Uitgaven

23,68%
€ 11.155
x €1.000
23,68% Complete

Inkomsten

69,01%
€ 32.226
x €1.000
69,01% Complete

Saldo

5074,52%
€ 21.070
x €1.000

Programma 1. Interne en externe dienstverlening

Hans Gaillard, Jan Boersma (financiën en belastingen), Steven Grevink (burgerparticipatie en communicatie)

Uitgaven

23,68%
€ 11.155
x €1.000
23,68% Complete

Inkomsten

69,01%
€ 32.226
x €1.000
69,01% Complete

Saldo

5074,52%
€ 21.070
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Dit programma gaat over de kwaliteit van onze in- en externe dienstverlening.

De kwaliteit van onze dienstverlening uit zich in het gemak waarmee inwoners en ondernemers producten en diensten kunnen afnemen bij de gemeente en het gemak waarmee zij met de gemeente in contact kunnen komen.

We hanteren daarbij het uitgangspunt dat de klant kiest op welke manier hij contact met de gemeente wil hebben. Dat kan via het online portaal zijn, via e-mail, website, telefoon, sociaal media, per brief, via een baliebezoek of in een persoonlijk gesprek. Alle kanalen zijn beschikbaar en dat houden we zo.

De mogelijkheden van onze digitale dienstverlening nemen toe, mede dankzij de invoering van het zaakgericht werken. De digitale dienstverlening wordt transparanter, gaat sneller en de mogelijkheden om in contact te komen met de juiste persoon zijn toegenomen. We zien dan ook dat inwoners voor steeds meer producten en diensten gebruikmaken van de digitale weg. 

 

We kijken binnen dit programma niet alleen naar de dienstverlening zelf, maar ook naar de voorwaarden om kwalitatief goede dienstverlening te kunnen leveren. Is de capaciteit van onze organisatie op orde en in hoeverre dragen de werkwijzen van het gemeentebestuur en de medewerkers bij aan de kwaliteit van de dienstverlening? Is het besluitvormingsproces bijvoorbeeld transparant en begrijpelijk en zijn inwoners voldoende betrokken en geraadpleegd? En, hoe kunnen wij optimaal gebruikmaken van de deskundigheid en kracht die onze Son en Breugelse samenleving herbergt? De doelstellingen binnen dit programma richten zich daarom niet alleen op de dienstverlening zelf, maar ook op de mate van participatie en de wijze van organisatie.   

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?
Thema Doelstellingen
Dienstverlening 1. Meer ondersteuning voor inwoners bij de digitale benadering van onze producten en diensten.
2. Betere mogelijkheden om contact met de gemeente te leggen door dienstverleningskanalen uit te breiden en op elkaar af te stemmen.
3. Optimalere processen met focus op doorlooptijden, wachttijd, verwerkingstijd en afhandeltermijn.
Participatie 4. Plannen en projecten komen in samenwerking met belanghebbenden tot stand.
5. Via de Jeugdgemeenteraad denken jongeren actief mee over het realiseren van plannen en leren zij hoe de lokale democratie werkt.
6. Inwoners, organisaties en ondernemers worden betrokken bij gemeentelijke plannen, en vinden onze beleids- en besluitvorming transparant en begrijpelijk.
Organisatie 7. De capaciteit van de gemeentelijke organisatie is op orde.

Relevante beleidsnota's

Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's
Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Informatiebeleid Dommelvallei 2021-2025 3 juni 2021 n.v.t.
Visie op Bestuurlijke Toekomst onbepaalde tijd 18-06-2015 en 02-11-2017 n.v.t.
Bestuursakkoord 'Samenwerken in/aan/voor/met Son en Breugel' 2022-2026 7 juli 2022 n.v.t.
Beleidskader Integriteit 2015 onbepaalde tijd, vanaf maart 2015 26-mrt-15 n.v.t.
Persoonlijk en dichtbij n.v.t. 12-jun-12 n.v.t.
Visie op dienstverlening n.v.t. Commissie AZ 14 januari 2015 n.v.t.
Nota activering, waardering en afschrijving n.v.t. 20-jun-13 n.v.t.
Nota reserves en voorzieningen n.v.t. 17-feb-22 n.v.t.
Financiële verordening n.v.t. 22-jun-17 n.v.t.
Treasurystatuut n.v.t. 2014 n.v.t.
Nota risicomanagement en weerstandsvermogen n.v.t. 21-mrt-13 n.v.t.
Belastingverordeningen

Wat gaan we ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen?

Dienstverlening

Terug naar navigatie - Dienstverlening

Doelstellingen

Participatie

Terug naar navigatie - Participatie

Doelstellingen

Bijdragen verbonden partijen aan dit programma

Terug naar navigatie - Bijdragen verbonden partijen aan dit programma

Dienst Dommelvallei
Dienst Dommelvallei is het samenwerkingsverband van de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel. In deze dienst zijn de bedrijfsvoeringstaken financiën, belastingen, personeel & organisatie, informatievoorziening en planning en control voor de drie gemeenten ondergebracht. Daarnaast hebben de gemeenten Son en Breugel en Nuenen de taken met betrekking tot werk en inkomen en dienstverlening ondergebracht in de Dienst Dommelvallei.

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Realisatie 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
0.10 Mutaties reserves programma 1 458 715 0 0 0 0
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten 2.726 377 -415 398 1.296 -131
0.1 Bestuur 1.652 1.692 1.722 1.706 1.720 1.731
0.2 Burgerzaken 822 858 890 889 889 889
0.4 Overhead 7.230 7.048 6.781 6.771 6.836 6.883
0.5 Treasury 146 92 72 66 60 55
0.61 OZB woningen 94 90 98 98 98 98
0.62 OZB niet-woningen 24 31 27 27 27 27
0.64 Belastingen Overig 33 39 77 77 77 77
0.8 Overige baten en lasten 61 731 1.485 2.060 2.298 2.211
0.9 Venootschapsbelasting (Vpb) 106 119 4 4 4 4
Totaal Lasten 13.354 11.791 10.740 12.096 13.304 11.843
Baten
0.10 Mutaties reserves programma 1 1.002 1.494 116 39 39 39
0.1 Bestuur 3 0 0 0 0 0
0.2 Burgerzaken 226 221 207 207 207 207
0.4 Overhead 237 172 162 163 164 165
0.5 Treasury 125 150 128 122 116 111
0.61 OZB woningen 2.453 2.471 2.588 2.669 2.741 2.805
0.62 OZB niet-woningen 2.272 2.289 2.344 2.395 2.448 2.502
0.64 Belastingen Overig 0 9 10 10 10 10
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds 23.111 24.336 26.521 27.950 29.150 27.465
0.8 Overige baten en lasten 89 316 150 150 150 150
Totaal Baten 29.519 31.459 32.226 33.706 35.027 33.455

Nieuw beleid

Terug naar navigatie - Nieuw beleid
Omschrijving I/S 2023 2024 2025 2026
1. Invulling (extra) wensen ivm burgerparticipatie I -35.000 -5.000 0 0
2. Beheer en administratie software applicaties sociaal domein S -33.075 -33.075 -33.075 -33.075
3. Huisvesting vergunninghouders I -10.915 0 0 0
4. Informatieplan 2023 S -107.580 -64.240 -64.240 -64.240
5. Centrumregeling GEO S -20.395 -20.395 -20.395 -20.395
Totaal -206.965 -122.710 -117.710 -117.710
+/+ is voordeel, -/- is nadeel

1. Invulling (extra) wensen i.v.m. burgerparticipatie
College, ambtelijke organisatie en raad gaan onder externe begeleiding gezamenlijk een helder en gedragen participatiebeleid ontwikkelen. Dit beleid moet gaan bijdragen aan uniforme, zorgvuldige en herkenbare participatieprocessen. Incidenteel is hiervoor € 35.000,- benodigd en € 5.000,- voor de fase van afronding en nazorg. 

 

2. Beheer en administratie software applicaties sociaal domein 
In 2021 contracteerden we na een aanbestedingsprocedure de nieuwe software voor het sociaal domein. De conversie, implementatie en trainingen voor gebruikers liepen door tot de livegang in 2022. Aan het systeem worden meerdere eisen gesteld, hierdoor bestaat het uit meerdere applicaties. Ook zijn er nieuwe mogelijkheden uitgevraagd om verdere stappen te zetten in digitale dienstverlening, het burgerportaal en toegenomen functionaliteiten. Door deze factoren neemt de reguliere beheerlast toe. De gemeenten stelden hiervoor eenmalig middelen ter beschikking voor 2022. 


Op basis van de ervaringen met het nieuwe systeem zien we dat er structureel meer nodig is voor de 5 applicaties, die elk op eigen wijze beheerd moeten worden. Er is meer menskracht nodig voor het reguliere functioneel beheer en het verrichten van administratieve handelingen bij Dienst Dommelvallei. Hierdoor is structureel een bedrag noodzakelijk van 1 FTE schaal 9/9. Samen met Nuenen betreft dit een Son en Breugels aandeel van 0,45 FTE van € 73.500,- = € 33.075,-.

 

3. Huisvesting vergunninghouders
Door de verhoogde taakstelling voor de huisvesting van vergunningshouders (statushouders) is er incidenteel meer uren noodzakelijk voor het organiseren van deze huisvestingsbegeleidingswerkzaamheden bij Dienst Dommelvallei.
Het betreft hier een bedrag van 1/3 FTE schaal 9/9 = € 24.255,- waarvan 0,45 betreft € 10.915,- voor Son en Breugel.

4. Informatieplan 2023
Het informatieplan 2023 vormt een onderdeel van de 1e begrotingswijziging 2023 van Dienst Dommelvallei. Het informatieplan 2023 is nog in concept.

 

5. Centrumregeling GEO

De kosten voor de centrumregeling GEO worden jaarlijks volgens een vaste verdeelsleutel verdeeld over Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel. Vanuit de centrumregeling worden werkzaamheden voor BAG, BGT en landmeten geïnitieerd om de basisregistraties op ten minste het wettelijk verplichte niveau te houden.