Programma 10. Ruimtelijke inrichting

Portefeuillehouder(s)

Terug naar navigatie - Portefeuillehouder(s)

John Frenken (ruimtelijke ontwikkeling, wonen en Omgevingswet, Jan Boersma (centrumvisie -dorpshuis-, grondzaken en grondbeleid), Jos de Bruin (Breugel Bruist) 

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?
Beoogd maatschappelijk effect Doelstellingen
Een gezonde en leefbare leefomgeving 1.   De uitvoeringsprogramma's van de Toekomstvisie, Structuurvisie, Woonvisie en overige beleidsvisies dragen bij aan een gezonde en leefbare leefomgeving.
2.   De nieuwe Omgevingsvisie en het nieuwe Omgevingsplan voor Son en Breugel integreren, met een goede afweging, de ruimtelijke ontwikkelingsambities, de woonvisie, de klimaatambitie, de energievisie, de watervisie, de visie op erfgoed en visie op gezondheid.
Son en Breugel maakt onderdeel uit van de regio als ware er sprake van één gemeente 3.   Een bestuurlijke en ambtelijke inbreng vanuit Son en Breugel in regionale samenwerkingsverbanden m.b.t. het fysieke domein 'Ruimte' resp. 'Wonen'.
4.   Regionale afspraken mee wegen in lokaal beleid en daarmee de bestemmingsactiviteiten in Son en Breugel relateren aan de regionale ambities op de terreinen 'Ruimte' resp. 'Wonen'.
Effectieve doorwerking van wet- en regelgeving in Son en Breugel 5.   Optimaal gebruik maken van de mogelijkheden van wet- en regelgeving.
6.   Implementatie in Son en Breugel van de Omgevingswet voor 1 januari 2021.
Een levendig, groen en vitaal dorp 7.   Voorzien in een tijdige en kwaliteitsbewuste ontwikkeling van ontwikkelingslocaties voor de diverse bestemmingsactiviteiten.
8.   Voorzien in voldoende gedifferentieerde woningbouw voor een diversiteit aan doelgroepen.

Relevante beleidsnota's

Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's
Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Toekomstvisie voor Son en Breugel 2012 - 2030 21 juni 2012 omgevingsvisie Son en Breugel en omgevingsplan Son en Breugel (2021)
Structuurvisie voor Son en Breugel 2014 - 2030 6 februari 2014 idem
Woonvisie voor Son en Breugel 2012 - 2020 20 december 2012 idem
Woningbouwprogramma Son en Breugel 2016/2020 – 2030 (addendum op de Woonvisie) 2016/2020 -2030 16 juni 2016 idem
Cultureel Erfgoed (2021 - 2030) gemeente Son en Breugel 2021-2030 n.v.t.
Centrumvisie Son n.v.t. 21 juni 2012 idem
Centrumvisie Breugel en uitvoeringsprogramma n.v.t. 21 juni 2012 resp. 29 augustus 2013 idem
Plan van Aanpak Implementatie Omgevingswet Son en Breugel (Implementatieprogramma Omgevingswet) 2016 - 2029 6 december 2016 (college) omgevingsvisie Son en Breugel en omgevingsplan Son en Breugel (2021)
Urgentieverordening gemeente Son en Breugel 2016 n.v.t. 17 december 2015
Afsprakenkader Wonen 2017 SGE 2017 e.v. 21 december 2017 n.v.t.
Landschapsinvesteringsregeling gemeente Son en Breugel 2013 e.v. 29 augustus 2013 idem
Intergemeentelijke Structuurvisie Rijk van Dommel en Aa 2011 e.v. 1 september 2011 n.v.t.
Verslingerd aan de Dommel 2012 e.v. 23 augustus 2012 idem
Visie Sciencepark 2017 e.v. 21 december 2017
Nota Grondbeleid 2021-2024 17 december 2020 2024
Kaders als Koers - kaders voor de woningbouwprogrammering op ontwikkelingslocaties 2019 e.v. 19 december 2019
Visie wonen SGE Mei 2019
Ontwikkelingslocaties; Kaders als Koers; Doelgroepen in Beeld Oktober 2019

Wat hebben we ervoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?

Een gezonde en leefbare leefomgeving.

Terug naar navigatie - Een gezonde en leefbare leefomgeving.

Son en Breugel maakt onderdeel uit van de regio als ware er sprake van één gemeente.

Terug naar navigatie - Son en Breugel maakt onderdeel uit van de regio als ware er sprake van één gemeente.

Een levendig, groen en vitaal dorp.

Terug naar navigatie - Een levendig, groen en vitaal dorp.

Klimaat

Terug naar navigatie - Klimaat

Voor een uitgebreide toelichting over klimaat wordt verwezen naar de algemene inleiding onder duurzaamheid en klimaat.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2020) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Primaire begroting 2020 Begroting na wijziging 2020 Realisatie 2020 Afwijking budget 2020
Lasten
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 104 207 145 -63
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 0 0 12 12
8.1 Ruimtelijke ordening 542 1.168 338 -830
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 9.009 8.994 12.926 3.933
8.3 Wonen en bouwen 642 647 684 37
Totaal Lasten 10.297 11.016 14.105 3.089
Baten
0.10 Mutaties reserves 92 705 307 -399
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 140 208 260 52
8.1 Ruimtelijke ordening 31 460 -158 -619
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 9.107 9.089 13.913 4.824
8.3 Wonen en bouwen 693 693 784 92
Totaal Baten 10.063 11.155 15.106 3.951