Programma 3. Veiligheid en handhaving

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?
Beoogd maatschappelijk effect Doelstellingen
Inwoners leven in een sociaal veilige woonomgeving 1.  Inwoners ervaren een veilig gevoel.
2.  Inwoners wonen in een leefbare omgeving.
3.  Inwoners ervaren minder overlast.
Inwoners leven in een fysiek veilige woonomgeving 4.  Het aantal woninginbraken neemt af.
5.  De integrale samenwerking met de beheerders van de Whats-app groepen is structureel.
6.  De crisisorganisatie is opgeleid en getraind.
Het buitengebied wordt beschermd tegen (ondermijnende) criminaliteit 7.  Het toezicht in het buitengebied is integraal en structureel.
8.  Bewoners in het buitengebied zijn maatschappelijk weerbaarder.

Relevante beleidsnota's

Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's
Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Nota Integrale Veiligheid gemeente Son en Breugel 2019-2022 2019 - 2022 10 januari 2019
Nota Handhavingsbeleid 2019-2022 2019 - 2022 10 januari 2019
Uitvoeringsprogramma's veiligheid 2019
Uitvoeringsprogramma handhaving 2019 2019

Wat hebben we ervoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?

Klimaat

Terug naar navigatie - Klimaat

Voor een uitgebreide toelichting over klimaat wordt verwezen naar de algemene inleiding onder duurzaamheid en klimaat.

Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Terug naar navigatie - Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)

Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) voert de taken uit voor de gemeenten in het samenwerkingsgebied op de terreinen van: brandweerzorg, ambulancezorg, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisisbeheersing en de gemeenschappelijke meldkamer, door:

  • Adequaat te reageren op spoedeisende hulpvragen van burgers, instellingen en bedrijven.
  • Het organiseren en coördineren van geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen.
  • Het voorkomen en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar en/of ongevallen bij brand en alles wat hiermee verband houdt. Ook de coördinatie van de werkzaamheden op dit gebied behoort tot onze taak.
  • Het - samen met de GGD BZO - organiseren, coördineren en uitvoeren van ambulancezorg, de bijbehorende procesregistratie en het bevorderen van adequate opname van zieken en ongevalsslachtoffers in ziekenhuizen of andere instellingen voor intramurale zorg.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2020) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Primaire begroting 2020 Begroting na wijziging 2020 Realisatie 2020 Afwijking budget 2020
Lasten
1.1 Crisisbeheersing en brandweer 859 859 846 -13
1.2 Openbare orde en veiligheid 558 609 638 29
Totaal Lasten 1.417 1.468 1.483 15
Baten
0.10 Mutaties reserves 29 49 29 -20
1.1 Crisisbeheersing en brandweer 5 5 -1 -5
1.2 Openbare orde en veiligheid 8 23 26 3
Totaal Baten 42 77 55 -22