De belangrijkste doelstelling van het wegonderhoud is dat weggebruikers op veilige wijze gebruik kunnen blijven maken van de infrastructuur in Son en Breugel. De leidraad hiervoor is het beheerplan wegen. In 2022 en 2023 stellen we een integraal groen-grijs beheerplan op waar het beheerplan wegen een onderdeel van is. Op basis van dit beheerplan kunnen we budget en beheerniveau(s) op elkaar afstemmen.

Om op landelijke schaal eenzelfde beleving bij de onderhoudstoestand te hebben, heeft het CROW een hulpmiddel ontwikkeld. De staat van onderhoud is opgedeeld in niveau A+ tot en met D. Hierbij is A+ het hoogste niveau, dat geldt wanneer een straat net is aangelegd. In de loop van de jaren loopt het onderhoudsniveau terug als gevolg van gebruik en slijtage. Het C niveau geldt hierbij als acceptabel minimumniveau. Bij D niveau neemt de kans op ongevallen en kapitaalvernietiging toe. De onderhoudsniveaus in Son en Breugel zijn door de gemeenteraad vastgesteld op B voor de voetpaden en op C voor de overige verhardingen. Tijdens het opstellen van het groen-grijs beheerplan kijken we  samen met de gemeenteraad opnieuw naar de gewenste niveaus en de daarvoor benodigde budgetten.

Om het beheer goed vorm te geven is het belangrijk dat we goed weten welke arealen we te onderhouden hebben. We zijn al een paar jaar bezig om de  basiskaarten (BGT en BAG) en beheergegevens op orde te krijgen. Dit doen we in regionaal verband met de gemeenten Geldrop-Mierlo en Nuenen. 

We hebben speciale aandacht voor verhardingen rondom het centrum en zorginstellingen waar mindervaliden en ouderen verblijven.

Gladheidsbestrijding
Om Son en Breugel ook tijdens de wintermaanden bereikbaar te houden, is een goede gladheidsbestrijding erg belangrijk. We hebben deze werkzaamheden uitbesteed. De Wijkteams bieden daarbij een helpende hand. We verwachten van onze inwoners dat ze zelf het trottoir aan de voorzijde van hun woning sneeuwvrij maken. Son en Breugel is aangesloten op het regionale meldingssysteem, dat aangestuurd wordt door de gemeente Eindhoven. Met dit systeem zorgen we voor een regionale afstemming van de gladheidsbestrijding.

Civieltechnische kunstwerken
Civieltechnische kunstwerken, zoals bruggen en duikers, vormen een belangrijke schakel in de infrastructuur. De technische staat van deze objecten moet goed zijn om een vlotte doorstroming te kunnen garanderen.
Op basis van technisch onderzoek hebben we een actieplan opgesteld om het achterstallig onderhoud weg te werken.  Inmiddels zijn er al vele werkzaamheden uitgevoerd, maar de brug in de Dommelpas moet nog in zijn geheel vervangen worden. Dit proces hebben we in 2021 opgestart. Tijdens dit proces bleek dat er aanvullend onderzoek naar vleermuizen en de gele kwikstaart noodzakelijk was. Deze onderzoeken hebben we uitgevoerd en we kunnen de brug daadwerkelijk  in 2023 vervangen.
Na de vervanging van de brug bepalen we hoe groot het budget moet zijn om jaarlijks het benodigde onderhoud uit te voeren. Met deze gegevens stellen we een MeerJarenOnderhoudsPlan (MJOP) op met een looptijd van tien jaar.

Groen
Openbaar groen staat niet op zichzelf en levert als onderdeel van de openbare ruimte een belangrijke bijdrage aan de leefomgeving. Diverse aannemers en de wijkteams onderhouden hagen, plantsoenen, bomen, bermen en gazons op de door de gemeenteraad vastgestelde niveaus. Over de huidige vastgestelde niveaus gaat de gemeenteraad zich nog buigen tijdens het opstellen van het groen-grijs beheerplan. 

In 2022 hebben we veel meer schoffelonderhoud gedaan dan in voorgaande jaren. We sluiten nu veel beter aan bij de ambities die de raad heeft gesteld in de beleidsnota 'Openbaar Groen 2021'.  De huidige vastgestelde niveaus komen nog aan de orde bij het opstellen van het grijs- en groenbeheerplan.