Laagdrempelige (opvoed)ondersteuning
De thuissituatie is de basis waarin een jeugdige opgroeit. Waar nodig moeten ouders kunnen rekenen op goede ondersteuning. Deze ondersteuning organiseren we zo laagdrempelig en dichtbij mogelijk. In 2022 zetten we extra in op onderlinge samenwerking tussen jeugdprofessionals en het zichtbaar maken van het lokale, preventieve ondersteuningsaanbod. Zo is voor vrijwilligers, professionals en ouders duidelijk waar zij terecht kunnen met hun vraag. Ook besteden we in 2022 extra aandacht aan het bereiken van ouders, gezien hun belangrijke rol in het opgroeien van de jeugd. 

Het CMD en de praktijkondersteuner-jeugd bij de huisarts bieden ook laagdrempelige ondersteuning. Hierdoor is verwijzing naar een specialistisch zorgaanbod niet altijd nodig. De werkdruk bij zowel het CMD als de huisartsen is hoog. Het is moeilijk te voorspellen hoe dit zich in 2022 ontwikkelt. 

Uitbreiding jongerenwerk
Vanaf 2022 zijn er meer uren jongerenwerk beschikbaar. Doel hiervan is om het bereik te vergroten, de preventieve ondersteuning te versterken en de kwetsbaarheid van het jongerenwerk te verminderen. Door deze uitbreiding kan er meer en vaker ambulant (op straat) gewerkt worden en is er tijd voor afstemming met partners zoals het onderwijs, het CMD en de gemeente. Het jongerenwerk heeft een belangrijke initiërende, verbindende, signalerende en ondersteunende functie. 

Sinti jongeren pilot
Vanwege de effecten van de coronamaatregelen heeft de Sinti-jongeren-pilot in 2021 tijdelijk stilgelegen. In 2022 gaat de pilot naar verwachting weer van start. Het Ministerie heeft aangegeven dat het beschikbare budget kan worden overgeheveld naar het volgende jaar. De intermediair van het CMD bekijkt in overleg met de jongeren de wensen en mogelijkheden tot onderwijs- en/of arbeidsdeelname. Indien blijkt dat er een andere ondersteuningsbehoefte ligt, wordt hier eerst op geanticipeerd. Dit met als uiteindelijk overkoepelend doel om de participatie te bevorderen. 

Inkoop van jeugdzorg
Wij kopen specialistische jeugdzorg in bij diverse zorgaanbieders. Per 1 januari 2022 zijn deze contracten gebaseerd op een indeling in segmenten. Ieder segment kent specifieke kenmerken op basis waarvan de tarieven en overige contractuele afspraken zijn omschreven. Op die manier kunnen we beter sturen op kwaliteit en betaalbaarheid van zorg.

Een van de segmenten is de hoogcomplexe problematiek (multi-probleem gezinnen). Hiervoor geldt een nieuwe werkwijze, waarbij aanbieders gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de casuïstiek. Alle betrokkenen moet automatisch afstemmen en integraal werken rondom een gezin. Dit leidt tot eerdere, meer effectieve en beter passende zorg.

In 2021 is, met tussenkomst van de Jeugdautoriteit, besloten tot een ophoging van de tarieven voor jeugdbescherming/jeugdreclassering. Dit omdat de tarieven in Zuidoost-Brabant tot de laagste van Nederland behoorden. Jeugdbescherming en jeugdreclassering wordt uitgevoerd door gecertificeerde instellingen (GI's). De ophoging van het tarief gaat samen met een verbeterplan voor de GI's en afspraken over het doorvoeren van verbeteringen in de bedrijfsvoering. 

Per 1 januari 2022 gaat het nieuwe woonplaatsbeginsel jeugd in. Dat betekent dat de gemeente waar een jeugdige woont financieel verantwoordelijk is (voorheen was dit de gemeente waar de gezagdragers van de jeugdige woonde). Deze wijziging kan leiden tot een administratieve verhuizing van een jeugdige van of naar Son en Breugel met de financiële gevolgen van dien. We hebben hiervoor in de meicirculaire middelen ontvangen, maar de definitieve financiële gevolgen zijn op dit moment nog niet in te schatten. Hiervoor zijn we afhankelijk van gegevens die andere gemeenten eind 2021 en begin 2022 bij ons aanleveren.