Uitgaven

11,66%
€ 5.492
x €1.000
11,66% Complete

Inkomsten

9,44%
€ 4.408
x €1.000
9,44% Complete

Saldo

261,01%
€ -1.084
x €1.000

Programma 4. Economische en ruimtelijke ontwikkeling

Jelle de Jong (omgevingswet, ruimte en wonen), Jan Boersma (economische zaken, Ekkersrijt en grondbeleid)

Uitgaven

11,66%
€ 5.492
x €1.000
11,66% Complete

Inkomsten

9,44%
€ 4.408
x €1.000
9,44% Complete

Saldo

261,01%
€ -1.084
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De fysieke leefomgeving kent diverse abstractieniveaus.

In het programma Fysieke en Veilige leefomgeving komen vooral de tactische en operationele kant van de leefomgeving aan de orde. Het programma Economische en Ruimtelijke ontwikkeling richt zich meer op de visie en de strategische kant van deze leefomgeving.
Er is natuurlijk wel overlap tussen de programma’s omdat de scheidslijn tussen het strategische en het tactische abstractieniveau niet zo scherp is. Een voorbeeld daarvan is het onderwerp natuur en landschap: enerzijds hebben we een visie en sluiten we qua strategie aan bij lopende regionale ontwikkelingen (‘Dommeldal uit de verf’ en Van Gogh Nationaal Park), anderzijds moeten we ook natuur en groen aanleggen en onderhouden.
Door visievorming op het ruimtelijk beleid en de uitvoering daarvan leveren we een bijdrage aan een levendig, groen en vitaal dorp en een gezonde en leefbare leefomgeving. Onze strategische inzet richt zich vooral op ons regionaal handelen en de doorwerking daarvan naar het lokale niveau.
Dit programma richt zich ook op de duurzame economische structuur van de gemeente.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Thema Doelstellingen
Omgevingswet 1. Zorg dragen voor een adequate implementatie van de Omgevingswet, waarbij de klantservice snel, eenvoudig en beter kan plaatsvinden.
2. Diverse instrumenten onder de Omgevingswet door ontwikkelen volgens de (tweejaarlijkse) beleidscyclus.
Ruimte 3. Voorzien in een tijdige en adequate behandeling van alle ruimtelijke initiatieven.
4. Voorzien in kwalitatief passende ontwikkelingslocaties.
Wonen 5. Het opstellen van een Woonprogramma (inclusief flankerend beleid).
6. Invulling geven aan de ambitie van het kwantitatieve gewenste woningbouwprogramma.
Duurzaamheid 7. In 2030 wil Son en Breugel een klimaat neutrale gemeente zijn.
8. Son en Breugel moet in 2050 waterrobuust en klimaatbestendig zijn.
9. We verhogen biodiversiteit in ons buitengebied én bebouwd gebied.
10. We koesteren de landschappelijke kwaliteit en verhogen de beleving van ons landschap.
Economie 11. Ekkersrijt blijft een economische toplocatie binnen het Brainport ecosysteem.
12. Een vitaal en aantrekkelijk (verblijfs)centrum, met een sterk ondernemings- en vestigingsklimaat.
Regio 13. Door in regionaal verband samen te werken met andere overheden en organisaties dragen we bij aan een succesvolle ontwikkeling van de Brainportregio.

Relevante beleidsnota's

Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's

Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Toekomstvisie voor Son en Breugel 2012 - 2030 21-jun-12 omgevingsvisie Son en Breugel en omgevingsplan Son en Breugel (2022)
Structuurvisie voor Son en Breugel 2014 - 2030 6-feb-14 omgevingsvisie Son en Breugel en omgevingsplan Son en Breugel (2022)
Woonvisie voor Son en Breugel 2012 - 2020 20-dec-12
Woningbouwprogramma Son en Breugel 2016/2020 – 2030 (addendum op de Woonvisie) Actieprogramma Wonen (i.r.t. omgevingsvisie) 2016/2020 -2030 16-jun-16 2022
Cultureel Erfgoed (2019 - 2030) gemeente Son en Breugel 2019-2030
Centrumvisie Son n.v.t. 21-jun-12
Centrumvisie Breugel en uitvoeringsprogramma n.v.t. 21 juni 2012 resp. 29 augustus 2013
Plan van Aanpak Implementatie Omgevingswet Son en Breugel (Implementatieprogramma Omgevingswet) 2016 - 2029 6 december 2016 (college) omgevingsvisie Son en Breugel en omgevingsplan Son en Breugel
Afsprakenkader Wonen 2022 SGE 2022 e.v. 17-feb-2022
Landschapsinvesteringsregeling gemeente Son en Breugel 2013 e.v. 29-aug-13
Intergemeentelijke Structuurvisie Rijk van Dommel en Aa 2011 e.v. 1-sep-11
Verslingerd aan de Dommel 2012 e.v. 23-aug-12
Visie Sciencepark 2017 e.v. 21-dec-17 Omgevingsplan Sciencepark 2020
Nota Grondbeleid 2021-2024 17-dec-20
Kaders als Koers - kaders voor de woningbouwprogrammering op ontwikkelingslocaties 2019 e.v. 19 december 2019
Visie op Wonen Stedelijk Gebied Eindhoven 2019 e.v. 22-aug-19
Huisvestingsverordening gemeente Son en Breugel 2020-2023 2020-2023 19-dec-19
Masterplan Ekkersrijt 2015 e.v. 12-nov-15
Regionale Energie Strategie MRE 2021-2023 Q4 2021 Actualisatie elke 2 jaar
Transitievisie Warmte 2021-2026 Q4 2021 Actualisatie elke 5 jaar
Omgevingsvisie Son en Breugel; OOg op een zonnige toekomst! 2022-2050 19 mei 2022 Actualisatie elke 2 jaar
Ontwikkelingsvisie Nieuwe Heide & Oud Meer 2022-2070 2022-2070 2022

Wat gaan we ervoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen?

Omgevingswet

Terug naar navigatie - Omgevingswet

Doelstellingen

Ruimte

Terug naar navigatie - Ruimte

Doelstellingen

Wonen

Terug naar navigatie - Wonen

Doelstellingen

Duurzaamheid

Terug naar navigatie - Duurzaamheid

Doelstellingen

Economie

Terug naar navigatie - Economie

Doelstellingen

Regio

Terug naar navigatie - Regio

Doelstellingen

Bijdragen verbonden partijen aan dit programma

Terug naar navigatie - Bijdragen verbonden partijen aan dit programma

Beveiliging Bedrijven Ekkersrijt (SBBE)
De Stichting Beveiliging Bedrijven Ekkersrijt (SBBE) is een verbonden partij waarmee samen wordt gewerkt op het bedrijventerrein. De Stichting verzorgt de beveiliging van het terrein middels camera's die in het openbaar gebied hangen en een beveiligingsteam.

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Realisatie 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
0.10 Mutaties reserves programma 4 558 0 250 250 250 250
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 153 89 181 181 181 181
3.1 Economische ontwikkeling 112 125 129 129 129 129
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 17 142 11 11 11 11
3.3 Bedrijfsloket en -regelingen 37 40 42 42 42 42
3.4 Economische promotie 66 90 80 80 80 80
7.5 Begraafplaatsen 0 0 0 0 0 0
8.1 Ruimte en leefomgeving 1.101 841 677 772 547 492
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 1.852 3.982 3.217 583 536 520
8.3 Wonen en bouwen 880 819 904 904 904 904
Totaal Lasten 4.776 6.130 5.492 2.952 2.681 2.609
Baten
0.10 Mutaties reserves programma 4 4.891 296 133 0 0 0
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 481 517 227 227 227 227
3.1 Economische ontwikkeling 49 38 48 98 98 98
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 0 0 0 0 0 0
3.3 Bedrijfsloket en -regelingen 11 21 21 21 21 21
3.4 Economische promotie 6 27 35 35 35 35
8.1 Ruimte en leefomgeving 507 52 22 22 22 22
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 2.746 3.979 3.185 551 504 488
8.3 Wonen en bouwen 999 721 737 737 737 737
Totaal Baten 9.689 5.651 4.408 1.691 1.644 1.628

Nieuw beleid

Terug naar navigatie - Nieuw beleid
Omschrijving I/S 2023 2024 2025 2026
1. Omgevingswet; Uitwerkingsprogramma's I -200.000 -250.000 -100.000 PM
2. Omgevingswet; uitwerking implementatie Omgevingswet (Implementatieteam Omgevingswet) I -50.000 -25.000 -25.000 0
3. Omgevingswet; omgevingsvisie tweejaarlijkse bijstelling en jaarcyclus omgevingsplan S -20.000 -90.000 -15.000 -85.000
4. Strategische aankopen en dergelijke S -15.000 -15.000 -15.000 -15.000
5. Inkomsten buitenreclame S 10.000 10.000 10.000 10.000
Totaal -275.000 -370.000 -145.000 -90.000
+/+ is voordeel, -/- is nadeel

1. Omgevingswet; uitwerkingsprogramma's

De komende jaren gaan we gefaseerd met meerdere uitwerkingsprogramma's binnen de omgevingsvisie aan de slag. Dit betreft in ieder geval de programma's zoals die bij vaststelling van de omgevingsvisie 1.0 ook zijn opgenomen voor verdere uitwerking in overleg met de raad. Voor de begeleiding van de totstandkoming van de programma's zullen we extern advies inschakelen. Er is bijzondere aandacht voor communicatie, ook in het licht van participatie tijdens de totstandkoming. 

 

2. Omgevingswet; uitwerking implementatie Omgevingswet (implementatieteam Omgevingswet)

Betreft werkzaamheden voor de aanpassing van werkprocessen, website, klantservice e.d. Daarnaast betreft dit de werkzaamheden in relatie tot het invullen van onze software voor DSO-LV (digitale verwerken aanpassingen omgevingsvisie, omgevingsplan in relatie tot het opstellen en aanpassen beslisbomen, opleiding, inhuren expertise leverancier e.d.).

 

3. Omgevingswet; omgevingsvisie tweejaarlijkse bijstelling en jaarcyclus omgevingsplan

De raad heeft besloten tot een 2-jaarlijkse beleidscyclus met een 2-jaarlijkse wijziging van de omgevingsvisie in 2024 en 2026. Kosten voor verwerking nieuw beleid en uitwerkingsprogramma’s, procedure zienswijzenperiode en vaststellingsproces komen dus elke 2 jaar voor.

Daarnaast nemen we kosten op voor:
a. aanpassingen omgevingsplan van versie 1.0 naar versie 2.0 etc. naar aanleiding van nieuwe ontwikkelingen en actualiteiten, jurisprudentie en eerste ervaringen. Naarmate meer ervaring wordt opgebouwd, mag worden verwacht dat deze acties in de loop der tijd minder worden.
b. het beoordelen en verwerken van wijzigingen van de omgevingsvisie die moeten leiden tot jaarlijkse verwerking van verleende BOPA’s in het omgevingsplan (wettelijke verplichting); 
(BOPA’s; vergunningen die de gemeente verleend in afwijking van het omgevingsplan);


4. Strategische aankopen
De afgelopen periode zijn er meer taxaties dan verwacht uitgevoerd en adviezen aangevraagd bij derden in het kader van strategische activiteiten. Verwacht wordt dat er in 2023 nog meer werkzaamheden door derden verricht moeten worden. De te verwachte werkzaamheden zijn o.a. taxaties, adviesopdrachten en bodemonderzoeken.

5. Inkomsten buitenreclame
Vanwege nieuwe concessies zijn de inkomsten uit buitenreclame hoger dan momenteel begroot.