De sociale leefomgeving gaat over de gezondheid, het welbevinden en de ontwikkelmogelijkheden van onze inwoners. Goede voorzieningen voor inwoners en professionals zijn hiervoor belangrijk. Enerzijds bestaan voorzieningen uit ondersteuningsmogelijkheden voor individuele inwoners door hulp en (financiële) steun, anderzijds uit accommodaties, subsidies en bijeenkomsten/evenementen. Het programma heeft betrekking op alle inwoners als het gaat om preventie, gezonde leefstijl, ontwikkeling en ontmoeting. Het programma gaat daarnaast specifiek in op ondersteuning van kwetsbare inwoners en jeugdigen. Door een passend aanbod van culturele activiteiten kunnen onze inwoners zich ontwikkelen en ontplooien. Borging van het cultureel erfgoed en behoud van monumenten dragen daar ook aan bij.
Uitgaven
45,25%Inkomsten
11,6%Saldo
Programma 2. Sociale leefomgeving
Steven Grevink (sociaal domein, sociale zaken, onderwijs en gezondheidsbeleid), Jelle de Jong (subsidiebeleid, sport en accomodatiebeleid)Uitgaven
45,25%Inkomsten
11,6%Saldo
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Thema | Doelstellingen |
---|---|
Maatschappelijke participatie | 1. We ondersteunen inwoners die niet op eigen kracht kunnen participeren. |
2. (De toegang naar) zorg en ondersteuning is laagdrempelig en efficiënt: klantgericht en op maat. | |
Ontmoeting | 3. Son en Breugel kent een voldoende en gevarieerd aanbod van laagdrempelige ontmoetingsfuncties in de wijken, onder andere in de vorm van onderwijs-, sport- en verenigingsgebouwen. |
4. We ondersteunen lokale initiatieven gericht op ontmoeting. | |
Jeugd en jongeren | 5. Goede voorschoolse voorzieningen en een erkend programma voor VVE (voor- en vroegschoolse educatie) dragen bij aan een goede ontwikkeling van peuters en voorkomen onderwijsachterstand. |
6. We hebben goede en goed bereikbare schoolgebouwen voor een optimaal en gedifferentieerd lokaal onderwijsaanbod. | |
7. Jeugdigen en hun ouders krijgen ondersteuning wanneer zij problemen ondervinden in opgroei- en opvoedsituaties. | |
Gezonde leefstijl | 8. Met voorlichting en ondersteuning stimuleren we inwoners zo gezond mogelijk te leven. |
Cultuur en erfgoed | 9. Wij stimuleren het in stand houden van cultuur, cultureel erfgoed en monumenten. |
Relevante beleidsnota's
Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota'sNaam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Nota Kunst- en Cultuurbeleid 2017 | 7-nov-17 | n.v.t. | |
Beleidsplan voorschoolse voorzieningen en voor-en vroegschoolse educatie | vanaf 2020 | 4-jul-19 | n.v.t. |
Accommodatiebeleid | n.v.t. | 6-feb-14 | n.v.t. |
Visie Sport en bewegen | vanaf 2014 | 6-feb-14 | n.v.t. |
Cultureel Erfgoed gemeente Son en Breugel | 2021 - 2030 | ||
Uitgangspunten Participatiebeleid | n.v.t. | Commissie BZ 2 september 2014 | n.v.t. |
Verordeningen participatiewet | n.v.t. | 18-dec-14 | n.v.t. |
Initiatiefvoorstel visie CMD | n.v.t. | 17-12-2020 | n.v.t. |
Lokaal Gezondheidsbeleid 2021-2024 | 2021-2024 | 17-dec-20 | 2025 |
Visie wonen met zorg | n.v.t. | 29-aug-13 | n.v.t. |
Kader Sociaal Domein | n.v.t. | 31-aug-17 | voorjaar 2023 |
Jeugdbeleid Son en Breugel: (op)groeien in een positief opvoedklimaat | n.v.t. | 9-mei-19 | n.v.t. |
Beleidsregels speel- en beweegvoorzieningen | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Wat gaan we ervoor doen?
Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen?Maatschappelijke participatie
Doelstellingen
Ontmoeting
Doelstellingen
Jeugd en jongeren
Doelstellingen
Gezonde leefstijl
Doelstellingen
Cultuur en erfgoed
Doelstellingen
Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
Terug naar navigatie - Bijdragen verbonden partijen aan dit programmaDienst Dommelvallei
- Dienst Dommelvallei voert voor de gemeente de sociale dienstactiviteiten (Participatiewet, Bijzondere bijstand, gemeentelijk sociaal fonds (gsf)) en inburgering vanuit het CMD uit. Ook wordt beleidsmatig op deze taakvelden de gemeente geadviseerd.
- Daarnaast ondersteunt Dienst Dommelvallei de CMD-dienstverlening in het Sociaal Domein richting inwoners (waaronder de hele administratieve ondersteuning en applicatie-inrichting).
- Dienst Dommelvallei zet samen met CMD partners (zoals WSD) zelf ontwikkelde methoden en aanpakken in naar werk en activering.
Werkvoorzieningschap de Dommel (WSD)
WSD voert de werkgeversverplichtingen van de voormalige Wet sociale werkvoorziening (Wsw) uit voor de gemeente Son en Breugel. Daarnaast begeleidt WSD inwoners die in het kader van de Participatiewet ondersteuning nodig hebben bij het vinden van werk.
De gemeenteraad heeft besloten inwoners optimaal te ondersteunen naar werk en activering via WSD. Samen met Dienst Dommelvallei wordt voor deze ondersteuning gewerkt in ons CMD. Daarnaast wordt projectmatig toegewerkt naar deze samenwerking via methoden en aanpakken. Met deze integrale werkwijze organiseren we gecombineerde CMD-ondersteuning van zorg en activering.
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD)
De GGD Brabant-Zuidoost voert voor ons de (verplichte) taken van de Wet publieke gezondheid uit. Daarnaast ondersteunt ze de gemeente bij de invulling van hun (gezondheids)beleid, bijvoorbeeld via de vierjaarlijkse Volksgezondheid Toekomst Verkenning (VTV). In 2020 heeft de GGD deze voor het laatst vernieuwd. Deze documenten zijn voor de komende jaren mede de basis voor nieuw beleid alsook voor input voor de omgevingsvisie.
10voordejeugd
Regionale inkoopsamenwerking voor de inkoop van specialistische jeugdhulp, bestaande uit gemeente Helmond, Peelgemeenten (Deurne, Asten, Someren, Laarbeek, Gemert-Bakel), Dommelvallei+ (Geldrop-Mierlo, Nuenen, Son en Breugel, Waalre) en gemeente Veldhoven.
Wat gaat het kosten?
Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
De taakvelden bij het sociaal domein zijn met ingang van begrotingsjaar 2023 aangepast op landelijk voorschrift. Het gaat om een verfijning van de taakvelden om beter aan landelijke informatiebehoeften te voldoen.
Omschrijving | Realisatie 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
0.10 Mutaties reserves programma 2 | 4.000 | 141 | 102 | 0 | 0 | 0 | |
4.1 Openbaar basisonderwijs | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4.2 Onderwijshuisvesting | 1.106 | 856 | 1.017 | 1.018 | 1.251 | 1.245 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 430 | 548 | 505 | 443 | 434 | 434 | |
5.1 Sportbeleid en activering | 185 | 176 | 179 | 179 | 179 | 179 | |
5.2 Sportaccommodaties | 845 | 682 | 854 | 628 | 897 | 891 | |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 416 | 379 | 381 | 536 | 386 | 385 | |
5.4 Musea | 0 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | |
5.5 Cultureel erfgoed | 60 | 93 | 140 | 140 | 139 | 139 | |
5.6 Media | 393 | 402 | 459 | 458 | 421 | 421 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 1.901 | 2.549 | 3.251 | 3.362 | 3.354 | 3.298 | |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 1.073 | 1.234 | 1.372 | 1.352 | 1.352 | 1.352 | |
6.3 Inkomensregelingen | 4.239 | 4.467 | 4.276 | 4.277 | 4.277 | 4.277 | |
6.4 WSW en beschut werk | 800 | 874 | 875 | 875 | 875 | 875 | |
6.5 Arbeidsparticipatieinstrumenten gericht op toeleiding naar werk | 387 | 516 | 572 | 572 | 572 | 572 | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 610 | 663 | 663 | 673 | 683 | 693 | |
6.71A Huishoudelijke hulp (WMO) | 0 | 0 | 1.140 | 1.140 | 1.140 | 1.140 | |
6.71B Begeleiding (WMO) | 0 | 0 | 704 | 704 | 704 | 704 | |
6.71C Dagbesteding (WMO) | 0 | 0 | 297 | 297 | 297 | 297 | |
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) | 0 | 0 | 296 | 296 | 296 | 296 | |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 2.376 | 2.396 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.72A Jeugdzorg begeleiding | 0 | 0 | 683 | 683 | 683 | 683 | |
6.72B Jeugdzorg behandeling | 0 | 0 | 669 | 669 | 669 | 669 | |
6.72C Jeugdhulp dagbesteding | 0 | 0 | 185 | 185 | 185 | 185 | |
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig | 0 | 0 | 297 | 297 | 297 | 297 | |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 3.102 | 3.232 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig | 0 | 0 | 894 | 894 | 894 | 894 | |
6.74A Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf | 0 | 0 | 419 | 419 | 419 | 419 | |
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 0 | 0 | 27 | 27 | 27 | 27 | |
6.74C Gesloten plaatsing | 0 | 0 | 56 | 56 | 56 | 56 | |
6.81A Beschermd wonen (WMO) | 0 | 0 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | 0 | 0 | 15 | 2 | 2 | 2 | |
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | 20 | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.82A Jeugdbescherming | 0 | 0 | 210 | 210 | 210 | 210 | |
6.82B Jeugdreclassering | 0 | 0 | 38 | 38 | 38 | 38 | |
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | 290 | 276 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
7.1 Volksgezondheid | 717 | 726 | 736 | 751 | 766 | 781 | |
Totaal Lasten | 22.957 | 20.238 | 21.321 | 21.189 | 21.511 | 21.468 | |
Baten | |||||||
0.10 Mutaties reserves programma 2 | 840 | 971 | 923 | 588 | 718 | 718 | |
4.2 Onderwijshuisvesting | 244 | 219 | 173 | 196 | 196 | 196 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 60 | 125 | 81 | 20 | 20 | 20 | |
5.1 Sportbeleid en activering | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5.2 Sportaccommodaties | 322 | 133 | 134 | 134 | 161 | 161 | |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 63 | 67 | 68 | 68 | 68 | 68 | |
5.5 Cultureel erfgoed | 8 | 9 | 10 | 10 | 10 | 10 | |
5.6 Media | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 232 | 362 | 430 | 444 | 444 | 444 | |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | -1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.3 Inkomensregelingen | 3.932 | 3.380 | 3.381 | 3.381 | 3.381 | 3.381 | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) | 0 | 0 | 186 | 186 | 186 | 186 | |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 87 | 186 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | 43 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
7.1 Volksgezondheid | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Baten | 5.871 | 5.516 | 5.419 | 5.060 | 5.216 | 5.216 | |
Saldo (baten -/- lasten) | -17.086 | -14.722 | -15.902 | -16.129 | -16.295 | -16.252 |
Nieuw beleid
Terug naar navigatie - Nieuw beleidOmschrijving | I/S | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
1. Subsidies maatschappelijke organisaties | S | -114.305 | -114.305 | -114.305 | -114.305 |
2. Schadepost onderwijs | S | -10.000 | -10.000 | -10.000 | -10.000 |
3. Ophogen budget leerlingenvervoer | S | -40.000 | -40.000 | -40.000 | -40.000 |
4. Uitvoering Vrijwilligersbeleid | S | 0 | -5.000 | -5.000 | -5.000 |
5. Werkbudget Kunst en cultuurbeleid | S | 0 | -5.000 | -5.000 | -5.000 |
6. Armoedebeleid | S | -30.000 | -30.000 | -30.000 | -30.000 |
7. 80 jaar bevrijding | I | 0 | -150.000 | 0 | 0 |
8. Correctie huuropbrengsten kinderopvang | S | -32.000 | -32.000 | -32.000 | -32.000 |
9. Commissie omgevingskwaliteit | S | -22.000 | -22.000 | -22.000 | -22.000 |
10. GROZzerdam | I | 0 | -50.000 | -50.000 | 0 |
Totaal | -248.305 | -458.305 | -308.305 | -258.305 | |
+/+ is voordeel, -/- is nadeel |
1. Subsidies maatschappelijke organisaties
Ruim 70 maatschappelijke organisaties worden ondersteund met subsidie. Elk jaar zijn er wel enkele wijzigingen in de subsidiebudgetten, waardoor een verschil met de vorige meerjarenbegroting ontstaat.
In de bijlagen van deze meerjarenbegroting staat een overzicht van de maatschappelijke organisaties en de voorgestelde subsidie die we willen verlenen voor het jaar 2023.
De aanvullende vraag naar middelen bestaat uit:
Verhoging subsidie bibliotheek t.b.v. coördinatie Taalhuis
Het Taalhuis is de laatste jaren erg gegroeid. Er zijn veel taalleerders bijgekomen, waarvoor er meer vrijwilligers zijn geworven. De beschikbare 6 uren per week voor de coördinator van het Taalhuis zijn niet meer toereikend. Het voorgestelde bedrag is om de formatie van de coördinator van het Taalhuis uit te breiden, zodat we de gewenste inzet kunnen realiseren. Deze verhoging kost ongeveer € 14.000,-.
Verhoging subsidie bibliotheek t.b.v. informatiepunt digitale overheid
Tot en met 2022 kunnen bibliotheken subsidie krijgen van de Koninklijke Bibliotheek voor het informatiepunt digitale overheid. Vanaf 2023 worden gemeenten wettelijke verantwoordelijk voor de instandhouding (en het breder uitzetten) van Informatiepunten. Mogelijk wordt er een specifieke uitkering beschikbaar gesteld. De hoogte van deze specifieke uitkering is nog niet bekend. We rapporteren hierover in de eerstvolgende bestuursrapportage. Deze verhoging kost ongeveer € 15.000,-.
Verhoging subsidie professionele organisaties
Vanaf 2022 vindt er een uitbreiding plaats voor de formatie voor jeugdzorg in de vorm van jeugdconsulenten en een gedragsdeskundige, dit conform het bedrijfsplan van het CMD. Deze extra formatieplaatsen worden ingevuld door de professionele organisaties de LEVgroep, Lumens, MEE en GGZE. Deze verhoging kost ongeveer € 85.000,-.
2. Schadepost onderwijs
Het eigen risico voor de verzekering is € 2.500,-. Vaak vallen kleine schades steeds onder dit bedrag, maar alles bij elkaar is er regelmatig een behoorlijk bedrag benodigd om dit te kunnen bekostigen. Momenteel is hier geen budget voor en komt dit altijd uit bij onvoorzien. Om hier de komende jaren wel rekening mee te houden is 4x het eigen risico begroot om schades op de scholen te dekken.
3. Ophoging budget Leerlingenvervoer
De afgelopen jaren zijn de kosten voor de uitvoering van het leerlingenvervoer toegenomen, met name door een toename aan het aantal leerlingen in het vervoer. De toename van het aantal leerlingen kan worden verklaard door aanwas van jonge gezinnen in Son en Breugel en doordat het Passend Onderwijs in de praktijk niet het beoogde effect heeft.
6. Armoedebeleid
Voor het nieuwe armoedebeleid vragen we om uitbreiding van het budget. De middelen zullen worden gebruikt voor communicatiemiddelen, het uitvoeren van projecten en uitbreiding van de activiteiten in het kader van het armoedebeleid. Het beleid dient nog worden vastgesteld door de raad. Bij de begrotingscyclus voor 2024 passen we het budget aan op basis van de te verwachten projecten in 2024.
7. 80 jaar bevrijding
In 2024 herdenken en vieren we 80 jaar bevrijding. Het wordt waarschijnlijk wederom een groots evenement, vergelijkbaar met 2019 en 2014. Onder andere met de herdenkingstocht van Operation Market Garden en vele lokale activiteiten. De verwachting is dat de gemeente deels een coördinerende, deels een faciliterende en deels een uitvoerende rol heeft.
8. Correctie huuropbrengsten kinderopvang
Structureel € 32.000,- aan huurinkomsten te veel begroot.
9. Commissie omgevingskwaliteit
Vanaf 2023 gaan we met een nieuwe gecombineerde welstand en monumentencommissie werken, de zogenaamde commissie omgevingskwaliteit. Aanvullend budget is nodig voor het aanstellen van een secretaris.
10. GROZzerdam
We zijn in 2021 aangesloten bij GROZzerdam Vitaal in Brainport. Bij de Kadernota 2021 hebben we aangegeven dat we ook voor 2022 en 2023 hiervoor middelen vrijmaken. GROZzerdam vormt het domeinoverstijgend ontwikkelprogramma op het gebied van gezondheid(szorg), leefstijl en preventie. Doelstelling is dat in 2040 inwoners tenminste vijf jaar langer in goede gezondheid leven en dat hardnekkige gezondheidsverschillen met 30% zijn afgenomen. De basis van het programma is dat gezondheidsbevorderende initiatieven vanuit de maatschappij zelf ontwikkeld worden en niet van bovenaf worden opgelegd. Er is daarom sprake van nauwe samenwerking met het maatschappelijk middenveld, zorgverzekeraars en de eerstelijnszorg. Dit project wordt mede gefinancierd door VWS, gemeente Eindhoven. Er is bij het ministerie verlenging aangevraagd. Ook alle andere partijen gaan voor verlenging. We maken hiervoor ook middelen vrij voor 2024 en 2025.