Inhoudelijke rapportages

Jaarverslag bezwaarschriften, klachten en juridisch kwaliteitszorg opgenomen

Terug naar navigatie - Jaarverslag bezwaarschriften, klachten en juridisch kwaliteitszorg opgenomen

Jaarverslag bezwaarschriftencommissie en juridische zaken 2020

Bezwaarschriftencommissie

Inleiding
De gemeente Son en Breugel beschikt over een onafhankelijke bezwaarschriftencommissie, als bedoeld in artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht. De bezwaarschriftencommissie voorziet de burgemeester, het college en de gemeenteraad van advies ten aanzien van ingediende bezwaarschriften van burgers en bedrijven tegen besluiten van de gemeente. In de meeste gevallen vindt er een hoorzitting plaats waarbij alle partijen worden uitgenodigd.

De commissie is bevoegd ten aanzien van alle bezwaarschriften met uitzondering van de bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van de artikelen 23, 24 en 26 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen of de Regeling functiebeschrijving- en waardering 1999.

Samenstelling bezwaarschriftencommissie
De bezwaarschriftencommissie bestaat uit de volgende personen:

  • de heer mr. W.A.M. Waarma, voorzitter;
  • de heer mr. P.A.J.S. Lathouwers, lid;
  • de heer mr. A.H.C.M. Spapens, lid;
  • de heer mr. J.F.H.M. van der Velden, lid.

De secretaris van de bezwaarschriftencommissie is mevrouw mr. M.J.M. Bellemakers. De hoorzittingen van de bezwaarschriftencommissie vinden plaats op maandagavond. De hoorzittingen zijn in beginsel openbaar.

Aantal bezwaarschriften
In 2020 zijn er in totaal 37 bezwaarschriften ontvangen. In onderstaand overzicht is opgenomen hoeveel bezwaarschriften er per onderwerp zijn binnengekomen.

Onderwerp Aantal
Omgevingsvergunning bouwen 13
Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers 7
Handhaving 5
Participatiewet 2
Subsidie 2
Wet maatschappelijke ondersteuning 2
Planschade

2

Omgevingsvergunning kappen

1

Gehandicaptenparkeerkaart

1

Wet openbaarheid van bestuur

1

Aanleggen uitweg

1

Totaal

37

In onderstaand overzicht is opgenomen hoeveel bezwaarschriften er in de voorgaande jaren zijn binnengekomen.

Jaar Aantal bezwaarschriften
2017 58
2018 44
2019 38

 

Adviezen
De bezwaarschriftencommissie heeft de volgende adviezen gegeven in 2020. Hierbij zitten nog 8 bezwaarschriften die in 2019 zijn ontvangen.

Advies 2017 2018 2019 2020
Gegrond 1 1 1 0
Ongegrond 23 16 16 9
Niet-ontvankelijk 9 9 11 13
Geen advies 33 28 19 15
Totaal 66 54 47 37

De aantallen bij “geen advies” hebben betrekking op ingetrokken bezwaarschriften. Bezwaarschriften worden veelal ingetrokken na een bemiddelend gesprek met iemand van de vakafdeling waarin het bestreden besluit nog eens wordt toegelicht. Het komt soms ook voor dat gedurende de procedure meer informatie bekend wordt waardoor het bestreden besluit wordt aangepast. Als dit aangepaste besluit volledig aan het bezwaar tegemoet komt, wordt het bezwaar meestal ingetrokken.

Aantal hoorzittingen
In 2020 is de bezwaarschriftencommissie 8 keer bijeengekomen voor hoorzittingen. Dit is minder vaak dan andere jaren. In verband met Covid-19 zijn de hoorzittingen in maart, april en mei uitgevallen. Aan bezwaarmakers is in deze periode de keuze voorgelegd om af te zien van het recht om gehoord te worden of schriftelijk de standpunten uit te wisselen. Vanaf juli 2020 zijn de hoorzittingen weer hervat.

Jaar Aantal hoorzittingen
2017 16
2018 15
2019 10
2020 8

 

Juridische zaken

Klachten
Wanneer een burger vindt dat hij of zij door een ambtenaar of bestuurder in een bepaalde aangelegenheid niet naar behoren is behandeld, kan hij of zij een klacht indienen. Klachten worden in behandeling genomen volgens de Klachtenregeling 2009.

We vinden het belangrijk om met een burger in gesprek te gaan naar aanleiding van de klacht. Daarom staat in de gemeente Son en Breugel de informele klachtenprocedure centraal. Tijdens de informele klachtenprocedure wordt contact opgenomen met de burger en wordt de klacht met de burger besproken. Slechts in enkele gevallen wordt de formele procedure opgestart.

In 2020 zijn er 9 klachten ingediend die conform de klachtenregeling in behandeling zijn genomen.

Onderwerp klacht Procedure Afgehandeld
Niet reageren op terugbelverzoeken Informele klachtenprocedure Ja, partijen zijn in overleg getreden en er is tot een oplossing gekomen
Behandeling van een dossier Informele klachtenprocedure Ja, partijen zijn in overleg getreden en er is tot een oplossing gekomen
Behandeling van een dossier Informele klachtenprocedure Ja, partijen zijn in overleg getreden en de vragen van de klager zijn beantwoord
Gebrekkige communicatie Informele klachtenprocedure Ja, partijen zijn in overleg getreden en er is tegenmoet gekomen aan het verzoek
Gedraging van een medewerker Informele klachtenprocedure Ja, partijen zijn in overleg getreden en er is tot een oplossing gekomen
Gang van zaken tijdens de procedure Informele klachtenprocedure Ja, partijen zijn in overleg getreden en er zijn afspraken gemaakt
Behandeling van een dossier Formele klachtenprocedure Ja, de formele klachtenprocedure is opgestart, maar daarna heeft de klager laten weten de klacht niet door te willen zetten
Lang wachten op afhandeling van verzoek Informele klachtenprocedure Nee, partijen zijn nog in overleg
Gebrekkige communicatie Informele klachtenprocedure Nee, partijen zijn nog in overleg

 

Wob-verzoeken
Ingevolge de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) kan een ieder een verzoek om informatie neergelegd in documenten over een bestuurlijke aangelegenheid richten tot een bestuursorgaan. Het uitgangspunt van de Wob is dat alle overheidsinformatie openbaar is, tenzij er uitzonderingsgronden van toepassing zijn op grond van de Wob of andere wetgeving.

Het afhandelen van verzoeken in het kader van de Wob kan veel tijd in beslag nemen. De informatie waar naar wordt gevraagd moet worden verzameld en er moet worden bekeken of er uitzonderingsgronden van toepassing zijn. Een beslissing op een Wob-verzoek moet binnen vier weken gerekend vanaf de dag na die waarop het verzoek is ontvangen worden genomen. Deze beslistermijn kan eenmalig gemotiveerd met vier weken worden verlengd. Zeker bij omvangrijke Wob-verzoeken is de beslistermijn kort. Vanaf 1 oktober 2016 is de Wet Dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen niet meer van toepassing op de Wob. Dit betekent echter niet dat er niet tijdig een beslissing moet worden genomen. Bestuursorganen blijven verantwoordelijk voor een tijdige beslissing op Wob-verzoeken. Als dat niet gebeurt, kan er rechtstreeks beroep worden ingesteld bij de rechter.

In 2020 zijn er 8 Wob-verzoeken ontvangen. In 2019 waren dit er 14.

Contractenbank
In Contractenbank moeten alle contracten worden opgenomen die binnen de gemeente Son en Breugel zijn overeengekomen. Via Contractenbank kan worden bijgehouden wanneer een contract afloopt en wanneer een contract eventueel moet worden verlengd. Wanneer
een contract dreigt af te lopen, wordt er een signalering gestuurd naar de betrokken medewerkers. Deze medewerkers weten dan dat het contract binnenkort afloopt en dat daar wellicht iets mee moet gebeuren. Op deze wijze beogen we de juridische – en daarmee samenhangende financiële – risico’s nog verder te verminderen.

Mandaten
De mandatenlijst wordt periodiek nagekeken en waar nodig aangepast. De mandaten voor de Dienst Dommelvallei worden binnen de dienst beoordeeld.

Juridisch overleg Dienst Dommelvallei
De juristen van de gemeenten Son en Breugel, Nuenen c.a. en Geldrop-Mierlo en een afgevaardigde van de Dienst Dommelvallei hebben periodiek over uiteenlopende (juridische)
onderwerpen. Daarnaast worden zaken besproken die door alle 4 de organisaties kunnen worden geharmoniseerd.

Jaarverslag bestuurlijke en ambtelijke integriteit 2020

Terug naar navigatie - Jaarverslag bestuurlijke en ambtelijke integriteit 2020

Jaarverslag bestuurlijke en ambtelijke integriteit 2020

Meldingen bestuurlijke integriteit
In 2020 zijn geen meldingen vermoeden van integriteitsschendingen door politiek ambtsdragers, zoals bedoeld in het “Protocol vermoedens integriteitsschendingen politiek ambtsdragers gemeente Son en Breugel 2012”, ingediend.

Tweejaarlijkse themabijeenkomst integriteit
Volgens het in 2015 vastgestelde Beleidskader integriteit gemeente Son en Breugel vindt iedere twee jaar een themabijeenkomst integriteit plaats voor raads- commissie- en collegeleden. De laatste bijeenkomst vond in december 2018 plaats, zodat eind 2020 een nieuwe bijeenkomst op de planning stond.
Op 18 november 2020 besloot het presidium de volgende themabijeenkomst uit te stellen tot in 2021. De reden hiervoor is dat een dergelijke bijeenkomst bij voorkeur in fysieke vorm plaats dient te vinden en dit, gelet op de coronamaatregelen, in 2020 zeker niet mogelijk zou zijn.
De bijeenkomst in 2021 wordt in principe georganiseerd door bureau Necker van Naem.

Meldingen vermoeden misstand
Ingevolge de Regeling melding vermoeden misstand wordt jaarlijks een rapportage opgesteld over de uitvoering van deze regeling, waarin in geanonimiseerde vorm gerapporteerd wordt over het aantal en de aard van de meldingen van een vermoeden van een misstand.
In 2020 zijn dergelijke meldingen niet ontvangen; nog intern noch bij het externe meldpunt, de Afdeling onderzoek van het Huis voor Klokkenluiders.