Uitgaven

22,92%
€ 9.884
x €1.000
22,92% Complete

Inkomsten

67,16%
€ 28.975
x €1.000
67,16% Complete

Saldo

111762,08%
€ 19.091
x €1.000

Programma 1. Interne en externe dienstverlening

Portefeuillehouders: Hans Gaillard, Paul van Liempd (Communicatie, nieuw bestuursstijl, burgerparticipatie) en Jan Boersma (inkoop en financiën)

Uitgaven

22,92%
€ 9.884
x €1.000
22,92% Complete

Inkomsten

67,16%
€ 28.975
x €1.000
67,16% Complete

Saldo

111762,08%
€ 19.091
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Dit programma gaat over de kwaliteit van onze in- en externe dienstverlening.

De kwaliteit van onze dienstverlening uit zich in het gemak waarmee inwoners en ondernemers producten en diensten kunnen afnemen bij de gemeente en het gemak waarmee zij met de gemeente in contact kunnen komen.

We hanteren daarbij het uitgangspunt dat de klant kiest op welke manier hij contact met de gemeente wil hebben. Dat kan via het online portaal zijn, via e-mail, website, telefoon, sociaal media, per brief, via een baliebezoek of in een persoonlijk gesprek. Alle kanalen zijn beschikbaar en dat houden we zo.

De mogelijkheden van onze digitale dienstverlening nemen toe, mede dankzij de invoering van het zaakgericht werken. De digitale dienstverlening wordt transparanter, gaat sneller en de mogelijkheden om in contact te komen met de juiste persoon zijn toegenomen. We zien dan ook dat inwoners voor steeds meer producten en diensten gebruikmaken van de digitale weg. 

 

We kijken binnen dit programma niet alleen naar de dienstverlening zelf, maar ook naar de voorwaarden om kwalitatief goede dienstverlening te kunnen leveren. Is de capaciteit van onze organisatie op orde en in hoeverre dragen de werkwijzen van het gemeentebestuur en de medewerkers bij aan de kwaliteit van de dienstverlening? Is het besluitvormingsproces bijvoorbeeld transparant en begrijpelijk en zijn inwoners voldoende betrokken en geraadpleegd? En, hoe kunnen wij optimaal gebruikmaken van de deskundigheid en kracht die onze Son en Breugelse samenleving herbergt? De doelstellingen binnen dit programma richten zich daarom niet alleen op de dienstverlening zelf, maar ook op de mate van participatie en de wijze van organisatie.   

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?
Thema Doelstellingen
Dienstverlening 1. De gemeente is zichtbaar, aanspreekbaar en bereikbaar
2. Inwoners, organisaties en ondernemers kunnen 24/7 zaken doen met de gemeente
3. Inwoners, organisaties en ondernemers zijn tevreden over onze dienstverlening
Participatie 4. Plannen en projecten komen in samenwerking met belanghebbenden tot stand
5. Jongeren denken actief mee bij het maken en realiseren van plannen en projecten
6. Inwoners, organisaties en ondernemers vinden onze beleids- en besluitvorming integer, transparant, begrijpelijk en toegankelijk
Organisatie 7. De capaciteit van de gemeentelijke organisatie is op orde

Relevante beleidsnota's

Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's
Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Informatiebeleid Dommelvallei 2021-2025 3 juni 2021 n.v.t.
Visie op Bestuurlijke Toekomst onbepaalde tijd 18-06-2015 en 02-11-2017 n.v.t.
Coalitieakkoord fracties DorpsVISIE, CDA en PvdA/GroenLinks; door die fracties vastgesteld op 15 juni 2018 2018 - 2022 raad 28 juni 2018: t.k.n. n.v.t.
Beleidskader Integriteit 2015 onbepaalde tijd, vanaf maart 2015 26-mrt-15 n.v.t.
Persoonlijk en dichtbij n.v.t. 12-jun-12 n.v.t.
Visie op dienstverlening n.v.t. Commissie AZ 14 januari 2015 n.v.t.
Nota activering, waardering en afschrijving n.v.t. 20-jun-13 n.v.t.
Nota reserves en voorzieningen n.v.t. 24-mei-11 n.v.t.
Financiële verordening n.v.t. 22-jun-17 n.v.t.
Treasurystatuut n.v.t. 2014 n.v.t.
Nota risicomanagement en weerstandsvermogen n.v.t. 21-mrt-13 n.v.t.
Belastingverordeningen

Wat gaan we ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen?

Dienstverlening

Terug naar navigatie - Dienstverlening

Doelstellingen

Participatie

Terug naar navigatie - Participatie

Doelstellingen

Klimaat

Terug naar navigatie - Klimaat

Aan het Programma 'Interne en externe dienstverlening' zijn geen CO2-reductiedoelstellingen gekoppeld. Dit programma levert dus geen directe bijdrage aan de klimaatdoelstellingen van de gemeente.

De veranderingen in de publieke dienstverlening, met name de verdere digitalisering daarvan, hebben wel invloed op de CO2-uitstoot, maar deze invloed is beperkt. De toename van telefonische en digitale contacten zal naar verwachting leiden tot een lichte verhoging van het elektriciteitsgebruik. Daar staat tegenover dat de vermindering van het aantal verkeersbewegingen zal leiden tot minder gemotoriseerde kilometers. Het totale effect is verwaarloosbaar klein, maar wel positief voor het klimaat.

Geraamd 2022 (ton CO2) Geraamd 2031 (ton CO2)
Interne en externe dienstverlening 0 0

Bijdragen verbonden partijen aan dit programma

Terug naar navigatie - Bijdragen verbonden partijen aan dit programma

Dienst Dommelvallei
Dienst Dommelvallei is het samenwerkingsverband van de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel. In deze dienst zijn de bedrijfsvoeringstaken financiën, belastingen, personeel & organisatie, informatievoorziening en planning en control voor de drie gemeenten ondergebracht. Daarnaast hebben de gemeenten Son en Breugel en Nuenen de taken met betrekking tot werk en inkomen en dienstverlening ondergebracht in de Dienst Dommelvallei.

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Realisatie 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Lasten
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten 1.639 -300 17 79 317 774
0.1 Bestuur 1.559 1.369 1.690 1.684 1.684 1.684
0.2 Burgerzaken 701 776 858 845 844 844
0.4 Overhead 6.584 6.217 6.453 6.332 6.372 6.406
0.5 Treasury 284 74 70 65 60 55
0.61 OZB woningen 105 85 90 90 90 90
0.62 OZB niet-woningen 13 16 31 31 31 31
0.64 Belastingen overig 37 38 39 39 39 39
0.8 Overige baten en lasten 0 423 650 827 829 763
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) 157 225 4 4 4 4
Totaal Lasten 11.079 8.924 9.901 9.995 10.270 10.690
Baten
0.10 Mutaties reserves 72 325 169 39 39 39
0.1 Bestuur 38 0 0 0 0 0
0.2 Burgerzaken 187 227 221 203 203 203
0.4 Overhead 209 197 184 169 169 169
0.5 Treasury 437 131 126 121 116 111
0.61 OZB woningen 2.267 2.381 2.471 2.517 2.575 2.634
0.62 OZB niet-woningen 1.943 2.216 2.289 2.327 2.365 2.404
0.64 Belastingen overig 0 9 9 9 9 9
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds 21.078 21.024 23.190 23.200 23.549 24.086
0.8 Overige baten en lasten 0 316 316 316 316 316
Totaal Baten 26.231 26.826 28.975 28.901 29.342 29.973

Beleidswijzigingen en nieuwe wensen

Terug naar navigatie - Beleidswijzigingen en nieuwe wensen
Omschrijving I/S 2022 2023 2024 2025
1. Software applicatie sociaal domein I -14.040 0 0 0
2. Projectleider I -111.000 0 0 0
2. Kosten projectleider gedekt door gemeente Geldrop-Mierlo en Nuenen I 14.430 0 0 0
2. Kosten projectleider gedekt uit reserve projectmatig werken I 56.481 0 0 0
2. Kosten projectleider gedekt uit knelpuntenpot I 40.089 0 0 0
3. Raadsadviseur I -40.137 0 0 0
4. Formatie uitbreiding stedenbouwkundige S -45.320 -45.320 -45.320 -45.320
5. Aanvullende middelen jeugdzorg S 902.057 748.625 702.801 647.710
6. E-learning Son en Breugel S -4.587 -4.587 -4.587 -4.587
7. Digitale voorzieningen raad S -9.296 -18.995 -18.995 -18.995
8. Eigen begroting raad S -8.000 -8.000 -8.000 -8.000
9. Fonds GGU S -11.000 -11.000 -11.000 -11.000
10. Extra uren Bizob S -20.000 -20.000 -20.000 -20.000
11. Bedrijfsplan CMD S -230.500 -230.500 -230.500 -230.500
Totaal 519.177 410.223 364.399 309.308
+/+ is voordeel, -/- is nadeel

1. Software applicatie sociaal domein
Voor de inrichting van de nieuwe software applicatie in het brede Sociaal Domein hebben we te maken met inrichtingskosten (ambtelijke meer uren) bij Dienst Dommelvallei.

2. Projectleider
Het project vernieuwing software sociaal domein is nog niet afgerond. Daarnaast heeft de gemeente een inspanningsverplichting om te zorgen voor passende werkzaamheden. De dekking is ook bij dit punt weergegeven.

3. Raadsadviseur
Met het oog op het pensioen van de raadsgriffier per 1 juli 2022 en het zwangerschapsverlof van de raadsadviseur tot medio januari 2022, worden in 2022 extra personeelskosten voorzien op de griffie. Concreet gaat het om de tijdelijke aanstelling van een extra raadsadviseur, om de continuïteit van de werkzaamheden op de griffie te kunnen waarborgen.

4. Formatie uitbreiding stedenbouwkundige
Vanwege de hoge inhuurkosten wordt de formatie structureel uitgebreid.

5. Aanvullende middelen jeugdzorg
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft op basis de arbitrage-uitspraak van de Commissie van Wijzen aangegeven welke aanvullende middelen beschikbaar komen voor jeugdzorg. In 1e instantie zijn concrete afspraken gemaakt over extra middelen voor 2022. Daarnaast erkennen partijen dat bezuinigingen bij gemeenten voorkomen moeten worden die zuiver voortvloeien uit de onbekendheid met het nog nader te bepalen toekomstige bekostigingsniveau van de jeugdzorg. Er is daarom afgesproken dat alle gemeenten in de jaarschijven 2023 tot en met 2025 een stelpost in de begroting mogen opnemen. Vanuit behoedzaamheid en in het licht van de afspraken rond de Hervormingsagenda dat gemeenten ook zelf kostenbesparende maatregelen kunnen nemen, geldt hiervoor een maximum van 75% van het deel dat gemeenten op basis van de commissieverdeling zouden krijgen.   

 

9. Fonds GGU
De bijdrage aan het fonds Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU) van de VNG stijgt. Naast de bestaande activiteiten zijn er initiatieven gericht op nieuwe wetgeving, nieuwe technologie en maatschappelijke ontwikkelingen.

 

10. Extra uren Bizob
Het aantal dagen inkoopondersteuning dat jaarlijks wordt ingekocht bij BIZOB (Bureau Inkoop Zuidoost Brabant) blijkt al jaren niet toereikend te zijn. Van halverwege 2019 tot halverwege 2021 heeft een (tijdelijke) uitbreiding van dagen plaatsgevonden. Om ook de komende jaren in de ondersteuning te kunnen voorzien worden extra middelen gevraagd.

 

11. Bedrijfsplan CMD
Wij nemen voor de structurele uitbreiding van het CMD een bedrag op van € 230.500, namelijk voor:

  • 24 uur administratief medewerker m/v;
  • 8 uur gedragswetenschapper;
  • 30 uur jeugdconsulent;
  • Strategisch adviseur (als uitvloeisel van het K2-rapport).