-
Blz. 1
Meerjarenbegroting 2023-2026
-
Blz. 2
Meerjarenbegroting 2023-2026
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Voorwoord
-
Blz. 5
tekst
-
Blz. 6
Algemene inleiding
-
Blz. 7
Proces van kadernota naar begroting
-
Blz. 8
Proces van kadernota naar begroting
-
Blz. 9
Vertrekpunt kadernota
-
Blz. 10
Vertrekpunt kadernota
-
Blz. 11
tekstvak
-
Blz. 12
Toelichting saldo MJB
-
Blz. 13
Programma 1. Interne en externe dienstverlening
-
Blz. 14
Inleiding
-
Blz. 15
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 16
Relevante beleidsnota's
-
Blz. 17
Wat gaan we ervoor doen?
-
Blz. 18
Dienstverlening
-
Blz. 19
1. Meer ondersteuning voor inwoners bij de digitale benadering van onze producten en diensten.
-
Blz. 20
2. Betere mogelijkheden om contact met de gemeente te leggen door dienstverleningskanalen uit te breiden en op elkaar af te stemmen.
-
Blz. 21
3. Optimalere processen met focus op doorlooptijden, wachttijd, verwerkingstijd en afhandeltermijn.
-
Blz. 22
Participatie
-
Blz. 23
4. Plannen en projecten komen in samenwerking met belanghebbenden tot stand.
-
Blz. 24
5. Via de Jeugdgemeenteraad denken jongeren actief mee over het realiseren van plannen en leren zij hoe de lokale democratie werkt.
-
Blz. 25
6. Inwoners, organisaties en ondernemers worden betrokken bij gemeentelijke plannen, en vinden onze beleids- en besluitvorming transparant en begrijpelijk.
-
Blz. 26
Organisatie
-
Blz. 27
7. De capaciteit van de gemeentelijke organisatie is op orde.
-
Blz. 28
Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
-
Blz. 29
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 30
Nieuw beleid
-
Blz. 31
toelichting beleidswijzgingen
-
Blz. 32
Programma 2. Sociale leefomgeving
-
Blz. 33
Inleiding
-
Blz. 34
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 35
Relevante beleidsnota's
-
Blz. 36
Wat gaan we ervoor doen?
-
Blz. 37
Maatschappelijke participatie
-
Blz. 38
1. We ondersteunen inwoners die niet op eigen kracht kunnen participeren.
-
Blz. 39
2. (De toegang naar) zorg en ondersteuning is laagdrempelig en efficiënt; klantgericht en op maat.
-
Blz. 40
Ontmoeting
-
Blz. 41
3. Son en Breugel kent een voldoende en gevarieerd aanbod van laagdrempelige ontmoetingsfuncties in de wijken, onder andere in de vorm van onderwijs-, sport- en verenigingsgebouwen.
-
Blz. 42
4. We ondersteunen lokale initiatieven gericht op ontmoeting.
-
Blz. 43
Jeugd en jongeren
-
Blz. 44
5. Goede voorschoolse voorzieningen en een erkend programma voor VVE (voor- en vroegschoolse educatie) dragen bij aan een goede ontwikkeling van peuters en voorkomen onderwijsachterstand.
-
Blz. 45
6. We hebben goede en goed bereikbare schoolgebouwen voor een optimaal en gedifferentieerd lokaal onderwijsaanbod.
-
Blz. 46
7. Jeugd en jongeren en hun ouders krijgen ondersteuning wanneer zij problemen ondervinden in opgroei- en opvoedsituaties
-
Blz. 47
Gezonde leefstijl
-
Blz. 48
8. Met voorlichting en ondersteuning stimuleren we inwoners zo gezond mogelijk te leven.
-
Blz. 49
Cultuur en erfgoed
-
Blz. 50
9. Wij stimuleren het in stand houden van cultuur, cultureel erfgoed en monumenten.
-
Blz. 51
Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
-
Blz. 52
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 53
Nieuw beleid
-
Blz. 54
toelichting beleidswijzigingen
-
Blz. 55
Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving
-
Blz. 56
Inleiding
-
Blz. 57
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 58
Relevante beleidsnota's
-
Blz. 59
Wat gaan we ervoor doen?
-
Blz. 60
Veiligheid en Vergunningen
-
Blz. 61
1. Inwoners, ondernemers en bezoekers verblijven in een veilige en prettige woonomgeving.
-
Blz. 62
2. (Ver)bouwprojecten voldoen aan de regels van de Omgevingswet en we bewaken de naleving van de geldende wetten, regels en voorschriften door uitvoering te geven aan het uitvoering en handhavingsplan.
-
Blz. 63
Openbare Ruimte
-
Blz. 64
3. Het beheer en onderhoud van de openbare ruimte is op orde en voldoet aan de vastgestelde niveaus.
-
Blz. 65
4. Samen met onze inwoners werken we aan een duurzame waterbeheersing.
-
Blz. 66
5. Inwoners kunnen op verschillende manieren verblijven, sporten en spelen in de openbare ruimte.
-
Blz. 67
6. Onze inwoners kunnen meedenken, ontwerpen of meedoen bij de (her)inrichting van de openbare ruimte.
-
Blz. 68
7. We zorgen voor een groene leefomgeving met meer biodiversiteit om de woonkwaliteit van onze inwoners te verhogen.
-
Blz. 69
8. We realiseren (vóór 2028) en beheren het Natuurnetwerk en versterken natuurbeleving dichtbij huis.
-
Blz. 70
9. We gebruiken duurzame materialen en houden rekening met de nadelige effecten van klimaatverandering.
-
Blz. 71
10. We zetten in op vermindering van restafval en streven naar een aanbod van maximaal 35kg restafval per persoon per jaar.
-
Blz. 72
Mobiliteit
-
Blz. 73
11. Weggebruikers kunnen comfortabel en veilig deelnemen aan het verkeer.
-
Blz. 74
12. De kernen en centra zijn goed bereikbaar.
-
Blz. 75
Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
-
Blz. 76
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 77
Nieuw beleid
-
Blz. 78
Toelichting beleidswijzigingen
-
Blz. 79
Programma 4. Economische en ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 80
Inleiding
-
Blz. 81
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 82
Relevante beleidsnota's
-
Blz. 83
Wat gaan we ervoor doen?
-
Blz. 84
Omgevingswet
-
Blz. 85
1. Zorg dragen voor een adequate implementatie van de Omgevingswet, waarbij de klantservice snel, eenvoudig en beter kan plaatsvinden.
-
Blz. 86
2. Diverse instrumenten onder de Omgevingswet door ontwikkelen volgens de (tweejaarlijkse) beleidscyclus.
-
Blz. 87
Ruimte
-
Blz. 88
3. Voorzien in een tijdige en adequate behandeling van alle ruimtelijke initiatieven.
-
Blz. 89
4. Voorzien in kwalitatief passende ontwikkelingslocaties.
-
Blz. 90
Wonen
-
Blz. 91
5. Het opstellen van een Woonprogramma (inclusief flankerend beleid).
-
Blz. 92
6. Invulling geven aan de ambitie van het kwantitatieve gewenste woningbouwprogramma.
-
Blz. 93
Duurzaamheid
-
Blz. 94
7. In 2030 wil Son en Breugel een klimaat neutrale gemeente zijn.
-
Blz. 95
8. Son en Breugel moet in 2050 waterrobuust en klimaatbestendig zijn.
-
Blz. 96
9. We verhogen biodiversiteit in ons buitengebied én bebouwd gebied.
-
Blz. 97
10. We koesteren de landschappelijke kwaliteit en verhogen de beleving van ons landschap.
-
Blz. 98
Economie
-
Blz. 99
11. Ekkersrijt blijft een economische toplocatie binnen het Brainport ecosysteem.
-
Blz. 100
12. Een vitaal en aantrekkelijk (verblijfs)centrum, met een sterk ondernemings- en vestigingsklimaat.
-
Blz. 101
Regio
-
Blz. 102
13. Door in regionaal verband samen te werken met andere overheden en organisaties dragen we bij aan een succesvolle ontwikkeling van de Brainportregio.
-
Blz. 103
Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
-
Blz. 104
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 105
Nieuw beleid
-
Blz. 106
Toelichting beleidswijzigingen
-
Blz. 107
Infographic
-
Blz. 108
Begroting in één oogopslag
-
Blz. 109
Paragrafen
-
Blz. 110
Lokale heffingen
-
Blz. 111
Inleiding
-
Blz. 112
Beleid
-
Blz. 113
Onroerendezaakbelastingen (OZB)
-
Blz. 114
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 115
Reinigingsrechten
-
Blz. 116
Rioolheffing
-
Blz. 117
Kostendekkendheid afvalstoffenheffing en rioolheffing
-
Blz. 118
Leges
-
Blz. 119
Overige belastingen
-
Blz. 120
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 121
Overzicht tarieven
-
Blz. 122
Belastingcapaciteit
-
Blz. 123
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 124
Inleiding
-
Blz. 125
Beleid betreffende de weerstandscapaciteit en de risico’s
-
Blz. 126
Top 15 inventarisatie van de risico's
-
Blz. 127
Top 15 risico's
-
Blz. 128
Weerstandscapaciteit in cijfers
-
Blz. 129
Financiële kengetallen
-
Blz. 130
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 131
Inleiding
-
Blz. 132
Wegen en weginspectie
-
Blz. 133
Openbare verlichting
-
Blz. 134
Civieltechnische kunstwerken
-
Blz. 135
Groenvoorzieningen
-
Blz. 136
Riolering
-
Blz. 137
Gebouwen
-
Blz. 138
Speeltoestellen
-
Blz. 139
Financiering
-
Blz. 140
Inleiding
-
Blz. 141
Interne- en externe ontwikkelingen
-
Blz. 142
Financieringsbehoefte
-
Blz. 143
Renterisicobeheer
-
Blz. 144
Leningenportefeuille
-
Blz. 145
Bedrijfsvoering
-
Blz. 146
Inleiding
-
Blz. 147
Organisatie die we willen zijn
-
Blz. 148
Informatievoorziening
-
Blz. 149
Wet Open Overheid (Woo)
-
Blz. 150
Control
-
Blz. 151
Kengetallen
-
Blz. 152
Verbonden partijen
-
Blz. 153
Inleiding
-
Blz. 154
Inleiding
-
Blz. 155
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 156
GR Metropoolregio Eindhoven (MRE) te Eindhoven
-
Blz. 157
GR Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) te Eindhoven
-
Blz. 158
GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) te Eindhoven
-
Blz. 159
GR Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Brabant Zuidoost te Eindhoven
-
Blz. 160
GR Dienst Dommelvallei te Mierlo
-
Blz. 161
GR Werkvoorzieningsschap de Dommel (WSD) te Boxtel
-
Blz. 162
GR Blink
-
Blz. 163
Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 164
NV Bank Nederlandse Gemeenten te Den Haag
-
Blz. 165
NV Brabant Water te Den Bosch
-
Blz. 166
Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 167
Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost te Helmond
-
Blz. 168
Stichting Bureau Inkoop- en aanbestedingen Zuidoost Brabant (BIZOB) te Oirschot
-
Blz. 169
Stichting Beveiliging Bedrijven Ekkersrijt (SBBE) te Son en Breugel
-
Blz. 170
Stichting Begraafplaats en Uitvaartcentrum Wolfswinkel te Son en Breugel
-
Blz. 171
Tabel verbonden partijen
-
Blz. 172
Grondbeleid
-
Blz. 173
Inleiding
-
Blz. 174
Complex Sonniuspark (inclusief Ruimte voor Ruimte)
-
Blz. 175
Project Akkerpad
-
Blz. 176
Project Centrum Breugel
-
Blz. 177
Nota Grondbeleid
-
Blz. 178
Winstneming
-
Blz. 179
Nog te vormen grondexploitaties
-
Blz. 180
Risico's
-
Blz. 181
Verplichte beleidsindicatoren
-
Blz. 182
Beleidsindicatoren
-
Blz. 183
Financiële begroting
-
Blz. 184
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 185
Programma's
-
Blz. 186
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 187
Overhead, onvoorzien en Vpb
-
Blz. 188
Geraamd totaal saldo van baten en lasten
-
Blz. 189
Beoogde toevoegingen en onttrekkingen
-
Blz. 190
Geraamd resultaat
-
Blz. 191
Overzicht van baten en lasten per taakveld
-
Blz. 192
Programma 1 Interne en externe dienstverlening
-
Blz. 193
Programma 2 Sociale leefomgeving
-
Blz. 194
Programma 3 Fysieke en veilige leefomgeving
-
Blz. 195
Programma 4 Economische en ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 196
Totaal
-
Blz. 197
Toelichting overzicht van baten en lasten
-
Blz. 198
Toelichting overzicht van baten en lasten
-
Blz. 199
Analyse overzicht van baten en lasten
-
Blz. 200
Programma 1. Interne en externe dienstverlening
-
Blz. 201
Programma 2. Sociale leefomgeving
-
Blz. 202
Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving
-
Blz. 203
Programma 4. Economische en ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 204
Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten
-
Blz. 205
Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten
-
Blz. 206
tekst overzicht baten en lasten
-
Blz. 207
Overzicht beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 208
Overzicht beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 209
Uiteenzetting van de financiële positie
-
Blz. 210
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 211
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 212
EMU-saldo
-
Blz. 213
EMU-saldo
-
Blz. 214
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
-
Blz. 215
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
-
Blz. 216
Overzicht van investeringen
-
Blz. 217
Overzicht van investeringen
-
Blz. 218
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 219
Overzicht van reserves en voorzieningen
-
Blz. 220
Reserves
-
Blz. 221
Voorzieningen
-
Blz. 222
Totaal reserves en voorzieningen
-
Blz. 223
Toelichting op de reserves
-
Blz. 224
Inleiding
-
Blz. 225
Algemene reserve bouwgrond
-
Blz. 226
Reserve vrije bestedingsruimte
-
Blz. 227
Algemene risicovoorziening
-
Blz. 228
Centrum ontwikkeling Son en Breugel
-
Blz. 229
Egalisatiereserve wegen
-
Blz. 230
Reserve I&A
-
Blz. 231
Projectmatig werken
-
Blz. 232
Infrastructurele werken Ekkersrijt
-
Blz. 233
Uitvoering groenbeleidsplan
-
Blz. 234
Reserve rijkscompensatie coronacrisis
-
Blz. 235
Reserve Natuur en Landschap
-
Blz. 236
Reserve duurzaamheid
-
Blz. 237
Reserve reststroken
-
Blz. 238
Dekkingsreserves
-
Blz. 239
Nieuwbouw sporthal
-
Blz. 240
Renovatie Bongerd
-
Blz. 241
Nieuwbouw brandweerkazerne en werf
-
Blz. 242
Dak Emiliusschool
-
Blz. 243
Vijverbergschool
-
Blz. 244
Optimalisatie sportpark SBC
-
Blz. 245
Aanpassing Bongerd t.b.v. Boksschool
-
Blz. 246
Verledden
-
Blz. 247
Parkeren Centrum Son
-
Blz. 248
Renovatie kunstgrasvelden
-
Blz. 249
Slowlane Ekkersrijt
-
Blz. 250
Fietsoversteek Bestseweg
-
Blz. 251
DO gemeentehuis losse werkplekinrichting
-
Blz. 252
Nieuwbouw sporthal De Bongerd
-
Blz. 253
Ruysdaelstraat kosten omgeving school
-
Blz. 254
Aankoop units Bibliotheek
-
Blz. 255
Dekkingsreserve losse inrichting Dommelhuis
-
Blz. 256
Dekkingsreserve Dommelhuis technische installaties en tribune
-
Blz. 257
Dekkingsreserve renovatie de Boerderij
-
Blz. 258
Dekkingsreserve De Bongerd losse inrichting
-
Blz. 259
Dekkingsreserve De Bongerd technische installaties
-
Blz. 260
Dekkingsreserve De Bongerd bouwkosten
-
Blz. 261
Toelichting op de voorzieningen
-
Blz. 262
Voorzieningen
-
Blz. 263
Voorzieningen verplichtingen, verliezen en risico's
-
Blz. 264
Voorziening pensioen wethouders
-
Blz. 265
Voorzieningen onderhoud en egalisatie
-
Blz. 266
Onderhoud gemeentelijke gebouwen
-
Blz. 267
Voorzieningen door derden beklemde middelen
-
Blz. 268
Voorziening riolering
-
Blz. 269
Voorziening afval
-
Blz. 270
Voorziening afgesloten complexen grondexploitaties
-
Blz. 271
Toelichting op de financiële positie
-
Blz. 272
Toelichting op de financiële positie
-
Blz. 273
Eigen begroting raad
-
Blz. 274
Eigen begroting raad
-
Blz. 275
Bijlagen
-
Blz. 276
Overzicht alle prestatie- en ondersteuningssubsidies
-
Blz. 277
Overzicht alle prestatie- en ondersteuningssubsidies
-
Blz. 278
Vaststellingsbesluit
-
Blz. 279
Doelstellingen
-
Blz. 280
Vaststellingsbesluit
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap