In de geldende beleidsvisies (zie overzicht ‘relevante beleidsnota’s) zijn ambities, doelstellingen en veelal ook uitvoeringsprogramma’s opgenomen die een richting aanduiden. Veelal is er sprake van een uitnodiging aan de samenleving en andere netwerkpartners van Son en Breugel om te komen met eigen initiatieven. Zodra er door derden initiatieven worden ingediend, worden deze getoetst aan de intenties van deze visies.

Uitvoering geven aan het uitvoeringsprogramma van de Structuurvisie Son en Breugel
De Structuurvisie geeft niet alleen aan wat moet, maar ook wat kan. De Structuurvisie (met als subtitel ‘een ruimtelijke uitnodiging voor 2020/2030’) biedt kaders om particuliere initiatieven te kunnen beoordelen. In 2020 zijn meerdere initiatieven ingediend en beoordeeld.
De ‘Intergemeentelijke Structuurvisie Rijk van Dommel en Aa’ en de visie ‘Verslingerd aan de Dommel’ maken onderdeel uit van de ‘Structuurvisie Son en Breugel’. Binnen de samenwerking in Rijk van Dommel en Aa hebben we met de gemeenten Nuenen, Eindhoven en Geldrop-Mierlo en waterschap De Dommel, Staatsbosbeheer en Brabants Landschap de intentie uitgesproken om gezamenlijk de ontbrekende onderdelen in het Natuurnetwerk Brabant, waar het Dommeldal onderdeel van uitmaakt, te realiseren. Dit project is opgenomen onder programma 6. De in te richten natuur dient uiteindelijk ook planologisch te worden verankerd. Dit zal plaats vinden in het kader van het omgevingsplan, welk plan naar verwachting eind 2022 zal worden vastgesteld.
Het Rijk van Dommel en Aa valt ook binnen het 'Van Gogh National Park', wat met name gericht is op het (recreatief) vermarkten van een groter natuur en landschapsgebied binnen Brabant. Er is actief deelgenomen aan de overleggen hierover.

Uitvoering geven aan de Woonvisie (incl. Woningbouwprogramma) Son en Breugel
Op het terrein van het wonen is een Huisvestingsverordening van kracht die toeziet op het onderdeel urgentie. Daaraan geven we uitvoering. De verordening was van kracht tot en met 31 december 2019. Conform de regionale ‘Samenwerkingsagenda’ is deze verordening geactualiseerd. De nieuwe “Huisvestingsverordening 2020-2023’ is op 19 december 2019 vastgesteld door de raad en is per 1 januari 2020 in werking getreden. In 2020 is het onderdeel ‘huurders aan het roer’ via een pilot vorm gegeven en heeft eind 2020 tot een evaluatie geleid waarvan voorzien is dat dit in het 1e kwartaal van 2021 in werking treedt.

Op het taakveld wonen vindt samenwerking plaats binnen het Stedelijk Gebied Eindhoven (SGE). Deze wordt ook verder geïntensiveerd. De afstemming met de provincie vindt plaats binnen de Ontwikkeldagen. Het in 2017 tot stand gekomen ‘Afsprakenkader Wonen SGE 2017’ (vastgesteld door de raad op 21 december 2017) was de opmaat naar een nieuw regionaal woningbouwprogramma, waarbij realisme en elkaar versterken vanuit elkaars kracht (kwaliteiten), belangrijke uitgangspunten zijn. Dit hebben we verder vorm gegeven in de ‘Visie op Wonen voor het SGE’, welke door de raad is vastgesteld in 2019. De uitwerking hiervan heeft plaatsgevonden in de vorm van een Uitvoeringsprogramma (2019-2020). We hebben in 2020 ingestemd met geleverd de regionale Woondeal . Dit heeft mede vanaf 2020 geleid tot verkenningen in het kader van de regionale woningbouwimpuls en versnellingsopgave ten aanzien van de woningbouwontwikkelingen.

Uitvoering geven aan het uitvoeringsprogramma dat verbonden is met de centrumvisie Son
Het centrum van Son is op dit moment op twee fronten in beeld, te weten het te realiseren ‘Dorpshuis’ en de renovatie van het gemeentehuis. De renovatie van het gemeentehuis loopt op schema en er wordt nu een start gemaakt met de inrichting. Eind februari 2021 is de oplevering geland en in het laatste weekend van februari 2021 staat de verhuizing op de planning. Op 2 maart 2021 gaat het gemeentehuis ook weer open voor onze inwoners.
Voor wat betreft het te realiseren ‘Dorpshuis’ zetten we grote stappen. De aanbesteding is afgerond en alle voorbereidingen worden getroffen voor de start van de benodigde sloop werkzaamheden. Ook is de vergunning aangevraagd en wij verwachten dat deze begin 2021 wordt verleend zodat we dan ook meteen aan de gang kunnen gaan met de bouwactiviteiten. Met een geraamde bouwtijd van 14-16 maanden is dan de verwachting, onvoorziene zaken daargelaten, dat het Dorpshuis Q1-2022 kan worden opgeleverd aan de inwoners van Son en Breugel.

Uitvoeringsprogramma centrum Breugel
In 2020 zijn er duidelijke stappen gezet binnen het project Breugel Bruist! Na voorbereiding is gestart met de renovatie van De Boerderij. Voor de scholen heeft in 2020 besluitvorming plaatsgevonden m.b.t. het voteren van een krediet zodat de nieuwbouwplannen door het schoolbestuur uitgewerkt kunnen worden. Om antwoord te geven op de vraag of nieuwbouw dan wel renovatie de beste optie is voor De Bongerd, is er een onderzoek uitgevoerd en zijn er een aantal mogelijke scenario’s beschreven. Besluitvorming begin 2021 heeft geresulteerd in de keuze voor nieuwbouw van De Bongerd in de vorm van een sporthal waar ook de ‘grote zaalsporten’ (zaalhockey, -voetbal, handbal en korfbal) plaats kunnen vinden. Tenslotte is er teneinde de verbinding te borgen tussen de verschillende centrumfuncties een Gebiedsvisie met een bijbehorende grondexploitatie gemaakt en vastgesteld voor inrichting van de openbare ruimte. Deze gebiedsvisie op hoofdlijnen wordt in 2021 verder uitgewerkt in deelplannen waarin eenheid, herkenbaarheid en verbinding tussen de verschillende onderdelen centraal staan. Groen is hierin de drager van het gebied.


Bijdrage gezonde en leefbare leefomgeving
De invulling en uitvoering van alle ambities, doelstellingen dragen bij aan een leefbare leefomgeving. De attentie om ook te spreken van een bijdrage aan een ‘gezonde leefomgeving’ is relatief nieuw. Niet omdat initiatieven bijdroegen aan een verslechtering van de gezondheid, maar specifieke aandacht ten aanzien van het gezonder maken ontbrak nog.

Ambities, beleid, programma's, inhoud en dergelijke krijgen een plaats in de wettelijk voorgeschreven kaders van de 'omgevingsvisie Son en Breugel (1.0)' (afweging beleidsintenties/ambities) en het 'omgevingsplan Son en Breugel (1.0)' (juridisch kader).