Sitemap

  1. Blz. 1 Jaarstukken 2023
    1. Blz. 2 Jaarstukken 2023
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Algemene inleiding
        1. Blz. 5 Inleiding
        2. Blz. 6 Speerpunten
        3. Blz. 7 Resultaatbestemming
          1. Blz. 8 Resultaatbestemming
        4. Blz. 9 Doorschuiven onttrekking reserves
          1. Blz. 10 Doorschuiven onttrekking reserves
      2. Blz. 11 Algemene toelichting en inleiding bij programma's
        1. Blz. 12 Algemene toelichting en inleiding bij programma's
      3. Blz. 13 Programma 1. Interne en externe dienstverlening
        1. Blz. 14 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 15 Inleiding
        3. Blz. 16 Wat wilden we bereiken?
        4. Blz. 17 Relevante beleidsnota's
        5. Blz. 18 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 19 Dienstverlening
            1. Blz. 20 1. Meer ondersteuning voor inwoners bij de digitale benadering van onze producten en diensten.
            2. Blz. 21 2. Betere mogelijkheden om contact met de gemeente te leggen door dienstverleningskanalen uit te breiden en op elkaar af te stemmen.
            3. Blz. 22 3. Optimalere processen met focus op doorlooptijden, wachttijd, verwerkingstijd en afhandeltermijn.
          2. Blz. 23 Participatie
            1. Blz. 24 4. Plannen en projecten komen in samenwerking met belanghebbenden tot stand.
            2. Blz. 25 5. Via de Jeugdgemeenteraad denken jongeren actief mee over het realiseren van plannen en leren zij hoe de lokale democratie werkt.
            3. Blz. 26 6. Inwoners, organisaties en ondernemers worden betrokken bij gemeentelijke plannen, en vinden onze beleids- en besluitvorming transparant en begrijpelijk.
          3. Blz. 27 Organisatie
            1. Blz. 28 7. De capaciteit van de gemeentelijke organisatie is op orde.
        6. Blz. 29 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        7. Blz. 30 Wat heeft het gekost?
        8. Blz. 31 Analyse
      4. Blz. 32 Programma 2. Sociale leefomgeving
        1. Blz. 33 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 34 Inleiding
        3. Blz. 35 Wat wilden we bereiken?
        4. Blz. 36 Relevante beleidsnota's
        5. Blz. 37 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 38 Maatschappelijke participatie
            1. Blz. 39 1. We ondersteunen inwoners die niet op eigen kracht kunnen participeren.
            2. Blz. 40 2. (De toegang naar) zorg en ondersteuning is laagdrempelig en efficiënt; klantgericht en op maat.
          2. Blz. 41 Ontmoeting
            1. Blz. 42 3. Son en Breugel kent een voldoende en gevarieerd aanbod van laagdrempelige ontmoetingsfuncties in de wijken, onder andere in de vorm van onderwijs-, sport- en verenigingsgebouwen.
            2. Blz. 43 4. We ondersteunen lokale initiatieven gericht op ontmoeting.
          3. Blz. 44 Jeugd en jongeren
            1. Blz. 45 5. Goede voorschoolse voorzieningen en een erkend programma voor VVE (voor- en vroegschoolse educatie) dragen bij aan een goede ontwikkeling van peuters en voorkomen onderwijsachterstand.
            2. Blz. 46 6. We hebben goede en goed bereikbare schoolgebouwen voor een optimaal en gedifferentieerd lokaal onderwijsaanbod.
            3. Blz. 47 7. Jeugd en jongeren en hun ouders krijgen ondersteuning wanneer zij problemen ondervinden in opgroei- en opvoedsituaties
          4. Blz. 48 Gezonde leefstijl
            1. Blz. 49 8. Met voorlichting en ondersteuning stimuleren we inwoners zo gezond mogelijk te leven.
          5. Blz. 50 Cultuur en erfgoed
            1. Blz. 51 9. Wij stimuleren de mogelijkheden voor inwoners om zich cultureel te ontwikkelen en te ontplooien en wij houden cultureel erfgoed en monumenten in stand.
        6. Blz. 52 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        7. Blz. 53 Wat heeft het gekost?
        8. Blz. 54 Analyse
      5. Blz. 55 Programma 3. Fysieke en veilige leefomgeving
        1. Blz. 56 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 57 Inleiding
        3. Blz. 58 Wat wilden we bereiken?
        4. Blz. 59 Relevante beleidsnota's
        5. Blz. 60 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 61 Veiligheid en Vergunningen
            1. Blz. 62 1. Inwoners, ondernemers en bezoekers verblijven in een veilige en prettige woonomgeving.
            2. Blz. 63 2. (Ver)bouwprojecten voldoen aan de regels van de Omgevingswet en we bewaken de naleving van de geldende wetten, regels en voorschriften door uitvoering te geven aan het uitvoering en handhavingsplan.
          2. Blz. 64 Openbare Ruimte
            1. Blz. 65 3. Het beheer en onderhoud van de openbare ruimte is op orde en voldoet aan de vastgestelde niveaus.
            2. Blz. 66 4. Samen met onze inwoners werken we aan een duurzame waterbeheersing.
            3. Blz. 67 5. Inwoners kunnen op verschillende manieren verblijven, sporten en spelen in de openbare ruimte.
            4. Blz. 68 6. Onze inwoners kunnen meedenken, ontwerpen of meedoen bij de (her)inrichting van de openbare ruimte.
            5. Blz. 69 7. We zorgen voor een groene leefomgeving met meer biodiversiteit om de woonkwaliteit van onze inwoners te verhogen.
            6. Blz. 70 8. We realiseren (vóór 2028) en beheren het Natuurnetwerk en versterken natuurbeleving dichtbij huis.
            7. Blz. 71 9. We gebruiken duurzame materialen en houden rekening met de nadelige effecten van klimaatverandering.
            8. Blz. 72 10. We zetten in op vermindering van restafval en streven naar een aanbod van maximaal 35kg restafval per persoon per jaar.
          3. Blz. 73 Mobiliteit
            1. Blz. 74 11. Weggebruikers kunnen comfortabel en veilig deelnemen aan het verkeer.
            2. Blz. 75 12. De kernen en centra zijn goed bereikbaar.
        6. Blz. 76 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        7. Blz. 77 Wat heeft het gekost?
        8. Blz. 78 Analyse
      6. Blz. 79 Programma 4. Economische en ruimtelijke ontwikkeling
        1. Blz. 80 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 81 Inleiding
        3. Blz. 82 Wat wilden we bereiken?
        4. Blz. 83 Relevante beleidsnota's
        5. Blz. 84 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 85 Omgevingswet
            1. Blz. 86 1. Zorg dragen voor een adequate implementatie van de Omgevingswet, waarbij de klantservice snel, eenvoudig en beter kan plaatsvinden.
            2. Blz. 87 2. Diverse instrumenten onder de Omgevingswet door ontwikkelen volgens de (tweejaarlijkse) beleidscyclus.
          2. Blz. 88 Ruimte
            1. Blz. 89 3. Voorzien in een tijdige en adequate behandeling van alle ruimtelijke initiatieven.
            2. Blz. 90 4. Voorzien in kwalitatief passende ontwikkelingslocaties.
          3. Blz. 91 Wonen
            1. Blz. 92 5. Het opstellen van een Woonprogramma (inclusief flankerend beleid).
            2. Blz. 93 6. Invulling geven aan de ambitie van het kwantitatieve gewenste woningbouwprogramma.
          4. Blz. 94 Duurzaamheid
            1. Blz. 95 7. In 2030 wil Son en Breugel een klimaat neutrale gemeente zijn.
            2. Blz. 96 8. Son en Breugel moet in 2050 waterrobuust en klimaatbestendig zijn.
            3. Blz. 97 9. We verhogen biodiversiteit in ons buitengebied én bebouwd gebied.
            4. Blz. 98 10. We koesteren de landschappelijke kwaliteit en verhogen de beleving van ons landschap.
          5. Blz. 99 Economie
            1. Blz. 100 11. Ekkersrijt blijft een economische toplocatie binnen het Brainport ecosysteem.
            2. Blz. 101 12. Een vitaal en aantrekkelijk (verblijfs)centrum, met een sterk ondernemings- en vestigingsklimaat.
          6. Blz. 102 Regio
            1. Blz. 103 13. Door in regionaal verband samen te werken met andere overheden en organisaties dragen we bij aan een succesvolle ontwikkeling van de Brainportregio.
        6. Blz. 104 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        7. Blz. 105 Wat heeft het gekost?
        8. Blz. 106 Analyse
      7. Blz. 107 Inhoudelijke rapportages
        1. Blz. 108 Jaarverslag bezwaarschriftencommissie en juridische zaken 2023
        2. Blz. 109 Jaarverslag bestuurlijke en ambtelijke integriteit 2023
      8. Blz. 110 Maatschappelijk verantwoord inkopen
        1. Blz. 111 Maatschappelijk verantwoord inkopen
    3. Blz. 112 Paragrafen
      1. Blz. 113 Lokale heffingen
        1. Blz. 114 Inleiding
        2. Blz. 115 Beleid
        3. Blz. 116 Onroerendezaakbelastingen (OZB)
        4. Blz. 117 Afvalstoffenheffing
        5. Blz. 118 Rioolheffing
        6. Blz. 119 Kostendekkendheid afvalstoffenheffing en rioolheffing
        7. Blz. 120 Kostendekkendheid leges
        8. Blz. 121 Marktgelden
        9. Blz. 122 Precariorechten
        10. Blz. 123 Kwijtscheldingen gemeentelijke belastingen
        11. Blz. 124 Overzicht tarieven
        12. Blz. 125 Vergelijking buurgemeenten
        13. Blz. 126 Ontwikkeling lokale lastendruk
      2. Blz. 127 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 128 Inleiding
        2. Blz. 129 Beleid betreffende de weerstandscapaciteit en de risico's
        3. Blz. 130 Top 10 inventarisatie van de risico's
        4. Blz. 131 Nieuwe risico's
        5. Blz. 132 Top 10 risico's
        6. Blz. 133 Weerstandscapaciteit in cijfers
        7. Blz. 134 Beschikbare weerstandscapaciteit
        8. Blz. 135 Beschikbare weerstandscapaciteit (2)
        9. Blz. 136 Weerstandsvermogen
        10. Blz. 137 Financiële kengetallen
      3. Blz. 138 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 139 Inleiding
        2. Blz. 140 Wegen en weginspectie
        3. Blz. 141 Openbare verlichting
        4. Blz. 142 Civieltechnische kunstwerken
        5. Blz. 143 Groenvoorzieningen
        6. Blz. 144 Riolering
        7. Blz. 145 Gebouwen
        8. Blz. 146 Speeltoestellen
      4. Blz. 147 Financiering
        1. Blz. 148 Inleiding
        2. Blz. 149 Interne- en externe ontwikkelingen
        3. Blz. 150 Financieringsbehoefte
        4. Blz. 151 Liquiditeit
        5. Blz. 152 Renterisicobeheer
        6. Blz. 153 Leningenportefeuille
      5. Blz. 154 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 155 Inleiding
        2. Blz. 156 Organisatie die we willen zijn
        3. Blz. 157 Informatievoorziening
        4. Blz. 158 Informatiebeveiliging en privacy
        5. Blz. 159 Tabel datalekkenoverzicht
        6. Blz. 160 datalekken
        7. Blz. 161 Beveiligingsincidenten overzicht
        8. Blz. 162 beveiligingsincidenten
        9. Blz. 163 Rechtmatigheidsverantwoording
        10. Blz. 164 Wet financiering decentrale
        11. Blz. 165 Kengetallen
      6. Blz. 166 Verbonden partijen
        1. Blz. 167 Inleiding
          1. Blz. 168 Inleiding
        2. Blz. 169 Gemeenschappelijke regelingen
          1. Blz. 170 GR Metropoolregio Eindhoven (MRE) te Eindhoven
          2. Blz. 171 GR Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) te Eindhoven
          3. Blz. 172 GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) te Eindhoven
          4. Blz. 173 GR Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Brabant Zuidoost te Eindhoven
          5. Blz. 174 GR Dienst Dommelvallei te Mierlo
          6. Blz. 175 GR Werkvoorziening de Dommel (WSD) te Boxtel
          7. Blz. 176 GR Blink
        3. Blz. 177 Vennootschappen en coöperaties
          1. Blz. 178 NV Bank Nederlandse Gemeenten te Den Haag
          2. Blz. 179 NV Brabant Water te Den Bosch
        4. Blz. 180 Stichtingen en verenigingen
          1. Blz. 181 Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost te Helmond
          2. Blz. 182 Stichting Bureau Inkoop- en aanbestedingen Zuidoost Brabant (BIZOB) te Oirschot
          3. Blz. 183 Stichting Beveiliging Bedrijven Ekkersrijt (SBBE) te Son en Breugel
          4. Blz. 184 Stichting Begraafplaats en Uitvaartcentrum Wolfswinkel te Son en Breugel
        5. Blz. 185 Tabel verbonden partijen
      7. Blz. 186 Grondbeleid
        1. Blz. 187 Inleiding
        2. Blz. 188 Nota Grondbeleid
        3. Blz. 189 Project Akkerpad
        4. Blz. 190 Project Centrum Breugel
        5. Blz. 191 Project Centrum Son
        6. Blz. 192 Project Sonniuspark (inclusief Ruimte voor Ruimte)
        7. Blz. 193 Tussentijdse winstneming
        8. Blz. 194 Reserves en voorzieningen
        9. Blz. 195 Nog te vormen grondexploitaties
        10. Blz. 196 Risico's
      8. Blz. 197 Wet open overheid
        1. Blz. 198 tekstvak WOO
      9. Blz. 199 Beleidsindicatoren
        1. Blz. 200 Beleidsindicatoren
    4. Blz. 201 Jaarrekening
      1. Blz. 202 Balans
        1. Blz. 203 Balans activa
        2. Blz. 204 Balans passiva
        3. Blz. 205 Totaalbedrag garantstellingen
      2. Blz. 206 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        1. Blz. 207 Inleiding
        2. Blz. 208 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
        3. Blz. 209 Waarderingsgrondslagen
        4. Blz. 210 Vaste activa
        5. Blz. 211 Toelichting vaste activa
        6. Blz. 212 Vlottende activa
        7. Blz. 213 Vaste passiva
        8. Blz. 214 Vlottende passiva
      3. Blz. 215 Toelichting op de balans
        1. Blz. 216 Vaste activa
        2. Blz. 217 Toelichting immateriële vaste activa
        3. Blz. 218 Toelichting immateriële vaste activa
        4. Blz. 219 Materiële vaste activa
        5. Blz. 220 Toelichting materiële vaste activa
        6. Blz. 221 Toelichting materiële vaste activa
        7. Blz. 222 Financiële vaste activa
        8. Blz. 223 Toelichting financiële vaste activa
        9. Blz. 224 Toelichting financiële vaste activa
        10. Blz. 225 Vlottende activa
        11. Blz. 226 Toelichting voorraad
        12. Blz. 227 Toelichting voorraad
        13. Blz. 228 Uitzettingen met een rente typische looptijd korter dan 1 jaar
        14. Blz. 229 Schatkistbankieren
        15. Blz. 230 Liquide middelen
        16. Blz. 231 Overlopende activa
        17. Blz. 232 Toelichting overlopende activa
        18. Blz. 233 Vaste passiva
        19. Blz. 234 Voorzieningen
        20. Blz. 235 Vaste schulden met een rente typische looptijd langer dan 1 jaar
        21. Blz. 236 Toelichting vaste schulden met een rente typische looptijd langer dan 1 jaar
        22. Blz. 237 Vlottende passiva
        23. Blz. 238 Overlopende passiva
        24. Blz. 239 Toelichting overlopende passiva
      4. Blz. 240 Niet in de balans opgenomen verplichtingen
        1. Blz. 241 Overeenkomsten
        2. Blz. 242 Overeenkomsten (2)
        3. Blz. 243 Verlofverplichtingen
        4. Blz. 244 Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
        5. Blz. 245 Niet uit de balans blijkende bezittingen
        6. Blz. 246 Gebeurtenissen na balansdatum
      5. Blz. 247 Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
        1. Blz. 248 Programma's
        2. Blz. 249 Algemene dekkingsmiddelen
        3. Blz. 250 Onvoorzien, overhead en Vennootschapsbelasting
        4. Blz. 251 Totaal saldo van baten en lasten
        5. Blz. 252 Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
        6. Blz. 253 Het geraamde versus het gerealiseerde resultaat
      6. Blz. 254 Het overzicht van baten en lasten per taakveld
        1. Blz. 255 Overzicht van baten en lasten per taakveld
      7. Blz. 256 Toelichting op het overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 257 Vennootschapsbelasting
          1. Blz. 258 Vennootschapsbelasting
        2. Blz. 259 Begrotingsrechtmatigheid
          1. Blz. 260 Begrotingsrechtmatigheid
          2. Blz. 261 Begrotingsrechtmatigheid
          3. Blz. 262 toelichting begrotingsrechtmatigheid
          4. Blz. 263 Begrotingsrechtmatigheid
        3. Blz. 264 Analyse overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 265 Toelichting
        4. Blz. 266 Overzicht onvoorzien
          1. Blz. 267 Overzicht onvoorzien
        5. Blz. 268 Overzicht van de incidentele baten en lasten
          1. Blz. 269 Overzicht van de incidentele baten en lasten
        6. Blz. 270 Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
          1. Blz. 271 Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
        7. Blz. 272 Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
          1. Blz. 273 Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
        8. Blz. 274 Rechtmatigheidsverantwoording
          1. Blz. 275 Rechtmatigheidsverantwoording
      8. Blz. 276 Overzicht van investeringen en projecten
        1. Blz. 277 Tabel met investeringen
      9. Blz. 278 Reserves en voorzieningen
        1. Blz. 279 Overzicht van reserves en voorzieningen
          1. Blz. 280 Reserves
          2. Blz. 281 Voorzieningen
          3. Blz. 282 Totaal reserves en voorzieningen
        2. Blz. 283 Toelichting op de reserves
          1. Blz. 284 Inleiding
          2. Blz. 285 Reserves
          3. Blz. 286 Algemene reserves
          4. Blz. 287 Algemene reserve grondexploitatie
          5. Blz. 288 Algemene reserve bouwgrond
          6. Blz. 289 Reserve vrije bestedingsruimte
          7. Blz. 290 Reserve vrije bestedingsruimte
          8. Blz. 291 Algemene reserve
          9. Blz. 292 Reserve algemene risicovoorziening
          10. Blz. 293 Bestemmingsreserves
          11. Blz. 294 Reserve centrumontwikkeling Son en Breugel
          12. Blz. 295 Reserve centrumontwikkeling Son en Breugel
          13. Blz. 296 Egalisatiereserve wegen
          14. Blz. 297 Egalisatiereserve wegen
          15. Blz. 298 Reserve I&A
          16. Blz. 299 Reserve samenwerking I&A aandeel Son
          17. Blz. 300 Reserve projectmatig werken
          18. Blz. 301 Reserve projectmatig werken
          19. Blz. 302 Reserve infrastructurele werken Ekkersrijt
          20. Blz. 303 Reserve infrastructurele werken Ekkersrijt
          21. Blz. 304 Reserve uitvoering groenbeleidsplan
          22. Blz. 305 Reserve uitvoering groenbeleidsplan
          23. Blz. 306 Reserve rijkscompensatie coronacrisis
          24. Blz. 307 Toelichting reserve rijkscompensatie coronacrisis
          25. Blz. 308 Reserve natuur en landschap
          26. Blz. 309 Toelichting reserve natuur en landschap
          27. Blz. 310 Reserve duurzaamheid
          28. Blz. 311 Toelichting reserve duurzaamheid
          29. Blz. 312 Reserve reststroken
          30. Blz. 313 toelichting reserve reststroken
          31. Blz. 314 Reserve vluchtelingen
          32. Blz. 315 toelichting reserve vluchtelingen
          33. Blz. 316 Dekkingsreserves
        3. Blz. 317 Toelichting op de voorzieningen
          1. Blz. 318 Voorzieningen
          2. Blz. 319 Voorziening pensioenoverdracht wethouders
          3. Blz. 320 Voorziening pensioenoverdracht wethouders
          4. Blz. 321 Voorziening verlofsparen
          5. Blz. 322 Voorziening verlofsparen
          6. Blz. 323 Voorziening compensatie Attero
          7. Blz. 324 voorziening compensatie Attero
          8. Blz. 325 Voorziening onderhoud gebouwen
          9. Blz. 326 Voorziening onderhoud gebouwen
          10. Blz. 327 Voorziening riolering
          11. Blz. 328 Voorziening riolering
          12. Blz. 329 Voorziening afval
          13. Blz. 330 Voorziening afval
          14. Blz. 331 Voorziening afgesloten complexen grondexploitaties
          15. Blz. 332 Voorziening afgesloten complexen GB
      10. Blz. 333 Bijlage Single Information Single Audit (SISA)
        1. Blz. 334 Bijlage Single Information Single Audit (SISA)
      11. Blz. 335 Subsidie Bereikbaarheidsakkoord
        1. Blz. 336 tabel bereikbaarheidsakkoord
      12. Blz. 337 Controleverklaring
    5. Blz. 338 Bijlage
      1. Blz. 339 Subsidieoverzicht
        1. Blz. 340 Subsidieoverzicht
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap