Jan Boersma
Jelle de Jong
Jan Boersma
Jelle de Jong
De fysieke leefomgeving kent diverse abstractieniveaus.
In het programma Fysieke en Veilige leefomgeving komen vooral de tactische en operationele kant van de leefomgeving aan de orde. Het programma Economische en Ruimtelijke ontwikkeling richt zich meer op de visie en de strategische kant van deze leefomgeving.
Er is natuurlijk wel overlap tussen de programma’s omdat de scheidslijn tussen het strategische en het tactische abstractieniveau niet zo scherp is. Een voorbeeld daarvan is het onderwerp natuur en landschap: enerzijds hebben we een visie en sluiten we qua strategie aan bij lopende regionale ontwikkelingen (‘Dommeldal uit de verf’ en Van Gogh Nationaal Park), anderzijds moeten we ook natuur en groen aanleggen en onderhouden.
Door visievorming op het ruimtelijk beleid en de uitvoering daarvan leveren we een bijdrage aan een levendig, groen en vitaal dorp en een gezonde en leefbare leefomgeving. Onze strategische inzet richt zich vooral op ons regionaal handelen en de doorwerking daarvan naar het lokale niveau.
Dit programma richt zich ook op de duurzame economische structuur van de gemeente.
Thema | Doelstellingen |
Omgevingswet | 1. Zorg dragen voor een adequate implementatie van de Omgevingswet, waarbij de klantservice snel, eenvoudig en beter kan plaatsvinden. |
2. Diverse instrumenten onder de Omgevingswet door ontwikkelen volgens de (tweejaarlijkse) beleidscyclus. | |
Ruimte | 3. Voorzien in een tijdige en adequate behandeling van alle ruimtelijke initiatieven. |
4. Voorzien in kwalitatief passende ontwikkelingslocaties. | |
Wonen | 5. Het opstellen van een Woonprogramma (inclusief flankerend beleid). |
6. Invulling geven aan de ambitie van het kwantitatieve gewenste woningbouwprogramma. | |
Duurzaamheid | 7. In 2030 wil Son en Breugel een klimaat neutrale gemeente zijn. |
8. Son en Breugel moet in 2050 waterrobuust en klimaatbestendig zijn. | |
9. We verhogen biodiversiteit in ons buitengebied én bebouwd gebied. | |
10. We koesteren de landschappelijke kwaliteit en verhogen de beleving van ons landschap. | |
Economie | 11. Ekkersrijt blijft een economische toplocatie binnen het Brainport ecosysteem. |
12. Een vitaal en aantrekkelijk (verblijfs)centrum, met een sterk ondernemings- en vestigingsklimaat. | |
Regio | 13. Door in regionaal verband samen te werken met andere overheden en organisaties dragen we bij aan een succesvolle ontwikkeling van de Brainportregio. |
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
Toekomstvisie voor Son en Breugel | 2012 - 2030 | 21-jun-12 | omgevingsvisie Son en Breugel en omgevingsplan Son en Breugel (2024) |
Structuurvisie voor Son en Breugel | 2014 - 2030 | 6-feb-14 | omgevingsvisie Son en Breugel en omgevingsplan Son en Breugel (2024) |
Omgevingsvisie Son en Breugel; OOg op een zonnige toekomst! | 2022-pm | 19-mei-22 | cyclus proces. Nieuwe versie n.a.v. uitwerkingsplan deelgebied/deelthema |
Woonvisie voor Son en Breugel | 2012 - 2020 | 20-dec-12 | actualisatie via het Uitwerkingsprogramma Wonen (naar verwachting najaar 2024) |
Woningbouwprogramma Son en Breugel 2016/2020 – 2030 (addendum op de Woonvisie) Actieprogramma Wonen (i.r.t. omgevingsvisie) | 2016/2020 -2030 | 16-jun-16 | actualisatie via het Uitwerkingsprogramma Wonen (naar verwachting najaar 2024 |
Cultureel Erfgoed (2019 - 2030) gemeente Son en Breugel | 2019-2030 | ||
Centrumvisie Son | n.v.t. | 21-jun-12 | Centrumvisie / Uitwerkingsprogramma Centrum Son (2024) |
Centrumvisie Breugel en uitvoeringsprogramma | n.v.t. | 21 juni 2012 resp. 29 augustus 2013 | |
Plan van Aanpak Implementatie Omgevingswet Son en Breugel (Implementatieprogramma Omgevingswet) | 2016 - 2029 | 6 december 2016 (college) | omgevingsvisie Son en Breugel en omgevingsplan Son en Breugel (2024) |
Afsprakenkader Wonen 2022 SGE | 2022 e.v. | 27-2-22 | |
Landschapsinvesteringsregeling gemeente Son en Breugel | 2013 e.v. | 29-aug-13 | |
Intergemeentelijke Structuurvisie Rijk van Dommel en Aa | 2011 e.v. | 1-sep-11 | |
Verslingerd aan de Dommel | 2012 e.v. | 23-aug-12 | |
Visie Sciencepark | 2017 e.v. | 21-dec-17 | |
Nota Grondbeleid | 2021-2024 | 17-dec-20 | |
Kaders als Koers - kaders voor de woningbouwprogrammering op ontwikkelingslocaties | 2019 e.v. | 19 december 2019 | actualisatie via het Uitwerkingsprogramma Wonen (naar verwachting gereed 2024) |
Visie op Wonen Stedelijk Gebied Eindhoven | 2019 e.v. | 22-aug-19 | |
Huisvestingsverordening gemeente Son en Breugel 2020-2023 | 2020-2023 | 19-dec-19 | Huisvestingsverordening 2024-2027 (21 december 2023) |
Masterplan Ekkersrijt | 2015 e.v. | 12-nov-15 | |
Regionale Energie Strategie MRE | 2021-2025 | Q4 2021 | |
Transitievisie Warmte | 2021-2026 | Q4 2021 | actualisatie elke 5 jaar |
Beveiliging Bedrijven Ekkersrijt (SBBE)
De Stichting Beveiliging Bedrijven Ekkersrijt (SBBE) is een verbonden partij waarmee samen wordt gewerkt op het bedrijventerrein. De Stichting verzorgt de beveiliging van het terrein middels camera's die in het openbaar gebied hangen en een beveiligingsteam.
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2023) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.
Omschrijving | Primaire begroting 2023 | Begroting na wijziging 2023 | Realisatie 2023 | Afwijking budget 2023 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
0.10 Mutaties reserves programma 4 | 250 | 1.082 | 275 | -807 | |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 181 | 281 | 279 | -2 | |
3.1 Economische ontwikkeling | 129 | 113 | 154 | 41 | |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 11 | 81 | 42 | -39 | |
3.3 Bedrijfsloket en -regelingen | 42 | 41 | 39 | -1 | |
3.4 Economische promotie | 80 | 88 | 83 | -5 | |
7.5 Begraafplaatsen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
8.1 Ruimte en leefomgeving | 677 | 1.035 | 724 | -311 | |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 3.217 | 5.805 | 991 | -4.814 | |
8.3 Wonen en bouwen | 904 | 950 | 997 | 47 | |
Totaal Lasten | 5.492 | 9.475 | 3.584 | -5.891 | |
Baten | |||||
0.10 Mutaties reserves programma 4 | 133 | 316 | 105 | -211 | |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 227 | 1.121 | 493 | -628 | |
3.1 Economische ontwikkeling | 48 | 48 | 47 | -1 | |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 0 | 10 | 0 | -10 | |
3.3 Bedrijfsloket en -regelingen | 21 | 21 | 13 | -8 | |
3.4 Economische promotie | 35 | 35 | 22 | -12 | |
8.1 Ruimte en leefomgeving | 22 | 22 | 48 | 25 | |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 3.185 | 5.797 | 1.621 | -4.176 | |
8.3 Wonen en bouwen | 737 | 601 | 714 | 113 | |
Totaal Baten | 4.408 | 7.971 | 3.063 | -4.908 | |
Saldo (baten -/- lasten) | -1.084 | -1.504 | -522 | 983 |
4. Economische en ruimtelijke ontwikkeling | I/S | Bedrag |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | I | -637.000 |
In 2023 is besloten om Rooijseweg 55 te verkopen, echter heeft uitvoering hiervan niet meer plaatsgevonden. | ||
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | I | 29.000 |
Werkzaamheden die zijn gestart en voorbereid in 2023 worden in 2024 afgerond. | ||
8.1 Ruimte en leefomgeving | I | 391.000 |
Het budget is een samenstel van kosten voor een aantal ontwikkelingslocaties, hiermee samenhangende anterieure overeenkomsten en de Omgevingswet. Alle ontwikkelingsprojecten waar dit budget bedoeld is, zijn in 2023 niet afgerond, waardoor nog niet alle geraamde kosten zijn benut. De resterende budgetten zijn wel noodzakelijk om deze ontwikkelingsprojecten in 2024 door te kunnen zetten. Dit geldt ook voor de geraamde kosten voor de anterieure overeenkomsten, die namelijk een wettelijk vervolg zijn van de afronding van de ontwikkelingsprojecten (ook een onderdeel van dit budget). De verschillende werkzaamheden in het kader van de Omgevingswet waar dit budget bedoeld is (het 3e grote onderdeel van dit budget) zijn evenmin afgerond in 2023. Een aantal vereiste verplichtingen is in 2023 nog niet aangegaan, waardoor nog niet alle geraamde kosten zijn benut. In de meerjarenraming als onderbouwing voor het gevraagde en toegekende budget voor de Omgevingswet is aangegeven dat er in 2024 en volgende jaren nog een aantal verplichtingen aangegaan moeten worden om opdrachten te geven en de werkzaamheden te starten die wettelijk verplicht zijn. Voor deze vervolgwerkzaamheden is het merendeel van het resterende budget noodzakelijk. Het niet aangaan van deze nieuwe verplichtingen is geen optie omdat deze samenhangen met wettelijk verplicht uit te voeren activiteiten (bv. het opstellen van het 'Omgevingsplan Son en Breugel') Hiervoor is nog het merendeel / alles van het restant bedrag voor nodig is. Het huidige budget is gebaseerd op deze nog komende verplichtingen. | ||
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | I | 436.000 |
Het resultaat van de grondexploitaties in 2023 bedraagt € 630.177 positief, bestaande uit - een tussentijds winstneming bij grondexploitatie Sonniuspark: € 1.447.033 - extra storting in de verliesvoorziening voor de grondexploitatie Herontwikkeling Breugel: - € 682.773 - extra storting in de verliesvoorziening voor de grondexploitatie Centrum Son: - € 111.097 - een storting in de verliesvoorziening voor de grondexploitatie Akkerpad: -€ 22.986 - -/- € 202.000 is onderdeel van het verschil van € 24.000 binnen directe salarislasten en overhead hieronder. | ||
8.3 Wonen en bouwen | I | 150.000 |
De inkomsten van de leges zijn hoger uitgevallen dan begroot, omdat nog net op het einde van het jaar een grote vergunning verleend kon worden. Dit ging om een legesbedrag van bijna 100.000 euro. We hadden al rekening gehouden dat deze vergunning pas in 2024 verleend kon gaan worden. Daarnaast hebben we minder uitgaven gehad op de adviezen/diensten derden. We hebben minder aanvragen binnen gehad waarop we een advies moesten vragen van bijvoorbeeld de constructeur of ODZOB. En op het werkprogramma van de ODZOB voor 2023 hebben we een teruggave gehad omdat ook hier minder werkzaamheden zijn verricht dan verwacht. | ||
0.10 Mutaties reserves programma 4 | I | 596.000 |
Er zijn een aantal onttrekkingen en storting in de reserves (nog) niet nodig gebleken. Dit gaat met name om de volgende posten: - Omgevingswet (zie hiervoor toelichting 8.1 Ruimte en leefomgeving) - Bedrijfsvoering Ekkersrijt ( zie hiervoor toelichting 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur) - Storting voor de verkoop Rooijseweg 55 in de algemene reserves grondexploitatie ( zie hiervoor toelichting 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden) | ||
Kapitaallasten | I | 26.000 |
Zie algemene toelichting en inleiding bij programma's. | ||
Directe salarislasten en overhead | I | 24.000 |
Zie algemene toelichting en inleiding bij programma's. | ||
Overig | -32.000 | |
Totaal | 983.000 |