Een veranderende samenleving vraagt een gemeentelijke organisatie die daarop inspeelt. Goede informatievoorziening en een goede informatiestructuur zijn voor ons van belang om inwoners en bedrijven zo goed mogelijk van dienst te zijn. Niet alleen voor inwoners
die digitaal vaardig zijn, juist ook voor inwoners die hier meer moeite mee hebben. Het is vooral van belang voor ondersteuning aan inwoners op het gebied van zorg, participatie, armoede, zelfredzaamheid, werk en jeugdhulp.

Daarnaast biedt het plaats- en tijdonafhankelijk gebruik maken van diensten vele voordelen. We hebben dit eerder, binnen de wettelijke mogelijkheden, voor alle burgerzakenproducten via de gemeentelijke websites mogelijk gemaakt. Via de "persoonlijke omgeving" kunnen inwoners de afhandeling van de aanvraag volgen. 

De komende jaren ondersteunen we inwoners die dat nodig hebben bij het gebruik maken van het digitale kanaal.

Dit doen we door:

  1. Digitale diensten voor iedereen makkelijker te maken door onder andere  eenvoudig taalgebruik, het vergroten van de vindbaarheid en minder stappen in de aanvraag in te bouwen.
  2. Mensen te helpen door de digitale aanvraag samen door te lopen en een duidelijke uitleg te geven.
  3. De mogelijkheid te blijven bieden via persoonlijk contact een product te verkrijgen.

Daarnaast werken we aan de wettelijke verplichting informatie over producten en diensten te ontsluiten via YourEurope.eu. in het Engels. Hierdoor vergroten we ook de digitale toegankelijkheid van de burgerzakenproducten.