1. Blz. 1 Jaarstukken 2020
    1. Blz. 2 Jaarstukken 2020
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Algemene toelichting en inleiding bij programma's
        1. Blz. 5 Algemene toelichting en inleiding bij programma's
      2. Blz. 6 Programma 1. Bestuurlijke zaken
        1. Blz. 7 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 8 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 9 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 10 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 11 Inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers een prominente plaats geven bij het maken van keuzes
            1. Blz. 12 01. Ontwikkelen nieuwe bestuursstijl.
            2. Blz. 13 02. Kinderen laten ervaren hoe de democratie werkt via de Jeugdgemeenteraad
            3. Blz. 14 03. Inzetten van communicatie als strategisch instrument.
            4. Blz. 15 04. Toegankelijke en begrijpelijke beleidsvoorlichting.
            5. Blz. 16 05. Intensiever gebruik digitale en interactieve communicatiemiddelen.
            6. Blz. 17 06. Actievere pers- en publieksvoorlichting: actieve openbaarheid.
            7. Blz. 18 07. Communicatie-inzet bij verschillende grote projecten.
          2. Blz. 19 Son en Breugel: een bestuurskrachtige gemeente
            1. Blz. 20 08. Bestuurlijke Toekomst: bestuurlijke vorm opnieuw bezien vanuit het uitgangspunt zelfstandigheid.
            2. Blz. 21 09. Intensiveren, versterken en verbreden van Dienst Dommelvallei.
            3. Blz. 22 10. Samenwerken op strategisch niveau binnen het Stedelijk Gebied Eindhoven en de Metropoolregio Eindhoven.
          3. Blz. 23 Son en Breugel: een integere overheid
            1. Blz. 24 11. Bevorderen bewustzijn van belang integer bestuur.
          4. Blz. 25 Goede onderlinge bestuurlijke verhoudingen
            1. Blz. 26 12. Bevorderen ontspannen onderlinge verhoudingen binnen bestuur.
        5. Blz. 27 Klimaat
        6. Blz. 28 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        7. Blz. 29 Wat heeft het gekost?
      3. Blz. 30 Programma 2. Publieke dienstverlening
        1. Blz. 31 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 32 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 33 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 34 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 35 Tevreden klanten
            1. Blz. 36 01. Dienstverlening met hoge kwaliteit.
            2. Blz. 37 02. Verder ontwikkelen van de dienstverlening (invoering van zaakgericht werken).
            3. Blz. 38 03. Inspelen op ontwikkelingen, zoals andere rol van de samenleving, digitalisering en behoefte aan directe informatie.
        5. Blz. 39 Klimaat
        6. Blz. 40 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        7. Blz. 41 Wat heeft het gekost?
      4. Blz. 42 Programma 3. Veiligheid en handhaving
        1. Blz. 43 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 44 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 45 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 46 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 47 Inwoners leven in een sociaal veilige woonomgeving
            1. Blz. 48 01. Inwoners ervaren een veilig gevoel.
            2. Blz. 49 02. Inwoners wonen in een leefbare omgeving.
            3. Blz. 50 03. Inwoners ervaren minder overlast.
          2. Blz. 51 Inwoners leven in een fysiek veilige woonomgeving
            1. Blz. 52 04. Het aantal woninginbraken neemt af.
            2. Blz. 53 05. De integrale samenwerking met de beheerders van de Whats-app groepen is structureel.
            3. Blz. 54 06. De crisisorganisatie is opgeleid en getraind.
          3. Blz. 55 Het buitengebied wordt beschermd tegen (ondermijnende) criminaliteit
            1. Blz. 56 07. Het toezicht in het buitengebied is integraal en structureel.
            2. Blz. 57 08. Bewoners in het buitengebied zijn maatschappelijk weerbaarder.
        5. Blz. 58 Klimaat
        6. Blz. 59 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        7. Blz. 60 Wat heeft het gekost?
      5. Blz. 61 Programma 4. Verkeer en vervoer
        1. Blz. 62 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 63 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 64 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 65 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 66 Goede bereikbaarheid
            1. Blz. 67 01. Verkeersdeelnemers kunnen zich comfortabel en snel verplaatsen
            2. Blz. 68 02. Het bedrijvenpark Ekkersrijt is optimaal aangesloten op de snelweg.
            3. Blz. 69 03. Son en Breugel beschikt over goed openbaar vervoer en de regionale voorzieningen zijn voor iedereen goed bereikbaar.
          2. Blz. 70 Veilige openbare ruimte en verkeersdeelname
            1. Blz. 71 04. Alle weggebruikers kunnen veilig deelnemen aan het verkeer.
            2. Blz. 72 05. Het onderhoudsniveau van de openbare ruimte voldoet aan lokaal vastgestelde kwaliteitseisen op basis van landelijke gehanteerde normen.
          3. Blz. 73 Leefbare (woon)omgeving
            1. Blz. 74 06. Lokale voorzieningen zijn voor een ieder goed bereikbaar.
            2. Blz. 75 07. Inwoners hebben zeggenschap bij de inrichting van en het oplossen van knelpunten in de openbare ruimte.
          4. Blz. 76 Duurzaam investeren
            1. Blz. 77 08. De gemeentelijke voorzieningen zijn klimaatneutraal.
        5. Blz. 78 Klimaat
        6. Blz. 79 Wat heeft het gekost?
      6. Blz. 80 Programma 5. Onderwijs, sport en cultuur
        1. Blz. 81 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 82 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 83 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 84 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 85 Kinderen gaan zo veel mogelijk binnen het eigen dorp naar school, voelen zich veilig en gerespecteerd en komen met optimale prestaties uit het onderwijs.
            1. Blz. 86 01. Onderwijsachterstand wordt voorkomen door het aanbieden van een erkend vve (vroeg en voorschoolse educatie) programma.
            2. Blz. 87 02. Er is een zodanig aanbod van voorschoolse voorzieningen dat iedere peuter daar gebruik van kan maken.
            3. Blz. 88 03. Lokale onderwijsvoorzieningen zijn voor leerlingen en hun ouders/verzorgers goed bereikbaar en toegankelijk.
          2. Blz. 89 Alle inwoners kunnen zich cultureel en/of kunstzinnig ontwikkelen of ontplooien.
            1. Blz. 90 04. Er is een breed lokaal voorzieningenaanbod op het gebied van cultuur en kunst.
            2. Blz. 91 05. De Bibliotheek blijft een (objectieve) informatievoorziening en voorkomt taalachterstand en laaggeletterdheid.
            3. Blz. 92 06. Het muziekonderwijs is voor alle kinderen toegankelijk.
          3. Blz. 93 Inwoners hebben de mogelijkheid om naar behoefte en vermogen optimaal te bewegen en te sporten
            1. Blz. 94 07. Integreren van sport in het sociaal domein
            2. Blz. 95 08. Stimuleren dat het een gewoonte wordt om dagelijks te bewegen door te wandelen of te fietsen
            3. Blz. 96 09. Het laten aansluiten van kwetsbare doelgroepen bij bestaande organisaties en activiteiten
            4. Blz. 97 10. Versterking verenigingskader en deskundigheidsbevordering.
          4. Blz. 98 Het cultuurhistorisch erfgoed van Son en Breugel is bekend en gerespecteerd
            1. Blz. 99 11. Behoud en juridisch waarborgen van het cultuurhistorisch erfgoed van Son en Breugel voor de komende generaties.
            2. Blz. 100 12. Het cultuurhistorisch erfgoed is zichtbaar voor huidige en komende generaties.
        5. Blz. 101 Klimaat
        6. Blz. 102 Wat heeft het gekost?
      7. Blz. 103 Programma 6. Openbaar groen en openluchtrecreatie
        1. Blz. 104 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 105 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 106 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 107 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 108 Leefbare (woon)omgeving
            1. Blz. 109 01. Inwoners voelen zich prettig in hun woonomgeving.
            2. Blz. 110 02. De openbare ruimte is schoon en inwoners voelen zich verantwoordelijk om hier een steentje aan bij te dragen.
            3. Blz. 111 03. Inwoners hebben zeggenschap over de inrichting van het groen en speelvoorzieningen.
          2. Blz. 112 Goed vertoeven
            1. Blz. 113 04. Inwoners kunnen elkaar bij diverse activiteiten en op verschillende plekken in het dorp ontmoeten.
            2. Blz. 114 05. Inwoners kunnen deelnemen aan een scala van activiteiten.
            3. Blz. 115 06. Inwoners kunnen op verschillende manieren recreëren.
          3. Blz. 116 Leefbare (woon)omgeving
            1. Blz. 117 07. Son en Breugel vormt geen belasting voor het klimaat en milieu.
            2. Blz. 118 08. In Son en Breugel herstelt de biodiversiteit.
        5. Blz. 119 Klimaat
        6. Blz. 120 Wat heeft het gekost?
      8. Blz. 121 Programma 7. Sociale Zaken
        1. Blz. 122 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 123 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 124 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 125 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 126 Inkomensondersteuning
            1. Blz. 127 01. Aanbieden inkomensondersteunende voorzieningen
          2. Blz. 128 Iedereen moet kunnen meedoen
            1. Blz. 129 02. Maatschappelijke deelname en bieden van ondersteuning (CMD)
          3. Blz. 130 Iedereen aan het werk
            1. Blz. 131 03. Ondersteunen naar betaald werk waarbij eigen rol en verantwoordelijkheid voorop staan
        5. Blz. 132 Klimaat
        6. Blz. 133 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        7. Blz. 134 Wat heeft het gekost?
      9. Blz. 135 Programma 8. Zorg en welzijn
        1. Blz. 136 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 137 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 138 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 139 Doelstellingen
          1. Blz. 140 Veilig opgroeien en opvoeden
            1. Blz. 141 01. Alle jeugdigen kunnen deelnemen aan een (sport)vereniging of activiteit.
            2. Blz. 142 02. Jeugdigen ontwikkelen en benutten hun capaciteiten.
            3. Blz. 143 03. Jeugdigen groeien op in een veilige (thuis)situatie
            4. Blz. 144 04. Jeugdigen zijn op weg naar een gezonde toekomst.
          2. Blz. 145 Iedereen kan meedoen
            1. Blz. 146 05. Iedereen moet kunnen participeren.
            2. Blz. 147 06. Mensen zijn financieel zelfredzaam.
            3. Blz. 148 07. (Toegang naar) zorg en ondersteuning is laagdrempelig, klantgericht en op maat.
          3. Blz. 149 Samen wonen en leven
            1. Blz. 150 08. Mensen kennen en ondersteunen elkaar in Son en Breugel.
            2. Blz. 151 09. Mensen in Son en Breugel weten waar zij terecht kunnen.
            3. Blz. 152 10. Mensen zijn sociaal actief.
            4. Blz. 153 11. Er zijn voldoende, gevarieerde en goede toegankelijke voorzieningen voor iedereen.
        5. Blz. 154 Klimaat
        6. Blz. 155 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        7. Blz. 156 Wat heeft het gekost?
      10. Blz. 157 Programma 9. Milieu en Duurzaamheid
        1. Blz. 158 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 159 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 160 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 161 Doelstellingen
          1. Blz. 162 De inwoners en de gemeenschap zijn zich bewust van invloed op de leefomgeving en handelen hiernaar
            1. Blz. 163 01. Maatschappelijke betrokkenheid: samen met de samenleving en verschillende stakeholders gaan we invulling geven aan de duurzaamheidsdoelen waarbij het proces centraal staat en de....
          2. Blz. 164 De inwoners en de gemeenschap zijn zich bewust van hun invloed op het klimaat en handelen hiernaar.
            1. Blz. 165 02. In 2020 zijn wij een klimaatneutrale gemeentelijke organisatie en in 2030 een klimaatneutrale gemeente. Al onze producten, diensten en activiteiten zijn vrij van uitstoot en....
          3. Blz. 166 De inwoners en de gemeenschap zijn zich bewust van hun invloed op de fysieke leefomgeving en handelen hiernaar.
            1. Blz. 167 03. In 2030 is de fysieke leefomgeving waarin we leven effectief ingericht waarbij het behoud en herstel van de (oorspronkelijke) biodiversiteit centraal staat en.....
            2. Blz. 168 04. In de ruimte waarin we leven gaan we goed om met onze waterhuishouding en zijn we weerbaar tegen klimaatsveranderingen.
          4. Blz. 169 De inwoners en de gemeenschap zijn zich bewust van hun invloed op de leefomgeving en handelen hiernaar door gebruik te maken van duurzame vervoersmiddelen.
            1. Blz. 170 05. We verplaatsen ons in onze fysieke leefomgeving met behulp van duurzame energiebronnen
            2. Blz. 171 06. Ons wegennet en de publieke ruimte is zo ingericht dat alle plekken eenvoudig zijn te bereiken en er ook ruimte is ontstaan voor alternatieve vormen van mobiliteit en ontmoeting.
          5. Blz. 172 De inwoners en de gemeenschap zijn zich bewust van hun invloed op het grondstoffengebruik (materialen) en handelen hiernaar.
            1. Blz. 173 07. In Son en Breugel gebruiken we alleen nog materialen van gezonde en natuurlijke herkomst waarbij we zoveel mogelijk inzetten op hergebruikte materialen.
            2. Blz. 174 08. Al onze materialen zijn aan het einde van de levensduur eenvoudig terug te brengen in gesloten natuurlijke of technische kringlopen.
          6. Blz. 175 De inwoners en de gemeenschap zijn zich bewust van hun invloed op de sociale leefomgeving en handelen hiernaar.
            1. Blz. 176 09. Wij bieden kansen aan hen die dat nodig hebben en zorgen dat de omgeving waarin gewerkt wordt je inspireert, verzorgt en voedt. Onze omgeving brengt je fysiek en mentaal in balans.
            2. Blz. 177 10. We houden een gezond leef- en werkklimaat in stand en met goed werkgeverschap bevorderen we welzijn en geluk.
        5. Blz. 178 Klimaat
        6. Blz. 179 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        7. Blz. 180 Wat heeft het gekost?
      11. Blz. 181 Programma 10. Ruimtelijke inrichting
        1. Blz. 182 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 183 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 184 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 185 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 186 Een gezonde en leefbare leefomgeving.
            1. Blz. 187 01. De uitvoeringsprogramma's van de Toekomstvisie, Structuurvisie, Woonvisie en overige beleidsvisies dragen bij aan een gezonde en leefbare leefomgeving.
            2. Blz. 188 02. De nieuwe Omgevingsvisie en het nieuwe Omgevingsplan voor Son en Breugel integreren, met een goede afweging, de ruimtelijke ontwikkelingsambities, de woonvisie, de klimaatambitie.....
          2. Blz. 189 Son en Breugel maakt onderdeel uit van de regio als ware er sprake van één gemeente.
            1. Blz. 190 03. Een bestuurlijke en ambtelijke inbreng vanuit Son en Breugel in regionale samenwerkingsverbanden m.b.t. het fysieke domein 'Ruimte' resp. 'Wonen'.
            2. Blz. 191 04. Regionale afspraken mee wegen in lokaal beleid en daarmee de bestemmingsactiviteiten in Son en Breugel relateren aan de regionale ambities op de terreinen 'Ruimte' resp. 'Wonen'.
          3. Blz. 192 Effectieve doorwerking van wet- en regelgeving in Son en Breugel.
            1. Blz. 193 05. Optimaal gebruik maken van de mogelijkheden van wet- en regelgeving.
            2. Blz. 194 06. Implementatie in Son en Breugel van de Omgevingswet voor 1 januari 2021.
          4. Blz. 195 Een levendig, groen en vitaal dorp.
            1. Blz. 196 07. Voorzien in een tijdige en kwaliteitsbewuste ontwikkeling van ontwikkelingslocaties voor de diverse bestemmingsactiviteiten.
            2. Blz. 197 08. Voorzien in voldoende gedifferentieerde woningbouw voor een diversiteit aan doelgroepen.
        5. Blz. 198 Klimaat
        6. Blz. 199 Wat heeft het gekost?
      12. Blz. 200 Programma 11. Economie
        1. Blz. 201 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 202 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 203 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 204 Doelstellingen
          1. Blz. 205 Duurzame economische structuur.
            1. Blz. 206 01. Scheppen van goede voorwaarden voor versterking Son en Breugelse én regionale economie door regionale en lokale beleidsontwikkeling en uitvoering.
            2. Blz. 207 02. Structureel overleg met de ondernemersverenigingen OVSB en OVE.
            3. Blz. 208 03. Vergroten arbeidsmarktparticipatie.
          2. Blz. 209 Ruimte om te ondernemen.
            1. Blz. 210 04. Doorontwikkeling Ekkersrijt via het programma van Masterplan Ekkersrijt
            2. Blz. 211 05. Intensiveren relatiebeheer.
          3. Blz. 212 Aantrekkelijk verblijfsklimaat.
            1. Blz. 213 06. Toekomstbestendig en aantrekkelijk centrum.
            2. Blz. 214 07. Versterken aantrekkelijkheid (meubelboulevard) Ekkersrijt.
            3. Blz. 215 08. Stimuleren van recreatieve en toeristische initiatieven.
        5. Blz. 216 Klimaat
        6. Blz. 217 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        7. Blz. 218 Wat heeft het gekost?
      13. Blz. 219 Programma 12. Algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 220 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 221 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 222 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 223 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 224 Voorzieningenniveau in evenwicht met beschikbare middelen
            1. Blz. 225 01. Een reëel en structureel sluitende begroting.
            2. Blz. 226 02. Belastingen en andere baten heffen om ambities waar te maken.
            3. Blz. 227 03. Een goede risicobeheersing en een weerstandsvermogen van voldoende omvang om de risico’s op te kunnen vangen.
        5. Blz. 228 Klimaat
        6. Blz. 229 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        7. Blz. 230 Wat heeft het gekost?
      14. Blz. 231 Inhoudelijke rapportages
        1. Blz. 232 Inleiding
        2. Blz. 233 Jaarverslag bezwaarschriften, klachten en juridisch kwaliteitszorg opgenomen
        3. Blz. 234 Jaarverslag bestuurlijke en ambtelijke integriteit 2020
      15. Blz. 235 Maatschappelijk verantwoord inkopen
        1. Blz. 236 Maatschappelijk verantwoord inkopen
    3. Blz. 237 Algemene inleiding
      1. Blz. 238 Resultaatbestemming
        1. Blz. 239 Resultaatbestemming
      2. Blz. 240 Doorschuiven onttrekking reserves
        1. Blz. 241 Doorschuiven onttrekking reserves
      3. Blz. 242 Corona
        1. Blz. 243 Corona
    4. Blz. 244 Paragrafen
      1. Blz. 245 Lokale heffingen
        1. Blz. 246 Inleiding
        2. Blz. 247 Beleid
        3. Blz. 248 Onroerendezaakbelastingen (OZB)
        4. Blz. 249 Afvalstoffenheffing
        5. Blz. 250 Rioolheffing
        6. Blz. 251 Kostendekkendheid afvalstoffenheffing en rioolheffing
        7. Blz. 252 Kostendekkendheid leges
        8. Blz. 253 Marktgelden
        9. Blz. 254 Precariorechten
        10. Blz. 255 Kwijtscheldingen gemeentelijke belastingen
        11. Blz. 256 Overzicht tarieven
        12. Blz. 257 Vergelijking buurgemeenten
        13. Blz. 258 Ontwikkeling lokale lastendruk
      2. Blz. 259 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 260 Inleiding
        2. Blz. 261 Beleid betreffende de weerstandscapaciteit en de risico's
        3. Blz. 262 Top 15 inventarisatie van de risico's
        4. Blz. 263 Nieuwe risico's
        5. Blz. 264 Top 15 risico's
        6. Blz. 265 Weerstandscapaciteit in cijfers
        7. Blz. 266 Beschikbare weerstandscapaciteit
        8. Blz. 267 Beschikbare weerstandscapaciteit (2)
        9. Blz. 268 Weerstandsvermogen
        10. Blz. 269 Financiële kengetallen
      3. Blz. 270 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 271 Inleiding
        2. Blz. 272 Wegen en weginspectie
        3. Blz. 273 Openbare verlichting
        4. Blz. 274 Civieltechnische kunstwerken
        5. Blz. 275 Groenvoorzieningen
        6. Blz. 276 Riolering
        7. Blz. 277 Gebouwen
        8. Blz. 278 Speeltoestellen
      4. Blz. 279 Financiering
        1. Blz. 280 Inleiding
        2. Blz. 281 Interne- en externe ontwikkelingen
        3. Blz. 282 Financieringsbehoefte
        4. Blz. 283 Liquiditeit
        5. Blz. 284 Renterisicobeheer
        6. Blz. 285 Leningenportefeuille
      5. Blz. 286 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 287 Inleiding
        2. Blz. 288 Organisatie die we willen
        3. Blz. 289 Informatievoorziening
        4. Blz. 290 Control
        5. Blz. 291 Kengetallen
      6. Blz. 292 Verbonden partijen
        1. Blz. 293 Inleiding
          1. Blz. 294 Inleiding
        2. Blz. 295 Gemeenschappelijke regelingen
          1. Blz. 296 GR Metropoolregio Eindhoven (MRE) te Eindhoven
          2. Blz. 297 GR Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) te Eindhoven
          3. Blz. 298 GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) te Eindhoven
          4. Blz. 299 GR Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Brabant Zuidoost te Eindhoven
          5. Blz. 300 GR Dienst Dommelvallei te Mierlo
          6. Blz. 301 GR Werkvoorziening de Dommel (WSD) te Boxtel
        3. Blz. 302 Vennootschappen en coöperaties
          1. Blz. 303 NV Bank Nederlandse Gemeenten te Den Haag
          2. Blz. 304 NV Brabant Water te Den Bosch
        4. Blz. 305 Stichtingen en verenigingen
          1. Blz. 306 Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost te Helmond
          2. Blz. 307 Stichting Bureau Inkoop- en aanbestedingen Zuidoost Brabant (BIZOB) te Oirschot
          3. Blz. 308 Stichting Beveiliging Bedrijven Ekkersrijt (SBBE) te Son en Breugel
          4. Blz. 309 Stichting Begraafplaats en Uitvaartcentrum Wolfswinkel te Son en Breugel
        5. Blz. 310 Tabel verbonden partijen
      7. Blz. 311 Grondbeleid
        1. Blz. 312 Inleiding
        2. Blz. 313 Exploitatie grond en risico's
        3. Blz. 314 Complex Sonniuspark (inclusief Ruimte voor Ruimte)
        4. Blz. 315 Project Akkerpad
        5. Blz. 316 Project Centrum Breugel
        6. Blz. 317 Nota Grondbeleid
        7. Blz. 318 Winstneming
      8. Blz. 319 Beleidsindicatoren
        1. Blz. 320 Beleidsindicatoren
    5. Blz. 321 Jaarrekening
      1. Blz. 322 Balans
        1. Blz. 323 Balans activa
        2. Blz. 324 Balans passiva
        3. Blz. 325 Totaalbedrag garantstellingen
      2. Blz. 326 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        1. Blz. 327 Inleiding
        2. Blz. 328 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
        3. Blz. 329 Waarderingsgrondslagen
        4. Blz. 330 Vaste activa
        5. Blz. 331 Toelichting vaste activa
        6. Blz. 332 Vlottende activa
        7. Blz. 333 Vaste passiva
        8. Blz. 334 Vlottende passiva
      3. Blz. 335 Toelichting op de balans
        1. Blz. 336 Vaste activa
        2. Blz. 337 Toelichting immateriële vaste activa
        3. Blz. 338 Toelichting immateriële vaste activa
        4. Blz. 339 Materiële vaste activa
        5. Blz. 340 Toelichting materiële vaste activa
        6. Blz. 341 Toelichting materiële vaste activa
        7. Blz. 342 Financiële vaste activa
        8. Blz. 343 Toelichting financiële vaste activa
        9. Blz. 344 Toelichting financiële vaste activa
        10. Blz. 345 Vlottende activa
        11. Blz. 346 Toelichting voorraad
        12. Blz. 347 Toelichting voorraad
        13. Blz. 348 Uitzettingen met een rente typische looptijd korter dan 1 jaar
        14. Blz. 349 Schatkistbankieren
        15. Blz. 350 Liquide middelen
        16. Blz. 351 Overlopende activa
        17. Blz. 352 Toelichting overlopende activa
        18. Blz. 353 Vaste passiva
        19. Blz. 354 Voorzieningen
        20. Blz. 355 Vaste schulden met een rente typische looptijd langer dan 1 jaar
        21. Blz. 356 Toelichting vaste schulden met een rente typische looptijd langer dan 1 jaar
        22. Blz. 357 Vlottende passiva
        23. Blz. 358 Overlopende passiva
        24. Blz. 359 Toelichting overlopende passiva
      4. Blz. 360 Niet in de balans opgenomen verplichtingen
        1. Blz. 361 Overeenkomsten
        2. Blz. 362 Overeenkomsten (2)
        3. Blz. 363 Ambulante jeugdzorg en begeleiding
        4. Blz. 364 Eigen bijdrage op grond van de WMO
        5. Blz. 365 Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
        6. Blz. 366 Niet uit de balans blijkende bezittingen
      5. Blz. 367 Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
        1. Blz. 368 Programma's
        2. Blz. 369 Algemene dekkingsmiddelen
        3. Blz. 370 Onvoorzien, overhead en Vennootschapsbelasting
        4. Blz. 371 Totaal saldo van baten en lasten
        5. Blz. 372 Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
        6. Blz. 373 Het geraamde versus het gerealiseerde resultaat
      6. Blz. 374 Het overzicht van baten en lasten per taakveld
        1. Blz. 375 Programma 1. Bestuurlijke zaken
        2. Blz. 376 Programma 2. Publieke dienstverlening
        3. Blz. 377 Programma 3. Veiligheid en handhaving
        4. Blz. 378 Programma 4. Verkeer en vervoer
        5. Blz. 379 Programma 5. Onderwijs, sport en cultuur
        6. Blz. 380 Programma 6. Openbaar groen en openluchtrecreatie
        7. Blz. 381 Programma 7. Sociale zaken
        8. Blz. 382 Programma 8. Zorg en welzijn
        9. Blz. 383 Programma 9. Milieu en Duurzaamheid
        10. Blz. 384 Programma 10. Ruimtelijke inrichting
        11. Blz. 385 Programma 11. Economie
        12. Blz. 386 Programma 12. Algemene dekkingsmiddelen
        13. Blz. 387 Totaal
      7. Blz. 388 Toelichting op het overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 389 Vennootschapsbelasting
          1. Blz. 390 Vennootschapsbelasting
        2. Blz. 391 Begrotingsrechtmatigheid
          1. Blz. 392 Begrotingsrechtmatigheid
          2. Blz. 393 Begrotingsrechtmatigheid
          3. Blz. 394 Begrotingsrechtmatigheid
        3. Blz. 395 Analyse overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 396 Programma 1. Bestuurlijke zaken
          2. Blz. 397 Programma 2. Publieke dienstverlening
          3. Blz. 398 Programma 3. Veiligheid en handhaving
          4. Blz. 399 Programma 4. Verkeer en vervoer
          5. Blz. 400 Programma 5. Onderwijs, sport en cultuur
          6. Blz. 401 Programma 6. Openbaar groen en openluchtrecreatie
          7. Blz. 402 Programma 7. Sociale Zaken
          8. Blz. 403 Programma 8. Zorg en welzijn
          9. Blz. 404 Programma 9. Milieu en Duurzaamheid
          10. Blz. 405 Programma 10. Ruimtelijke inrichting
          11. Blz. 406 Programma 11. Economie
          12. Blz. 407 Programma 12. Algemene dekkingsmiddelen
        4. Blz. 408 Overzicht onvoorzien
          1. Blz. 409 Overzicht onvoorzien
        5. Blz. 410 Overzicht van de incidentele baten en lasten
          1. Blz. 411 Overzicht van de incidentele baten en lasten
        6. Blz. 412 Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
          1. Blz. 413 Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
        7. Blz. 414 Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
          1. Blz. 415 Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
      8. Blz. 416 Overzicht van investeringen en projecten
        1. Blz. 417 Overzicht van investeringen en projecten
      9. Blz. 418 Reserves en voorzieningen
        1. Blz. 419 Overzicht van reserves en voorzieningen
          1. Blz. 420 Reserves
          2. Blz. 421 Voorzieningen
          3. Blz. 422 Totaal reserves en voorzieningen
        2. Blz. 423 Toelichting op de reserves
          1. Blz. 424 Inleiding
          2. Blz. 425 Reserves
          3. Blz. 426 Algemene reserve vast
          4. Blz. 427 Algemene reserve vast
          5. Blz. 428 Algemene reserve bouwgrond
          6. Blz. 429 Algemene reserve bouwgrond
          7. Blz. 430 Reserve vrije bestedingsruimte
          8. Blz. 431 Reserve vrije bestedingsruimte
          9. Blz. 432 Reserve algemene risicoreserve
          10. Blz. 433 Reserve algemene risicovoorziening
          11. Blz. 434 Reserve aanleg west-structuur
          12. Blz. 435 Reserve aanleg west-structuur
          13. Blz. 436 Reserve recreatie en natuurgebied west
          14. Blz. 437 Reserve recreatie en natuurgebied west
          15. Blz. 438 Reserve verkoop Obragas
          16. Blz. 439 Reserve verkoop Obragas
          17. Blz. 440 Reserve aandelen verkoop HNG
          18. Blz. 441 Reserve aandelen verkoop HNG
          19. Blz. 442 Reserve centrumontwikkeling Son en Breugel
          20. Blz. 443 Reserve centrumontwikkeling Son en Breugel
          21. Blz. 444 Egalisatiereserve wegen
          22. Blz. 445 Egalisatiereserve wegen
          23. Blz. 446 Reserve samenwerking I&A aandeel Son
          24. Blz. 447 Reserve samenwerking I&A aandeel Son
          25. Blz. 448 Reserve projectmatig werken
          26. Blz. 449 Reserve projectmatig werken
          27. Blz. 450 Reserve jeugd en jongerencentrum
          28. Blz. 451 Reserve jeugd en Jongerencentrum
          29. Blz. 452 Reserve natuurcompensatie
          30. Blz. 453 Reserve natuurcompensatie
          31. Blz. 454 Reserve infrastructurele werken. Ekkersrijt
          32. Blz. 455 Reserve infrastructurele werken Ekkersrijt
          33. Blz. 456 Reserve uitvoering groenbeleidsplan
          34. Blz. 457 Reserve uitvoering groenbeleidsplan
          35. Blz. 458 Dekkingsreserve centrum Breugel
          36. Blz. 459 Dekkingsreserve centrum Breugel
          37. Blz. 460 Reserve veiligheidsgelden VRBZO
          38. Blz. 461 Reserve veiligheidsgeldenVRBZO
          39. Blz. 462 Reserve Bosbeheer
          40. Blz. 463 Reserve Bosbeheer
          41. Blz. 464 Reserve nieuwbouw sporthal
          42. Blz. 465 Nieuwbouw sporthal
          43. Blz. 466 Reserve renovatie de Bongerd
          44. Blz. 467 Reserve renovatie de Bongerd
          45. Blz. 468 Reserve nieuwbouw brandweerkazerne + werf
          46. Blz. 469 Reserve nieuwbouw brandweerkazerne + werf
          47. Blz. 470 Reserve dak Emiliusschool
          48. Blz. 471 Reserve dak Emiliusschool
          49. Blz. 472 Reserve Vijverbergschool
          50. Blz. 473 Reserve Vijverbergschool
          51. Blz. 474 Reserve optimalisatie sportpark SBC
          52. Blz. 475 Reserve optimalisatie sportpark SBC
          53. Blz. 476 Reserve aanpassing Bongerd tbv boksschool
          54. Blz. 477 Reserve aanpassing Bongerd tbv boksschool
          55. Blz. 478 Reserve verledden
          56. Blz. 479 Dekkingsreserve verledden
          57. Blz. 480 Reserve parkeren Centrum Son
          58. Blz. 481 Reserve centrum Breugel
          59. Blz. 482 Reserve renovatie kunstgrasvelden
          60. Blz. 483 Dekkingsreserve Parkeren Centrum Son
          61. Blz. 484 Reserve slowlane ekkersrijt
          62. Blz. 485 Dekkingsreserve Slowlane Ekkersrijt
          63. Blz. 486 Reserve fietsoversteek Bestseweg
          64. Blz. 487 Dekkingsreserve fietsoversteek Bestseweg
          65. Blz. 488 Reserve gemeentehuis losse werkplekinrichting
          66. Blz. 489 DO gemeentehuis losse werkplekinrichting
          67. Blz. 490 Reserve nieuwbouw sporthal de Bongerd
          68. Blz. 491 Reserve nieuwbouw sporthal de bongerd
          69. Blz. 492 Reserve Ruysdaelstraat kst omgeving school
          70. Blz. 493 Reserve ruysdaelstraat kst omgeving school
          71. Blz. 494 Dekkingsreserve infrastructurele werken Ekk-Eindhovenseweg
          72. Blz. 495 Dekkingsreserve infrastructurele werken Ekk-Eindhovenseweg
          73. Blz. 496 Reserve aankoop units bibliotheek
          74. Blz. 497 toelichting reserve aankoop units bibliotheek
          75. Blz. 498 Dekkingsreserve visie Eindhovenseweg
          76. Blz. 499 Dekkingsreserve visie Eindhovenseweg
          77. Blz. 500 Dekkingsreserve losse inrichting Dorpshuis
          78. Blz. 501 toelichting dekkingsreserve losse inrichting dorpshuis
          79. Blz. 502 Dekkingsreserve Dorpshuis technische installatie en tribunes
          80. Blz. 503 Toelichting dekkingsreserve Dorpshuis technische installaties en tribunes
          81. Blz. 504 Dekkingsreserve renovatie De Boerderij
          82. Blz. 505 Toelichting dekkingsreserve renovatie boerderij
        3. Blz. 506 Toelichting op de voorzieningen
          1. Blz. 507 Voorzieningen
          2. Blz. 508 Voorziening pensioenoverdracht wethouders
          3. Blz. 509 Voorziening pensioenoverdracht wethouders
          4. Blz. 510 Voorziening onderhoud gebouwen
          5. Blz. 511 Voorziening onderhoud gebouwen
          6. Blz. 512 Voorziening riolering
          7. Blz. 513 Voorziening riolering
          8. Blz. 514 Voorziening afval
          9. Blz. 515 Voorziening afval
          10. Blz. 516 Voorziening afgesloten complexen GB
          11. Blz. 517 Voorziening afgesloten complexen GB
      10. Blz. 518 Bijlage Single Information Single Audit (SISA)
        1. Blz. 519 Bijlage Single Information Single Audit (SISA)
      11. Blz. 520 Controleverklaring
    6. Blz. 521 Bijlage
      1. Blz. 522 Subsidieoverzicht
        1. Blz. 523 Subsidieoverzicht
    7. Zoeken
    8. Publicatie bijlagen
    9. Contact
    10. PrivacyStatement
    11. Sitemap