Bedrijfsvoering

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De bedrijfsvoering heeft als doel het zo optimaal mogelijk ondersteunen en uitvoeren van de programma’s. In de praktijk moet dit tot uiting komen in het goed bedienen van de klanten van onze gemeente, interne en externe processen efficiënt te laten verlopen en zorgvuldige besluitvorming te garanderen. Concreet gaat het om een goede dienstverlening aan de burger, namelijk door:

  • een efficiënt werkende organisatie;
  • een zorgvuldig besluitvormingsproces;
  • een gestructureerde planning en beheersing van de beleidsuitvoering;
  • waar mogelijk op een verantwoorde manier benutten van ICT-mogelijkheden;
  • de beschikbaarheid van gemotiveerd en gekwalificeerd personeel.

Organisatie die we willen zijn

Terug naar navigatie - Organisatie die we willen zijn

Doorontwikkeling organisatie

Het organisatie ontwikkeltraject is een continu proces dat we op basis van opgedane ervaringen en aanvullende inzichten uit rapportages gaan vertalen naar een meerjarig programma. Daarin zullen voorstellen bij elkaar komen met betrekking tot strategie, cultuur en organisatiestructuur. De ambtelijke capaciteit vormt daar ook onderdeel van en de beweging naar zelforganisatie op inhoud is uitgangspunt.  

 

Strategisch HRM – beleid
Het strategisch HRM plan zetten we in om (middel) lange termijn ontwikkelingen die van invloed zijn op de ontwikkeling van de organisaties te vertalen naar een HRM – instrumentarium. De doorontwikkeling van de organisatie bepaalt mede welke onderwerpen we specifiek gaan oppakken.

 

Hybride werken
De gedwongen massale overstap naar thuiswerken heeft geleid tot nieuwe inzichten over werken en verandert de betekenis en functie van het kantoor, zoals we kennen van voor de coronacrisis.  De transformering naar het "nieuwe normaal" leidt tot de vraag hoe en waar gaan we werken en wat hebben we daarvoor nodig.  Een nieuw perspectief op werken waarvan zowel thuiswerken als op kantoor werken deel uitmaakt. Hieraan gaan we verder invulling geven dat past binnen de beweging naar zelforganisatie.

Informatievoorziening

Terug naar navigatie - Informatievoorziening

Informatiebeleid en informatieplan

Het informatiebeleid 2021-2025 is de leidraad voor het informatieplan 2023. Het informatieplan bevat de door de Dommelvallei-organisaties gezamenlijk geprioriteerde lijst van projecten waarmee we bouwen aan ambities op basis van de thema's:

  • Digitaal voor en mét de burger
  • Veilig en vertrouwd
  • Meer doen met data
  • Basis voor de toekomst

Door verregaande digitalisering en meer eisen op het gebied van informatiebeveiliging nemen ICT-kosten toe. Dit is een landelijke trend. Om ons voor te bereiden op deze stijging reserveren we een bedrag van €107.580 in 2023 en vanaf 2024 structureel € 64.240. Met de samenwerkingspartners gaan we kritisch kijken en keuzes maken welke projecten we uitvoeren.

Aan het einde van het jaar kijken we tijdens een gezamenlijke raadsinformatieavond terug naar 2023 en op basis van het informatieplan 2024 naar het komende jaar. Zie ook Nieuw beleid van programma 1.

 

Ontwikkelplan professionaliseren functioneel beheer.

Functioneel beheer is een katalysator voor digitale transformatie. In 2022 stelde de dienst het ontwikkelplan “professionaliseren functioneel beheer” op met als doel de potentie van digitale mogelijkheden beter uit te nutten. Met dit plan werken zij in 2023 verder aan een functioneel beheerorganisatie die:

  • Zorgt voor kwaliteit en continuïteit van de informatievoorziening
  • In staat is om het maximale uit de gebruikte systemen te halen.
  • Digitale dienstverlening naar een volgend niveau kan brengen.
  • Zorgt voor een optimale fit tussen gebruiker, proces en systeem.
  • Kwaliteit van data een boost geeft.

 

Common Ground

In 2023 implementeren Dienst Dommelvallei de eerste gegevenskoppelingen die voldoen aan de Common Ground gedachte. Daarmee werken we aan een gegevenslandschap waarbij het mogelijk is om direct de bron te bevragen onder het motto “eenmalig opslaan en meervoudig gebruiken”. Koppelingen die gegevens kopiëren van het éne systeem naar het andere vervangen we in de komende jaren geleidelijk (op natuurlijke momenten en afhankelijk van het aanbod van leveranciers) door relatief eenvoudige en laagdrempelige standaarden voor koppelen. Het ontsluiten van gegevens wordt daarmee makkelijker. Dat zorgt voor betere dienstverlening door meer selfservice naar burgers en bedrijven.

 

Informatiebeveiliging en Privacy


1. Basis op orde
Veiligheid eerst
De Chief Information Security Officer (CISO) en Functionarissen Gegevensbescherming (FG’s) zien toe op de invoering van de BIO Top10 maatregelen. Dit programma sluit aan bij de aanbevelingen van de rekenkamercommissie en is risicogebaseerd opgezet.

Kwetsbaarheidsscan-/penetratietesten
Op basis van de uitkomsten van de kwetsbaarheidsscan die in 2022 is uitgevoerd, worden mitigerende maatregelen genomen en wordt bepaald welk soort penetratietest uitgevoerd wordt.

Risicomanagement
In 2022 zijn het Information Security Management System (ISMS) en Privacy Management System (PMS) geïmplementeerd en heeft het privacyteam daar de eerste ervaringen mee opgedaan. Met behulp van dit ISMS en PMS kunnen we informatiebeveiliging en gegevensbescherming op een gestructureerde manier borgen in de P&C-cyclus. In 2023 krijgen de proceseigenaren beter inzicht in de risico’s. FG’s en CISO adviseren over de te nemen maatregelen.

Verwerkers- en samenwerkingsovereenkomsten
De FG’s blijven ook in 2023 sturen op het vastleggen van afspraken met onze samenwerkingspartners.

Verwerkingenregister
In het verwerkingenregister staan alle verwerkingsactiviteiten die onder de verantwoordelijkheid van een organisatie plaatsvinden. Dit register bevat onder andere de verwerkingsdoeleinden, de categorieën van persoonsgegevens die we verwerken, wie de betrokkenen daarbij zijn, wie de gegevens mag ontvangen en hoe lang we de gegevens mogen bewaren. Iedere organisatie is verplicht om een eigen register bij en actueel te houden. De FG’s sporen de leidinggevenden hiertoe aan en toetsen de volledigheid.

 

2. Bedrijfscontinuïteit
Bedrijfscontinuïteitsplannen 
Om voorbereid te zijn op cyberincidenten moeten bedrijfscontinuïteitsplannen opgesteld worden. Daarin werken we de volgende 3 onderwerpen uit:

  • Inhoudelijk en technisch: We bepalen welke processen het meest kritisch zijn en op welke wijze de dienstverlening kan doorgaan bij uitval of niet-beschikbaarheid van systemen.
  • Privacy: Als (persoons)gegevens die de gemeenten in beheer hebben in verkeerde handen vallen zijn de mogelijke gevolgen voor inwoners, ondernemers en medewerkers bijna niet te overzien. We moeten de impact daarvan op de betrokkenen bepalen en maatregelen beschrijven om de gevolgen te verkleinen. Dit doen we om onze inwoners en medewerkers te beschermen. Ook om aansprakelijkheidsstellingen van getroffenen of boetes van de privacytoezichthouder te voorkomen.
    •    Communicatie: In hun bedrijfscontinuïteitsplannen beschrijven we hoe ze over incidenten communiceren. Zowel intern als extern. Een goede communicatie zorgt ervoor dat de berichtgeving gebaseerd is op feiten en minder op speculaties.

Werken in de Cloud
We werken steeds meer in de Cloud. De risico’s die daarmee gepaard gaan mitigeren worden op 3 fronten gemitigeerd: 

  • Veilige inrichting van de omgeving. Dienst Dommelvallei heeft aandacht voor de juiste inrichting van de Cloud en bij de keuzes in de licenties. Ook besteden zij aandacht aan de juiste back-up strategie en de versleuteling van gegevens.
  • Beschermen van de gegevens door er voor te zorgen dat alleen de bevoegden toegang hebben, door de autorisatieprocessen hierop aan te passen en periodieke controles op autorisaties uit te voeren.
  •  Beschermen van de toegang tot de gegevens door te zorgen dat alleen toegestane apparaten toegang krijgen door dat technisch af te dwingen.

Crisisbeheersing
Met de toegenomen dreigingen van buitenaf is een goede crisisbeheersing onontbeerlijk. Immers de risico’s met betrekking tot de bedrijfscontinuïteit nemen toe omdat digitale processen steeds meer de standaard worden. Bij het bestrijden van een crisis is het belangrijk om de verantwoordelijkheden en rollen duidelijk af te spreken. Het crisisteam is bezig met het opstellen van een draaiboek, met daarin een stappenplan om de gevolgen van een ransomware aanval of een hack te bestrijden. Vervolgens zal hiermee geoefend worden. 

3. Bewustwording
Bewustwording is en blijft voor informatiebeveiliging en gegevensbescherming essentieel. Het privacyteam maakt medewerkers bewust van de risico’s van het werken met (persoons)gegevens en we maken risicomanagement expliciet onderdeel van de besluitvorming. We gaan door met onze Dommelvallei brede bewustwordingscampagne, o.a. bestaande uit e-Learning, een Nano training en een phishing mail campagne. Op basis van de behaalde resultaten beoordelen we op welke onderwerpen we ons daarna focussen. Bewustwording is een cyclisch proces.
FG’s en CISO zien er op toe dat gegevensbescherming een wezenlijk onderdeel is van het verwerken en analyseren van (big)data.

Wet Open Overheid (Woo)

Terug naar navigatie - Wet Open Overheid (Woo)

Op 1 mei 2022 is de Wet open overheid (Woo) in werking getreden. De Woo vervangt de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Het doel van de Woo is een meer transparante en actief openbaar makende overheid. 

 

Openbaarmaking op verzoek
Dit wordt ook wel passieve openbaarmaking genoemd. Ook onder de Woo is het mogelijk om een verzoek in te dienen tot openbaarmaking aan eenieder. De behandeling van Woo-verzoeken is geïmplementeerd in de organisatie. In 2022/2023 bekijken we hoe we het proces voor het behandelen van Woo-verzoeken kunnen vereenvoudigen, zodat we Woo-verzoeken eenvoudiger en sneller kunnen afhandelen.  

 

Openbaarmaking uit eigen beweging 
Dit wordt ook wel actieve openbaarmaking genoemd. De Woo verplicht tot het actief, uit eigen beweging, openbaar maken van documenten. Deze verplichting heeft betrekking op elf categorieën van informatie die benoemd zijn in artikel 3.3 van de Woo. 

De verplichting tot actieve openbaarmaking is nog niet in werking getreden, maar wordt bij Koninklijk besluit gefaseerd ingevoerd. 

Op dit moment zijn we nog niet gestart met de actieve openbaarmaking zoals voorgeschreven in de Woo. Op grond van de Woo moeten we informatie openbaar maken via het Platform Open Overheidsinformatie (PLOOI). Dit landelijke platform is nog niet klaar voor gebruik. 

De implementatie van de actieve openbaarmakingsverplichting pakken we samen op met de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en met de Dienst Dommelvallei. De opgestelde projectopdracht werken we nog verder uit in een plan van aanpak. We verwachten dat het plan begin 2023 klaar is. 

 

Digitale informatiehuishouding op orde 
De Woo bevat een algemene zorgplicht om documenten in goede, geordende en toegankelijke staat te houden. Het verbeteren van de digitale informatiehuishouding is een continu proces. Jaarlijks worden er activiteiten uitgevoerd die hier aan bijdragen, zoals het digitaliseren van dossiers. Als onderdeel van de invoering van de Wet open overheid worden aanvullende initiatieven ontplooid om de informatiehuishouding verder te verbeteren. 

Control

Terug naar navigatie - Control

Accountant
In de tweede helft van 2022 worden gesprekken gevoerd met de accountant hoe opvolging te geven aan zijn adviezen  uit de managementletter en het accountantsverslag. Uitwerking daarvan gebeurt gedeeltelijk in 2023.

 

Rechtmatigheidsverantwoording
De rechtmatigheidsverantwoording gaat in vanaf het boekjaar 2023, in plaats van vanaf 2022. De noodzakelijke wetswijziging hiervoor is nog niet definitief vastgesteld. 
Het college geeft vanaf het boekjaar 2023 zelf een verantwoording af over de rechtmatigheid. De precieze invulling van deze verantwoording is op dit moment nog onduidelijk. Aan de hand van de beschikbare informatie bereiden we ons in 2022 verder voor, zodat we een rechtmatigheidsverantwoording kunnen afgeven bij de jaarrekening 2023.

 

Data-analyses
De verbijzonderde interne controle is altijd in ontwikkeling. Samen met de accountant wordt gekeken naar de verdere inzet van data-analyses. Deze kunnen, zoals nu in een aantal gevallen al wordt gedaan, ingezet worden om gegevensgerichte interne controlewerkzaamheden te verrichten. Data-analyses worden ook ingezet om risico’s in het proces op te sporen zodat de controle nog slimmer en efficiënter wordt.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

(peildatum 1-7-2022)

Verdeling man/vrouw en fulltime/parttime

Fulltime Parttime Totaal
Mannen 35 4 39
Vrouwen 12 26 38
Totaal 47 30 77
Verhouding man / vrouw: man 50,6%, vrouw 49,4%
Verhouding man / vrouw in vergelijkbare gemeenteklasse voor 2021: man 43%/ vrouw 57%*
*bron: personeelsmonitor 2021

 

Formatie
(excl. Griffie en College B&W)

Factor Begroting 2023
Totale formatie teams fte 82,23

 

Gemiddelde leeftijd

2022 2021
Mannen 50,3 49,5
Vrouwen 44,5 44,5
Totaal 47,4 46,9
Gemiddelde leeftijd landelijk binnen gemeenten in 2021: 47,4jaar

 

Ziekteverzuim (excl. zwangerschapsverlof)

2022 1 januari tot 1 juli 2021 1 januari tot 1 juli
Verzuimpercentage 7,63 7,16
Verzuimfrequentie 0,73 0,23
Ziekteverzuimpercentage in vergelijkbare gemeenteklasse voor 2021: 5,3%
Indicatoren BBV begroting 2021 Jaarrekening 2021 begroting 2021 begroting 2022 begroting 2023
Formatie (FTE per 1000 inwoners) 5,43 5,50 5,74 5,70
Bezetting (FTE per 1000 inwoners) 5,33 5,40 5,36 4,86
Apparaatskosten (kosten per inwoner) 807,36 797,41 846,57 879,42
Externe inhuur (kosten inhuur externen als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen) 27,12% 11,96% 17,43% 12,56%
Overhead (% van de totale lasten) 16,96% 15,88% 15,15% 15,57%