Uitgaven

19,74%
€ 8.514
x €1.000
19,74% Complete

Inkomsten

10,71%
€ 4.619
x €1.000
10,71% Complete

Saldo

22801,94%
€ -3.895
x €1.000

Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving

Jan Boersma (openbare ruimte en mobiliteit), Hans Gailard (veiligheid en handhaving) en Paul van Liempd (afval en milieu)

Uitgaven

19,74%
€ 8.514
x €1.000
19,74% Complete

Inkomsten

10,71%
€ 4.619
x €1.000
10,71% Complete

Saldo

22801,94%
€ -3.895
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Ons handelen en beleid voor de fysieke leefomgeving kent diverse abstractieniveaus.

In het programma Fysieke en Veilige leefomgeving komen vooral de tactische en operationele kant van ons handelen voor de leefomgeving aan de orde.

Het programma Economische en Ruimtelijke ontwikkeling richt zich meer op de visie en de strategische kant van het beleid voor de leefomgeving.

Er is natuurlijk wel overlap tussen de programma’s, omdat de scheidslijn tussen het strategische en het tactische abstractieniveau niet zo scherp is. Een voorbeeld daarvan is het onderwerp natuur en landschap: enerzijds hebben we er een visie op en sluiten we qua strategie aan bij lopende regionale ontwikkelingen (‘Dommeldal uit de verf en Van Gogh Nationaal Park’), anderzijds leggen we ook natuur en groen aan.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Thema Doelstellingen
Veiligheid en Vergunningen 1. Inwoners, ondernemers en bezoekers verblijven in een veilige en prettige woonomgeving.
2. We faciliteren bouwprojecten en initiatieven en bewaken de naleving van geldende wetten, regels en voorschriften.
Openbare Ruimte 3. Het onderhoudsniveau van de openbare ruimte voldoet aan de lokaal vastgestelde kwaliteitseisen.
4. Inwoners houden droge voeten. Samen met de inwoners nemen we maatregelen voor klimaatveranderingen.
5. Inwoners kunnen in de openbare ruimte op verschillende manieren recreëren.
6. We voeren natuurontwikkelingsprojecten uit.
7. In de openbare ruimte gebruiken we duurzame materialen en hanteren we verantwoorde werkwijzen.
8. We streven naar een steeds betere afvalinzameling.
Mobiliteit 9. We zetten in op duurzame en slimme mobiliteit.
10. Weggebruikers kunnen comfortabel en veilig deelnemen aan het verkeer.
11. Bedrijvenpark Ekkersrijt is optimaal aangesloten op de snelweg.
12. Inwoners kunnen gebruik maken van dekkend openbaar vervoer.

Relevante beleidsnota's

Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's

Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Nota Integrale Veiligheid gemeente Son en Breugel 2019-2022 2019 - 2022 10-jan-19
Nota Handhavingsbeleid 2019-2022 2019 - 2022 10-jan-19
Uitvoeringsprogramma's veiligheid 2019
Uitvoeringsprogramma handhaving 2019 2019
Beheerplan wegen 2016-2020 2016-2020 2022
Mobiliteitsvisie Son en Breugel 2014-2030 13-mrt-14
Beleidsnota openbare verlichting n.v.t. 6-okt-16 n.v.t.
MJOP civieltechnische kunstwerken n.v.t. n.v.t. 2023-2033
Bereikbaarheidsakkoord Zuidoost Brabant 2017 n.v.t.
Groenbeleidsplan 2013 - 2024 2013 - 2024 6-feb-14 2022
Uitwerkingsplan Oud Meer 2013 - 2024 2013 - 2024 6-feb-14
Evenementenbeleid 2016
Beleidsnotitie Gladheidsbestrijding 2008
Beleidsnotitie spelen 2019 - 2024 Vastgesteld in 2020
Beleidsnota Duurzaamheid 2016-2020 met doorkijk naar 2030 6-okt-16 Uitvoeringsagenda Duurzaamheid
Gemeentelijk Rioleringsplan 2016-2022 2016-2022 6-okt-16 2022
Klimaatbestendig Son en Breugel 2030 2017-2030 2-nov-17 n.t.b.
Integraal Beheerplan Bos- en natuurterreinen 2020-2029 2020-2029 18-maart-21

Wat gaan we ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen?

Veiligheid en Vergunningen

Terug naar navigatie - Veiligheid en Vergunningen

Doelstellingen

Openbare Ruimte

Terug naar navigatie - Openbare Ruimte

Doelstellingen

Mobiliteit

Terug naar navigatie - Mobiliteit

Doelstellingen

Klimaat

Terug naar navigatie - Klimaat

De CO2-reductiedoelstelling vanuit het programma Fysieke en veilige leefomgeving is gesplitst in 3 delen.

In het onderdeel 'Veiligheid en vergunningen' zijn geen CO2-reductiedoelstellingen opgenomen. Dit programma levert dus geen directe bijdrage aan de klimaatdoelstellingen van de gemeente. Wel wordt met andere programma's op een integrale wijze een bijdrage geleverd aan deze doelstellingen. De resultaten daarvan komen ten goede aan andere programmaonderdelen.

Het onderdeel Openbare Ruimte heeft geen CO2-doelstelling verbonden aan dit programma, aangezien het effect van de programma’s op het klimaat vooralsnog op hoofdlijnen wordt bekeken. Toch kan het zijn dat we maatregelen nemen die een positief effect hebben op het klimaat. Denk aan het verwerken van snoeihout tot duurzame energie of de inzet van materiaal met schone energie. De CO2-reductie vanuit de aanpak van het maatschappelijk verantwoord inkopen en het afvalbeleid is meegenomen in programma 4 onder duurzaamheid.

De CO2-reductiedoelstelling vanuit het onderdeel mobiliteit gaat over de emissie die samenhangt met het wegverkeer binnen de bebouwde kom en op de buitenwegen. In de afgelopen jaren hebben we al stappen gezet, door het groen inkopen van energie en het verledden van de openbare verlichting het proactief uitrollen van laadpalen. De belangrijkste stap is het verduurzamen van de vervoersvloot. Verdere lokale projecten en activiteiten leiden maar tot een beperkte vermindering van de uitstoot.

 

Geraamd 2022 (ton CO2) Geraamd 2030 (ton CO2)
Veiligheid & vergunningen 0 0
Openbare Ruimte 0 0
Mobiliteit 16.725 0

Bijdragen verbonden partijen aan dit programma

Terug naar navigatie - Bijdragen verbonden partijen aan dit programma

Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)

Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost behartigt de belangen van de gemeenten in het samenwerkingsgebied op de terreinen van: brandweerzorg, ambulancezorg, geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio, rampenbestrijding en crisisbeheersing en de gemeenschappelijke meldkamer, door:

  • Adequaat te reageren op spoedeisende hulpvragen van burgers, instellingen en bedrijven;
  • Het organiseren en coördineren van geneeskundige hulpverlening in de regio;
  • Het voorkomen en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar en/of ongevallen bij brand en alles wat hiermee verband houdt. Ook het aanschaffen en onderhouden van gemeenschappelijk materieel en de coördinatie van de werkzaamheden op dit gebied behoort tot de taak van VRBZO;
  • Het - samen met GGD BZO - organiseren, coördineren en uitvoeren van ambulancezorg, de bijbehorende procesregistratie en het bevorderen van adequate opname van zieken en ongevalsslachtoffers in ziekenhuizen of andere instellingen voor intramurale zorg;
  • Het organiseren van de rampenbestrijding en crisisbeheersing.

Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant voert namens de gemeente de vergunningverlenings-, toezicht- en handhavingstaken uit op het gebied van milieu. Daarnaast ondersteunt de ODZOB de gemeente op het gebied van allerlei milieu gerelateerde zaken zoals bodem, externe veiligheid, fijn stof, geuremissies etc.

Reiniging Blink

De gemeenschappelijke regeling Reiniging Blink voert vanaf 2022 namens de gemeente de afvaltaken uit, door:

  • De inzameling van huis- aan huisafval.
  • Exploitatie van de milieustraat.
  • (Digitale) dienstverlening naar de inwoners m.b.t .afval.
  • Beleidsadvisering.

 

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Realisatie 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Lasten
0.10 Mutaties reserves 0 72 72 0 0 0
1.1 Crisisbeheersing en brandweer 846 875 894 894 925 923
1.2 Openbare orde en veiligheid 638 634 739 682 682 682
2.1 Verkeer en vervoer 1.586 1.602 1.612 1.689 1.701 1.775
2.2 Parkeren 15 36 48 48 48 48
2.5 Openbaar vervoer 14 19 19 19 19 19
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 1.344 1.453 1.583 1.510 1.524 1.538
7.2 Riolering 953 847 868 859 863 871
7.3 Afval 1.477 1.766 2.262 2.296 2.328 2.361
7.4 Milieubeheer 584 505 417 395 393 387
Totaal Lasten 7.455 7.808 8.514 8.392 8.484 8.606
Baten
0.10 Mutaties reserves 29 272 222 246 247 205
1.1 Crisisbeheersing en brandweer -1 5 5 34 34 34
1.2 Openbare orde en veiligheid 26 8 8 8 8 8
2.1 Verkeer en vervoer 42 25 32 32 32 32
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 50 45 77 77 77 77
7.2 Riolering 1.390 1.381 1.418 1.407 1.420 1.433
7.3 Afval 1.602 2.244 2.834 2.866 2.899 2.933
7.4 Milieubeheer 137 26 24 22 20 18
Totaal Baten 3.276 4.006 4.619 4.691 4.737 4.740

Beleidswijzigingen en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Beleidswijzigingen en nieuw beleid
Omschrijving I/S 2022 2023 2024 2025
1. Verhoogde bijdrage Bereikbaarheidsakkoord programmateam en regiobrede projecten. S -4.920 -4.920 -4.920 -4.920
2. Vervangen brug Dommelpas S 0 -14.778 -14.778 -14.778
3. Opstellen meerjarenonderhoudsplan (MJOP) civiele kunstwerken I -30.000 0 0 0
4. Energiekosten S -20.000 -20.000 -20.000 -20.000
Totaal -54.920 -39.698 -39.698 -39.698
+/+ is voordeel, -/- is nadeel

2. Vervangen brug Dommelpas
De voorgespannen wapening in de bestaande brug is gecorrodeerd. De bestaande brug kan niet gerepareerd worden en moet in zijn geheel vervangen worden. Tijdens deze werkzaamheden worden het voet- en fietspad ook meteen vervangen.

3. Opstellen meerjarenonderhoudsplan (MJOP) civiele kunstwerken
Om de onderhoudsbehoefte voor civiele kunstwerken goed te ramen en jaarlijkse fluctuatie van de onderhoudskosten te beperken stellen we een meerjarenonderhoudsplan op. In dit plan worden alle onderhoudsmaatregelen, van dagelijks tot en met groot onderhoud, beschreven, geraamd en in de tijd weggezet. Dit plan wordt opgesteld door een extern adviesbureau.

 

4. Energiekosten
De huidige energieleverancier heeft aangegeven dat de tarieven voor de energiekosten die verspreid over de begroting zitten gaan stijgen.