De Omgevingswet komt in plaats van 26 wetten en 120 Algemene Maatregelingen van Bestuur (AMvBs) op het fysieke domein. De nieuwe Omgevingswet treedt, na diverse keren uitgesteld te zijn nu in werking op 1 juli 2022.

In 2019 zijn we gestart met het implementatieprogramma. Een meerjarig programma waarbij werkprocessen en werkzaamheden worden aangepast aan de intenties van de Omgevingswet. Met de inzichten uit het verleden is budget hiervoor beschikbaar gesteld.

De inwerkingtreding van de Omgevingswet is onlangs uitgesteld tot 1 juli 2022. Dit heeft gevolgen voor de werkzaamheden. Er ontstaat steeds meer zicht op de hoeveelheid werk die de wijziging van huidige werkprocessen en beleidsdocumenten met zich meebrengt (zie omgevingsvisie en omgevingsplan), welk kennisniveau is vereist, wat het effect is van de nieuw benodigde werkprocessen op klantserviceniveaus, de aanpassing van huidige rollen, taken en verantwoordelijkheden (uitkomsten Designteam).

We constateren ook dat de benodigde interne capaciteit fors achter blijft om al dit werk te kunnen verzetten. Daardoor zijn we gedwongen externe contractpartners meer werk voor ons te laten doen, om aan de minimale wettelijke vereisten van de Omgevingswet per 1 juli 2022 te voldoen. Ook betekent uitstel langere doorlooptijden voor onze externe contractpartners tegen extra kosten. Het op peil brengen van het kennisniveau, het in gang zetten van ontwikkelingsprogramma's voor medewerkers gericht op de nieuwe werkprocessen vraagt eveneens om extra aandacht. Op dit moment hebben we nog onvoldoende inzicht in het eventuele kosteneffect zodat we ten aanzien van de begroting geen extra kosten hebben  opgenomen.