De huidige Mobiliteitsvisie Son en Breugel is in 2014 vastgesteld. In het coalitieakkoord Son en Breugel 2018-2022 is de opdracht voor een nieuw plan opgenomen, waarbij specifiek het streven tot het vergroten van het fietsgebruik als speerpunt is genoemd.

We zijn het proces gestart, maar door de coronacrisis konden geen bijeenkomsten belegd worden. Dit heeft tot forse achterstand in het proces geleid. Omdat het proces rondom het omgevingsbeleid wel voortgang boekt, hebben we voorziene mobiliteitsopgaven in de concept-Omgevingsvisie geborgd. Ook in regionaal / nationaal verband zijn er ontwikkelingen die in lijn liggen met de in het coalitieakkoord geformuleerde opdracht.

Het Rijk erkende in het MIRT 2020 het belang van het behoud van de bereikbaarheid van de regio Eindhoven. Het maatregelenpakket omvat investeringen in diverse modaliteiten, waaronder hubs, openbaar vervoer (A50) , fiets (F50 / F58) en auto (A2/N2/A50 + op-/afritten).

Voor 2021 is gevraagd inzicht te geven in de geschatte investeringskosten van het maatregelenpakket. Naar verwachting zal eind 2021 in het MIRT 2021 een eerste duiding komen van de Rijksbijdrage aan het maatregelenpakket. Vervolgens verwachten we vanaf 2022 verder te kunnen werken aan het maatregelenpakket, dat voor wat betreft de regionale component invulling geeft aan het in het coalitieakkoord genoemde speerpunt. In het coalitieakkoord Son en Breugel 2022-2026 kan een eventuele nieuwe opdracht worden geformuleerd.