Werkgelegenheid en activering
De gemeenteraad heeft besloten om inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt te willen ondersteunen naar werk en activering. Als regulier werk niet mogelijk blijkt, is activering naast de uitkering een alternatief. Hiervoor werken we samen met Dienst Dommelvallei en het Werkvoorzieningsschap De Dommel (WSD). In het CMD zorgen we samen richting inwoners voor een aanbod van lokale werkgelegenheid.

Tozo
De coronacrisis heeft een grote impact op de economie. Voor ondernemers uit onze gemeente en inwoners met een laag inkomen is door de coronacrisis financiële druk ontstaan. In de afgelopen jaren hebben we aan ondernemers in vijf perioden Tozo verstrekt. Het betreffen bijstandsuitkeringen en kredieten. Met name de kredieten en in sommige gevallen ook onterecht ontvangen bijdragen moeten de komende jaren worden teruggekregen van de ontvangers. Hiervoor zijn administratieve handelingen nodig. De Rijksmiddelen die we hebben gekregen voor de uitvoering van de regeling wenden we hiervoor aan. De uitvoering hiervan ligt bij Dienst Dommelvallei.

Uitvoering bijstand
We merken dat de druk op de uitvoerders toeneemt. Door een verhoogde druk aan de voorkant van verzoekers maar ook bij negatieve beslissingen. De gemeenteraad heeft in 2021 middelen beschikbaar gesteld om deze toenemende werkdruk op te vangen. De restantmiddelen willen we ook in 2022 gaan aanwenden voor de uitvoering bij Dienst Dommelvallei. We zetten deze formatie-uitbreiding tijdelijk in en schalen af wanneer de druk op werkzaamheden afneemt.

Lokaal samenwerkingsplan WSD
Samen met de partners in het CDM, zoals WSD en Dienst Dommelvallei, gaan we in 2022 en verder uitvoering geven aan de samenwerking. Het gaat om voorzetting van de lopende aanpak: Aanzet, de groep langere bijstandsontvangers die we meer aandacht geven met als doel activering en participatie, en innovatieve projecten voor bijstandsontvangers. De WSD heeft hiervoor meerjarige middelen beschikbaar.

Software applicatie Sociaal Domein Son en Breugel
Voor de inrichting van de nieuwe software applicatie in het brede Sociaal Domein hebben we te maken met inrichtingskosten (ambtelijke meeruren) bij Dienst Dommelvallei. Deze bedragen zijn eenmalig in 2022: € 14.040.

Beschermd Wonen
Met ingang van 2023 wordt Beschermd Wonen verder gedecentraliseerd. Met de verantwoordelijkheid komen ook de middelen over. In 2021 hebben we op regionaal niveau afspraken gemaakt op welke wijze gemeenten hun budget m.i.v. 2023 gaan inzetten voor Beschermd Wonen. Met de regiogemeenten trekken we samen op om tot een goed voorzieningenniveau te komen voor onze inwoners. Daarbij maken we onderscheid tussen Beschermd Wonen (intensief en intramuraal met 24-uurs toezicht) en Beschermd Thuis (zelfstandig wonen met ambulante ondersteuning). In 2022 ronden we dan ook het regionaal inkooptraject afgerond om de continuïteit van de zorg de garanderen. 

Overige meerjarige thema's
De meerjarige thema's dementie, mantelzorg en eenzaamheid zetten we ook door.

Armoede
We spreken van armoede als mensen leven onder de lage-inkomensgrens en daardoor over onvoldoende geld en mogelijkheden beschikken om in hun levensbehoefte te kunnen voorzien. Armoede is meer dan een financieel probleem. Bij armoede is sprake van een stapeling van armoederisico's, zoals gezondheidsproblemen, vereenzaming, niet mee kunnen doen op school en schuldenproblematiek.
Mensen die in armoede leven hebben vaak moeite om te participeren in de samenleving. Armoede gaat dus verder dan alleen het hebben van een laag inkomen. Ook gezinnen met een hoog inkomen kunnen leven op de armoedegrens door bijvoorbeeld schuldenproblematiek of alimentatieverplichtingen.

Doordat armoede het gevolg kan zijn van diverse (met elkaar samenhangende) factoren is een beleidsnota armoede noodzakelijk. Belangrijke onderwerpen in de beleidsnota zijn preventie (bij jongeren), gezondheid, minimaregelingen en kinderen/jongeren in armoede. Bestaande samenwerkingen met onder andere schuldhulpverlening, Stichting Leergeld, CMD en andere organisaties worden ingezet. De beleidsnota Armoedebeleid is halverwege 2021 voorgelegd aan de raad. Hierin is onder andere voorgesteld om de minimaregelingen uit te breiden. 

Armoederegisseur 
Een maatregel van de nota Armoedebeleid is de inzet van een armoederegisseur. Om de regelingen meer onder de aandacht te brengen, geeft een armoederegisseur voorlichting aan beroepsgroepen. Ook zet deze zich in om de groep stille armoede in kaart te brengen.  Daarnaast heeft de regisseur de taak om het netwerk van partijen, die zich bezig houden met armoedebestrijding, te versterken, meer integrale afstemming te bereiken en krachten te bundelen.

Schuldhulpverlening
Op 1 januari 2021 is de wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) in werking getreden. Door de wetswijziging wordt vroegsignalering van schulden een wettelijke taak van de gemeente. We hebben afspraken gemaakt met vaste lasten partners om signalen van betalingsachterstanden te melden. Het gaat om signalen met betrekking tot huur, water, energie en zorg. Om de signalen in kaart te brengen hebben we een dienstverleningsovereenkomst gesloten met BKR. BKR biedt de tool Vindplaats van schulden aan. De uitvoering van vroegsignalering van schulden wordt verzorgd door Lumens. Inwoners waarvoor wij signalen ontvangen, krijgen een aanbod tot een gesprek.  

Wet inburgering 2022 
In 2020 en 2021 zijn we volop bezig geweest met de voorbereiding voor de Wet Inburgering 2022. De ingangsdatum is uitgesteld naar 1 januari 2022. De gemeente wordt dan weer verantwoordelijk voor de inburgering. In 2020 en 2021 hebben we samen met de gemeenten Nuenen, Best en Oirschot meegedaan aan 2 Rijkspilots, de Z route en Breke intake/PIP. De resultaten worden landelijk gedeeld en dienen als input voor de nieuwe wet.