Toelichting op het overzicht van baten en lasten

Vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Vennootschapsbelasting

Op 1 januari 2016 is de Wet modernisering Vpb-plicht overheidsondernemingen ingegaan. In boekjaar 2020 is alleen de voorlopige aangifte Vpb 2020 betaald. Met de belastingdienst zijn we nog steeds in gesprek over de definitieve uitgangspunten voor de aangiften van de jaren 2016 en 2017. In boekjaar 2021 hopen we hier meer duidelijkheid over te krijgen.

Begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. In de toelichting op het Besluit Accountantscontrole Decentrale Overheden (Bado) wordt begrotingsrechtmatigheid zo omschreven:

“Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, evenals de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en de hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag en het begrotingsjaar van belang zijn”.

 

Wijzigingen moeten volgens de Gemeentewet tijdens het jaar zelf nog aan de raad worden voorgelegd. Als dit niet meer mogelijk is, zijn bestedingen boven het begrotingsbedrag strikt genomen onrechtmatig. Toch kan voor de accountant bij de controle vaststaan dat een aantal (begrotings)overschrijdingen binnen de beleidskaders van de raad valt.

 

De toelichting van het Bado zegt hierover:

“Strikt genomen gaat het hier om onrechtmatige uitgaven omdat de overschrijding strijdig is met artikel 189, lid 4 van de Gemeentewet. Deze overschrijdingen (en onderschrijdingen) moeten goed herkenbaar in de jaarrekening worden opgenomen (Kadernota Rechtmatigheid BBV). Door het vaststellen van de jaarrekening waarin die uitgaven wel zijn opgenomen, autoriseert de raad alsnog de betreffende uitgaven.

Het gaat om overschrijdingen waarbij het college bij het doen van de uitgaven binnen het door de raad uitgezette beleid is gebleven. Het is op grond van de controleverordening niet de bedoeling dat de accountant deze overschrijdingen betrekt bij de beslissing of al dan niet een goedkeurende accountantsverklaring kan worden gegeven. Wel moet de accountant de overschrijdingen waarvan het college in de jaarrekening heeft gemeld dat ze nog moeten worden geautoriseerd, in het verslag van bevindingen aan de orde stellen. De accountant moet in elk geval aangeven of het overzicht ex artikel 28 BBV volledig is of niet.“

De toets op rechtmatigheid richt zich op de beschikbare uitgavenbudgetten en de in werkelijkheid gedane uitgaven.

 

 

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid
Bedragen x €1.000
Programma Begroting na wijziging 2020 Realisatie 2020 Restant budget 2020
Programma 1. Bestuurlijke zaken 1.605 1.559 47
Programma 2. Publieke dienstverlening 676 701 -25
Programma 3. Veiligheid en handhaving 1.468 1.483 -15
Programma 4. Verkeer en vervoer 1.981 1.625 356
Programma 5. Onderwijs, sport en cultuur 3.146 3.022 124
Programma 6. Openbaar groen en openluchtrecreatie 1.694 1.344 349
Programma 7. Sociale Zaken 8.391 6.654 1.736
Programma 8. Zorg en welzijn 10.431 9.874 556
Programma 9. Milieu en Duurzaamheid 3.021 3.013 8
Programma 10. Ruimtelijke inrichting 11.016 14.105 -3.089
Programma 11. Economie 313 257 57
Programma 12. Algemene dekkingsmiddelen 11.847 11.193 654
Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

Programma 2 Publieke dienstverlening
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden. De toerekening vindt plaats bij de jaarrekening en kan niet eerder aan de raad worden gemeld. Het gaat hier om een kostenoverschrijding die past binnen het bestaande beleid. De overschrijding is daarmee onrechtmatig maar telt niet mee voor het oordeel.

Programma 3 Veiligheid en handhaving
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden. De toerekening vindt plaats bij de jaarrekening en kan niet eerder aan de raad worden gemeld. Het gaat hier om een kostenoverschrijding die past binnen het bestaande beleid. De overschrijding is daarmee onrechtmatig maar telt niet mee voor het oordeel.

Extra kosten in verband met corona. De extra kosten in verband met corona zijn aan de raad gemeld met de tweede bestuursrapportage. Daar is ook aan de raad gemeld dat de extra kosten die gemaakt worden na de tweede rapportage verantwoord worden bij de jaarrekening. De overschrijding is niet onrechtmatig.

Programma 10 Ruimtelijke inrichting
De uiteindelijke boekwaarde die overgaat naar de balans is hoger dan oorspronkelijk geraamd. Bij het opstellen van de jaarrekening hebben de diverse afrekeningen voor een overschrijding gezorgd. De overschrijding is daarmee onrechtmatig, maar telt niet mee voor het oordeel.

Analyse overzicht van baten en lasten

Programma 1. Bestuurlijke zaken

Terug naar navigatie - Programma 1. Bestuurlijke zaken
1. Bestuurlijke zaken I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2020 1.606.000
Realisatie 2020 1.521.000
Saldo excl. mutaties reserves 85.000
Mutaties reserves (saldo) -183.000
Verklaring van het saldo -98.000
Omschrijving
Directe baten en lasten per kostenplaats
Baten bestuur
Bestuurlijke samenwerking Voor de bedrijventerreinprogrammering van het Stedelijk Gebied Eindhoven heeft de gemeente Son en Breugel de advieskosten voorgeschoten. Deze zijn vervolgens bij de overige deelnemende gemeente naar rato van het aantal inwoners doorbelast. I 37.000
Overige baten I 4.000
Totaal baten bestuur 41.000
Lasten bestuur
Bestuurlijke samenwerking De advieskosten voor de bedrijventerreinprogrammering van het Stedelijk gebied Eindhoven zijn door Son en Breugel voorgeschoten deze kosten zijn inmiddels doorbelast aan de overige gemeenten € 39.750,00. Om tijd vrij te maken voor de regionale inzet van de eigen ambtenaren moest tijdelijk worden ingehuurd. Deze inhuurkosten vielen lager uit: € 14.843,00 . De bijdragen aan de Metropoolregio en het Stedelijke Gebied Eindhoven vielen dit jaar lager uit dan begroot: € 9.000,00. I 63.000
Salarissen taakveld 0.1 Bestuur Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I -6.000
Overige lasten I 29.000
Totaal lasten bestuur 86.000
Baten bestuur
Indirecte baten en lasten
Reserves I -183.000
Voorzieningen I -42.000
Totaal -98.000

Programma 2. Publieke dienstverlening

Terug naar navigatie - Programma 2. Publieke dienstverlening
2. Publieke dienstverlening I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2020 494.000
Realisatie 2020 514.000
Saldo excl. mutaties reserves -20.000
Mutaties reserves (saldo) 0
Verklaring van het saldo -20.000
Omschrijving
Directe baten en lasten per kostenplaats
Baten burgerzaken
Naturalisatie en naamswijziging Het betreft een toename van circa 10 naturalisaties. Het werkelijke aantal wijkt af van de eerdere raming door diverse mondiale migrantencrises. I 10.000
Overige baten I -3.000
Totaal baten burgerzaken 7.000
Lasten burgerzaken
Verkiezingen In 2020 zijn geen verkiezingen georganiseerd. De kosten voor de Tweede Kamer verkiezingen 2021 zijn gerealiseerd in 2021. Overheveling van het restant verkiezingen 2020 naar Verkiezingen 2021: € 58.000 dekt gedeeltelijk de extra kosten die in 2021 gemaakt zijn om aan de corona maatregelen te kunnen voldoen. I 58.000
Vastgoedinformatie De baten en lasten voor vastgoedregistratie zijn op diverse posten geraamd en geboekt: Vastgoedregistratie, BGT en BAG. Het saldo van deze posten is in evenwicht. I 10.000
Dienstverlening Het verschil tussen begroot en werkelijk is ontstaan doordat in 2020 niet alle geplande activiteiten zijn uitgevoerd. I 37.000
Salarissen taakveld 0.2 Burgerzaken Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I -134.000
Overige lasten I 2.000
Totaal lasten burgerzaken -27.000
Totaal -20.000

Programma 3. Veiligheid en handhaving

Terug naar navigatie - Programma 3. Veiligheid en handhaving
3. Veiligheid en handhaving I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2020 1.440.000
Realisatie 2020 1.458.000
Saldo excl. mutaties reserves -18.000
Mutaties reserves (saldo) -20.000
Verklaring van het saldo -38.000
Omschrijving
Directe baten en lasten per kostenplaats
Baten crisisbeheersing en brandweer
Overige baten I -5.000
Totaal baten crisisbeheersing en brandweer -5.000
Lasten crisisbeheersing en brandweer
Overige lasten I 12.000
Totaal lasten crisisbeheersing en brandweer 12.000
Baten openbare orde en veiligheid
Overige baten I 3.000
Totaal baten openbare orde en veiligheid 3.000
Lasten openbare orde en veiligheid
Handhaving algemeen De integrale controles op industrieterrein Ekkersrijt (2 dagen) en in het buitengebied (2 dagen) zijn door corona niet doorgegaan. Hieraan neemt de Omgevingsdienst deel, die hiervoor afzonderlijk een rekening indient (€ 10.000,-) (incl. afhandeling van opgedane zaken). Dit valt buiten het werkprogramma. De aanpak/handhaving woonwagenlocaties (brandveiligheid Eemshof) is door corona niet opgestart. Hiervoor was een bedrag van € 10.000,- gereserveerd. In 2020 zijn middelen gereserveerd voor het aanschaf van middelen en materialen voor de 3e (groene) Boa. Een deel van dit bedrag is niet besteed. I 27.000
Handhaving milieubeheer Onvoorziene extra uitgaven voor toezicht op en verwijdering van verontreiniging waterloop (Bommelbeemd) Ekkersrijt, uitvoeren van geluidmetingen op Ekkersrijt en bij de horeca. I -37.000
Dierenbescherming Er is nog geen start gemaakt met de nieuwbouw van het dierenasiel in Eindhoven. De bijdrage is hierdoor verlaagd. I 17.000
Salarissen taakveld 1.2 Openbare orde en veiligheid Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I -42.000
Overige lasten I 7.000
Totaal lasten openbare orde en veiligheid -28.000
Indirecte baten en lasten
Reserves -20.000
Totaal -38.000

Programma 4. Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Programma 4. Verkeer en vervoer
4. Verkeer en vervoer I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2020 1.894.000
Realisatie 2020 1.572.000
Saldo excl. mutaties reserves 322.000
Mutaties reserves (saldo) -322.000
Verklaring van het saldo 0
Omschrijving
Directe baten en lasten per kostenplaats
Baten verkeer en vervoer
Verkeersbeleid In 2020 hebben we € 9.300,- ontvangen voor verkeerseducatie op basisscholen. Door corona zijn deze acties stopgezet en zijn in 2020 geen kosten gemaakt. I 10.000
Onderhoud wegen Dit betreffen extra degeneratie vergoedingen en legesinkomsten voor de uitvoering van kabel en leidingwerkzaamheden door nutsbedrijven. I 10.000
Overige baten I -2.000
Totaal baten verkeer en vervoer 18.000
Lasten verkeer en vervoer
Verkeersbeleid In 2020 is het traject om tot een gemeentelijk verkeersplan te komen niet opgestart omdat het beleggen van fysieke bijeenkomsten vanwege corona niet mogelijk was. I 31.000
Onkruidbestrijding Door een combinatie van warmte en droogte was er in 2020 minder onkruid en zijn er minder borstelrondes nodig geweest I 54.000
Onderhoud wegen In 2020 is versneld ingezet op een hoger onderhoudsniveau voor de stoepen. Alle stoepen zijn op minimaal b-niveau gebracht. I -14.000
Gesloten verhardingen klein Door een zachte winter met weinig vorst zijn er relatief weinig reparatiewerkzaamheden met koud asfalt uitgevoerd. I 10.000
Planmatig onderhoud civiele kunstwerken; Op dit moment is er nog geen MJOP voor civiele kunstwerken, omdat ervoor gekozen is om eerst het achterstallig onderhoud weg te werken. Het was de bedoeling dat het achterstallig onderhoud in 2020 zou zijn weggewerkt. Het levensverlengend onderhoud van de brug Planetenlaan is afgerond, maar bij de voorbereidende werkzaamheden voor de brug Dommelpas is geconstateerd dat deze brug dusdanig slecht is dat deze vervangen dient te worden. Het traject voor vervanging van de brug Dommelpas is inmiddels opgestart en zal conform huidige planning 2e kwartaal 2022 zijn afgerond. Hierna zal er een MJOP worden opgesteld. Gezien de personele bezetting is er gekozen om de bovengenoemde project op te pakken en is er maar minimaal onderhoud uitgevoerd, waardoor er minder kosten zijn gemaakt dan begroot. I 30.000
Openbare verlichting wegen In 2020 zijn er relatief weinig storingen opgetreden en schades veroorzaakt. I 16.000
Gladheidsbestrijding In verband met en zachte winter is er nauwelijks strooizout aangeschaft. Ook is hierdoor relatief weinig gestrooid. I 16.000
Doorbel vanuit projectadministratie taakveld 2.1 het betreft de projecten 41901 Mobiliteitsvisie deel 2 41902 Planontwikkelingskosten 2e ontsluiting Ekkersrijt deze projecten worden uitgebreider toegelicht in het overzicht van investeringen en projecten. I 93.000
Salarissen taakveld 2.1 Verkeer en vervoer Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I -14.000
Overige lasten I 7.000
Totaal lasten verkeer en vervoer 229.000
Lasten parkeren
Overige lasten I -1.000
Totaal lasten parkeren -1.000
Lasten openbaar vervoer
Overige lasten I 57.000
Totaal lasten openbaar vervoer 57.000
Indirecte baten en lasten
Reserves -321.000
Kapitaallasten 18.000
Totaal 0

Programma 5. Onderwijs, sport en cultuur

Terug naar navigatie - Programma 5. Onderwijs, sport en cultuur
5. Onderwijs, sport en cultuur I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2020 2.753.000
Realisatie 2020 2.524.000
Saldo excl. mutaties reserves 229.000
Mutaties reserves (saldo) -205.000
Verklaring van het saldo 24.000
Omschrijving
Directe baten en lasten per kostenplaats
Baten onderwijshuisvesting
Overige baten I -5.000
Totaal baten onderwijshuisvesting -5.000
Lasten onderwijshuisvesting
Huisvesting basisonderwijs De OZB is hoger geworden door de nieuwbouw van de scholen € 8.000,- dit is structureel Er is een vandalisme schade van € 9.000,-, deze was niet begroot en is incidenteel. S 19.000
Overige lasten I -8.000
Totaal lasten onderwijshuisvesting 11.000
Baten onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Overige baten I 5.000
Totaal baten onderwijsbeleid en leerlingenzaken 5.000
Lasten onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Peuterwerk Vanwege de ophoging van het aantal gesubsidieerde uren peuterwerk per peuter per week, werd een toename in de kosten verwacht. Deze toename blijkt mee te vallen, mede doordat er gelijktijdig met de ophoging van de uren ook een inkomensafhankelijke ouderbijdrage is ingevoerd. I 22.000
Overige lasten I 12.000
Totaal lasten onderwijsbeleid en leerlingenzaken 34.000
Baten sportbeleid en activering
Sportverenigingen In 2020 is een rijksbijdrage ontvangen voor het opstellen van een lokaal sportakkoord (€ 15.000) en voor de uitvoering daarvan (€ 10.000). I 25.000
Overige baten I 0
Totaal baten sportbeleid en activering 25.000
Lasten sportbeleid en activering
Sportverenigingen Het ontstane verschil is te wijten aan de coronacrisis. Er zijn twee ondersteuningsrondes geweest naar aanleiding van verzoeken van sportverenigingen. De eerste ronde is al meegenomen in de 2e bestuursrapportage van 2020. De tweede ronde in december wordt zoals met de gemeenteraad afgesproken verwerkt in de jaarrekening. Voor deze overschrijding hebben we dekking in de vorm van een rijksbijdrage. I -49.000
Overige lasten I -5.000
Totaal lasten sportbeleid en activering -54.000
Baten sportaccommodaties
Sporthal De Landing Betreft de uitkering van de SPUK regeling op basis waarvan de Btw lasten worden vergoed. I 23.000
Sportcomplex Gentiaan HTC De ontvangen pacht is verrekend met de te betalen onderhoudsvergoeding HTC . I 10.000
Overige sportaccommodaties Betreft een verrekening van terugbetaling over 2019 van een ontvangen voorschot van het rijk inzake de uitkering van de SPUK over 2019. De daadwerkelijke uitkering is hoger dan geraamd. I 36.000
Overige baten I 13.000
Totaal baten sportaccommodaties 82.000
Lasten sportaccommodaties
Sporthal De Landing Het betreft extra uitgaven op het gebied van onderhoud aan de Landing o.a. de storingen en vervangingen van de installaties en het opzetten van een meerjaren onderhoudsplanning en een integrale planopzet voor de aanpak van de installaties. Daarnaast is er nog steeds sprake van hoge energielasten door de huidige WKO-installatie. I -53.000
Voetbalcomplex Gentiaan Noord Er zijn verscheidene reparaties geweest aan de beregeningsinstallatie en zijn de eenmalige afwikkelingskosten van de aanleg van de vervanging van de kunstgrasvelden hieruit bekostigd. I -10.000
Overige lasten I 1.000
Totaal lasten sportaccommodaties -62.000
Baten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
Overige baten I -2.000
Totaal baten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie -2.000
Lasten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
Muzikale vorming Dit overschot is het resultaat van het minder aantal inwoners die subsidie hebben aangevraagd voor muziekonderwijs. Voor 2021 en verder hebben we de begroting naar beneden bijgesteld. I 23.000
Amateuristische kunstbeoefening Op deze kostenpost is abusievelijk de verhoging van het budget voor muziekonderwijs toegevoegd. Gelet op de onderschrijding van het totale budget voor muziekonderwijs is ook dit budget niet aangewend. I 11.000
Salarissen taakveld 5.3 Cultuurpres -prod en -participatie Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I 23.000
Overige lasten I 17.000
Totaal lasten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 74.000
Lasten musea
Overige lasten I 6.000
Totaal lasten musea 6.000
Baten cultureel erfgoed
Overige baten I -2.000
Totaal baten cultureel erfgoed -2.000
Lasten cultureel erfgoed
Monumentenbeleid Er is slechts 1 subsidie vertrekt vanuit het subsidiebudget. De presentiegelden en onkostendeclaraties zijn zeer beperkt geweest omdat de monumentencommissie slechts enkel malen bijeen is geweest vanwege corona. I 17.000
Overige lasten I 4.000
Totaal lasten cultureel erfgoed 21.000
Baten media
Overige baten I -7.000
Totaal baten media -7.000
Lasten media
Bibliotheek De subsidie voor het Taalpunt is begroot op dit budget, maar is in 2020 bekostigd uit een ander budget. Dit verklaart een deel van het overschot (€ 10.800). Verder is er afgelopen jaar minder uitgegeven aan onderhoud. I 15.000
Totaal lasten media 15.000
Indirecte baten en lasten
Reserves -204.000
Voorzieningen 10.000
Kapitaallasten 86.000
Overboeking balans -9.000
Totaal 24.000

Programma 6. Openbaar groen en openluchtrecreatie

Terug naar navigatie - Programma 6. Openbaar groen en openluchtrecreatie
6. Openbaar groen en openluchtrecreatie I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2020 1.649.000
Realisatie 2020 1.295.000
Saldo excl. mutaties reserves 354.000
Mutaties reserves (saldo) -66.000
Verklaring van het saldo 288.000
Omschrijving
Directe baten en lasten per kostenplaats
Baten openbaar groen en (openlucht) recreatie
Bossen Het beheerplan bossen is niet zoals beoogd in 2020 vastgesteld. Dit gebeurt in het eerste kwartaal van 2021. We ontvangen de subsidie pas in 2021. I -16.000
Overige kosten openbaar groen In 2020 degeneratievergoeding kabels en leidingen ontvangen I 20.000
Overige baten Inkomsten degeneratievergoeding I 1.000
Totaal baten openbaar groen en (openlucht) recreatie 5.000
Lasten openbaar groen en (openlucht) recreatie
Bossen Het opstellen van het beheerplan van de bossen is uitgelopen naar begin 2021. Op 18 maart 2021 is dit plan door de raad vastgesteld. De tweede reden dat geld overbleef is dat doordat de SNL subsidie niet ontvangen is deze ook niet doorgesluisd kon worden. I 35.000
Overige kosten openbaar groen Er zijn minder groenvakken in 2020 aangepakt in afwachting van de nieuwe kaders vanuit het groenbeheerplan. I 19.000
Regie en inhuur tractie Vanwege latere start bladcampagne in het najaar waren er in 2020 minder kosten voor de campagne. Deze komen wel terug in 2021. Dit komt door klimatologische verschuiving van de kalender. Bomen laten later in het jaar hun blad vallen. I 13.000
Kunst - beelden en plastieken Rotondekunst is in 2020 niet uitgevoerd omdat het Stakenburgfonds niet tijdig tot overeenstemming is gekomen met een uitvoerende partij. Gesprekken worden in 2021 vervolgd. I 11.000
Groenbeheer De burgerparticipatieprojecten zijn tijdelijk stilgezet in 2020 omdat beleid moet worden aangepast. I 45.000
Salarissen taakveld 5.7 Openb groen en (openlucht) recreatie Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I 10.000
Watergangen De uitvoering van het project Sloot Gentiaan is verschoven naar 2021. I 216.000
Overige lasten I 2.000
Totaal lasten openbaar groen en (openlucht) recreatie 351.000
Indirecte baten en lasten
Reserves -66.000
Voorzieningen 0
Kapitaallasten 1.000
Overboeking balans -3.000
Totaal 288.000

Programma 7. Sociale Zaken

Terug naar navigatie - Programma 7. Sociale Zaken
7. Sociale Zaken I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2020 2.189.000
Realisatie 2020 1.783.000
Saldo excl. mutaties reserves 406.000
Mutaties reserves (saldo) 0
Verklaring van het saldo 406.000
Omschrijving
Directe baten en lasten per kostenplaats
Baten inkomensregelingen
Bijstandsverlening Goede incasso van openstaande vorderingen t.o.v. het begrote bedrag. I 63.000
Bijzondere bijstand Hogere debiteurenontvangsten (o.a. door verstrekte voorschotten TOZO die door ondernemers zijn terugbetaald). I 44.000
Bbz levensonderhoud (pre)starter Er is een inkomensoverdracht van het RIJK begroot die niet correct is opgenomen. Dit is een onderdeel van het Rijksbudget BUIG. I -190.000
Levensonderhoud BBZ TOZO Het volledig ontvangen voorschot Tozo is opgenomen in de begroting. Het overschot wordt overgeboekt via vooruitontvangen naar 2021 omdat de regeling ook in 2021 vooralsnog wordt voortgezet. I -1.248.000
Overige baten I 2.000
Totaal baten inkomensregelingen -1.329.000
Lasten inkomensregelingen
Bijstandsverlening Minder uitgegeven aan uitkeringen doordat de instroom (ondanks corona) lager is uitgevallen dan vooraf ingeschat. I 355.000
Bbz levensonderhoud (pre)starter Er zijn minder verzoeken ontvangen voor een uitkering startend ondernemer levensonderhoud. I 10.000
Bedrijfskredieten Bbz gevestigden (decl) We hebben geen aanvragen bedrijfskrediet aan gevestigde zelfstandigen gehad in 2020. I 39.000
Bedrijfskredieten Bbz starters (decl) We hebben geen aanvragen bedrijfskrediet aan startende zelfstandigen gehad in 2020. I 15.000
Uitk lev ondh Bbz gevestigden (decl) We hebben geen aanvragen levensonderhoud gevestigde zelfstandigen gehad in 2020. I 15.000
Sociaal fonds Minder uitgekeerd in 2020. Er kan nog wel tot 1 april 2021 aangevraagd worden over 2020. I 24.000
Individuele Inkomenstoeslag Meer mensen hadden recht op Individuele Inkomenstoeslag 2020. I -11.000
Levensonderhoud BBZ TOZO Het ontvangen voorschot Tozo van het Rijk is als begroting opgenomen. Dit bedrag is ook bestemd voor uitgaven in 2021. I 1.169.000
Kapitaalverstrekking BBZ TOZO Tegen deze uitgaven stond geen begroot bedrag. Dit bedrag is onderdeel van Tozo levensonderhoud. I 76.000
Armoedebeleid Dit overschot is het resultaat van het geringe aantal inwoners wat gebruik heeft moeten maken van fase 2 van het schuldhulpverleningstraject. Dit is onder andere de wettelijke schuldsanering. Het overhouden van geld wil niet zeggen dat we dit budget kunnen aframen. Er wordt een toename verwacht van het aantal aanvragen schuldhulpverlening als gevolg van de coronacrisis. Ook gaan we in 2021 starten met vroegsinalering van schulden, waarmee we met behulp van Vindplaats van Schulden (VPS) signalen van betalingsachterstanden ontvangen en opvolgen. De kosten van VPS worden dan ook uit dit budget betaald. I 21.000
Salarissen taakveld 6.3 Inkomensregelingen Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I -19.000
Overige lasten I 14.000
Totaal lasten inkomensregelingen 1.708.000
Lasten begeleide participatie
Sociale werkvoorziening De onder realisatie van WSW middelen is verklaarbaar vanuit het verschil in toegekende middelen van het ministerie en de begroting. Alle middelen die toekend zijn door het ministerie, inclusief de compensatie voor corona, zijn aan WSD beschikbaar gesteld. We hebben aan al onze verplichtingen voldaan en houden hiermee budget in de begroting over. I 38.000
Overige lasten I -2.000
Totaal lasten begeleide participatie 36.000
Lasten arbeidsparticipatie
Overige lasten I 4.000
Totaal lasten arbeidsparticipatie 4.000
Indirecte baten en lasten
Overboeking balans -13.000
Totaal 406.000

Programma 8. Zorg en welzijn

Terug naar navigatie - Programma 8. Zorg en welzijn
8. Zorg en welzijn I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2020 9.473.000
Realisatie 2020 9.041.000
Saldo excl. mutaties reserves 432.000
Mutaties reserves (saldo) -97.000
Verklaring van het saldo 335.000
Omschrijving
Directe baten en lasten per kostenplaats
Baten samenkracht en burgerparticipatie
Sociaal cultureel werk Als gevolg van terugbetaling kosten Sjorssportief in 2019 en 2020. I 13.000
Overige baten I -12.000
Totaal baten samenkracht en burgerparticipatie 1.000
Lasten samenkracht en burgerparticipatie
Jeugd en jongerenwerk Budget voor deze subsidies staat elders begroot en zorgt aldaar voor een onderschrijding. Deze overschrijding van €46.000 valt weg tegen de hiervoor genoemde onderschrijding. Uitgaven zijn conform de begroting 2020 doorgevoerd. I -46.000
Sociaal cultureel werk Budget voor deze subsidies staat elders begroot en zorgt aldaar voor een onderschrijding. Deze overschrijding € 115.000 valt weg tegen de hiervoor genoemde onderschrijding. Uitgaven zijn conform de begroting 2020 doorgevoerd. I -115.000
Wijkaccommodaties Begroting is gebaseerd op de MJOP, maar bij sommige gebouwen wordt alleen het meest noodzakelijke onderhoud gedaan omdat gebouwen op de nominatie staan om gesloopt te worden. I 27.000
Kinderopvang De uitgaven op het budget Kinderopvang worden grotendeels gedekt door de specifieke uitkering onderwijsachterstanden die het Rijk jaarlijks uitkeert. Deze uitgaven worden verantwoord via de sisa. Het plusbedrag komt onder meer door inkomsten van huur kinderopvang. I 45.000
Mantelzorg Wmo Er zijn eerder extra middelen geraamd voor de intensivering van het mantelzorgbeleid en met name de formatie van het steunpunt mantelzorg. Afhankelijk van de resultaten van het behoefteonderzoek onder mantelzorgers worden deze middelen ingezet. I 63.000
Vluchtelingen Dit budget is bedoeld voor de voorbereiding van de nieuwe Wet Inburgering. Dit budget wordt besteedt in 2021. De nieuwe wet gaat in per 1 januari 2022. I 36.000
Adviesraad Deze onderschrijding is als gevolg van uitgaven elders. De middelen hadden niet onder deze FCL begroot moeten worden. De lasten passend bij dit budget zijn gemaakt binnen Sociaal cultureel werk en amateuristische kunstbeoefening in programma 5. I 153.000
Salarissen taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I 14.000
Overige lasten I 3.000
Totaal lasten samenkracht en burgerparticipatie 180.000
Baten wijkteams
Overige baten I 1.000
Totaal baten wijkteams 1.000
Lasten wijkteams
CMD 1e lijnsvoorziening De kosten van inhuur zijn in 2020 aanmerkelijk hoger dan voorgaande jaren. I -89.000
Salarissen T 6.2 Wijkteams Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I 105.000
Overige lasten I 3.000
Totaal lasten wijkteams 19.000
Lasten maatwerkvoorzieningen (WMO)
Woonvoorzieningen Er zijn meer woonaanpassingen aangevraagd. Bij trapliften is een duidelijke aanzuigende werking ontstaan door het abonnementstarief van € 19. I -17.000
Vervoersvoorzieningen In het algemeen zijn er meer aanvragen van hulp en voorzieningen, dus ook voor vervoer. Geen specifieke reden aan te wijzen, behalve de vergrijzing. I -76.000
Salarissen taakveld 6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo) Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I -15.000
Overige lasten I -2.000
Totaal lasten maatwerkvoorzieningen (WMO) -110.000
Baten maatwerkdienstverlening 18+
Eigen bijdrage Wmo De Eigen Bijdrage voor het CVV (Deeltaxi) is komen te vervallen. Daarnaast heeft het CAK een achterstand opgelopen in het doorvoeren van het abonnementstarief waardoor het aannemelijk is dat nog niet alle Eigen Bijdragen over 2020 zijn geïnd. Omdat de inning van de Eigen Bijdrage plaatsvindt door het CAK en wij daar geen invloed op hebben valt niet aan te geven of er ook daadwerkelijk sprake is van een achterstand en om welke bedrag het gaat. I -84.000
Totaal baten maatwerkdienstverlening 18+ -84.000
Lasten maatwerkdienstverlening 18+
Dagbesteding Wmo Door corona hebben veel aanbieders van dagbesteding hun voorziening in 2020 deels moeten sluiten. I 161.000
Huishoudelijke verzorging Wmo Aanzuigende werking van abonnementstarief van € 19 per maand heeft geleid tot meer aanvragen. Daarnaast blijven ouderen langer thuis wonen. I -126.000
Maatwerk chronisch zieken De uitkering van deze tegemoetkoming vindt plaats volgend op het jaar waarop de tegemoetkoming betrekking heeft. Dit betekent dat het jaarlijks beschikbare budget van € 100.000 wordt overgeheveld naar het volgend jaar. Daar gaan we mee stoppen omdat het in de begroting opgenomen bedrag volstaat voor de tegemoetkoming. Deze schommelt al enige jaren op een bedrag tussen de € 60.000 en € 70.000. I 133.000
Zelfstandig leven Wmo Er is sprake van een toename van begeleiding. Door de mate van complexiteit van aanvragen kan de casuïstiek niet meer opgepakt worden binnen het CMD en worden maatwerkvoorzieningen toegekend. I -380.000
PGB Wmo Bij een maatwerkvoorziening voor begeleiding hebben cliënten de mogelijkheid te kiezen tussen zorg in natura of een PGB. In 2020 is de aanwending van het totale PGB budget dus achtergebleven. I 103.000
Overige lasten I -7.000
Totaal lasten maatwerkdienstverlening 18+ -116.000
Baten maatwerkdienstverlening 18-
Overige baten I 2.000
Totaal baten maatwerkdienstverlening 18- 2.000
Lasten maatwerkdienstverlening 18-
Verblijf (incl. behandeling) Door de stijging van complexiteit in situaties wordt er vaker gekozen voor een verblijf elders dan in het gezin. Dit is een trend die al langer te zien is. Eveneens is verblijf een vorm van hulp die jaren ingezet wordt, waardoor in de opvolgende jaren alleen maar meer kosten zullen worden gemaakt, aangezien er minder trajecten stoppen dan bij andere hulpvormen. I -351.000
Jeugdhulp ambulant De onderschrijding van dit budget valt weg tegen de overschrijding bij zelfstandig leven jeugd. Dat heeft te maken met de wijze waarop de uitgaven worden geboekt. I 113.000
Zelfstandig leven jeugd Zie onder punt jeugdhulp ambulant I -310.000
Vervoer (18-) Er is sprake van een toename van vervoer naar opvangvoorzieningen. I -15.000
Jeugd-GGZ Er is een duidelijke toename van psychische problemen bij kinderen en jongeren, vooral door corona. Dit is hierin terug te zien. Eveneens speelt het declaratiegedrag van organisaties een rol. Hierover worden reeds gesprekken gevoerd, zodat de gemeente meer in overleg en dus met meer controle zorg kan betalen. I -163.000
Jeugdzorg-plus (gesloten jeugdhulp) De uitgaven aan gesloten jeugdhulp zijn onzeker. Indien er geen jeugdigen uit Son en Breugel uit huis worden geplaatst, zijn er (vrijwel) geen uitgaven. Indien uithuisplaatsing wel aan de hand is, lopen de kosten snel op. Jaarlijks wordt een bedrag begroot om eventuele kosten op te vangen. In 2020 maakten er geen jeugdigen uit Son en Breugel gebruik van gesloten jeugdzorg. I 46.000
Uitvoeringskosten jeugdzorg Bij te toevoeging van de extra middelen voor de kostenoverschrijdingen op de Jeugdzorg en de Wmo is ervoor gekozen om dit niet te spreiden over de diverse budgetten maar dat toe te voegen aan dit budget. Vandaar deze forse onderbesteding. I 1.159.000
Jeugdbeleid Het Rijk heeft diverse subsidies beschikbaar gesteld voor jeugd, ter compensatie van de gevolgen van de coronamaatregelen op het dagelijks leven van jongeren. De meeste activiteiten voor jeugd in 2020 zijn uit deze rijksbijdrage betaald. I 32.000
Inkoop Mede vanwege corona zijn een aantal regionale inkooptrajecten niet of vertraagd opgepakt, waardoor de realisatie in 2020 lager uitviel dan begroot. I 12.000
Salarissen taakveld 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I 22.000
Overige lasten I -4.000
Totaal lasten maatwerkdienstverlening 18- 541.000
Lasten geëscaleerde zorg 18+
Inloopfunctie GGZ De kosten voor de inloopfunctie zijn vanuit een ander budget betaald. I 16.000
Totaal lasten geëscaleerde zorg 18+ 16.000
Lasten geëscaleerde zorg 18-
Veilig Thuis De subsidie voor Veilig Thuis is de afgelopen jaren toegenomen, maar dit was nog niet (volledig) verwerkt in de begroting. Vanaf 2022 is dit wel meegenomen. I -40.000
Salarissen taakveld 6.82 Geëscaleerde zorg 18- Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I 15.000
Totaal lasten geëscaleerde zorg 18- -25.000
Lasten volksgezondheid
Jeugdgezondheidszorg Onderschrijding als gevolg van gedeeltelijke terugvordering van de in 2019 verleende subsidie. I 14.000
Overige lasten I 1.000
Totaal lasten volksgezondheid 15.000
Indirecte baten en lasten
Reserves -97.000
Kapitaallasten 2.000
Overboeking balans -10.000
Totaal 335.000

Programma 9. Milieu en Duurzaamheid

Terug naar navigatie - Programma 9. Milieu en Duurzaamheid
9. Milieu en Duurzaamheid I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2020 -308.000
Realisatie 2020 -116.000
Saldo excl. mutaties reserves -192.000
Mutaties reserves (saldo) 207.000
Verklaring van het saldo 15.000
Omschrijving
Directe baten en lasten per kostenplaats
Baten riolering
Opbrengst riolering De opbrengst van de rioolheffing is iets hoger uitgevallen dan begroot. I 21.000
Afkoppelsubsidies Dit betreft de bijdrage van het waterschap die als verdubbelaar uitgekeerd wordt aan inwoners die afkoppelen. I 35.000
Overige baten I -9.000
Totaal baten riolering 47.000
Lasten riolering
Uitvoering planmatig vrijverval riolering Een deel van de werkzaamheden loopt door in 2021. De daadwerkelijke onderhoudsbehoefte wordt elk jaar definitief bepaald aan de aan de hand van rioolinspecties. Dit jaar bleek er minder onderhoud nodig te zijn. I 97.000
Uitvoering drukriolering gemalen en BBB Door vervuiling en foutieve lozingen van bijvoorbeeld vochtige doekjes is er meer curatief onderhoud uitgevoerd dan voorzien. Daarnaast vallen de energiekosten iets hoger uit dan geraamd. I -15.000
Kosten rioolheffing Dit budget is opgenomen voor uitvoeringskosten voor de nieuwe rioolheffing, onder andere om te controleren of objecten zijn afgekoppeld. Doordat het aantal aanvragen beperkt was en de controles efficiënt zijn opgepakt (direct bij de subsidieaanvraag) is dit budget in 2020 niet nodig geweest. I 10.000
Waterportaal In 2020 zijn investeringen van het waterportaal in het kader van KRW-maatregelen uitgesteld naar 2021 (er is pas op de plaats gemaakt). De investeringsbijdrage is doorgeschoven naar 2021. De middelen vloeien nu terug in de voorziening riolering en in 2021 zal in de eerste berap voorgesteld worden om deze middelen weer uit de voorziening te onttrekken om onze bijdrage in 2021 te betalen. I 61.000
Diverse exploitatie projecten riolering De watercoach heeft ook in 2020 diverse inwoners geholpen met het afkoppelen. Grotere bijeenkomsten om hele straten te informeren hebben door corona helaas geen doorgang kunnen vinden. I 23.000
Afkoppelsubsidies De van het waterschap ontvangen verdubbelaar is door gemeente Son en Breugel uitgekeerd als verdubbelaar aan bewoners die conform de voorschriften afgekoppeld hebben. I -31.000
Salarissen T 7.2 Riolering Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie. Op de totale salariskosten in de exploitatie kan een verschil ontstaan als de doorbelasting naar de grondexploitatie afwijkt van de raming. I -20.000
Overige lasten I 14.000
Totaal lasten riolering 139.000
Baten afval
Er zijn verschillende oorzaken waardoor er minder of meer baten zijn gerealiseerd dan begroot. PMD: eindafrekeningen van Nedvang over de jaren 2017 en 2018 à € 75.000,-, hierdoor minder baten dan begroot vanuit Nedvang. Afvalstoffenheffing: € 5.000,- meer ontvangen dan begroot. Oud papier: de vergoeding voor het oud papier is sterk gedaald afgelopen jaar. Vandaar dat de inkomsten naar beneden zijn bijgeraamd. Aan het einde van het jaar is de markt toch weer gaan verbeteren en hebben we per saldo ongeveer € 10.000,- meer opgehaald dan begroot. Textiel: sinds de coronacrisis is de textielmarkt ingestort. Vandaar dat we € 4.000,- minder hebben opgehaald dan begroot. Milieustraat: meer bezoekers dus hogere inkomsten uit de poorttarieven à € 32.000,-. De overige verschillen betreffen een verschuiving van de baten en de lasten. I -129.000
Totaal baten afval -129.000
Lasten afval
GFT: groter aanbod en gestegen kosten (€ 19.000,-) Oud papier: hoger aanbod en gestegen kosten (€ 19.000,-) PMD: groter aanbod en hierdoor extra kosten (€ 29.000,-) Milieustraat: flinke verhoging aanlevering afvalstromen bij de milieustraat als gevolg van corona. Met name het aanbod van grof huishoudelijk afval, groenafval, hout, schone grond, schoon puin en vervuild puin is enorm gestegen. Hierdoor zijn de verwerkingskosten € 10.000,- hoger uitgevallen dan begroot. Een stijging van € 130.000,- is al verwerkt via de 2e berap. Daarnaast zijn er in het kader van onderzoek naar de toekomstige afvalinzameling kosten gemaakt voor een extern adviesbureau à € 26.000,-. Er zijn ook extra kosten gemaakt naar een onderzoek over verschillende afvalinzamelingsmethoden à € 6.000,-. De overige verschillen betreffen een verschuiving van de baten en de lasten. I 158.000
Totaal lasten afval 158.000
Baten milieubeheer
Algemeen milieubeheer Subsidie min van BZK voor extern advies bij de Transitievisie Warmte. Subsidie gekregen in eind 2020 en restant wordt gebruikt in 2021. I 11.000
Totaal baten milieubeheer 11.000
Lasten milieubeheer
Algemeen milieubeheer Budget Transitievisie warmte (routekaart aardgasloze wijken). Is gestart in 2020 en loopt door in 2021. Eind 2021 vaststelling door de raad. I 63.000
Ongediertebestrijding De overlast van de EPR (Eikenprocessierups) was landelijk veel minder dan verwacht. Dit gold ook voor Son en Breugel. Hierdoor is er minder uitgegeven aan EPR bestrijding. I 12.000
Overige lasten I -11.000
Totaal lasten milieubeheer 64.000
Indirecte baten en lasten
Reserves 207.000
Voorzieningen -471.000
Kapitaallasten 24.000
Overboeking balans -35.000
Totaal 15.000

Programma 10. Ruimtelijke inrichting

Terug naar navigatie - Programma 10. Ruimtelijke inrichting
10. Ruimtelijke inrichting I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2020 566.000
Realisatie 2020 -694.000
Saldo excl. mutaties reserves 1.260.000
Mutaties reserves (saldo) -399.000
Verklaring van het saldo 861.000
Omschrijving
Directe baten en lasten per kostenplaats
Baten beheer overige gebouwen en gronden
Eigendommen niet publieke dienst; De inkomsten met betrekking tot de pacht en erfpachtcanons wijken af van wat er is begroot. I -37.000
Verhuur openbaar groen Als gevolg van huurverhogingen hebben we meer ontvangsten gehad. S 10.000
Verkoop openbaar groen Er zijn substantieel meer gronden verkocht dan verwacht. Echter deze opbrengst zal ook deels nodig zijn om kosten handhaving te dekken. I 80.000
Totaal baten beheer overige gebouwen en gronden 53.000
Lasten beheer overige gebouwen en gronden
Strategische aankopen en dergelijke Hogere kosten ivm aankoopkosten pand Torenstraat. I -13.000
Eigendommen niet publieke dienst; Er zijn in 2020 minder kosten gemaakt omtrent het onderhoud van de gebouwen. Daarnaast zijn de rentekapitaallasten, water en elektriciteitskosten gehalveerd ten opzichten van de begroting. I 12.000
Verkoop openbaar groen Kosten 2020 lager maar saldo zal ook nodig zijn voor kosten administratieve afhandeling en handhaving komende jaren. I 45.000
Verkoop agrarische gronden Geen transacties geweest. I 16.000
Overige lasten I -3.000
Totaal lasten beheer overige gebouwen en gronden 57.000
Baten ruimtelijke ordening
Ruimtelijke ordening Doorbelasting van projecten: 41601 Omgevingswet 41101 Ruimtelijke ontwikkeling lasten 41509 Voorbereidingskrediet Breugel, Bongerd, Boerderij en dorpsplein. Deze projecten worden nader toegelicht in het overzicht van investeringen en projecten. I -621.000
Overige baten I 3.000
Totaal baten ruimtelijke ordening -618.000
Lasten ruimtelijke ordening
Bestemmingsplannen Reparatie bestemmingsplan Ekkersrijt heeft plaatsgevonden. De Raad van State is hierover geïnformeerd. Zij heeft gevraagd om aanvullende informatie, deze is gestuurd in april. We moeten wachten op de procedure, namelijk de rechtszitting. Wanneer deze is afgerond zullen er nog kosten volgen. Budget wordt overgeheveld naar 2021 (€ 50.000,-). Daarnaast is er minder behoefte geweest aan externe adviezen dan verwacht (€ 16.000,-). I 66.000
Ontwikkelingslocatie Son en Breugel Er zijn meer werkzaamheden in eigen beheer uitgevoerd. I 16.000
Digitalisering ruimtelijke plannen Het project cultuurhistorisch beleidsplan is nog niet volledig afgerond en wordt in 2021 verder opgepakt. Het budget wordt overgeheveld naar 2021 (€ 14.000,-). Er is afgezien van het laten opstellen van geconsolideerde versies van bestemmingsplannen met het oog op de komst van de omgevingswet. Dit bedrag valt vrij (€ 20.000,-). I 37.000
Ruimtelijke ordening Doorbelasting van projecten: 41601 Omgevingswet 41101 Ruimtelijke ontwikkeling lasten 41509 Voorbereidingskrediet Breugel, Bongerd, Boerderij en dorpsplein. Deze projecten worden nader toegelicht in het overzicht van investeringen en projecten. I 702.000
Overige lasten I 8.000
Totaal lasten ruimtelijke ordening 829.000
Grondexploitaties (niet bedrijventerreinen)
Het rentepercentage voor bijschrijving op de verliesvoorziening wordt landelijk bepaald en bedraagt 2%. De rentebijschrijving 2020 in de grondexploitaties bedraagt 0,11%. Sinds 2017 is het verplicht, conform de voorschriften van de BBV, tussentijdse winstnemingen te doen. De winstneming 2020 voor de grondexploitatie Sonnius Park bedraagt € 1.711.720. In 2020 is de grondexploitatie Breugel Bruist afgesloten en vervangen door een nieuwe grondexploitatie Herontwikkeling centrum Breugel. De boekwaarde van Breugel Bruist (€ 349.117) is ten laste van de verliesvoorziening gebracht en het restant is vrijgevallen (€ 1.010.054). De nieuwe grondexploitatie heeft een verwachte negatieve Netto Contante Waarde van € 1.710.100 en hiervoor is een verliesvoorziening gevormd. Ook in 2020 is de grondexploitatie Akkerpad geopend en deze heeft een verwachte positieve Netto Contante Waarde van € 93.071. Ook de rentelasten van het voorbereidingskrediet Centrum Son worden op deze plek verantwoord. De toerekening van de salarissen en overhead aan de grondexploitaties is lager uitgevallen dan geraamd. I 891.000
Totaal grondexploitaties (niet bedrijventerreinen) 891.000
Baten wonen en bouwen
Omgevingsvergunningen De aanvragen voor een omgevingsvergunning zijn niet exact te ramen. Over 2020 vallen de legesopbrengsten hoger uit dan begroot. Er zijn fors meer aanvragen in 2020 ontvangen. I 92.000
Totaal baten wonen en bouwen 92.000
Lasten wonen en bouwen
Omgevingsvergunningen In verband met de toegenomen aanvragen zijn er meer bijkomende kosten gemaakt voor plot- en printwerk en externe advieskosten. I -17.000
Overige lasten I 2.000
Totaal lasten wonen en bouwen -15.000
Indirecte baten en lasten
Reserves -399.000
Voorzieningen -12.000
Kapitaallasten 12.000
Overboeking balans -29.000
Totaal 861.000

Programma 11. Economie

Terug naar navigatie - Programma 11. Economie
11. Economie I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2020 279.000
Realisatie 2020 228.000
Saldo excl. mutaties reserves 51.000
Mutaties reserves (saldo) 0
Verklaring van het saldo 51.000
Omschrijving
Directe baten en lasten per kostenplaats
Baten economische ontwikkeling
Overige baten I -1.000
Totaal baten economische ontwikkeling -1.000
Lasten economische ontwikkeling
Overige lasten I -5.000
Totaal lasten economische ontwikkeling -5.000
Lasten fysieke bedrijfsinfrastructuur
Bedrijfsvoering Ekkersrijt In dit budget valt ook de uitvoering van het Masterplan Ekkersrijt. Uitvoering is over meerdere jaren. Het resterende budget voor dit jaar was € 76.000,-. Hiervan is dit jaar € 18.000,- besteed. I 57.000
Overige lasten I -3.000
Totaal lasten fysieke bedrijfsinfrastructuur 54.000
Baten bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
Overige baten I -7.000
Totaal baten bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -7.000
Lasten bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
Contacten bedrijfsleven; Door corona maatregelen waaronder de sluiting van niet essentiële winkels, horeca en afgelasten van evenementen zijn plannen ter versterking van de lokale economie en aantrekkelijkheid van het centrum en de meubelboulevard niet uitgevoerd. De plannen zijn veelal doorgeschoven voor realisatie in 2021. Voorgesteld wordt om restant budget over te hevelen naar 2021 om deze te kunnen ondersteunen. I 11.000
Overige lasten I -1.000
Totaal lasten bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 10.000
Baten economische promotie
Overige baten I 2.000
Totaal baten economische promotie 2.000
Lasten economische promotie
Kermissen Het verschil wordt met name veroorzaakt door energie gerelateerde kosten. Onder andere is de opslag duurzame energie gestegen en zijn de kosten voor de evenementenaansluiting toegenomen. Ten slotte is nog een afrekening energiebelasting over voorgaande jaren ontvangen. I -19.000
Overige lasten 17.000
Totaal lasten economische promotie -2.000
Totaal 51.000

Programma 12. Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Programma 12. Algemene dekkingsmiddelen
12. Algemen dekkingsmiddelen I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2020 -18.921.000
Realisatie 2020 -17.116.000
Saldo excl. mutaties reserves -1.805.000
Mutaties reserves (saldo) -19.000
Verklaring van het saldo -1.824.000
Omschrijving
Directe baten en lasten per kostenplaats
Lasten resultaat van de rekening van baten en lasten
Resultaat rekening baten en lasten I -2.695.000
Totaal lasten resultaat van de rekening van baten en lasten -2.695.000
Baten overhead
Huisvesting gemeentehuis In de begroting is rekening gehouden met verhuur van "de plint". Deze is in 2020 niet verhuurd. I -36.000
Overige baten I -2.000
Totaal baten overhead -38.000
Lasten overhead
Personeelskosten algemeen Er zijn overschrijdingen door tussentijdse CAO ontwikkelingen en extra inhuur in 2020. Dit wordt opgevangen door minder wachtgeldkosten en minder opleidingskosten. I 2.000
Huisvesting gemeentehuis De tijdelijke huisvesting gemeentehuis in verband met de renovatie zijn lager dan geraamd. I 50.000
Document informatie De toename van het aantal abonnementen is niet in overeenstemming met het gelijkblijvende budget. I -15.000
Document management Door de steeds verdergaande digitalisering was er minder behoefte aan drukwerk. Ook is er minder uitgegeven aan de aankoop van inventaris omdat grote delen van de inrichting van het gemeentehuis recentelijk zijn vernieuwd. I 18.000
Projecten bedrijfsvoering Hier worden verschillende projecten naar toe doorbelast. I 119.000
Communicatie en voorlichting We hebben € 21.000 minder besteed dan begroot. Binnen het totaalbudget onderscheiden we een aantal deelbudgetten. We hebben het budget voor de communicatie over de PenC-cyclus dit jaar niet volledig besteed (€ 4.800 over). We hebben een groot deel van het budget voor interne communicatie niet besteed: met de komst van intranet hebben we minder kosten voor interne communicatie (9.000 euro over). Tot slot hebben we maar een deel van het budget voor voorlichtingsmateriaal besteed: steeds meer projecten hebben een eigen communicatiebudget en i.v.m. met de coronamaatregelen zijn er bijvoorbeeld minder kosten gemaakt voor informatieavonden (€ 7.000 over). I 21.000
Telecommunicatie Son De Dommelvallei-organisaties hebben deelgenomen aan GT Connect, de raamovereenkomst van de VNG met een leverancier voor vaste telefonie. Dit moet leiden tot betere communicatiefaciliteiten binnen en tussen gemeentelijke overheden en met de burgers. Vanwege tegenvallende prestaties door de leverancier is de raamovereenkomst ontbonden. Daarmee zijn de werkzaamheden om te migreren naar het GT Connect-platform stilgelegd. Hierdoor zijn er minder kosten geweest. I 24.000
Dienst Dommelvallei Het bedrag komt voort uit het resultaat van de jaarrekening 2020 van Dienst Dommelvallei. Hier heeft een terugbetaling plaatsgevonden die niet was begroot. I 82.000
Overige lasten -8.000
Totaal lasten overhead 293.000
Baten treasury
Meer rente inkomsten door aantrekken van kasgeldleningen voor financiering. I 15.000
Projectfinanciering Zonnepanelen verloopt budgettair neutraal op treasury. I -16.000
Meer interne baten van bespaarde rente, deze rente is aangepast. Zie ook lasten treasury. I 43.000
Totaal baten treasury 42.000
Lasten treasury
Dit is de overschrijding van de rentewijzing die doorgevoerd is bij de Berap, de lagere lasten van de rente vertalen zich op de producten van kapitaallasten. Daarnaast een aanpassing van de bespaarde rente, zie ook de baten treasury. Projectfinanciering Zonnepanelen is hier ook een onderdeel van en verloopt budgettair neutraal op treasury, zie ook baten treasury. I -142.000
Dit zijn te veel geraamde inkomsten van de afkoop van HNG, boekhoudkundig is dit fout gegaan in de jaren van afkoop. Het bedrag is van 91.000,- is al in voorgaande jaren verwerkt in een jaarrekening. I -91.000
Totaal lasten treasury -233.000
Baten OZB woningen
OZB eigenaren woningen De OZB-tarieven voor 2020 zijn bijgesteld aan de hand van de verwachte ontwikkeling van de nieuwe WOZ-waarden zodat er sprake is van een gelijkblijvende opbrengst. De WOZ-waarden zijn echter meer gestegen dan verwacht (7,2% in plaats van 6%), dit leidt tot een hogere opbrengst. I 50.000
Overige baten I 8.000
Totaal baten OZB woningen 58.000
Lasten OZB woningen
Dit betreft de storting in de voorziening dubieuze debiteuren. I -14.000
Overige lasten I -11.000
Totaal lasten OZB woningen -25.000
Baten OZB niet-woningen
OZB gebruikers niet-woningen De OZB-tarieven voor 2020 zijn bijgesteld aan de hand van de verwachte ontwikkeling van de nieuwe WOZ-waarden zodat er sprake is van een gelijkblijvende opbrengst. De totale WOZ-waarde van niet-woningen is echter niet gestegen (waar een stijging van 1% was verwacht), dit leidt tot een lagere opbrengst dan begroot. I -30.000
Totaal baten OZB niet-woningen -30.000
Lasten OZB niet-woningen
Overige lasten I 4.000
Totaal lasten OZB niet-woningen 4.000
Baten belastingen overig
Overige baten I -9.000
Totaal baten belastingen overig -9.000
Lasten belastingen overig
Overige lasten I -2.000
Totaal lasten belastingen overig -2.000
Baten algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
Algemene uitkering De algemene uitkering vormt een belangrijk deel van de inkomsten van een gemeente. Dat geldt ook voor de gemeente Son en Breugel. De mutaties als gevolg van de mei- en septembercirculaire zijn bij de begroting 2020 betrokken. Tot en met de decembercirculaire is een bedrag van € 20.998.240 toegekend. Geraamd is een bedrag van € 20.605.953. De werkelijke betalingen hebben € 21.078.331 bedragen. Uiteindelijk is er ten opzichte van het toegekende bedrag is er € 80.091 meer ontvangen. Dit bestaat uit nabetalingen over voorgaande jaren. Het verschil van € 391.909 tussen toegekend en geraamd wordt veroorzaakt door het late verschijnen van de decembercirculaire. I 472.000
Totaal baten algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds 472.000
Baten overige baten en lasten
Beleidsvoornemens In de begroting zijn een aantal stelposten opgenomen: * inkoopvoordelen van € 150.425,00; * dekking uren projecten van € 132.940,00; * verkrijgen externe subsidies van € 25.000,00; Realisatie van inkoopvoordelen en verkregen subsidies zijn direct verantwoord op de desbetreffende producten. I -316.000
Totaal baten overige baten en lasten -316.000
Lasten overige baten en lasten
Beleidsvoornemens In de begroting zijn stelposten opgenomen ten behoeve van groeipaden en indexeringen. I 280.000
Onvoorzien en stelposten In de begroting is jaarlijks een bedrag van € 80.000,00 voor onvoorzien opgenomen. Dit bedrag is niet volledig benut. I 39.000
Groeipad Centrumontwikkeling Son en Breugel Groeipaden zijn opgezet om toekomstige investeringen te realiseren. Het restant bedrag is beschikbaar voor ontwikkelingen in centrum Son, het gemeentehuis en dorpshuis. I 313.000
Groeipad Infrastructurele Werken Bedoeld voor toekomstige investeringen in majeure infrastructurele werken zoals het bereikbaarheidsakkoord. I 155.000
Totaal lasten overige baten en lasten 787.000
Lasten vennootschapsbelasting (vpb)
De begroting is gebaseerd op de verwachte resultaten die behaald worden met o.a. het grondbedrijf. Voor boekjaar 2020 is de voorlopige aanslag door de Belastingdienst opgelegd. Op basis van hun prognose is de winst lager dan ingeschat door de gemeente bij invoering van de Vpb plicht voor overheidsondernemingen in 2016. Vanwege discussies met de Belastingdienst is dit bedrag nog niet definitief. I 68.000
Totaal lasten vennootschapsbelasting (vpb) 68.000
Indirecte baten en lasten
Reserves -19.000
Kapitaallasten -181.000
Totaal -1.824.000

Overzicht onvoorzien

Terug naar navigatie - Overzicht onvoorzien
Beginstand onvoorzien 80.000
Afhandeling verzoek maatregelen openbare weg Rooijseweg 12 -6.195
Extra RIEC 2020 -1.026
Onderhoudscontract gemeentehuis -10.000
Naheffing service kosten CMD 2014-2018 door Zuidzorg -12.770
Arbeidsmigranten -8.814
Grondruil Staatsbosbeheer -1.529
Eindstand onvoorzien 39.666

Overzicht van de incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van de incidentele baten en lasten
Jaarrekening 2020
Omschrijving Baten Lasten
Programma 1 Bestuurlijke zaken
Trainingen klare taal 0
Aanpassing huisstijl 9.000
Programma 3 Veiligheid en handhaving
Aanpak/handhaving woonwagenlocaties 0
Programma 4 Verkeer en vervoer
Stelpost centrumontwikkeling Son en Breugel 0
Programma 5 Onderwijs, sport en cultuur
Bijdrage instandhouding zwemvoorziening zwembad Son 120.000
Mobiliteit en veilgheid in het verkeer 0
Programma 6 Openbaar groen en openluchtrecreatie
Uitvoering groenbeleidsplan 0
Extra toezicht onderhoudsbestekken 40.000
Programma 7 Sociale zaken
Rijksbijdrage Tozo 2.825.417
Geboekte uitgaven Tozo 1.568.335
Vooruitontvangen Tozo 1.257.082
Programma 8 Zorg en Welzijn
Opvang vluchtelingen 98.430
Vrijwilligersdag 0
Nota jeugdbeleid uitvoeringsbudget 10.000
Programma 9 Milieu/ Duurzaamheid
Route gasloze wijken 0
Bestrijding eikenprocessierups 20.000
Programma 10 Ruimtelijke inrichting
Omgevingswet 0
Grondexploitatie 13.913.166 12.901.491
Programma 12 Algemene dekkingsmiddelen
Post onvoorzien 78.471
Vennootschapsbelasting 156.601
Basis op orde 90.000
Uitvoering programma Langer Thuis 0
Bijdrage uit reserve vrije bestedingsruimte
Vennootschapsbelasting 156.601
Bijdrage instandhouding zwemvoorziening zwembad Son 120.000
Trainingen klare taal 0
Aanpassing huisstijl 9.000
Nota jeugdbeleid uitvoeringsbudget 10.000
Overhead
Jubilea 8.485
Uitvoeringsprogramma bestuurlijke vernieuwing raad (besluit 22-8-2019) 25.000
Totaal 17.034.184 16.382.895
Incidenteel saldo baten en lasten 651.289
Totaal incidenteel saldo jaarrekening 0 651.289
Totaal jaarrekeningsaldo 1.639.469

Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves

Terug naar navigatie - Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
Omschrijving Toevoegingen Onttrekkingen Reden
DR Nieuwbouw Sporthal 98.520 dekking afschrijving investering
DR Renovatie de Bongerd 13.134 dekking afschrijving investering
DR Nieuwbouw brandweerkazerne en werf 75.613 dekking afschrijving investering
DR dak Emiliusschool 16.751 dekking afschrijving investering
DR Vijverbergschool 10.038 dekking afschrijving investering
DR Optimalisatie sportpark SBC 37.738 dekking afschrijving investering
DR Aanpassing Bongerd t.b.v. Boksschool 1.480 dekking afschrijving investering
DR Verledden 87.357 dekking afschrijving investering
DR gemeentehuis losse werkplekinrichting 35.394 dekking afschrijving investering
DR Ruysdaelstraat kst omgeving school 1.440 dekking afschrijving investering
DR Slowlane Ekkersrijt 1.258 dekking afschrijving investering
DR fietsoversteek Bestseweg 5.939 dekking afschrijving investering
DR aankoop units Bibliotheek 26.394 dekking afschrijving investering
Egalisatiereserve wegen 71.540 egalisatie wegen
Verkoop HNG 84.818 jaarlijkse uitbetaling verkoopsom
Totaal 0 567.414 0

Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)

Terug naar navigatie - Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)

De WNT is van toepassing op gemeente Son en Breugel. Het voor gemeente Son en Breugel toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2020 € 201.000,-.

“Naast de hieronder vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2020 een bezoldiging boven het individueel toepasselijke drempelbedrag hebben ontvangen.”

bedragen x € 1 M.A.J.M. Schalkx F. den Hengst
Functiegegevens Secretaris Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2020 1/1 - 31/12 1/1 - 31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,0 1,0
Dienstbetrekking? ja ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoeding 110.020 89.098
Beloningen betaalbaar op termijn 19.602 15.675
Subtotaal 129.622 104.773
Individueel toepasselijke bezoldigings-maximum 201.000 201.000
-/- Onverschuldigd betaald bedrag en nog niet terugontvangen bedragen - -
Totaal bezoldiging 129.622 104.773
Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan N.v.t. N.v.t.
Gegevens 2019
bedragen x € 1 M.A.J.M. Schalkx F. den Hengst
Functiegegevens Secretaris Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2019 1/1 - 31/12 1/1 - 31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,0 1,0
Dienstbetrekking? ja ja
Beloning plus belastbare onkostenvergoeding 103.882 86.330
Beloningen betaalbaar op termijn 18.393 14.635
Subtotaal 122.275 100.965
Individueel toepasselijke bezoldigings-maximum 194.000 194.000
Totaal bezoldiging 2019 122.275 100.965