterstallig onderhoud
Er is sprake van achterstallig onderhoud aan de brug Dommelpas. Deze brug wordt in 2022 vervangen, hiervoor wordt aanvullend krediet gevraagd aan de raad. 

Groenvoorzieningen

Terug naar navigatie - Groenvoorzieningen

 

Beleid
In 2011 is het volledige groenareaal in de gemeente inclusief industrieterrein Ekkersrijt geïnventariseerd. Deze gegevens zijn verwerkt in het groenbeheersysteem. In 2021 is er een verbeterslag gemaakt door de vlakken te relateren aan de BGT kaart. In 2021 is er ook een nieuw groenbeleidsplan opgesteld. Dit plan voorziet in een klimaatbestendige inrichting en meer ruimte voor natuurlijk groen. Op basis van het vorenstaande wordt inzicht verkregen in de onderhoudskosten en de tijdsplanning van personeel en materieel zodat sturing gegeven kan worden aan het onderhoud. 

Beleidsplan
Het vigerende groenbeleidsplan is in 2021 ter vaststelling aan de gemeenteraad aangeboden. Ten tijde van dit schrijven gaan we er van uit dat het plan in 2021 ook wordt vastgesteld. 

Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Groenbeleidsplan 2021 2021-2031 2021 N.v.t.

Uitgangspunten
Het hoofddoel van het groenbeleidsplan is om een samenhangend kader voor inrichting, beheer en onderhoud te scheppen waarbij thema's zoals ecologie, klimaatbestendigheid en beheerbaarheid nadrukkelijk ingebed zijn.


Jaarlijks onderhoudsbudget
In onderstaande tabel wordt het meerjarenbudget voor het groot onderhoud aan het openbaar groen weergegeven. Het betreft hier de bestekken voor de verschillende arealen.

Financieel 2022 2023 2024 2025
Exploitatiebudget 581.490 531.190 554.830 564.830
Totaal 581.490 531.190 554.830 564.830

Naast de reguliere onderhoudsbudgetten is voor de uitvoering van het groenbeleidsplan € 490.000 gereserveerd. Naar verwachting resteert hiervan eind 2022 € 84.156.

Financieel 2022 2023 2024 2025
Besteding uit reserve 48.006 42.681 41.475 0
Saldo reserve per 31-12 84.156 41.475 0 0

De uitvoering van het groenbeleidsplan zal naar verwachting doorlopen tot en met 2024.

Achterstallig onderhoud
Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.

Riolering

Terug naar navigatie - Riolering

Beleid
Het beleid wordt vastgelegd in een Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (VGRP). Naast het feit dat een VGRP een wettelijk verplicht plan is dit ook het middel om de gemeentelijke watertaken hierin vast te leggen. Er zijn 4 gemeentelijke zorgplichten: zorgplicht voor stedelijk afvalwater; zorgplicht voor hemelwater; zorgplicht voor grondwater en de zorgplicht voor beheer en onderhoud van de riolering. Daarnaast zijn in het VGRP maatregelen opgenomen die voortvloeien uit de Kader Richtlijn Water (KRW). Het rioleringsplan geeft inzicht in de infrastructuur zoals reconstructies en vervangingen van het stelsel. Het is tot stand gekomen op basis van een theoretisch/strategische benadering ofwel de economische levensduur van de riolering binnen het databestand.


Nieuw Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan en operationele planning 2016 – 2022
Gemeentelijk Rioleringsplan (VGRP).
Op 6 oktober 2016 is het VGRP 2016-2022 vastgesteld door uw gemeenteraad. Overeenkomstig het collegeprogramma is in dit plan een paragraaf opgenomen over MEER (Maatschappelijk; Economisch; Ecologisch en Ruimte). Verder zijn in dit plan de ambities voor duurzaamheid opgenomen.

In het VGRP 2016 – 2022 is een overzicht opgenomen van de te nemen verbetering- en vervangingsmaatregelen. Hieraan zijn tevens de financiële consequenties gekoppeld.
Er is aandacht geschonken aan acties die ondernomen moeten worden in het kader van de klimaatverandering waarbij grote droge periodes worden afgewisseld met forse natte periodes. Aandacht voor hittestress en wateroverlast zijn dan ook belangrijke aandachtspunten.
De financiële gevolgen zijn de basis voor het vaststellen van een kostendekkende rioolheffing.


Samenwerking binnen de afvalwaterketensystemen (OAS) cluster Eindhoven
Binnen het samenwerkingsverband worden maatregelen genomen om de waterkwaliteit van de Dommel en de zij-beken te laten voldoen aan de ecologische Europese Kader Richtlijn Water (KRW). De KRW- richtlijn is bedoeld om te zorgen dat de kwaliteit van grond- en oppervlaktewater in Europa uiterlijk 2027 op een goed niveau is en blijft. Voor het stroomgebied van de Boven-Dommel en de zij-beken werken dus de betrokken partijen (gemeenten en waterschap De Dommel) samen in het Water(klimaat)portaal Zuidoost Brabant.

Beleidsplan

In 2022 wordt het nieuwe VGRP ter vaststelling aangeboden aan de gemeenteraad.

Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan 2016-2022 6 oktober 2016 2022

 

Jaarlijks groot onderhoudsbudget c.q. investeringsmiddelen

In onderstaande tabel staan de kosten voor het onderhoud aan het rioolstelsel. Daarnaast zijn er ook kosten voor o.a. planvorming, kapitaallasten, doorbelastingen vanuit andere taakvelden, btw en interne uren. 

De vervangingsinvesteringen zijn gebaseerd op het gemeentelijk rioleringsplan en zijn opgenomen op het activiteitenplan.


Financieel 2022 2023 2024 2025
Onderhoudskosten riolering 328.554 333.480 338.485 343.562
Totaal 328.554 333.480 338.485 343.562

Achterstallig onderhoud
Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.

Gebouwen

Terug naar navigatie - Gebouwen

Beleid
Gemeentelijk gebouwen betreft gebouwen zoals het gemeentehuis, werf, combigebouw en bibliotheek en het Vestzaktheater.

Gemeentelijke gebouwen
De fysieke staat van de gemeentelijke gebouwen en daarmee het noodzakelijke onderhoudsniveau is opgenomen in een MeerJarenOnderhoudsProgramma (MJOP). Eind 2014 is een actualisatie van de MJOP uitgevoerd en zijn deze uitgesplist in planmatig onderhoud (PO), dagelijks onderhoud (DO) en huurders onderhoud (HO). Op 2 december 2015 is dit vastgesteld door de gemeenteraad. Deze actualisatie betreft alleen de gemeentelijke gebouwen waarvan geen grote renovatieplannen/nieuwbouw bekend waren en die in hun huidige vorm intact blijven. Het onderhoudsniveau van sporthal De Bongerd, Vestzaktheater en MF gebouw Genovevastraat is in 2018 teruggezet naar instandhouding. Vanaf eind 2019 is ook het onderhoudsniveau van Braecklant teruggezet naar instandhouding.

De gemeenteraad heeft op 11 juni 2020 ingestemd met de strategie tot het verduurzamen van het gemeentelijk vastgoed. De strategie is geschreven op basis van een onderzoek van Strukton.
Hierin is benoemd: 

  • Welke gebouwen en maatregelen we meenemen in de MJOP.
  • Welke projecten zelfstandig uitvoeren om te verduurzamen.
  • Welke gebouwen we niet meenemen, omdat deze geen toekomstperspectief hebben.
  • Dat we voor de landing eerst kijken naar een totaal oplossing.


Het onderhoudsbudget voor de gemeentelijke gebouwen is in 2021 geactualiseerd en wordt verder uitgewerkt. Deze MJOP zal in 2022 worden voorgelegd aan de raad.

Beleidsplan

Er is geen beleidsplan omtrent het onderhoud van de gemeentelijke gebouwen.

Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
MJOP gebouwen N.v.t. 2 december 2015 2022

Uitgangspunten
Periodiek dienen de bestaande meerjarenonderhoudsprogramma’s (MJOP’s) te worden geactualiseerd zodat planning en uitvoering in een lijn blijven en de kosten/budgetten actueel blijven. Een MJOP wordt opgesteld voor alle gemeentelijke gebouwen die op de huidige wijze in stand worden gehouden en waarvoor geen nieuwbouw in de planning staat.


Jaarlijks onderhoudsbudget c.q. investeringsmiddelen

 

Financieel 2022 2023 2024 2025
Dotatie voorziening 75.000 75.000 75.000 75.000
Besteding uit voorziening 63.193 210.916 75.155 128.796
Saldo voorziening per 31-12 629.152 493.236 493.081 439.285

 

Achterstallig onderhoud
Momenteel is sprake van achterstallig onderhoud, mede doordat geplande renovaties uitgesteld zijn. Het achterstallig onderhoud is meegenomen bij de actualisatie van het MJOP in 2021.

Speeltoestellen

Terug naar navigatie - Speeltoestellen

Uitgangspunten
Uitgangspunt is dat de speeltuinen voldoen aan de veiligheidseisen van het attractie- en speeltuinenbesluit. Om hieraan te voldoen zijn in de afgelopen jaren alle speeltoestellen vervangen. De investeringen zijn afgesloten. Elk jaar worden de speeltoestellen gecontroleerd door een externe partij en eventuele tekortkomingen worden hersteld.

Jaarlijks onderhoudsbudget c.q. investeringsmiddelen
In onderstaande tabel wordt het meerjarenbudget voor het onderhoud aan de speelvoorzieningen. Dit budget omvat o.a. onderhoud, inspectie kleine vervangen en schoonmaak van de speelvoorzieningen.

Financieel 2022 2023 2024 2025
Exploitatiebudget 25.285 25.285 25.285 25.285
Totaal 25.285 25.285 25.285 25.285

Achterstallig onderhoud
Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.