Aantal meldingen overlast 2019 2020
Jeugdoverlast 38 76
Reuk en stankoverlast 5 5
Zwerver 5 5
Verwarde personen 43 88
Alcohol en drugs 6 27

Bovenvermelde cijfers zijn politiecijfers. De Boa's ontvangen ook meldingen van deze vormen van overlast en hebben misschien nog wel vaker dan te politie te maken met deze vormen van overlast. De Boa's maken geen gebruik van een systeem waar deze gegevens eenvoudig zijn te genereren. Zij maken rapportages van met name hun avonddiensten. De Verordening Woonoverlast is (nog) niet vastgesteld. In de APV is hiervoor een afzonderlijk artikel opgenomen. Er zijn geen situaties geweest waardoor er gebruik is gemaakt van dit artikel. 

In het kader van overlast in zijn algemeenheid hebben we 1 keer in de 4 weken een zogeheten veiligheidsoverleg. Dit overleg is een informeel netwerkoverleg met vertegenwoordigers van het CMD, woningstichting 'Thuis en Woonbedrijf, de politie, Boa's, en de jongerenwerker van de LEV groep. Alle bovenstaande onderwerpen kunnen dan aan de orde komen, afhankelijk van de signalen en casuïstiek die  worden ingebracht. In 2020 hebben we vooral veel gesproken over de jeugd in coronatijd. De jongerenwerker heeft extra geïnvesteerd in de doelgroep door online veel met hen bezig te zijn. Het aantal bekeuringen voor het overtreden van de coronaregels door de jongeren is beperkt gebleven. Bijzonderheid is dat 7 jongeren zijn bekeurd op basis van camerabeelden net voor Kerstmis. Voor en tijdens Kerstmis zijn camera's opgehangen in het hertenkamp. Er waren signalen van nachtelijk verblijf met het nodige vertier en risico's van brandgevaar van jongeren in het hertenkamp.

Voor overlast van (groepen) van personen werken we volgens het AVE model (aanpak voorkoming escalatie). In 2020 zijn de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (WvGGZ) en de Wet zorg en dwang (Wzd) in werking getreden. Hiermee heeft de burgemeester meer bevoegdheden gekregen. Hiervan heeft de burgemeester twee gebruik van gemaakt, waarvan er één is doorgezet.