Centrum voor Maatschappelijke Deelname (CMD)
Het CMD is voor inwoners van Son en Breugel de toegang tot voorliggende en specialistische ondersteuning.

We hebben in het CMD een goed opgeleide front-office die een basisvraagverheldering uitvoert. Hierdoor kunnen we de ondersteuningsvraag van een inwoner koppelen aan de juiste professional. Het CMD werkt met een digitaal regiesysteem, met de mogelijkheid voor de inwoner om digitaal in te loggen in het eigen dossier.

Scholing over en borging van het gebruik van het regiesysteem door zorgaanbieders en andere partijen heeft de komende jaren de aandacht. Bekendheid van en goed contact met het CMD is voor partijen als huisartsen, kinderopvang, onderwijs, zorg en veiligheidspartners van belang. Het CMD investeert daarom doorlopend in de samenwerking met deze partijen, zodat de lijnen kort blijven en de verschillende partners bekend zijn met de beschikbare ondersteuning.

Het CMD constateert nu en in de komende jaren met name financiële problematiek, (v)echtscheidingen en psychische problematiek. Deze vragen staan vrijwel nooit op zichzelf, maar gaan gepaard met zorgen op het gebied van opvoeding en/of gezondheid. Het CMD werkt aan scholing en tools voor professionals en informatie aan inwoners, gericht op de thema's die de komende jaren de aandacht behoeven.
Het effect van de coronacrisis zal naar verwachting ook nog in 2022 te zien zijn in het aantal en de zwaarte van zorgvragen. Onduidelijk is nog op wat voor manier dit effect zich precies laat zien.

Doorontwikkeling CMD
Eind 2020 heeft de raad de visie op het CMD vastgesteld. Bij de uitwerking is in prioriteit gegeven aan het opstellen van het bedrijfsplan om zodoende te voorzien in de benodigde randvoorwaarden voor de doorontwikkeling van het CMD. Dit betekent dat de feitelijke doorontwikkeling eind 2021 start en in ieder geval nog zal doorlopen in geheel 2022. De uitgangspunten voor de doorontwikkeling blijven onveranderd; werken vanuit een duidelijke visie, benutting expertise professionals, sturing op softcontrols. 


Inkoop Begeleiding en Dagbesteding
Met ingang van 1 april 2022 treedt de nieuwe overeenkomst voor de inkoop van Begeleiding en Dagbesteding in werking. Daarbij wordt voor Begeleiding overgegaan op P(prijs) x Q (hoeveelheid) bekostiging. Hiermee wordt beoogd om nog beter te sturen op resultaat. 

Lokaal sociaal bemiddelaar
De lokaal sociaal bemiddelaar is er voor inwoners en voor de gemeente. De bemiddelaar is in de uitvoering onafhankelijk van de gemeente. Dat wil zeggen dat de bemiddelaar zonder toestemming of overleg, problemen van inwoners mag aanhoren en zaken mag oppakken.

Wanneer een inwoner tussen wal en schip dreigt te belanden, kan deze contact opnemen met de lokaal sociaal bemiddelaar. Samen met de casusregisseur kan er gekeken worden naar een oplossing voor het probleem.
Soms lukt het een casusregisseur niet om een probleem op te lossen. Medewerkers Jeugd, Wmo en Participatie van gemeenten lopen geregeld tegen een muur van bureaucratie op als zij mensen vooruit willen helpen. Een casusregisseur kan dan ook contact opnemen met de lokaal sociaal bemiddelaar. De bemiddelaar kan meedenken in een oplossing.

De bedoeling is om samen met de casusregisseur, inwoner en bemiddelaar te komen tot een oplossing. Van belang hierbij is dat de oplossing legitiem is en de inwoner ook betrokkenheid toont. Van groot belang is dat het de inwoner verder helpt. Het kan ook voorkomen dat het niet lukt om een geschikte oplossing te vinden.