Onderhoud kapitaalgoederen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze paragraaf gaan we in op het beheer en onderhoud van het groen (openbaar groen), grijs (wegen en openbare verlichting) en blauw (riolering; gemalen en grondwater). Een rationeel beheer en onderhoud van dergelijke kapitaalgoederen is gebaat bij geautomatiseerde beheersystemen die tijdig de gewenste informatie verschaffen in het noodzakelijke onderhoud en de daarmee samenhangende kosten. Vandaar dat we in deze paragraaf ingaan op de huidige stand van zaken van deze systemen.

Wegen en weginspectie

Terug naar navigatie - Wegen en weginspectie

Beleid
Son en Breugel werkt met een wegenbeheersysteem. Op basis van tweejaarlijkse inspecties actualiseren we de basisgegevens binnen dit systeem. Het huidig areaal aan verhardingen is te verdelen in:
•    Elementenverhardingen: ca. 670.000 m2
•    Asfaltverhardingen: ca. 470.000 m2
Uitgangspunt van het onderhoud aan de gemeentewegen is dat die voldoet aan de kwaliteitsnormen van het CROW (Centrum voor onderzoek en regelgeving in de grond-, weg- en waterbouw en verkeerstechniek). 
Het onderhoudsniveau van wegen is kwaliteitsniveau C. In de CROW-kwaliteitscatalogus wordt dit omschreven als matig. Het onderhoudsniveau van trottoirs is B (kwaliteit: voldoende).

Algemeen
In de eerste helft van 2022 is de aanbesteding doorlopen om tot een beheerplan groen en grijs te komen. Het bureau met de uiteindelijke beste prijskwaliteitverhouding had tijdens de aanbesteding al aangegeven dat het bij eventuele gunning de werkzaamheden pas later in 2022 op kon starten. Gezien het feit dat dit bureau als beste is beoordeeld en we de kwaliteit van de beheerplannen belangrijker vinden dan de opleverdatum, hebben we geaccepteerd dat de plannen pas in het eerste kwartaal van 2024 vastgesteld kunnen worden.

Beleidsplan

Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Beheerplan wegen 2016-2020 Commissie GZ: 6 januari 2016 2024

Uitgangspunten
De kosten voor noodzakelijke reconstructies c.q. vervangingen van wegverhardingen worden niet in de reguliere onderhoudsbegroting meegenomen. Aan de hand van de weginspecties wordt hiervoor zo nodig een afzonderlijk voorstel aan het college en de gemeenteraad voorgelegd.

Jaarlijks onderhoudsbudget
In onderstaande tabel staan de beschikbare budgetten voor het groot onderhoud exclusief de eigen uren.

Financieel 2023
Raming groot onderhoud asfaltverhardingen en klinkerwegen 479.945
Realisatie groot onderhoud asfaltverhardingen en klinkerwegen 507.662
Verschil -27.717


Naast bovenvermelde bedragen voor het groot onderhoud is € 182.247,- besteed aan klein onderhoud. Onderdeel van deze kosten is het versneld ophogen van het onderhoudsniveau van de trottoirs.
Eind 2023 is nog € 361.976,- in de egalisatiereserve wegen beschikbaar.

Onderhoudsbehoefte
Op basis van de globale visuele inspectie en een maatregelentoets wordt jaarlijks de onderhoudsbehoefte bepaald. De inspectieresultaten geven aan waar onderhoud noodzakelijk is en met een maatregelentoets bepalen we wat er exact moet gebeuren om het areaal op niveau te houden.

Achterstallig onderhoud
Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.

Openbare verlichting

Terug naar navigatie - Openbare verlichting

Beleid
Aan de hand van het beheersysteem worden jaarlijks de onderhoud- en vervangingsinvesteringen inzichtelijk gemaakt en opgenomen in de begroting. Uitgangspunt is dat de installatie voldoet aan de landelijke richtlijnen (NPR 13201-1).

Duurzame openbare verlichtingsinstallatie
De openbare verlichting in Son en Breugel is zijn geheel voorzien van energiezuinige led-armaturen. Dit geldt inmiddels ook voor aanstralers van het oude raadhuisje en de kerktoren in Son. Het onderhoudscontract is in 2022 aanbesteed en meerjarig gegund.

Beleidsplan

Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Beleidsnota openbare verlichting N.v.t. 6-okt-16 N.v.t.

Uitgangspunten
Kwalitatief goede openbare verlichting waarbij de verkeersveiligheid, sociale veiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid als speerpunten gelden. Voldoen aan de landelijke richtlijnen.

Jaarlijks groot onderhoudsbudget
In onderstaande tabel zijn de bedragen voor het onderhoud van de verlichting weergegeven, exclusief kleine reparaties en eigen uren.

Financieel 2023
Raming onderhoud openbare verlichting 68.566
Realisatie onderhoud verlichting 74.223
Verschil -5.657

Achterstallig onderhoud
Er is geen achterstallig onderhoud.

Civieltechnische kunstwerken

Terug naar navigatie - Civieltechnische kunstwerken

Beleid
De brug Dommelpas is dermate versleten dat groot onderhoud niet meer mogelijk is. Op basis van het definitieve ontwerp dat in 2021 is opgesteld is een quick-scan flora en fauna uitgevoerd, waaruit bleek dat aanvullend onderzoek noodzakelijk was voor vleermuizen en de gele kwikstaart. Dit onderzoek is afgerond en de brug en het gebied eromheen is geen verblijfplaats aangetroffen van vleermuizen en gele kwikstaart. De nieuwe brug wordt in 2024 aangelegd. De huidige brug wordt periodiek gecontroleerd op veiligheidsaspecten zodat voetgangers en fietsers deze veilig kunnen gebruiken.

In 2024 stellen we een Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) en beleidskaders op voor de civiele kunstwerken. Die worden verwerkt in de begroting.

Beleidsplan

Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
MJOP civieltechnische kunstwerken n.v.t. n.v.t. 2024

Uitgangspunten
De MJOP's worden opgesteld om de civiele kunstwerken op een efficiënte en effectieve wijze in stand en veilig te houden. De wijze waarop wordt in beleidskaders vastgesteld en in de MJOP opgenomen.

Jaarlijks onderhoudsbudget c.q. investeringsmiddelen
In onderstaande tabel zijn de bedragen voor het onderhoud van de civiele kunstwerken weergegeven, exclusief kleine reparaties.

Financieel 2023
Raming onderhoud civiele kunstwerken 21.912
Realisatie onderhoud civiele kunstwerken 15.415
Verschil 6.497

In de raming van 2023 is een bedrag opgenomen voor het opstellen van het Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) civiele kunstwerken. Dit bedrag van € 15.000,- is niet volledig besteed in 2023 vanwege ondercapaciteit voor begeleiding van dit plan. Het opstellen en uitvoering geven aan dat deze MJOP in 2024 wordt opgepakt.

Naast bovenstaande bedragen voor het reguliere onderhoud is er ook een investeringskrediet beschikbaar gesteld voor de bruggen Planetenlaan en Dommelpas. Het investeringskrediet voor de brug Planetenlaan is inmiddels afgesloten.

Achterstallig onderhoud
Er is sprake van achterstallig onderhoud aan de brug Dommelpas. Deze brug wordt zo spoedig mogelijk vervangen. Volgens de huidige planning in 2024.

Groenvoorzieningen

Terug naar navigatie - Groenvoorzieningen

Beleid
In 2021 is het Groenbeleidsplan vastgesteld. Dit plan is in 2023 vertaald naar een concept integraal Groen-grijsbeheerplan. Dit traject is in de conceptfase en ronden we in 2024 af.

Beleidsplan

Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Groenbeleidsplan 2021 2013-2023 25-nov-21 2024 (gedeeltelijke herziening)

Uitgangspunten
Het hoofddoel van het groenbeleidsplan is om een samenhangend beleid en beheer van het openbaar groen voor de gemeente te realiseren. Dit naar tevredenheid van bewoners en bedrijven, maar met een verschuiving van cultuurlijk groen naar natuurlijk groen. 

Jaarlijks onderhoudsbudget

We onderhouden de volgende arealen:

  • gazons/gras: 391.000 m2
  • bermen: 523.000 m2
  • hagen: 27.000 m2
  • bosplantsoen: 359.000 m2
  • wijkbossen: 426.000 m2
  • bomen: 19.000 stuks. 

In onderstaande tabel wordt het meerjarenbudget voor het onderhoud aan het openbaar groen weergegeven. Het gaat om de bestekken voor de verschillende arealen.

 

Financieel 2023
Raming exploitatie openbaar groen 525.027
Realisatie exploitatie openbaar groen 615.749
Verschil -90.722

Naast de reguliere onderhoudsbudgetten is voor de uitvoering van het groenbeleidsplan € 132.162 ,- gereserveerd. Eind 2023 is nog € 57.719,- beschikbaar. Deze middelen zetten we de komende jaren in voor de uitvoering van het groenbeleid.

Financieel 2023
Raming besteding uit reserve 42.681
Besteding uit reserve 26.437
Verschil 16.244

Achterstallig onderhoud
Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.

Riolering

Terug naar navigatie - Riolering

Beleid
Het gemeentelijk beleid is vastgelegd in het Programma Water en Riolering 2023-2027 (PWR). Er zijn vier gemeentelijke zorgplichten: zorgplicht voor stedelijk afvalwater, zorgplicht voor hemelwater, zorgplicht voor grondwater en de zorgplicht voor beheer en onderhoud van de riolering. Daarnaast hebben we in het PWR maatregelen opgenomen die voortvloeien uit de Kader Richtlijn Water (KRW). Het 'rioleringsplan' geeft inzicht in de bestaande infrastructuur en benodigde reconstructies en vervangingen binnen het stelsel. Het is tot stand gekomen op basis van een theoretische/strategische benadering ofwel de economische levensduur van de riolering binnen het databestand.

Programma Water en riolering 2023-2027
Op 22 juni 2023 is het PWR 2023-2027 vastgesteld door de gemeenteraad. In dit programma is een overzicht opgenomen van de te nemen verbetering- en vervangingsmaatregelen. Hieraan zijn tevens de financiële consequenties gekoppeld.
We hebben aandacht geschonken aan acties die ondernomen moeten worden in het kader van klimaatverandering waarbij grote droge periodes worden afgewisseld met forse natte periodes.
Aandacht voor hittestress en wateroverlast zijn dan ook belangrijke aandachtspunten.
De financiële gevolgen vormen de basis voor het vaststellen van een kostendekkende rioolheffing.

Samenwerking binnen de afvalwaterketensystemen (OAS) cluster Eindhoven
Binnen het samenwerkingsverband worden maatregelen genomen om de waterkwaliteit van de Dommel en de zij-beken te laten voldoen aan de Europese Kader Richtlijn Water (KRW). De KRW- richtlijn is opgesteld om te zorgen dat de kwaliteit van grond- en oppervlaktewater in Europa uiterlijk 2027 op een goed niveau is en blijft. Voor het stroomgebied van de Boven-Dommel en de zij-beken werken de betrokken partijen (gemeenten, waterschap De Dommel, Provincie en Brabant Water) samen in het Klimaatportaal Zuidoost Brabant.

Beleidsplan

Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Programma Water en Riolering 2023 - 2027 2023 - 2027 22-jun-23 2027

Jaarlijks groot onderhoudsbudget c.q. investeringsmiddelen

In onderstaande tabel staan de kosten voor het onderhoud aan het rioolstelsel. Daarnaast zijn er kosten voor onder andere planvorming, kapitaallasten en interne uren. 

De vervangingsinvesteringen zijn gebaseerd op het gemeentelijk rioleringsplan en zijn opgenomen op het activiteitenplan.

Financieel 2023
Raming onderhoudskosten riolering 510.500
Realisatie onderhoudskosten riolering 328.054
Verschil 182.446

Achterstallig onderhoud
Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.

Gebouwen

Terug naar navigatie - Gebouwen

Beleid
Op dit moment hebben we geen beleidsplan voor gebouwen. In 2022 is er een onderzoek gestart naar het inrichten van het accommodatiebeleid in de organisatie. 

In 2023 zijn we gestart met het opstellen van accommodatiebeleid voor een termijn van 4 jaar (2024-2028), met een doorkijk (programmering) van 20 jaar. Dit is een intensief proces. Voor het vergaren van ontbrekende data / gegevens, is veel en intensief onderzoek en overleg nodig. En ook het vertalen van deze gegevens naar beleid en beheerplannen vraagt veel tijd en energie. We brengen de onderhoudscondities waarin accommodaties verkeren in kaart. Vervolgens stellen we per accommodatie scenario's (plannen) op voor de toekomst, met daarbij een financiële doorberekening (die worden opgenomen/geborgd in het MJOB gemeentelijke gebouwen).

In het 2e kwartaal van 2023 hebben we een kwartiermaker aangesteld om de programmering van het accommodatiebeleid gestalte te gaan geven. Dit proces is in het 4e kwartaal van 2023 overgedragen aan een nieuwe medewerker die in de rol van beleidsmedewerker accommodaties is gestart.
De beleidsmedewerker accommodaties heeft dit proces in 2023 verder vormgegeven. Dit heeft geresulteerd in een besluit in het 4e kwartaal 2023 om het opstellen van accommodatiebeleid om te gaan vormen naar het opstellen van Accommodatie Plannen (AP) met daarnaast "vastgoedbeleid". In deze vorm worden de Accommodatie Plannen gelijkwaardig aan het Integraal Huivestingsplan (IHP). Het gaat in beide gevallen om plannen en ze zijn afgeleid (of gaan afgeleid worden) van het (nog nader vast te stellen) vastgoedbeleid.
De Accommodatie Plannen en het vastgoedbeleid worden in 2024 vastgesteld.

Gemeentelijke gebouwen algemeen
Er is in 2023 planmatige onderhoud (o.a. schilderwerkzaamheden en vervangingen van installaties) , reparatie- en klachtenonderhoud (dagelijks onderhoud) uitgevoerd aan diverse gemeentelijke gebouwen.

Brandweerkazerne (combigebouw)
Per 2024 kopen we de brandweerkazerne gelegen aan de Rooijseweg 1 in Son aan en komt het in eigendom van de gemeente Son en Breugel. De huurovereenkomst is met terugwerkende kracht met als ingangsdatum op 1 februari 2023 geactiveerd. Het aankoopbedrag is vastgelegd (in een notariële akte) op € 939.014,- de huurprijs is vastgesteld op € 56.886,- per jaar.

Gemeentehuis (bloembak)
In het 3e kwartaal van 2023 hebben we opdracht verstrekt om de bloembak (met monumentstatus) geheel te slopen en vervolgens weer op te bouwen. Onder andere na aanleiding van bezwaren uit de raad hebben we deze opdracht op hold gezet, om vervolgens de mogelijkheden te onderzoeken om de bloembak te renoveren (zonder inboeting van kwaliteit), met als doel kosten te besparen. Dit krijgt zijn vervolg - verdere uitwerking van het plan van aanpak en de uitvoering van de werkzaamheden - in 2024.

Dommelhuis
In 2023 zijn in het Dommelhuis diverse restpunten uitgevoerd (o.a. aanpassing aan de hoofdentree) en zijn er een aantal aanpassingen doorgevoerd om geluids- en comfortklachten op te lossen.
Per saldo is circa € 180.000,- excl. BTW uitgegeven om alle restpunten en wenselijke en/of noodzakelijke aanpassingen door te voeren. 

Voormalige Vestzaktheater
Bij het (voormalige) Vestzaktheater zijn in het 4e kwartaal van 2023, 2 gehuurde tijdelijke accommodaties permanent verwijderd, waardoor de huurkosten van deze tijdelijke accommodaties zijn komen te vervallen.

Beleidsplan

Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
MJOP gebouwen N.v.t. 2-dec-15 2024

Uitgangspunten
Periodiek moeten de bestaande meerjarenonderhoudsprogramma’s (MJOP’s) worden geactualiseerd met het beleidsplan als uitgangspunt, zodat planning en uitvoering in een lijn blijven en de kosten/budgetten actueel blijven. Een MJOP wordt opgesteld voor alle gemeentelijke gebouwen die op de huidige wijze in stand worden gehouden en waarvoor geen nieuwbouw in de planning staat. Het nieuwe MJOP komt beschikbaar in het 1 kwartaal van 2024. 

Jaarlijks onderhoudsbudget c.q. investeringsmiddelen

Financieel 2023
Dotatie voorziening 93.162
Besteding uit voorziening 16.595
Saldo voorziening per 31-12 947.197

Een overvol uitvoeringsprogramma voor de gebouwenbeheerder, in combinatie met het onverwacht uitvallen van de gebouwenbeheerder, hebben er voor gezorgd dat de uitvoering van een aantal planmatige maatregelen en projecten vertraging op hebben gelopen. Hierdoor heeft de beoogde afronding / oplevering niet in 2023 plaats kunnen vinden. 

Onderhoudsbehoefte
Op basis van de uitgevoerde conditiemetingen (visuele inspectie, conform de NEN 2767) en een maatregelentoets, wordt jaarlijks de onderhoudsbehoefte bepaald. De inspectieresultaten geven aan waar onderhoud noodzakelijk is en met een maatregelentoets bepalen we wat er exact moet gebeuren om het gemeentelijk vastgoed op het wenselijke niveau (NEN 2767, conditiescore 3) te houden.

Achterstallig onderhoud
Momenteel is sprake van verantwoord uitgesteld onderhoud, onder andere doordat geplande renovaties uitgesteld zijn vanwege herontwikkelingen en/of nieuwbouw. Het uitgestelde onderhoud wordt betrokken bij het opstellen van de Accommodatie Plannen (AP) en de actualisatie van het MJOP in 2024.

Speeltoestellen

Terug naar navigatie - Speeltoestellen

Uitgangspunten
Uitgangspunt is dat de speeltuinen voldoen aan de veiligheidseisen van het attractie- en speeltuinenbesluit. Elk jaar worden de speeltoestellen gecontroleerd door een externe partij en eventuele tekortkomingen worden hersteld.

Jaarlijks onderhoudsbudget c.q. investeringsmiddelen
In onderstaande tabel wordt het meerjarenbudget voor het onderhoud aan de speelvoorzieningen. Dit budget omvat onder andere onderhoud, inspectie kleine vervangen en schoonmaak van de speelvoorzieningen.

Financieel 2023
Raming onderhoud speeltoestellen 59.171
Realisatie onderhoud speeltoestellen 38.855
Verschil 20.316

Achterstallig onderhoud
Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.